Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Gezondheidsopvoeding - Professionele bachelor

 

De opleiding biedt je de kennis, vaardigheden en attitudes om een onderwijsprofessional te worden die kan lesgeven in het secundair onderwijs. In het onderwijsvak Gezondheidsopvoeding staan zorg voor de mens, voeding en de leef- en woonsituatie centraal.

Een educatieve bachelor Secundair onderwijs leidt je op tot een onderwijsprofessional met een brede theoretische kennis en de vaardigheden en attitudes die nodig zijn om om les te geven aan jongeren tussen twaalf en achttien jaar. Je kiest twee onderwijsvakken uit de opties die de hogeschool aanbiedt. Tijdens de pedagogische en didactische lessen leer je hoe je op een boeiende en effectieve manier lesgeeft en een krachtige leeromgeving creëert. 
In het onderwijsvak Gezondheidsopvoeding staan de zorg voor de mens, zijn voeding en zijn leef- en woonsituatie centraal. Je start met de basistechnieken en -principes en leert geleidelijk aan meer specifieke en complexere vaardigheden. Op je programma staan vakken als voedingsleer, voedingshygiëne, gezondheidsleer, sociale wetenschappen en materialen- en productkennis. Doorheen de opleiding ligt de focus sterk op attitudes die van een toekomstig leerkracht personenzorg of voeding-verzorging worden verwacht: hygiëne, milieubewustzijn en ergonomisch en economisch handelen.
Je krijgt dus een brede theoretische basis, die wordt aangevuld met praktijkoefeningen, projecten en stages. Onder begeleiding van een stagebegeleider vanuit de hogeschool en een leerkracht van je stageschool zet je al snel de eerste stappen naar lesgeven. Zo start je met een observatiestage, maar ga je al snel over naar participerend lesgeven om uiteindelijk bijna helemaal zelfstandig voor de klas te staan. Dat gaat stap voor stap, en je doet altijd een eerste lesgeefervaring op in de veilige omgeving van de hogeschool en bij je klasgenoten.
Wil je ook in het buitenland ervaring opdoen? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.
Doorheen de opleiding staat je totale ontwikkeling als leerkracht secundair onderwijs centraal, met een sterke focus op de maatschappelijke betrokkenheid, een zorgverbredende instelling, communicatieve vaardigheden, werken in teamverband en zelfreflectie. Je leert omgaan met meertaligheid, de grootstedelijke context en diversiteit in de klas.
Als leraar breng je niet alleen kennis of vaardigheden over, je bent ook leerlingbegeleider. Daarom is een alerte houding nodig, zodat je kan bijsturen of ingrijpen als het nodig is. Je zal je daarom dus moeten kunnen inleven in de leefwereld van jongeren.

Is deze opleiding iets voor jou?
Je werkt graag met mensen. Voor anderen zorgen en hen verzorgen, aandacht hebben voor hun welzijn… het zijn zaken die je al in je dagelijks leven doet. Ook de impact van juiste voeding fascineert je. Wil je starten met deze opleiding, dan heb je een basiskennis chemie nodig. Heb je die niet, dan is een instapcursus mogelijk. Voor de praktische vakken – zoals voeding en verzorging – is geen specifieke voorkennis vereist


Aanvullende info:

AP Hogeschool Antwerpen - Campus Spoor Noord (Noorderplaats)

Hogeschool UCLL - Campus Hertogstraat

Hogeschool PXL - Campus Vildersstraat

Hogeschool UCLL - Campus Diepenbeek

Hogeschool VIVES - Campus Torhout

Arteveldehogeschool - Campus Kattenberg

HOGENT - Campus Ledeganck

Arteveldehogeschool - Campus Watersportbaan

Arteveldehogeschool - Campus Goudstraat


Studiepunten

180

Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Gezondheidsopvoeding - Professionele bachelor

Algemene info

De opleiding biedt je de kennis, vaardigheden en attitudes om een onderwijsprofessional te worden die kan lesgeven in het secundair onderwijs. In het onderwijsvak Gezondheidsopvoeding staan zorg voor de mens, voeding en de leef- en woonsituatie centraal.

