HO
- Startpagina HO
- Algemene info HO
- Graduaatsopleidingen
- HBO5 Verpleegkunde
- Professionele bachelor
- Academische bachelor
- Ba-na-Ba
- Master
- Ma-na-Ma
- Postgraduaat
- Schakelprogramma's
- Studierendement
- Zoeken via alfabet
- Zoeken via belangstelling
- Zoeken via studiegebied
- Zoeken via schoolvakken
- Zoeken via instelling
- Zoeken via campussen
- Zoeken via provincie
- Zoeken via trefwoorden
- Zoeken via onderwijstaal
- Keuzetrajecten HO
- Flexibel studeren
- Functiebeperking en HO
- Recht op vrijstellingen?
- Zelftests
- Keuzerooster
- Buiten Vlaanderen
- International students
- Instellingen HO
- Bacheloropleidingen
- Leerkrediet
- Studentenhuizen
- SID-in's
- Studievoortgang
- Stoppen in HO
- Veranderen in HO
- Rapport schoolverlaters VDAB
- Deeltijds Kunstonderwijs
- Linken
- Downloads
- Moeilijke woorden

Fysica - Academische bachelor
Deze opleiding heeft tot doel een brede basiskennis te verwerven in de hedendaagse natuurkunde.
Deze bestudeert de fundamentele samenhang en opbouw van de materie, vanaf het kleinste subatomair deeltje tot de immensiteit van galactische stelsels.
De studie van de natuurkunde streeft ernaar waarnemingen zo precies mogelijk te omschrijven en te karakteriseren om te komen tot een diepgaand inzicht in de omringende werkelijkheid.
In de bachelor krijg je een fundamentele wetenschappelijke vorming: fysica, wiskunde en informatica waarbij ook zaken als wiskundige methoden voor de fysica, algemene fysica, kansrekening, statistiek en programmeren aan bod komen.
Afhankelijk van de universiteit worden keuzetrajecten georganiseerd.
Info vind je onderaan de pagina.
Voor wie?
Als je fysica gaat studeren, heb je een goede basiskennis wiskunde en fysica nodig (6 uur wiskunde in combinatie met fysica wordt aanbevolen).
Je beschikt over een analytische geest en je houdt van nauwkeurig werken, exact formuleren en degelijk verklaren.
Je bent bereid om een onderzoekende houding aan te leren en bent leergierig over onderzoeksstrategieën en -technieken.
ICT inzet (computerondersteund, programmatuur, simulatie of berekening) hoort er vaak bij.
De universiteiten organiseren voor kandidaat-studenten een ijkingstoets.
Met deze toets ontdek je of je de noodzakelijke wiskundige vaardigheden hebt om te starten in een opleiding wiskunde, informatica, of fysica & sterrenkunde.
De toets bouwt verder op de leerstof van de richtingen uit het secundair onderwijs met 6 uur wiskunde. Leerinhouden wiskunde van de eerste, tweede en derde graad komen aan bod. De startcompetenties die je nodig hebt voor deze opleidingen gaan echter verder. Kun je ook verschillende wiskundige technieken combineren? Kun je een toegepast probleem interpreteren en opsplitsen in deelproblemen? Vind je de juiste wiskundige technieken om de deelproblemen op te lossen? Kun je je deelresultaten opnieuw combineren om zo een antwoord te formuleren op de oorspronkelijke vraag?
Voor info: http://www.ijkingstoets.be
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)

Fysica - Academische bachelor |
|
Algemene info
Deze opleiding heeft tot doel een brede basiskennis te verwerven in de hedendaagse natuurkunde.
Deze bestudeert de fundamentele samenhang en opbouw van de materie, vanaf het kleinste subatomair deeltje tot de immensiteit van galactische stelsels.
De studie van de natuurkunde streeft ernaar waarnemingen zo precies mogelijk te omschrijven en te karakteriseren om te komen tot een diepgaand inzicht in de omringende werkelijkheid.
In de bachelor krijg je een fundamentele wetenschappelijke vorming: fysica, wiskunde en informatica waarbij ook zaken als wiskundige methoden voor de fysica, algemene fysica, kansrekening, statistiek en programmeren aan bod komen.
Afhankelijk van de universiteit worden keuzetrajecten georganiseerd.
Info vind je onderaan de pagina.
Voor wie?
Als je fysica gaat studeren, heb je een goede basiskennis wiskunde en fysica nodig (6 uur wiskunde in combinatie met fysica wordt aanbevolen).
Je beschikt over een analytische geest en je houdt van nauwkeurig werken, exact formuleren en degelijk verklaren.
Je bent bereid om een onderzoekende houding aan te leren en bent leergierig over onderzoeksstrategieën en -technieken.
ICT inzet (computerondersteund, programmatuur, simulatie of berekening) hoort er vaak bij.
