Architecturale en beeldende kunsten - Tweede graad

Studierichting "Architecturale en beeldende kunsten"

Architecturale en beeldende kunsten is een artistieke en theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifieke vorming gericht op je studierichting.

  • Je maakt kennis met bouwkunst en architectuur.  
  • Je gaat aan de slag om artistiek-technische vaardigheden te ontwikkelen. 
  • Je leert verschillende technieken en materialen om artistieke uitdagingen in het platte vlak en in de ruimte aan te gaan. 
  • Je maakt kennis met architecturale kunst en met eenvoudige constructies en elementaire bouwmaterialen. 
  • Je verwerft inzicht in vorm, ruimte, kleur en compositie. 
  • Op jouw unieke en creatieve manier ga je met architectuur en beeld om en onderzoek je kunst en cultuur. Je tracht er betekenis aan te geven en te waarderen Hiervoor zet je je verbeeldingskracht en vakdeskundigheid in bij zowel creëren als presenteren.
  • Je leert waarnemen en tekenen wat je ziet en gebruikt hiervoor veel verschillende materialen. Al doende krijg je inzicht in vorm, ruimte, kleur, compositie… . 
  • Je maakt projectietekeningen, je leert vanuit verschillende standpunten tekenen en rekening houden met de omgeving waarin je ontwerp past. Je leert zowel vrij als precies tekenen en je leert hoe je creaties zowel met grafische computerprogramma’s als met verschillende tekeninstrumenten voorstellen.

In sommige scholen peilt men voor je je inschrijft tijdens een informatief gesprek naar je motivatie.

Architecturale en beeldende kunsten               


Beschrijving

Architecturale en beeldende kunsten is een artistieke en theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifieke vorming gericht op je studierichting.

  • Je maakt kennis met bouwkunst en architectuur.  
  • Je gaat aan de slag om artistiek-technische vaardigheden te ontwikkelen. 
  • Je leert verschillende technieken en materialen om artistieke uitdagingen in het platte vlak en in de ruimte aan te gaan. 
  • Je maakt kennis met architecturale kunst en met eenvoudige constructies en elementaire bouwmaterialen. 
  • Je verwerft inzicht in vorm, ruimte, kleur en compositie. 
  • Op jouw unieke en creatieve manier ga je met architectuur en beeld om en onderzoek je kunst en cultuur. Je tracht er betekenis aan te geven en te waarderen Hiervoor zet je je verbeeldingskracht en vakdeskundigheid in bij zowel creëren als presenteren.
  • Je leert waarnemen en tekenen wat je ziet en gebruikt hiervoor veel verschillende materialen. Al doende krijg je inzicht in vorm, ruimte, kleur, compositie… . 
  • Je maakt projectietekeningen, je leert vanuit verschillende standpunten tekenen en rekening houden met de omgeving waarin je ontwerp past. Je leert zowel vrij als precies tekenen en je leert hoe je creaties zowel met grafische computerprogramma’s als met verschillende tekeninstrumenten voorstellen.

In sommige scholen peilt men voor je je inschrijft tijdens een informatief gesprek naar je motivatie.

Situering binnen het studiedomein: Kunst en creatie

2e graad

3e graad

Architecturale en beeldende kunsten     
Architecturale en beeldende vorming      
Artistiek-creatieve bewerkingen      
Ballet     
Beeldende en audiovisuele kunsten     
Beeldende en audiovisuele vorming      
Creatie en mode     
Dans      
Decor en etalage      
Diamantbewerking      
Fotografie     
Grafische technieken     
Muziek      
Woordkunst-drama      
Architecturale vorming     
Architectuur en interieur    
Audiovisuele vorming     
Ballet    
Beeldende kunst    
Beeldende vorming     
Crossmedia    
Dans     
Decor, etalage en publiciteit     
Diamantbewerking     
Fotografie    
Goud en juwelen     
Grafimedia    
Mode    
Muziek     
Muziekinstrumentenbouw     
Uurwerkmaken     
Woordkunst-drama     

Welke lessen krijg je?

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Waar kan ik "Architecturale en beeldende kunsten" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Toelatingsvoorwaarden

Je mag starten in het 4e jaar SO in een studierichting van de dubbele finaliteit als je:

  • geslaagd (*)  bent in het 1e leerjaar van de 2e graad van de doorstroomfinaliteit of de dubbele finaliteit
  • geslaagd bent in het 2e leerjaar van de 2e graad van de arbeidsmarktfinaliteit (of 4 BSO): 
    als de toelatingsklassenraad akkoord gaat
(* geslaagd zijn betekent dat je een A-attest of een B-attest hebt behaald. In geval van een B-attest dien je rekening te houden met de clausuleringen (beperkingen) die de klassenraad heeft opgelegd.)
 
Leerlingen die komen uit het Deeltijds BSO of de leertijd kunnen starten in het 4e jaar SO in een studierichting van de arbeidsfinaliteit als de klassenraad dit toelaat.
 