Een educatieve bachelor Secundair onderwijs leidt je op tot een onderwijsprofessional met een brede theoretische kennis en de vaardigheden en attitudes die nodig zijn om om les te geven aan jongeren tussen twaalf en achttien jaar. Je kiest twee onderwijsvakken uit de opties die de hogeschool aanbiedt. Tijdens de pedagogische en didactische lessen leer je hoe je op een boeiende en effectieve manier lesgeeft en een krachtige leeromgeving creëert. 
In het onderwijsvak Gezondheidsopvoeding staan de zorg voor de mens, zijn voeding en zijn leef- en woonsituatie centraal. Je start met de basistechnieken en -principes en leert geleidelijk aan meer specifieke en complexere vaardigheden. Op je programma staan vakken als voedingsleer, voedingshygiëne, gezondheidsleer, sociale wetenschappen en materialen- en productkennis. Doorheen de opleiding ligt de focus sterk op attitudes die van een toekomstig leerkracht personenzorg of voeding-verzorging worden verwacht: hygiëne, milieubewustzijn en ergonomisch en economisch handelen.
Je krijgt dus een brede theoretische basis, die wordt aangevuld met praktijkoefeningen, projecten en stages. Onder begeleiding van een stagebegeleider vanuit de hogeschool en een leerkracht van je stageschool zet je al snel de eerste stappen naar lesgeven. Zo start je met een observatiestage, maar ga je al snel over naar participerend lesgeven om uiteindelijk bijna helemaal zelfstandig voor de klas te staan. Dat gaat stap voor stap, en je doet altijd een eerste lesgeefervaring op in de veilige omgeving van de hogeschool en bij je klasgenoten.
Wil je ook in het buitenland ervaring opdoen? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.
Doorheen de opleiding staat je totale ontwikkeling als leerkracht secundair onderwijs centraal, met een sterke focus op de maatschappelijke betrokkenheid, een zorgverbredende instelling, communicatieve vaardigheden, werken in teamverband en zelfreflectie. Je leert omgaan met meertaligheid, de grootstedelijke context en diversiteit in de klas.
Als leraar breng je niet alleen kennis of vaardigheden over, je bent ook leerlingbegeleider. Daarom is een alerte houding nodig, zodat je kan bijsturen of ingrijpen als het nodig is. Je zal je daarom dus moeten kunnen inleven in de leefwereld van jongeren.

Is deze opleiding iets voor jou?
Je werkt graag met mensen. Voor anderen zorgen en hen verzorgen, aandacht hebben voor hun welzijn… het zijn zaken die je al in je dagelijks leven doet. Ook de impact van juiste voeding fascineert je. Wil je starten met deze opleiding, dan heb je een basiskennis chemie nodig. Heb je die niet, dan is een instapcursus mogelijk. Voor de praktische vakken – zoals voeding en verzorging – is geen specifieke voorkennis vereist


Studiepunten

180


Instellingen:

AP Hogeschool Antwerpen - Campus Spoor Noord (Noorderplaats)

Hogeschool UCLL - Campus Hertogstraat

Hogeschool PXL - Campus Vildersstraat

Hogeschool UCLL - Campus Diepenbeek

Hogeschool VIVES - Campus Torhout

Arteveldehogeschool - Campus Kattenberg

HOGENT - Campus Ledeganck

Arteveldehogeschool - Campus Watersportbaan

Arteveldehogeschool - Campus Goudstraat


Situering

Opleiding: Educatieve bachelor in het secundair onderwijs 

Afstudeerrichting: Gezondheidsopvoeding

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Onderwijs

Belangstellingsdomeinen: Sociaal dienstbetoon,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere vakken waarvoor je kunt kiezen zijn (niet alle combinaties zijn toegelaten):

Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Aardrijkskunde (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Bedrijfsorganisatie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Bewegingsrecreatie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Bio-esthetiek (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Biologie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Chemie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Economie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Elektriciteit (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Engels (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Frans (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Fysica (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Geschiedenis (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Haartooi (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Informatica (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Islamitische godsdienst (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Lichamelijke opvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Mechanica (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Mode (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Muzikale opvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Natuurwetenschappen (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Nederlands (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Niet-confessionele zedenleer (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Plastische opvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Project algemene vakken / Maatschappelijke vorming (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Project kunstvakken (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Rooms-Katholieke godsdienst (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Techniek (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Wiskunde (Professionele bachelor - HO)