De universiteiten organiseren voor kandidaat-studenten een ijkingstoets.
Met deze toets ontdek je of je de noodzakelijke wiskundige vaardigheden hebt om te starten in een opleiding wiskunde, informatica, of fysica & sterrenkunde.
De toets bouwt verder op de leerstof van de richtingen uit het secundair onderwijs met 6 uur wiskunde. Leerinhouden wiskunde van de eerste, tweede en derde graad komen aan bod. De startcompetenties die je nodig hebt voor deze opleidingen gaan echter verder. Kun je ook verschillende wiskundige technieken combineren? Kun je een toegepast probleem interpreteren en opsplitsen in deelproblemen? Vind je de juiste wiskundige technieken om de deelproblemen op te lossen? Kun je je deelresultaten opnieuw combineren om zo een antwoord te formuleren op de oorspronkelijke vraag?
Voor info: http://www.ijkingstoets.be
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
Biochemische wetenschappen |
Business and Innovation |
Sterrekunde en informatica |
Verbreding |
Wiskunde |
UHasselt organiseert enkel de bachelorfase.
Experimentele fysica |
Nano/biofysica |
Onderwijs |
Theoretische fysica en sterrenkunde |
Kulak organiseert enkel de bachelorfase.
Ingenieurswetenschappen |
Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzonderingen :
- Er is een toelatingsproef voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be );
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte niet bindende toelatingsproef voor de opleidingen Burgerlijk Ingenieur, Burgerlijk Ingenieur-Architect en Diergeneeskunde.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. Een gesprek, een proef, ..).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs !!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Fysica
Studieniveau: Academische bachelor - HO
Specificatie: Bachelor of Science
Studiegebied: Wetenschappen
Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Techniek, Wiskunde-cijferwerk,
Schoolvakken SO: Fysica, Natuurwetenschappen, Wetenschappen,
Vervolgopleidingen
een masteropleiding
Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.
Masteropleidingen binnen dit studiegebied
een postgraduaat
Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Verder studeren kan ook in een Ba-na-Ba. Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelatingsvoorwaarden kunnen verschillen per opleiding.
een verkorte bachelor/master
Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt
dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig
bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.
Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.
een lerarenopleiding
Na een academische bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Instellingen
Prinsstraat 13 2000 Antwerpen
03 265 48 72![]()
![]()
Naamsestraat 22 3000 Leuven
016 32 40 10![]()
![]()
Agoralaan 3590 Diepenbeek
011 26 81 11![]()
![]()
E.Sabbelaan 53 8500 Kortrijk
056 24 61 38![]()
![]()
Beroepsuitwegen
Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.
De afgestudeerden in de fysica hebben een brede waaier aan tewerkstellingsmogelijkheden: Er zijn tal van tewerkstellingsmogelijkheden in de industrie: beeldvormingstechnieken, lasertechnieken, microprocessoren, milieu, optische apparatuur.
Fysici kunnen ook werkzaam zijn in het wetenschappelijk onderzoek aan de universiteiten of in overheids- of bedrijfslabo’s.
Andere mogelijkheden zijn de kwaliteitscontrole, automatisering of de medische sector.
Meer en meer fysici komen in de sector van de informatica terecht, vooral op die domeinen waar materialenkennis wordt gecombineerd met informatica, maar ook als ICT-coördinator bij verschillende instellingen.
De fysicus kan ook als leraar terecht in het secundair en hoger onderwijs (mits het volgen van de specifieke lerarenopleiding).
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Vlaamse Kwalificatiestructuur
Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.
Studierendement
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Industriële wetenschappen (TSO) | 33 | 0,89 | 60,15 | 3 | 8 | 3 | 5 | 12 | 2 |
Latijn-wiskunde (ASO) | 113 | 0,99 | 84,06 | 1 | 4 | 9 | 17 | 78 | 4 |
Techniek-wetenschappen (TSO) | 39 | 0,86 | 29,48 | 8 | 14 | 7 | 6 | 2 | 2 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 519 | 1,37 | 73,78 | 30 | 50 | 55 | 78 | 280 | 26 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 06-03-2020 |

Fysica - Academische bachelor |
|
Algemene info
Deze opleiding heeft tot doel een brede basiskennis te verwerven in de hedendaagse natuurkunde.
Deze bestudeert de fundamentele samenhang en opbouw van de materie, vanaf het kleinste subatomair deeltje tot de immensiteit van galactische stelsels.
De studie van de natuurkunde streeft ernaar waarnemingen zo precies mogelijk te omschrijven en te karakteriseren om te komen tot een diepgaand inzicht in de omringende werkelijkheid.
In de bachelor krijg je een fundamentele wetenschappelijke vorming: fysica, wiskunde en informatica waarbij ook zaken als wiskundige methoden voor de fysica, algemene fysica, kansrekening, statistiek en programmeren aan bod komen.
