HO
- Startpagina HO
- Algemene info HO
- Graduaatsopleidingen
- HBO5 Verpleegkunde
- Professionele bachelor
- Academische bachelor
- Ba-na-Ba
- Master
- Ma-na-Ma
- Postgraduaat
- Schakelprogramma's
- Studierendement
- Zoeken via alfabet
- Zoeken via belangstelling
- Zoeken via studiegebied
- Zoeken via schoolvakken
- Zoeken via instelling
- Zoeken via campussen
- Zoeken via provincie
- Zoeken via trefwoorden
- Zoeken via onderwijstaal
- Keuzetrajecten HO
- Flexibel studeren
- Functiebeperking en HO
- Recht op vrijstellingen?
- Zelftests
- Keuzerooster
- Buiten Vlaanderen
- International students
- Instellingen HO
- Bacheloropleidingen
- Leerkrediet
- Studentenhuizen
- SID-in's
- Studievoortgang
- Stoppen in HO
- Veranderen in HO
- Rapport schoolverlaters VDAB
- Deeltijds Kunstonderwijs
- Linken
- Downloads
- Moeilijke woorden

Modetechnologie - Professionele bachelor
Modetechnologie heeft meer om het lijf dan alleen kleding.
Naast de mode maakt de niet-kledingconfectie, dat is de productie van alle geconfectioneerde artikelen zoals gordijnen, bed- en tafellinnen, regenschermen, tenten, momenteel ruim een kwart van de sector uit.
De opleiding vormt een combinatie van techniek, creativiteit en management.
Je maakt kennis met de basis van styling en design en leert een ontwerp omzetten in een model dat klaar is voor industriële productie en hoe dit via het juiste marketingconcept te commercialiseren.
Daartoe combineert de opleiding Modetechnologie technische vakken met communicatieve, commerciële en managementvakken: vormgeving en design, industriële confectietechnieken (patroontekenen, CAD, productie- en afwerkingstechnieken), textieltechnologie (spinnen, weven, breien), confectiemachineleer en materiaalkennis, productieplanning, bedrijfsmanagement (logistiek, marketing).
Alle studenten krijgen een internationaal bad.
Doorheen de drie academiejaren loopt immers een ‘internationale leerlijn’.
In verschillende opleidingsonderdelen komen internationale thema’s aan bod.
Daarnaast scherp je je talenkennis Engels en Frans bij, en kan je als keuze-opleidingsonderdeel Duits of Spaans volgen, of kiezen voor een taalstage in Duitsland of in Spanje.
De opleiding sluit af met een stage van 3 maanden en een bijhorend eindwerk.
Projectwerking in samenwerking met het bedrijfsleven loopt als rode draad doorheen de opleiding.
Voor wie?
Een specifieke vooropleiding is niet nodig.
Als je niet vertrouwd bent met machinegebruik of patroontekenen, kan je een brugcursus volgen.
Aanvullende info:
Studiepunten
180

Modetechnologie - Professionele bachelor |
Algemene info
Modetechnologie heeft meer om het lijf dan alleen kleding.
Naast de mode maakt de niet-kledingconfectie, dat is de productie van alle geconfectioneerde artikelen zoals gordijnen, bed- en tafellinnen, regenschermen, tenten, momenteel ruim een kwart van de sector uit.
De opleiding vormt een combinatie van techniek, creativiteit en management.
Je maakt kennis met de basis van styling en design en leert een ontwerp omzetten in een model dat klaar is voor industriële productie en hoe dit via het juiste marketingconcept te commercialiseren.
Daartoe combineert de opleiding Modetechnologie technische vakken met communicatieve, commerciële en managementvakken: vormgeving en design, industriële confectietechnieken (patroontekenen, CAD, productie- en afwerkingstechnieken), textieltechnologie (spinnen, weven, breien), confectiemachineleer en materiaalkennis, productieplanning, bedrijfsmanagement (logistiek, marketing).
Alle studenten krijgen een internationaal bad.
Doorheen de drie academiejaren loopt immers een ‘internationale leerlijn’.
In verschillende opleidingsonderdelen komen internationale thema’s aan bod.
Daarnaast scherp je je talenkennis Engels en Frans bij, en kan je als keuze-opleidingsonderdeel Duits of Spaans volgen, of kiezen voor een taalstage in Duitsland of in Spanje.
De opleiding sluit af met een stage van 3 maanden en een bijhorend eindwerk.
Projectwerking in samenwerking met het bedrijfsleven loopt als rode draad doorheen de opleiding.
Voor wie?
Een specifieke vooropleiding is niet nodig.
Als je niet vertrouwd bent met machinegebruik of patroontekenen, kan je een brugcursus volgen.
Studiepunten
180
Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzondering:
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte niet bindende instaptoets voor de lerarenopleidingen.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden
De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Modetechnologie
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
Studiegebied: Industriële wetenschappen en Technologie
Belangstellingsdomeinen: Plastische kunsten, Techniek,
Schoolvakken SO: Mode,
Vervolgopleidingen
Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.
Er zijn geen Ba-na-Ba's binnen dit studiegebied. Er zijn waarschijnlijk andere Ba-na-Ba's waarin je mag starten. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba.
een verkorte bachelor
Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.
een postgraduaat
Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.
De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een schakelprogramma
Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten
hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master.
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een
schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te
zetten.
Een schakelprogramma geeft
toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.
Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:
Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor
een lerarenopleiding
Na een professionele bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Flexibele leersystemen
Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.
Hogeschool Gent, Site Buchtenstraat
Starten in februari
Beroepsuitwegen
Bachelors in de Modetechnologie hebben een allround vorming gehad, waardoor zowel technische als meer commerciële functies kunnen worden geambieerd in de kledingconfectie-industrie en de niet-kledingconfectie-industrie (gordijnen, bed- en tafellinnen, regenschermen, tenten, slaapzakken, autobekleding).
Zij kunnen instaan voor leiding, management, marketing, organisatie, ontwerp, kwaliteitscontrole, technologie of productie.
De meer technische startfuncties zijn patroontekenaar, -ontwerper, bandleider, arbeidsanalist die doorgroeikansen bieden naar productieleiding, inkoopverantwoordelijke, verantwoordelijke planning, kwaliteitsverantwoordelijke.
De meer creatieve, commercieel gerichte functies zijn bv. modellist-stilist, chef ontwerpafdeling, productmanager, marketingverantwoordelijke.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Studierendement
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Creatie en mode (TSO) | 54 | 7,93 | 85,33 | 2 | 5 | 0 | 12 | 35 | 0 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 23-04-2020 |