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

AP Hogeschool Antwerpen, Campus Spoor Noord (Noorderplaats)

VDAB-traject
Werkplekleren

Hogeschool UCLL, Campus Hertogstraat

Starten in februari
VDAB-traject

Hogeschool PXL, Campus Vildersstraat

Starten in februari
VDAB-traject
Werkplekleren
Werkstudententraject

Hogeschool UCLL, Campus Diepenbeek

Avondonderwijs
Starten in februari
VDAB-traject

Hogeschool VIVES, Campus Torhout

Afstandsonderwijs

Arteveldehogeschool, Campus Watersportbaan

Afstandsonderwijs
Starten in februari
VDAB-traject
Werkstudententraject

HOGENT, Campus Ledeganck

Afstandsonderwijs
Avondonderwijs
Starten in februari
Werkplekleren

Arteveldehogeschool, Campus Goudstraat

Afstandsonderwijs
Starten in februari
VDAB-traject
Werkstudententraject

Arteveldehogeschool, Campus Kattenberg

Afstandsonderwijs
Starten in februari
VDAB-traject
Werkstudententraject

Noorderplaats 2  2000 Antwerpen

Hertogstraat 178  3001 Heverlee

Vildersstraat 5  3500 Hasselt

Agoralaan Gebouw B bus 1  3590 Diepenbeek

Sint-Jozefstraat 1  8820 Torhout

Kattenberg 9  9000 Gent

K.L. Ledeganckstraat 8  9000 Gent

Watersportlaan 4  9000 Gent

Goudstraat 37  9000 Gent

Beroepsuitwegen

De leraar secundair onderwijs verwerft onderwijsbevoegdheid voor
- de 1ste en 2de graad van het secundair onderwijs
- en afhankelijk van het vakkenpakket ook het basisonderwijs (bv. lichamelijke opvoeding).
Naast het overbrengen van inhouden en/of vaardigheden is de leraar ook de eerste leerlingbegeleider.
Hiervoor moet hij zich kunnen inleven in de leefwereld van jongeren en moet hij bekwaam zijn de soms wat moeilijke drempels, die jongeren in hun puberteit instellen, te omzeilen.
Er is dus, naast de pedagogische en vakgebonden onderlegdheid, zeker nood aan vlotte communicatievaardigheden, zowel met jongeren, ouders als collega's.

Je mag les geven in
- de 1ste en 2de graad van het secundair onderwijs,
- de 3de graad BSO,
- het buitengewoon onderwijs
- en afhankelijk van het vakkenpakket ook het basisonderwijs (bv. lichamelijke opvoeding) .
Naast het overbrengen van inhouden en/of vaardigheden is de leraar ook de eerste leerlingbegeleider.
Hiervoor moet hij zich kunnen inleven in de leefwereld van jongeren en moet hij bekwaam zijn de soms wat moeilijke drempels, die jongeren in hun puberteit instellen, te omzeilen.
Er is dus, naast de pedagogische en vakgebonden onderlegdheid, zeker nood aan vlotte communicatievaardigheden, zowel met jongeren, ouders als collega’s.
Leraar zijn is dus meer dan alleen maar het overbrengen van vakinhouden.
De hedendaagse leraar is een lid van het hele schoolteam en is dus bereid tot samenwerking met collega’s en externe instanties.
Sommige afgestudeerden gaan werken als opvoeder of als studiemeester-opvoeder.
Mensen met een specifieke technische vakkennis kiezen soms voor een loopbaan in een privéonderneming.
Bij de start van de loopbaan kunnen door de schoolgemeenschappen mentoren worden aangesteld om de beginnende leerkrachten bij te staan.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Leerkracht buitengewoon secundair onderwijs ( knelpuntberoep)
Leerkracht secundair onderwijs ( knelpuntberoep)

Vlaamse Kwalificatiestructuur

  • Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.

VKS - Onderwijskwalificatie Professionele Bachelor: Secundair onderwijs


Gegevens bijgewerkt tot 27-03-2025

Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Gezondheidsopvoeding - Professionele bachelor

Algemene info

De opleiding biedt je de kennis, vaardigheden en attitudes om een onderwijsprofessional te worden die kan lesgeven in het secundair onderwijs. In het onderwijsvak Gezondheidsopvoeding staan zorg voor de mens, voeding en de leef- en woonsituatie centraal.