Afhankelijk van de universiteit worden keuzetrajecten georganiseerd.
Info vind je onderaan de pagina.
Voor wie?
Als je fysica gaat studeren, heb je een goede basiskennis wiskunde en fysica nodig (6 uur wiskunde in combinatie met fysica wordt aanbevolen).
Je beschikt over een analytische geest en je houdt van nauwkeurig werken, exact formuleren en degelijk verklaren.
Je bent bereid om een onderzoekende houding aan te leren en bent leergierig over onderzoeksstrategieën en -technieken.
ICT inzet (computerondersteund, programmatuur, simulatie of berekening) hoort er vaak bij.
De universiteiten organiseren voor kandidaat-studenten een ijkingstoets.
Met deze toets ontdek je of je de noodzakelijke wiskundige vaardigheden hebt om te starten in een opleiding wiskunde, informatica, of fysica & sterrenkunde.
De toets bouwt verder op de leerstof van de richtingen uit het secundair onderwijs met 6 uur wiskunde. Leerinhouden wiskunde van de eerste, tweede en derde graad komen aan bod. De startcompetenties die je nodig hebt voor deze opleidingen gaan echter verder. Kun je ook verschillende wiskundige technieken combineren? Kun je een toegepast probleem interpreteren en opsplitsen in deelproblemen? Vind je de juiste wiskundige technieken om de deelproblemen op te lossen? Kun je je deelresultaten opnieuw combineren om zo een antwoord te formuleren op de oorspronkelijke vraag?
Voor info: http://www.ijkingstoets.be
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
Biochemische wetenschappen |
Business and Innovation |
Sterrekunde en informatica |
Verbreding |
Wiskunde |
UHasselt organiseert enkel de bachelorfase.
Experimentele fysica |
Nano/biofysica |
Onderwijs |
Theoretische fysica en sterrenkunde |
Kulak organiseert enkel de bachelorfase.
Ingenieurswetenschappen |
Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzonderingen :
- Er is een toelatingsproef voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be );
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte niet bindende toelatingsproef voor de opleidingen Burgerlijk Ingenieur, Burgerlijk Ingenieur-Architect en Diergeneeskunde.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. Een gesprek, een proef, ..).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs !!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Fysica
Studieniveau: Academische bachelor - HO
Specificatie: Bachelor of Science
Studiegebied: Wetenschappen
Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Techniek, Wiskunde-cijferwerk,
Schoolvakken SO: Fysica, Natuurwetenschappen, Wetenschappen,
Vervolgopleidingen
een masteropleiding
Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.
Masteropleidingen binnen dit studiegebied
een postgraduaat
Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Verder studeren kan ook in een Ba-na-Ba. Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelatingsvoorwaarden kunnen verschillen per opleiding.
een verkorte bachelor/master
Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt
dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig
bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.
Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.
een lerarenopleiding
Na een academische bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Instellingen
Prinsstraat 13 2000 Antwerpen
03 265 48 72![]()
![]()
Naamsestraat 22 3000 Leuven
016 32 40 10![]()
![]()
Agoralaan 3590 Diepenbeek
011 26 81 11![]()
![]()
E.Sabbelaan 53 8500 Kortrijk
056 24 61 38![]()
![]()
Beroepsuitwegen
Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.
De afgestudeerden in de fysica hebben een brede waaier aan tewerkstellingsmogelijkheden: Er zijn tal van tewerkstellingsmogelijkheden in de industrie: beeldvormingstechnieken, lasertechnieken, microprocessoren, milieu, optische apparatuur.
Fysici kunnen ook werkzaam zijn in het wetenschappelijk onderzoek aan de universiteiten of in overheids- of bedrijfslabo’s.
Andere mogelijkheden zijn de kwaliteitscontrole, automatisering of de medische sector.
Meer en meer fysici komen in de sector van de informatica terecht, vooral op die domeinen waar materialenkennis wordt gecombineerd met informatica, maar ook als ICT-coördinator bij verschillende instellingen.
De fysicus kan ook als leraar terecht in het secundair en hoger onderwijs (mits het volgen van de specifieke lerarenopleiding).
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Vlaamse Kwalificatiestructuur
Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.
Studierendement
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Industriële wetenschappen (TSO) | 33 | 0,89 | 60,15 | 3 | 8 | 3 | 5 | 12 | 2 |
Latijn-wiskunde (ASO) | 113 | 0,99 | 84,06 | 1 | 4 | 9 | 17 | 78 | 4 |
Techniek-wetenschappen (TSO) | 39 | 0,86 | 29,48 | 8 | 14 | 7 | 6 | 2 | 2 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 519 | 1,37 | 73,78 | 30 | 50 | 55 | 78 | 280 | 26 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 06-03-2020 |