Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Fysica - Professionele bachelor

 

De opleiding biedt je de kennis, vaardigheden en attitudes om een onderwijsprofessional te worden die kan lesgeven in het secundair onderwijs. In het onderwijsvak Fysica focus je je op het begrijpen van de fundamentele natuurwetten.

Een educatieve bachelor Secundair onderwijs leidt je op tot een onderwijsprofessional met een brede theoretische kennis en de vaardigheden en attitudes die nodig zijn om om les te geven aan jongeren tussen twaalf en achttien jaar. Je kiest twee onderwijsvakken uit de opties die de hogeschool aanbiedt. Tijdens de pedagogische en didactische lessen leer je hoe je op een boeiende en effectieve manier lesgeeft en een krachtige leeromgeving creëert. 
De focus van onderwijsvak Fysica ligt op het begrijpen van de fundamentele wetten van de natuur. Je bestudeert krachten, energiestromen, de eigenschappen van materie en licht, verschillende soorten bewegingen, elektromagnetisme, de relativiteit van tijd en processen in het heelal. Via klasdiscussies, experimenteer- en oefeningensessies leer je de wetten van de fysica toe te passen en je kennis over te brengen zowel in woorden als symbolen. Je wordt vlot in het gebruiken van wiskunde om vraagstukken op te lossen. In STEM-ontwerpopdrachten leer je de fysica in te zetten om slimme oplossingen te creëren.
Je krijgt dus een brede theoretische basis, die wordt aangevuld met praktijkoefeningen, projecten en stages. Onder begeleiding van een stagebegeleider vanuit de hogeschool en een leerkracht van je stageschool zet je al snel de eerste stappen naar lesgeven. Zo start je met een observatiestage, maar ga je al snel over naar participerend lesgeven om uiteindelijk bijna helemaal zelfstandig voor de klas te staan. Dat gaat stap voor stap, en je doet altijd een eerste lesgeefervaring op in de veilige omgeving van de hogeschool en bij je klasgenoten.
Wil je ook in het buitenland ervaring opdoen? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.
Doorheen de opleiding staat je totale ontwikkeling als leerkracht secundair onderwijs centraal, met een sterke focus op de maatschappelijke betrokkenheid, een zorgverbredende instelling, communicatieve vaardigheden, werken in teamverband en zelfreflectie. Je leert omgaan met meertaligheid, de grootstedelijke context en diversiteit in de klas.
Als leraar breng je niet alleen kennis of vaardigheden over, je bent ook leerlingbegeleider. Daarom is een alerte houding nodig, zodat je kan bijsturen of ingrijpen als het nodig is. Je zal je daarom dus moeten kunnen inleven in de leefwereld van jongeren.

Is deze opleiding iets voor jou?
Wil je starten met dit onderwijsvak, dan volstaat de basiskennis wiskunde en fysica uit het secundair onderwijs. De fysica wordt grondig herhaald en verder uitgediept. Voor wiskunde wordt verwacht dat je de eindtermen ervan beheerst. Een leertraject kan je helpen om de basiskennis wiskunde zelfstandig te herhalen en op het juiste niveau te brengen.



Studiepunten

180

Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Fysica - Professionele bachelor

Algemene info

De opleiding biedt je de kennis, vaardigheden en attitudes om een onderwijsprofessional te worden die kan lesgeven in het secundair onderwijs. In het onderwijsvak Fysica focus je je op het begrijpen van de fundamentele natuurwetten.

