Woordkunst-drama - Tweede graad

Studierichting "Woordkunst-drama"

Heb je interesse in toneel, muziek, dans en voordracht?
Ben je gevoelig voor taal en wil je graag op een podium staan?
Dan is deze artistieke studierichting waarin expressie centraal staat, misschien iets voor jou…

Naast een ruim pakket algemene vakken is er veel aandacht voor zowel verbale vorming, muziek als dans. Door de combinatie van artistieke en algemene vakken is deze studierichting best veeleisend.
Je zal je tijd goed moeten leren verdelen tussen studiewerk en artistieke opdrachten.
Er wordt van je verwacht dat je geleidelijk aan een grote mate aan zelfstandigheid verwerft, kritiek leert incasseren, dagelijks traint na je schooluren, regelmatig voorstellingen bijwoont en de wereld van de podiumkunsten volgt.

In het algemeen vormend gedeelte staan talen en cultuurvakken centraal.
Kunstbeschouwing (= kunstgeschiedenis, kijken en luisteren naar kunst, ...) is een belangrijk onderdeel van de studierichting.

Je maakt kennis met kunstuitingen uit het verleden.
Literaire teksten worden gelezen en muzikale stromingen ontdekt.
Ook tekstmateriaal in vreemde talen zal je verkennen en leren begrijpen.

In algemene verbale vorming werk je aan je spreektechniek (articulatie, ademsteun, stemtraining …).
Je speelt met taal (verbaal en niet-verbaal) in verschillende situaties, leert improviseren, draagt voor, speelt toneel…
Je leest, schrijft, analyseert en  brengt podiumteksten.
In muziekvakken leer je zelf creatief musiceren, sleutel je  aan je zangtechniek en gehoorvorming. Je ontleedt en creëert melodieën en ritmes.

In dans leer je je lichaam kennen en werk je aan je fysieke uitstraling.
Zo verwerf je de nodige présence om vol vertrouwen voor een publiek te staan.

   Let op:
de school kan (dus geen verplichting) een geschiktheidsproef organiseren die door de toelatingsklassenraad wordt beoordeeld.
De geschiktheidsproef is eenmalig en geldt voor de duur van de studierichting.
De proef peilt naar je artistieke aanleg.
Bij een negatieve evaluatie heb je, enkel in het eerste leerjaar van de graad, recht op 1 herkansing.

Woordkunst-drama               


Heb je interesse in toneel, muziek, dans en voordracht?
Ben je gevoelig voor taal en wil je graag op een podium staan?
Dan is deze artistieke studierichting waarin expressie centraal staat, misschien iets voor jou…

Naast een ruim pakket algemene vakken is er veel aandacht voor zowel verbale vorming, muziek als dans. Door de combinatie van artistieke en algemene vakken is deze studierichting best veeleisend.
Je zal je tijd goed moeten leren verdelen tussen studiewerk en artistieke opdrachten.
Er wordt van je verwacht dat je geleidelijk aan een grote mate aan zelfstandigheid verwerft, kritiek leert incasseren, dagelijks traint na je schooluren, regelmatig voorstellingen bijwoont en de wereld van de podiumkunsten volgt.

In het algemeen vormend gedeelte staan talen en cultuurvakken centraal.
Kunstbeschouwing (= kunstgeschiedenis, kijken en luisteren naar kunst, ...) is een belangrijk onderdeel van de studierichting.

Je maakt kennis met kunstuitingen uit het verleden.
Literaire teksten worden gelezen en muzikale stromingen ontdekt.
Ook tekstmateriaal in vreemde talen zal je verkennen en leren begrijpen.

In algemene verbale vorming werk je aan je spreektechniek (articulatie, ademsteun, stemtraining …).
Je speelt met taal (verbaal en niet-verbaal) in verschillende situaties, leert improviseren, draagt voor, speelt toneel…
Je leest, schrijft, analyseert en  brengt podiumteksten.
In muziekvakken leer je zelf creatief musiceren, sleutel je  aan je zangtechniek en gehoorvorming. Je ontleedt en creëert melodieën en ritmes.

In dans leer je je lichaam kennen en werk je aan je fysieke uitstraling.
Zo verwerf je de nodige présence om vol vertrouwen voor een publiek te staan.

   Let op:
de school kan (dus geen verplichting) een geschiktheidsproef organiseren die door de toelatingsklassenraad wordt beoordeeld.
De geschiktheidsproef is eenmalig en geldt voor de duur van de studierichting.
De proef peilt naar je artistieke aanleg.
Bij een negatieve evaluatie heb je, enkel in het eerste leerjaar van de graad, recht op 1 herkansing.

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Waar kan ik "Woordkunst-drama" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Na het 3e leerjaar van het secundair onderwijs kan je in 4 SO je studie verderzetten in

  • dezelfde studierichting
  • een andere studierichting uit hetzelfde ‘studiedomein’
  • een studierichting uit een ander studiedomein

De meeste leerlingen kiezen voor de verderzetting van hun studies in dezelfde studierichting (met dezelfde finaliteit = einddoel, voorbereiding op hoger onderwijs, arbeidsmarkt of beide).
Soms kiezen jongeren voor een ander traject. Bijvoorbeeld voor een vergelijkbare studierichting in 4 SO maar met een andere finaliteit.

 Als je kiest voor een andere studierichting, ga dan na of je voldoende basis hebt voor die richting en hoe je een eventuele achterstand kan inhalen.
Studierichtingen uit hetzelfde studiedomein hebben deels dezelfde inhoud maar kunnen:

  • in verschillende interessegebieden (/studiedomeinen)  liggen en/of
  • een andere finaliteit hebben

Met andere woorden: binnen hetzelfde studiedomein kan je soms studierichtingen vinden die meer/minder aansluitend zijn of meer/minder theoretisch. 

Het is ook mogelijk om over te stappen naar een 4e SO uit een ander studiedomein.

Overstappen zijn soms aangewezen maar doe je best niet onvoorbereid. Elke switch van studierichting, finaliteit of studiedomein wordt best vooraf goed besproken.  Het is niet omdat bepaalde overstappen mogelijk zijn, dat ze daarom vlot haalbaar zijn!