Beeldende en audiovisuele vorming - Tweede graad

Studierichting "Beeldende en audiovisuele vorming"

Dit is een brede artistieke technische opleiding met een ruime algemene basisvorming.
Naast de algemene vorming in talen krijg je ook basisvorming wiskunde (met o.a. ruimtemeetkunde).
Het ontwikkelen van een eigen beeldende taal met behulp van fotografie, film, video, geluid en montage staan centraal. 

Je verkent grondig de hedendaagse audiovisuele beeldcultuur. Dit door o.a.:

  • kritisch te leren kijken naar de beelden die ons dagelijks bereiken via de verschillende media;
  • leren waarnemen, analyseren en creatief denken;
  • je te verdiepen in de verschillende artistieke stromingen in de geschiedenis van de kunst (kunstgeschiedenis en kunstbeschouwing).

Je leert lees-, spreek- en schrijfmomenten omzetten in audiovisuele taal.

Tijdens beeldende vorming en waarnemingstekenen leer je omgaan met kleuren, vlakken, lijnen... en verwerf je inzicht vorm, ruimte en ritme.
Je fotografeert, hanteert camera en geluidsinstallatie en de nieuwste digitale technieken.
Je monteert beelden en geluiden …

Je zal in je opleiding regelmatig werkstukken moeten maken tegen een bepaalde datum. Dit vraagt stiptheid, werkkracht, doorzetting, zelfwerkzaamheid, organisatietalent en een goede studiemethode.

Beeldende en audiovisuele vorming               


Dit is een brede artistieke technische opleiding met een ruime algemene basisvorming.
Naast de algemene vorming in talen krijg je ook basisvorming wiskunde (met o.a. ruimtemeetkunde).
Het ontwikkelen van een eigen beeldende taal met behulp van fotografie, film, video, geluid en montage staan centraal. 

Je verkent grondig de hedendaagse audiovisuele beeldcultuur. Dit door o.a.:

  • kritisch te leren kijken naar de beelden die ons dagelijks bereiken via de verschillende media;
  • leren waarnemen, analyseren en creatief denken;
  • je te verdiepen in de verschillende artistieke stromingen in de geschiedenis van de kunst (kunstgeschiedenis en kunstbeschouwing).

Je leert lees-, spreek- en schrijfmomenten omzetten in audiovisuele taal.

Tijdens beeldende vorming en waarnemingstekenen leer je omgaan met kleuren, vlakken, lijnen... en verwerf je inzicht vorm, ruimte en ritme.
Je fotografeert, hanteert camera en geluidsinstallatie en de nieuwste digitale technieken.
Je monteert beelden en geluiden …

Je zal in je opleiding regelmatig werkstukken moeten maken tegen een bepaalde datum. Dit vraagt stiptheid, werkkracht, doorzetting, zelfwerkzaamheid, organisatietalent en een goede studiemethode.

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Waar kan ik "Beeldende en audiovisuele vorming" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Na het 3e leerjaar van het secundair onderwijs kan je in 4 SO je studie verderzetten in

  • dezelfde studierichting
  • een andere studierichting uit hetzelfde ‘studiedomein’
  • een studierichting uit een ander studiedomein

De meeste leerlingen kiezen voor de verderzetting van hun studies in dezelfde studierichting (met dezelfde finaliteit = einddoel, voorbereiding op hoger onderwijs, arbeidsmarkt of beide).
Soms kiezen jongeren voor een ander traject. Bijvoorbeeld voor een vergelijkbare studierichting in 4 SO maar met een andere finaliteit.

 Als je kiest voor een andere studierichting, ga dan na of je voldoende basis hebt voor die richting en hoe je een eventuele achterstand kan inhalen.
Studierichtingen uit hetzelfde studiedomein hebben deels dezelfde inhoud maar kunnen:

  • in verschillende interessegebieden (/studiedomeinen)  liggen en/of
  • een andere finaliteit hebben

Met andere woorden: binnen hetzelfde studiedomein kan je soms studierichtingen vinden die meer/minder aansluitend zijn of meer/minder theoretisch. 

Het is ook mogelijk om over te stappen naar een 4e SO uit een ander studiedomein.

Overstappen zijn soms aangewezen maar doe je best niet onvoorbereid. Elke switch van studierichting, finaliteit of studiedomein wordt best vooraf goed besproken.  Het is niet omdat bepaalde overstappen mogelijk zijn, dat ze daarom vlot haalbaar zijn!