Een educatieve bachelor Secundair onderwijs leidt je op tot een onderwijsprofessional met een brede theoretische kennis en de vaardigheden en attitudes die nodig zijn om om les te geven aan jongeren tussen twaalf en achttien jaar. Je kiest twee onderwijsvakken uit de opties die de hogeschool aanbiedt. Tijdens de pedagogische en didactische lessen leer je hoe je op een boeiende en effectieve manier lesgeeft en een krachtige leeromgeving creëert. 
De focus van onderwijsvak Fysica ligt op het begrijpen van de fundamentele wetten van de natuur. Je bestudeert krachten, energiestromen, de eigenschappen van materie en licht, verschillende soorten bewegingen, elektromagnetisme, de relativiteit van tijd en processen in het heelal. Via klasdiscussies, experimenteer- en oefeningensessies leer je de wetten van de fysica toe te passen en je kennis over te brengen zowel in woorden als symbolen. Je wordt vlot in het gebruiken van wiskunde om vraagstukken op te lossen. In STEM-ontwerpopdrachten leer je de fysica in te zetten om slimme oplossingen te creëren.
Je krijgt dus een brede theoretische basis, die wordt aangevuld met praktijkoefeningen, projecten en stages. Onder begeleiding van een stagebegeleider vanuit de hogeschool en een leerkracht van je stageschool zet je al snel de eerste stappen naar lesgeven. Zo start je met een observatiestage, maar ga je al snel over naar participerend lesgeven om uiteindelijk bijna helemaal zelfstandig voor de klas te staan. Dat gaat stap voor stap, en je doet altijd een eerste lesgeefervaring op in de veilige omgeving van de hogeschool en bij je klasgenoten.
Wil je ook in het buitenland ervaring opdoen? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.
Doorheen de opleiding staat je totale ontwikkeling als leerkracht secundair onderwijs centraal, met een sterke focus op de maatschappelijke betrokkenheid, een zorgverbredende instelling, communicatieve vaardigheden, werken in teamverband en zelfreflectie. Je leert omgaan met meertaligheid, de grootstedelijke context en diversiteit in de klas.
Als leraar breng je niet alleen kennis of vaardigheden over, je bent ook leerlingbegeleider. Daarom is een alerte houding nodig, zodat je kan bijsturen of ingrijpen als het nodig is. Je zal je daarom dus moeten kunnen inleven in de leefwereld van jongeren.

Is deze opleiding iets voor jou?
Wil je starten met dit onderwijsvak, dan volstaat de basiskennis wiskunde en fysica uit het secundair onderwijs. De fysica wordt grondig herhaald en verder uitgediept. Voor wiskunde wordt verwacht dat je de eindtermen ervan beheerst. Een leertraject kan je helpen om de basiskennis wiskunde zelfstandig te herhalen en op het juiste niveau te brengen.


Studiepunten

180

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.

Thomas More - Campus Vorselaar

Maatschappelijke vorming

STEM



Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):

Thomas More - Campus Kruidtuin

Hogeschool UCLL - Campus Hertogstraat

Hogeschool PXL - Campus Vildersstraat

Hogeschool UCLL - Campus Diepenbeek

Hogeschool VIVES - Campus Brugge Xaverianenstraat

Hogeschool VIVES - Campus Torhout

Arteveldehogeschool - Campus Kattenberg

HOGENT - Campus Ledeganck

Arteveldehogeschool - Campus Goudstraat

Arteveldehogeschool - Campus Watersportbaan

Odisee - Campus Sint-Niklaas


Situering

Opleiding: Educatieve bachelor in het secundair onderwijs 

Afstudeerrichting: Fysica

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Onderwijs

Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Sociaal dienstbetoon, Wiskunde-cijferwerk,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere vakken waarvoor je kunt kiezen zijn (niet alle combinaties zijn toegelaten):

Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Aardrijkskunde (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Bedrijfsorganisatie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Bewegingsrecreatie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Bio-esthetiek (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Biologie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Chemie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Economie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Elektriciteit (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Engels (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Frans (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Geschiedenis (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Gezondheidsopvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Haartooi (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Informatica (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Islamitische godsdienst (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Lichamelijke opvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Mechanica (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Mode (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Muzikale opvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Natuurwetenschappen (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Nederlands (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Niet-confessionele zedenleer (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Plastische opvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Project algemene vakken / Maatschappelijke vorming (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Project kunstvakken (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Rooms-Katholieke godsdienst (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Techniek (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Wiskunde (Professionele bachelor - HO)

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Erasmushogeschool Brussel, Campus Jette