Regelmatige leerlingen uit het buitengewoon secundair onderwijs worden toegelaten mits een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad. In afwachting van deze beslissing wordt de leerling onder ontbindende voorwaarde ingeschreven. Zie ook SO/2012/01 10.1.5.4
 
Een leerling die rechtstreeks overkomt uit een niet-Vlaamse school (buitenlandse school, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers, kan toegelaten worden onder de volgende voorwaarde: gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad, waarin alle leraars van het betrokken structuuronderdeel zijn opgenomen. De beslissing van de toelatingsklassenraad wordt genomen uiterlijk 35 kalenderdagen na aanvang van de effectieve regelmatige lesbijwoning door de leerling.


Extra

Toelating voor cognitief sterk functionerende leerlingen:

Als je verstandelijk vooruit bent op je leeftijdsgenoten (= cognitief sterk functionerend) kan je ook toegelaten worden tot dit leerjaar als je niet beschikt over een studiebewijs (A-, B- of C-attest) van het onderliggende leerjaar en  op voorwaarde dat de klassenraad jou toelaat. De klassenraad is ook bevoegd om te bepalen of een leerling cognitief sterk functionerend is.


Veranderen tijdens schooljaar

Veranderen van studierichting is mogelijk tot 15/01.

Voor uitzonderlijke gevallen kan de toelatingsklassenraad afwijken van deze datum.


Overzitten

Behaald attest in het 4e leerjaar SO:

 

A-attest

Je kan overzitten in een andere studierichting, rekening houdend met de toelatingsvoorwaarden.

B-attest

Overzitten in dezelfde of in een andere studierichting is enkel mogelijk na een gunstig advies van de klassenraad, behalve bij uitsluiting van minstens alle studierichtingen van 3 onderwijsvormen (aso, bso, tso, kso) of  alle studierichtingen van 2 finaliteiten. Dan is geen advies van de klassenraad nodig.

C-attest

Overzitten in hetzelfde leerjaar is verplicht.


Meer info: zie regelgeving SO

Attest

Na het 4e leerjaar van de 2e graad (= 4SO) kan je volgende oriënteringsattesten behalen:

A-attest

Als je geslaagd bent.

B-attest 

Als je geslaagd bent, maar in het volgend leerjaar bepaalde finaliteiten, onderwijsvormen of studierichtingen niet mag volgen.
De school beslist welk beperkingen (= clausuleringen) ze jou oplegt. Zij deelt ook de reden mee waarom ze deze beslissing neemt.

C-attest

Als je niet geslaagd bent.

Attest van regelmatige lesbijwoning

Als de school werkt volgens ‘het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van een graad’ (zie omzendbrief SO 64 10.1.2)
Hiermee krijg je toelating tot 4 SO.

Wat na Architecturale en beeldende kunsten ?

Bij de keuze naar de derde graad moet je uiteraard rekening houden met het behaalde attest (eventuele clausuleringen) en met het gevolgde lespakket in de tweede graad.

Na het 4e leerjaar volgen heel wat leerlingen een studierichting uit hetzelfde studiedomein. 

Studierichtingen 3e graad 1e leerjaar uit het studiedomein: Kunst en creatie

Architecturale vorming    Finaliteit: doorstroom
Architectuur en interieur    Finaliteit: arbeidsmarkt en doorstroom
Audiovisuele vorming    Finaliteit: doorstroom
Ballet    Finaliteit: arbeidsmarkt en doorstroom
Beeldende kunst    Finaliteit: arbeidsmarkt en doorstroom
Beeldende vorming    Finaliteit: doorstroom
Crossmedia    Finaliteit: arbeidsmarkt en doorstroom
Dans    Finaliteit: doorstroom
Decor, etalage en publiciteit    Finaliteit: arbeidsmarkt
Diamantbewerking    Finaliteit: arbeidsmarkt
Fotografie    Finaliteit: arbeidsmarkt en doorstroom
Goud en juwelen    Finaliteit: arbeidsmarkt
Grafimedia    Finaliteit: arbeidsmarkt en doorstroom
Mode    Finaliteit: arbeidsmarkt en doorstroom
Muziek    Finaliteit: doorstroom
Muziekinstrumentenbouw    Finaliteit: arbeidsmarkt
Uurwerkmaken    Finaliteit: arbeidsmarkt
Woordkunst-drama    Finaliteit: doorstroom

Als je voldoet aan de toelatingsvoorwaarden kan je na het 4e jaar ook overstappen naar een studierichting van een ander studiedomein. Dat kan ook in een andere finaliteit.
Bespreek dit best met het CLB van je school.

Interessante links

VKS - Beroepskwalificatie niveau 4: Assistent beeldend kunstenaar

VKS - Beroepskwalificatie niveau 4: Assistent architecturaal vormgever