Artistiek-creatieve bewerkingen - Tweede graad

Studierichting "Artistiek-creatieve bewerkingen"

Heb je artistieke aanleg en goede smaak? En wil je deze talenten gebruiken om zelf mooie zaken te ontwerpen  zoals bv. juwelen en om horloges te maken?
Dan is deze praktische studierichting met finaliteit arbeidsmarkt, misschien interessant voor jou.
In de 2e graad richt je je op goud & juwelen en op de uurwerksector.

Je leert ontwerpen, bewerken, maken en herstellen.
Je leert over de grondstoffen waarmee je aan het werk kan gaan en maakt kennis met de basisgereedschappen om creaties te maken. 

Eigen ideeën op papier leren zetten; sieraden tekenen; met goud, zilver en andere materialen werken… dat alles wordt geleerd.
In deze graad leer je al een eenvoudig juweelmaken en een klok herstellen.

Naast vlot met kleine, fijne voorwerpen kunnen werken, een 'vaste hand' hebben en geconcentreerd en nauwkeurig kunnen werken, is het belangrijk om gevoel voor schoonheid  te hebben. Je bent idealiter een creatief persoon die het heerlijk vindt om eigen creaties te maken en bestaande  producten te herstellen.

Hou er wel rekening mee dat deze studierichting door weinig scholen wordt georganiseerd.

Artistiek-creatieve bewerkingen               


Heb je artistieke aanleg en goede smaak? En wil je deze talenten gebruiken om zelf mooie zaken te ontwerpen  zoals bv. juwelen en om horloges te maken?
Dan is deze praktische studierichting met finaliteit arbeidsmarkt, misschien interessant voor jou.
In de 2e graad richt je je op goud & juwelen en op de uurwerksector.

Je leert ontwerpen, bewerken, maken en herstellen.
Je leert over de grondstoffen waarmee je aan het werk kan gaan en maakt kennis met de basisgereedschappen om creaties te maken. 

Eigen ideeën op papier leren zetten; sieraden tekenen; met goud, zilver en andere materialen werken… dat alles wordt geleerd.
In deze graad leer je al een eenvoudig juweelmaken en een klok herstellen.

Naast vlot met kleine, fijne voorwerpen kunnen werken, een 'vaste hand' hebben en geconcentreerd en nauwkeurig kunnen werken, is het belangrijk om gevoel voor schoonheid  te hebben. Je bent idealiter een creatief persoon die het heerlijk vindt om eigen creaties te maken en bestaande  producten te herstellen.

Hou er wel rekening mee dat deze studierichting door weinig scholen wordt georganiseerd.

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Waar kan ik "Artistiek-creatieve bewerkingen" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Nuttige link(s)

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Medewerker goudsmid

VKS - Beroepskwalificatie niveau 4: Uurwerkhersteller

Na het 3e leerjaar van het secundair onderwijs kan je in 4 SO je studie verderzetten in

  • dezelfde studierichting
  • een andere studierichting uit hetzelfde ‘studiedomein’
  • een studierichting uit een ander studiedomein

De meeste leerlingen kiezen voor de verderzetting van hun studies in dezelfde studierichting (met dezelfde finaliteit = einddoel, voorbereiding op hoger onderwijs, arbeidsmarkt of beide).
Soms kiezen jongeren voor een ander traject. Bijvoorbeeld voor een vergelijkbare studierichting in 4 SO maar met een andere finaliteit.

 Als je kiest voor een andere studierichting, ga dan na of je voldoende basis hebt voor die richting en hoe je een eventuele achterstand kan inhalen.
Studierichtingen uit hetzelfde studiedomein hebben deels dezelfde inhoud maar kunnen:

  • in verschillende interessegebieden (/studiedomeinen)  liggen en/of
  • een andere finaliteit hebben

Met andere woorden: binnen hetzelfde studiedomein kan je soms studierichtingen vinden die meer/minder aansluitend zijn of meer/minder theoretisch. 

Het is ook mogelijk om over te stappen naar een 4e SO uit een ander studiedomein.

Overstappen zijn soms aangewezen maar doe je best niet onvoorbereid. Elke switch van studierichting, finaliteit of studiedomein wordt best vooraf goed besproken.  Het is niet omdat bepaalde overstappen mogelijk zijn, dat ze daarom vlot haalbaar zijn!