Starten in februari

Karel de Grote Hogeschool, Campus Zuid

Starten in februari
Werkstudententraject

Thomas More, Campus Vorselaar

VDAB-traject

Thomas More, Campus Kruidtuin

Starten in februari
VDAB-traject

Hogeschool UCLL, Campus Hertogstraat

Starten in februari
VDAB-traject

Hogeschool PXL, Campus Vildersstraat

Starten in februari
VDAB-traject
Werkplekleren
Werkstudententraject

Hogeschool UCLL, Campus Diepenbeek

Avondonderwijs
Starten in februari
VDAB-traject

Howest, Campus Brugge Centrum

Starten in februari

Hogeschool VIVES, Campus Brugge Xaverianenstraat

Starten in februari

Hogeschool VIVES, Campus Torhout

Afstandsonderwijs
Werkstudententraject

Arteveldehogeschool, Campus Kattenberg

Afstandsonderwijs
Starten in februari
VDAB-traject
Werkstudententraject

Arteveldehogeschool, Campus Goudstraat

Afstandsonderwijs
Starten in februari
VDAB-traject
Werkstudententraject

HOGENT, Campus Ledeganck

Afstandsonderwijs
Avondonderwijs
Starten in februari
Werkplekleren

Arteveldehogeschool, Campus Watersportbaan

Afstandsonderwijs
Starten in februari
VDAB-traject
Werkstudententraject

Odisee, Campus Sint-Niklaas

Afstandsonderwijs
Starten in februari

Lepelstraat 2  2290 Vorselaar

Lange Ridderstraat 44  2800 Mechelen

Hertogstraat 178  3001 Heverlee

Vildersstraat 5  3500 Hasselt

Agoralaan Gebouw B bus 1  3590 Diepenbeek

Xaverianenstraat 10  8200 Sint-Michiels

Sint-Jozefstraat 1  8820 Torhout

Kattenberg 9  9000 Gent

K.L. Ledeganckstraat 8  9000 Gent

Goudstraat 37  9000 Gent

Watersportlaan 4  9000 Gent

Hospitaalstraat 23  9100 Sint-Niklaas

Beroepsuitwegen

Je mag les geven in
- de 1ste en 2de graad van het secundair onderwijs,
- de 3de graad BSO,
- het buitengewoon onderwijs
- en afhankelijk van het vakkenpakket ook het basisonderwijs (bv. lichamelijke opvoeding) .
Naast het overbrengen van inhouden en/of vaardigheden is de leraar ook de eerste leerlingbegeleider.
Hiervoor moet hij zich kunnen inleven in de leefwereld van jongeren en moet hij bekwaam zijn de soms wat moeilijke drempels, die jongeren in hun puberteit instellen, te omzeilen.
Er is dus, naast de pedagogische en vakgebonden onderlegdheid, zeker nood aan vlotte communicatievaardigheden, zowel met jongeren, ouders als collega’s.
Leraar zijn is dus meer dan alleen maar het overbrengen van vakinhouden.
De hedendaagse leraar is een lid van het hele schoolteam en is dus bereid tot samenwerking met collega’s en externe instanties.
Sommige afgestudeerden gaan werken als opvoeder of als studiemeester-opvoeder.
Mensen met een specifieke technische vakkennis kiezen soms voor een loopbaan in een privéonderneming.
Bij de start van de loopbaan kunnen door de schoolgemeenschappen mentoren worden aangesteld om de beginnende leerkrachten bij te staan.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

.

Mogelijke beroepen

Leerkracht secundair onderwijs ( knelpuntberoep)

Vlaamse Kwalificatiestructuur

  • Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.

VKS - Onderwijskwalificatie Professionele Bachelor: Secundair onderwijs

Beroepeninfo: Leraar worden


Gegevens bijgewerkt tot 27-03-2025

Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Fysica - Professionele bachelor

Algemene info

De opleiding biedt je de kennis, vaardigheden en attitudes om een onderwijsprofessional te worden die kan lesgeven in het secundair onderwijs. In het onderwijsvak Fysica focus je je op het begrijpen van de fundamentele natuurwetten.