Modetechnologie - Professionele bachelor |
Algemene info
Modetechnologie heeft meer om het lijf dan alleen kleding.
Naast de mode maakt de niet-kledingconfectie, dat is de productie van alle geconfectioneerde artikelen zoals gordijnen, bed- en tafellinnen, regenschermen, tenten, momenteel ruim een kwart van de sector uit.
De opleiding vormt een combinatie van techniek, creativiteit en management.
Je maakt kennis met de basis van styling en design en leert een ontwerp omzetten in een model dat klaar is voor industriële productie en hoe dit via het juiste marketingconcept te commercialiseren.
Daartoe combineert de opleiding Modetechnologie technische vakken met communicatieve, commerciële en managementvakken: vormgeving en design, industriële confectietechnieken (patroontekenen, CAD, productie- en afwerkingstechnieken), textieltechnologie (spinnen, weven, breien), confectiemachineleer en materiaalkennis, productieplanning, bedrijfsmanagement (logistiek, marketing).
Alle studenten krijgen een internationaal bad.
Doorheen de drie academiejaren loopt immers een ‘internationale leerlijn’.
In verschillende opleidingsonderdelen komen internationale thema’s aan bod.
Daarnaast scherp je je talenkennis Engels en Frans bij, en kan je als keuze-opleidingsonderdeel Duits of Spaans volgen, of kiezen voor een taalstage in Duitsland of in Spanje.
De opleiding sluit af met een stage van 3 maanden en een bijhorend eindwerk.
Projectwerking in samenwerking met het bedrijfsleven loopt als rode draad doorheen de opleiding.
Voor wie?
Een specifieke vooropleiding is niet nodig.
Als je niet vertrouwd bent met machinegebruik of patroontekenen, kan je een brugcursus volgen.
Studiepunten
180
Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzondering:
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte niet bindende instaptoets voor de lerarenopleidingen.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden
De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Modetechnologie
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
Studiegebied: Industriële wetenschappen en Technologie
Belangstellingsdomeinen: Plastische kunsten, Techniek,
Schoolvakken SO: Mode,
Vervolgopleidingen
Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.
Er zijn geen Ba-na-Ba's binnen dit studiegebied. Er zijn waarschijnlijk andere Ba-na-Ba's waarin je mag starten. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba.
een verkorte bachelor
Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.
een postgraduaat
Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.
De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een schakelprogramma
Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten
hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master.
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een
schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te
zetten.
Een schakelprogramma geeft
toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.
Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:
Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor
een lerarenopleiding
Na een professionele bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Flexibele leersystemen
Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.
Hogeschool Gent, Site Buchtenstraat
Starten in februari
Beroepsuitwegen
Bachelors in de Modetechnologie hebben een allround vorming gehad, waardoor zowel technische als meer commerciële functies kunnen worden geambieerd in de kledingconfectie-industrie en de niet-kledingconfectie-industrie (gordijnen, bed- en tafellinnen, regenschermen, tenten, slaapzakken, autobekleding).
Zij kunnen instaan voor leiding, management, marketing, organisatie, ontwerp, kwaliteitscontrole, technologie of productie.
De meer technische startfuncties zijn patroontekenaar, -ontwerper, bandleider, arbeidsanalist die doorgroeikansen bieden naar productieleiding, inkoopverantwoordelijke, verantwoordelijke planning, kwaliteitsverantwoordelijke.
De meer creatieve, commercieel gerichte functies zijn bv. modellist-stilist, chef ontwerpafdeling, productmanager, marketingverantwoordelijke.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Studierendement
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Creatie en mode (TSO) | 54 | 7,93 | 85,33 | 2 | 5 | 0 | 12 | 35 | 0 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 23-04-2020 |