Architecturale en beeldende vorming - Tweede graad

Studierichting "Architecturale en beeldende vorming"

Naast de kunstgerichte vakken is de basisvorming stevig uitgebouwd. Dat merk je bijvoorbeeld in wiskunde (verdiepte wiskunde met aandacht voor ruimtemeetkunde). Vandaar dat je best met een voldoende sterke basis wiskunde aan deze opleiding begint.

Daarnaast scherp je je artistieke en culturele interesse aan, ontwikkel je je creativiteit, waarneming, ruimtelijk inzicht en leer je ontwerpen in een beeldende en architecturale context.

  • Binnen beeldende vorming maak je kennis met verschillende technieken en materialen.Er wordt heel wat tijd besteed aan het uitwerken van praktische opdrachten.Je leert vormgeven met hout, metaal, zand, recyclagemateriaal, verf, klei… 
  • In waarnemingstekenen leer je tekenen wat je ziet.Je gebruikt hiervoor potlood, krijt, pastel, houtskool, inkt en allerlei andere materialen.Al doende krijg je inzicht in vorm, ruimte, kleur, compositie…  
  • Naast het vrij beeldend tekenen, leer je ook exact tekenen. Je maakt projectietekeningen van grondvlakken, zijaanzichten en perspectieven van complexe volumes.Je leert je creaties zowel voorstellen met grafische computertoepassingen als met verschillende tekeninstrumenten.
  • In architecturale vorming maak je kennis met de basisprincipes van de architectuur en de industriële vormgeving. Je leert elementaire bouwmaterialen en constructies kennen.

Andere kunstuitingen (audiovisuele kunst, muziek, ballet, dans …) komen aan bod in kunstgeschiedenis en kunstinitiatie.

Architecturale en beeldende vorming               


Naast de kunstgerichte vakken is de basisvorming stevig uitgebouwd. Dat merk je bijvoorbeeld in wiskunde (verdiepte wiskunde met aandacht voor ruimtemeetkunde). Vandaar dat je best met een voldoende sterke basis wiskunde aan deze opleiding begint.

Daarnaast scherp je je artistieke en culturele interesse aan, ontwikkel je je creativiteit, waarneming, ruimtelijk inzicht en leer je ontwerpen in een beeldende en architecturale context.

  • Binnen beeldende vorming maak je kennis met verschillende technieken en materialen.Er wordt heel wat tijd besteed aan het uitwerken van praktische opdrachten.Je leert vormgeven met hout, metaal, zand, recyclagemateriaal, verf, klei… 
  • In waarnemingstekenen leer je tekenen wat je ziet.Je gebruikt hiervoor potlood, krijt, pastel, houtskool, inkt en allerlei andere materialen.Al doende krijg je inzicht in vorm, ruimte, kleur, compositie…  
  • Naast het vrij beeldend tekenen, leer je ook exact tekenen. Je maakt projectietekeningen van grondvlakken, zijaanzichten en perspectieven van complexe volumes.Je leert je creaties zowel voorstellen met grafische computertoepassingen als met verschillende tekeninstrumenten.
  • In architecturale vorming maak je kennis met de basisprincipes van de architectuur en de industriële vormgeving. Je leert elementaire bouwmaterialen en constructies kennen.

Andere kunstuitingen (audiovisuele kunst, muziek, ballet, dans …) komen aan bod in kunstgeschiedenis en kunstinitiatie.

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Waar kan ik "Architecturale en beeldende vorming" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Na het 3e leerjaar van het secundair onderwijs kan je in 4 SO je studie verderzetten in

  • dezelfde studierichting
  • een andere studierichting uit hetzelfde ‘studiedomein’
  • een studierichting uit een ander studiedomein

De meeste leerlingen kiezen voor de verderzetting van hun studies in dezelfde studierichting (met dezelfde finaliteit = einddoel, voorbereiding op hoger onderwijs, arbeidsmarkt of beide).
Soms kiezen jongeren voor een ander traject. Bijvoorbeeld voor een vergelijkbare studierichting in 4 SO maar met een andere finaliteit.

 Als je kiest voor een andere studierichting, ga dan na of je voldoende basis hebt voor die richting en hoe je een eventuele achterstand kan inhalen.
Studierichtingen uit hetzelfde studiedomein hebben deels dezelfde inhoud maar kunnen:

  • in verschillende interessegebieden (/studiedomeinen)  liggen en/of
  • een andere finaliteit hebben

Met andere woorden: binnen hetzelfde studiedomein kan je soms studierichtingen vinden die meer/minder aansluitend zijn of meer/minder theoretisch. 

Het is ook mogelijk om over te stappen naar een 4e SO uit een ander studiedomein.

Overstappen zijn soms aangewezen maar doe je best niet onvoorbereid. Elke switch van studierichting, finaliteit of studiedomein wordt best vooraf goed besproken.  Het is niet omdat bepaalde overstappen mogelijk zijn, dat ze daarom vlot haalbaar zijn!