Een educatieve bachelor Secundair onderwijs leidt je op tot een onderwijsprofessional met een brede theoretische kennis en de vaardigheden en attitudes die nodig zijn om om les te geven aan jongeren tussen twaalf en achttien jaar. Je kiest twee onderwijsvakken uit de opties die de hogeschool aanbiedt. Tijdens de pedagogische en didactische lessen leer je hoe je op een boeiende en effectieve manier lesgeeft en een krachtige leeromgeving creëert. 
De focus van onderwijsvak Fysica ligt op het begrijpen van de fundamentele wetten van de natuur. Je bestudeert krachten, energiestromen, de eigenschappen van materie en licht, verschillende soorten bewegingen, elektromagnetisme, de relativiteit van tijd en processen in het heelal. Via klasdiscussies, experimenteer- en oefeningensessies leer je de wetten van de fysica toe te passen en je kennis over te brengen zowel in woorden als symbolen. Je wordt vlot in het gebruiken van wiskunde om vraagstukken op te lossen. In STEM-ontwerpopdrachten leer je de fysica in te zetten om slimme oplossingen te creëren.
Je krijgt dus een brede theoretische basis, die wordt aangevuld met praktijkoefeningen, projecten en stages. Onder begeleiding van een stagebegeleider vanuit de hogeschool en een leerkracht van je stageschool zet je al snel de eerste stappen naar lesgeven. Zo start je met een observatiestage, maar ga je al snel over naar participerend lesgeven om uiteindelijk bijna helemaal zelfstandig voor de klas te staan. Dat gaat stap voor stap, en je doet altijd een eerste lesgeefervaring op in de veilige omgeving van de hogeschool en bij je klasgenoten.
Wil je ook in het buitenland ervaring opdoen? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.
Doorheen de opleiding staat je totale ontwikkeling als leerkracht secundair onderwijs centraal, met een sterke focus op de maatschappelijke betrokkenheid, een zorgverbredende instelling, communicatieve vaardigheden, werken in teamverband en zelfreflectie. Je leert omgaan met meertaligheid, de grootstedelijke context en diversiteit in de klas.
Als leraar breng je niet alleen kennis of vaardigheden over, je bent ook leerlingbegeleider. Daarom is een alerte houding nodig, zodat je kan bijsturen of ingrijpen als het nodig is. Je zal je daarom dus moeten kunnen inleven in de leefwereld van jongeren.

Is deze opleiding iets voor jou?
Wil je starten met dit onderwijsvak, dan volstaat de basiskennis wiskunde en fysica uit het secundair onderwijs. De fysica wordt grondig herhaald en verder uitgediept. Voor wiskunde wordt verwacht dat je de eindtermen ervan beheerst. Een leertraject kan je helpen om de basiskennis wiskunde zelfstandig te herhalen en op het juiste niveau te brengen.


Studiepunten

180

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.

Thomas More - Campus Vorselaar

Maatschappelijke vorming

STEM



Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):

Thomas More - Campus Kruidtuin

Hogeschool UCLL - Campus Hertogstraat

Hogeschool PXL - Campus Vildersstraat

Hogeschool UCLL - Campus Diepenbeek

Hogeschool VIVES - Campus Brugge Xaverianenstraat

Hogeschool VIVES - Campus Torhout

Arteveldehogeschool - Campus Kattenberg

HOGENT - Campus Ledeganck

Arteveldehogeschool - Campus Goudstraat

Arteveldehogeschool - Campus Watersportbaan

Odisee - Campus Sint-Niklaas


Situering

Opleiding: Educatieve bachelor in het secundair onderwijs 

Afstudeerrichting: Fysica

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Onderwijs

Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Sociaal dienstbetoon, Wiskunde-cijferwerk,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere vakken waarvoor je kunt kiezen zijn (niet alle combinaties zijn toegelaten):

Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Aardrijkskunde (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Bedrijfsorganisatie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Bewegingsrecreatie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Bio-esthetiek (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Biologie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Chemie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Economie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Elektriciteit (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Engels (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Frans (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Geschiedenis (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Gezondheidsopvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Haartooi (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Informatica (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Islamitische godsdienst (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Lichamelijke opvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Mechanica (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Mode (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Muzikale opvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Natuurwetenschappen (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Nederlands (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Niet-confessionele zedenleer (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Plastische opvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Project algemene vakken / Maatschappelijke vorming (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Project kunstvakken (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Rooms-Katholieke godsdienst (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Techniek (Professionele bachelor - HO)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Wiskunde (Professionele bachelor - HO)