Een educatieve bachelor Secundair onderwijs leidt je op tot een onderwijsprofessional met een brede theoretische kennis en de vaardigheden en attitudes die nodig zijn om om les te geven aan jongeren tussen twaalf en achttien jaar. Je kiest twee onderwijsvakken uit de opties die de hogeschool aanbiedt. Tijdens de pedagogische en didactische lessen leer je hoe je op een boeiende en effectieve manier lesgeeft en een krachtige leeromgeving creëert. 
In het onderwijsvak Gezondheidsopvoeding staan de zorg voor de mens, zijn voeding en zijn leef- en woonsituatie centraal. Je start met de basistechnieken en -principes en leert geleidelijk aan meer specifieke en complexere vaardigheden. Op je programma staan vakken als voedingsleer, voedingshygiëne, gezondheidsleer, sociale wetenschappen en materialen- en productkennis. Doorheen de opleiding ligt de focus sterk op attitudes die van een toekomstig leerkracht personenzorg of voeding-verzorging worden verwacht: hygiëne, milieubewustzijn en ergonomisch en economisch handelen.
Je krijgt dus een brede theoretische basis, die wordt aangevuld met praktijkoefeningen, projecten en stages. Onder begeleiding van een stagebegeleider vanuit de hogeschool en een leerkracht van je stageschool zet je al snel de eerste stappen naar lesgeven. Zo start je met een observatiestage, maar ga je al snel over naar participerend lesgeven om uiteindelijk bijna helemaal zelfstandig voor de klas te staan. Dat gaat stap voor stap, en je doet altijd een eerste lesgeefervaring op in de veilige omgeving van de hogeschool en bij je klasgenoten.
Wil je ook in het buitenland ervaring opdoen? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.
Doorheen de opleiding staat je totale ontwikkeling als leerkracht secundair onderwijs centraal, met een sterke focus op de maatschappelijke betrokkenheid, een zorgverbredende instelling, communicatieve vaardigheden, werken in teamverband en zelfreflectie. Je leert omgaan met meertaligheid, de grootstedelijke context en diversiteit in de klas.
Als leraar breng je niet alleen kennis of vaardigheden over, je bent ook leerlingbegeleider. Daarom is een alerte houding nodig, zodat je kan bijsturen of ingrijpen als het nodig is. Je zal je daarom dus moeten kunnen inleven in de leefwereld van jongeren.

Is deze opleiding iets voor jou?
Je werkt graag met mensen. Voor anderen zorgen en hen verzorgen, aandacht hebben voor hun welzijn… het zijn zaken die je al in je dagelijks leven doet. Ook de impact van juiste voeding fascineert je. Wil je starten met deze opleiding, dan heb je een basiskennis chemie nodig. Heb je die niet, dan is een instapcursus mogelijk. Voor de praktische vakken – zoals voeding en verzorging – is geen specifieke voorkennis vereist


Studiepunten

180


Instellingen:

AP Hogeschool Antwerpen - Campus Spoor Noord (Noorderplaats)

Hogeschool UCLL - Campus Hertogstraat

Hogeschool PXL - Campus Vildersstraat

Hogeschool UCLL - Campus Diepenbeek

Hogeschool VIVES - Campus Torhout

Arteveldehogeschool - Campus Kattenberg

HOGENT - Campus Ledeganck

Arteveldehogeschool - Campus Watersportbaan

Arteveldehogeschool - Campus Goudstraat


Situering

Opleiding: Educatieve bachelor in het secundair onderwijs 

Afstudeerrichting: Gezondheidsopvoeding

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Onderwijs

Belangstellingsdomeinen: Sociaal dienstbetoon,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere vakken waarvoor je kunt kiezen zijn (niet alle combinaties zijn toegelaten):

Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Aardrijkskunde (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Bedrijfsorganisatie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Bewegingsrecreatie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Bio-esthetiek (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Biologie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Chemie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Economie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Elektriciteit (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Engels (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Frans (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Fysica (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Geschiedenis (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Haartooi (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Informatica (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Islamitische godsdienst (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Lichamelijke opvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Mechanica (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Mode (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Muzikale opvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Natuurwetenschappen (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Nederlands (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Niet-confessionele zedenleer (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Plastische opvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Project algemene vakken / Maatschappelijke vorming (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Project kunstvakken (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Rooms-Katholieke godsdienst (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Techniek (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Wiskunde (Professionele bachelor - HO)