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Erasmushogeschool Brussel, Campus Jette

Starten in februari

Karel de Grote Hogeschool, Campus Zuid

Starten in februari
Werkstudententraject

Thomas More, Campus Vorselaar

VDAB-traject

Thomas More, Campus Kruidtuin

Starten in februari
VDAB-traject

Hogeschool UCLL, Campus Hertogstraat

Starten in februari
VDAB-traject

Hogeschool PXL, Campus Vildersstraat

Starten in februari
VDAB-traject
Werkplekleren
Werkstudententraject

Hogeschool UCLL, Campus Diepenbeek

Avondonderwijs
Starten in februari
VDAB-traject

Howest, Campus Brugge Centrum

Starten in februari

Hogeschool VIVES, Campus Brugge Xaverianenstraat

Starten in februari

Hogeschool VIVES, Campus Torhout

Afstandsonderwijs
Werkstudententraject

Arteveldehogeschool, Campus Kattenberg

Afstandsonderwijs
Starten in februari
VDAB-traject
Werkstudententraject

Arteveldehogeschool, Campus Goudstraat

Afstandsonderwijs
Starten in februari
VDAB-traject
Werkstudententraject

HOGENT, Campus Ledeganck

Afstandsonderwijs
Avondonderwijs
Starten in februari
Werkplekleren

Arteveldehogeschool, Campus Watersportbaan

Afstandsonderwijs
Starten in februari
VDAB-traject
Werkstudententraject

Odisee, Campus Sint-Niklaas

Afstandsonderwijs
Starten in februari

Lepelstraat 2  2290 Vorselaar

Lange Ridderstraat 44  2800 Mechelen

Hertogstraat 178  3001 Heverlee

Vildersstraat 5  3500 Hasselt

Agoralaan Gebouw B bus 1  3590 Diepenbeek

Xaverianenstraat 10  8200 Sint-Michiels

Sint-Jozefstraat 1  8820 Torhout

Kattenberg 9  9000 Gent

K.L. Ledeganckstraat 8  9000 Gent

Goudstraat 37  9000 Gent

Watersportlaan 4  9000 Gent

Hospitaalstraat 23  9100 Sint-Niklaas

Beroepsuitwegen

Je mag les geven in
- de 1ste en 2de graad van het secundair onderwijs,
- de 3de graad BSO,
- het buitengewoon onderwijs
- en afhankelijk van het vakkenpakket ook het basisonderwijs (bv. lichamelijke opvoeding) .
Naast het overbrengen van inhouden en/of vaardigheden is de leraar ook de eerste leerlingbegeleider.
Hiervoor moet hij zich kunnen inleven in de leefwereld van jongeren en moet hij bekwaam zijn de soms wat moeilijke drempels, die jongeren in hun puberteit instellen, te omzeilen.
Er is dus, naast de pedagogische en vakgebonden onderlegdheid, zeker nood aan vlotte communicatievaardigheden, zowel met jongeren, ouders als collega’s.
Leraar zijn is dus meer dan alleen maar het overbrengen van vakinhouden.
De hedendaagse leraar is een lid van het hele schoolteam en is dus bereid tot samenwerking met collega’s en externe instanties.
Sommige afgestudeerden gaan werken als opvoeder of als studiemeester-opvoeder.
Mensen met een specifieke technische vakkennis kiezen soms voor een loopbaan in een privéonderneming.
Bij de start van de loopbaan kunnen door de schoolgemeenschappen mentoren worden aangesteld om de beginnende leerkrachten bij te staan.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

.

Mogelijke beroepen

Leerkracht secundair onderwijs ( knelpuntberoep)

Vlaamse Kwalificatiestructuur

  • Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.

VKS - Onderwijskwalificatie Professionele Bachelor: Secundair onderwijs

Beroepeninfo: Leraar worden


Gegevens bijgewerkt tot 27-03-2025