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

AP Hogeschool Antwerpen, Campus Spoor Noord (Noorderplaats)

VDAB-traject
Werkplekleren

Hogeschool UCLL, Campus Hertogstraat

Starten in februari
VDAB-traject

Hogeschool PXL, Campus Vildersstraat

Starten in februari
VDAB-traject
Werkplekleren
Werkstudententraject

Hogeschool UCLL, Campus Diepenbeek

Avondonderwijs
Starten in februari
VDAB-traject

Hogeschool VIVES, Campus Torhout

Afstandsonderwijs

Arteveldehogeschool, Campus Watersportbaan

Afstandsonderwijs
Starten in februari
VDAB-traject
Werkstudententraject

HOGENT, Campus Ledeganck

Afstandsonderwijs
Avondonderwijs
Starten in februari
Werkplekleren

Arteveldehogeschool, Campus Goudstraat

Afstandsonderwijs
Starten in februari
VDAB-traject
Werkstudententraject

Arteveldehogeschool, Campus Kattenberg

Afstandsonderwijs
Starten in februari
VDAB-traject
Werkstudententraject

Noorderplaats 2  2000 Antwerpen

Hertogstraat 178  3001 Heverlee

Vildersstraat 5  3500 Hasselt

Agoralaan Gebouw B bus 1  3590 Diepenbeek

Sint-Jozefstraat 1  8820 Torhout

Kattenberg 9  9000 Gent

K.L. Ledeganckstraat 8  9000 Gent

Watersportlaan 4  9000 Gent

Goudstraat 37  9000 Gent

Beroepsuitwegen

De leraar secundair onderwijs verwerft onderwijsbevoegdheid voor
- de 1ste en 2de graad van het secundair onderwijs
- en afhankelijk van het vakkenpakket ook het basisonderwijs (bv. lichamelijke opvoeding).
Naast het overbrengen van inhouden en/of vaardigheden is de leraar ook de eerste leerlingbegeleider.
Hiervoor moet hij zich kunnen inleven in de leefwereld van jongeren en moet hij bekwaam zijn de soms wat moeilijke drempels, die jongeren in hun puberteit instellen, te omzeilen.
Er is dus, naast de pedagogische en vakgebonden onderlegdheid, zeker nood aan vlotte communicatievaardigheden, zowel met jongeren, ouders als collega's.

Je mag les geven in
- de 1ste en 2de graad van het secundair onderwijs,
- de 3de graad BSO,
- het buitengewoon onderwijs
- en afhankelijk van het vakkenpakket ook het basisonderwijs (bv. lichamelijke opvoeding) .
Naast het overbrengen van inhouden en/of vaardigheden is de leraar ook de eerste leerlingbegeleider.
Hiervoor moet hij zich kunnen inleven in de leefwereld van jongeren en moet hij bekwaam zijn de soms wat moeilijke drempels, die jongeren in hun puberteit instellen, te omzeilen.
Er is dus, naast de pedagogische en vakgebonden onderlegdheid, zeker nood aan vlotte communicatievaardigheden, zowel met jongeren, ouders als collega’s.
Leraar zijn is dus meer dan alleen maar het overbrengen van vakinhouden.
De hedendaagse leraar is een lid van het hele schoolteam en is dus bereid tot samenwerking met collega’s en externe instanties.
Sommige afgestudeerden gaan werken als opvoeder of als studiemeester-opvoeder.
Mensen met een specifieke technische vakkennis kiezen soms voor een loopbaan in een privéonderneming.
Bij de start van de loopbaan kunnen door de schoolgemeenschappen mentoren worden aangesteld om de beginnende leerkrachten bij te staan.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Leerkracht buitengewoon secundair onderwijs ( knelpuntberoep)
Leerkracht secundair onderwijs ( knelpuntberoep)

Vlaamse Kwalificatiestructuur

  • Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.

VKS - Onderwijskwalificatie Professionele Bachelor: Secundair onderwijs


Gegevens bijgewerkt tot 27-03-2025