Chemie - Academische bachelor

 

Algemene info


Chemie bestudeert de bouw en de wisselwerking van alle materie in het heelal, zowel van de levende materie (mensen, dieren, planten) als van de niet-levende materie (gesteenten).
Ze bestudeert de stof in al haar vormen: mineralen, geneesmiddelen, kunststoffen, voedingsproducten, constructiematerialen enz.
Kiezen voor deze studierichting betekent dat je een stevige basiskennis en belangstelling hebt voor positieve wetenschappen.
De nadruk in het 1ste bachelorjaar ligt op een brede vorming waarin de vakken chemie, natuurkunde, wiskunde, geologie en biowetenschappen aan bod komen.
Deze breed wetenschappelijke basis is nodig om het tweede jaar bachelor aan te vatten waarin de meer chemie-specifieke vakken, zoals theoretische, anorganische, fysische, organische en analytische chemie aan bod komen alsook de biochemie.

De studierichting Chemie vertoont veel gelijkenis met 3 andere scheikundig georiënteerde richtingen aan de universiteit, namelijk:
- Ingenieurswetenschappen (chemische technologie, chemische technologie en materiaalkunde),
- Bio-ingenieurswetenschappen
- Farmaceutische wetenschappen.
Deze 3 richtingen leggen in hun studie vooral de klemtoon op toepassingen van de scheikunde:
bij Ingenieurswetenschappen is dit vooral de technologie van het chemisch bedrijf;
bij Bio-ingenieurswetenschappen is dit meer de voedingsnijverheid en de agrochemie;
bij Farmaceutische wetenschappen de synthese en analyse van geneesmiddelen.
De opbouw van het programma en de keuzemogelijkheden verschillen per universiteit.
Meestal is het 1ste jaar wel gemeenschappelijk.


Afhankelijk van de universiteit worden keuzetrajecten georganiseerd.
Een overzicht vind je onder het gelijknamige tabblaadje.


Voor wie?
Interesse en aanleg voor chemie, maar ook voor andere exacte wetenschappen, zijn de belangrijkste vereisten. Een zekere handigheid en nauwkeurig kunnen werken komen goed van pas, zeker bij werk in het laboratorium. Besef dat het aantal uren dat je in een laboratorium doorbrengt een groot deel van je studietijd zal innemen. Overweeg of je ook wel fysiek geschikt bent voor deze studie. Voor de cursussen scheikunde is er geen directe voorkennis vereist.
De cursussen starten vanaf nul; de leerstof begint met een herhaling van wat in het secundair onderwijs reeds gegeven werd, maar de benadering gebeurt vanuit een ander oogpunt: begrijpen, opbouwen en toepassen is belangrijker dan iets kennen.


De universiteiten organiseren voor kandidaat-studenten een ijkingstoets
Met deze toets ontdek je of je de noodzakelijke wiskundige en wetenschappelijke vaardigheden hebt om te starten in een opleiding biochemie & biotechnologie, biologie, chemie, geologie, of geografie & geomatica.
De toets is gebaseerd op leerstof van de richtingen uit het secundair onderwijs met 6 uur wiskunde en met 1 uur chemie
Als je minder wiskunde of chemie volgde in het secundair onderwijs, en toch interesse hebt in onze opleidingen, neem dan zeker deel: misschien is je niveau hoger dan je vooropleiding laat vermoeden. Als de toets uitwijst dat je wiskunde- of chemiekennis moet worden bijgespijkerd, is er nog tijd om dat te doen, o.a. door een zomercursus of overbruggingsonderwijs.
Deelname aan de ijkingstoets is niet verplicht en gratis. Inschrijven is verplicht!
Voor info: http://www.ijkingstoets.be 



Studiepunten

180 (bachelor) + 120 (master)

Chemie - Academische bachelor

Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

Algemene info


Chemie bestudeert de bouw en de wisselwerking van alle materie in het heelal, zowel van de levende materie (mensen, dieren, planten) als van de niet-levende materie (gesteenten).
Ze bestudeert de stof in al haar vormen: mineralen, geneesmiddelen, kunststoffen, voedingsproducten, constructiematerialen enz.
Kiezen voor deze studierichting betekent dat je een stevige basiskennis en belangstelling hebt voor positieve wetenschappen.
De nadruk in het 1ste bachelorjaar ligt op een brede vorming waarin de vakken chemie, natuurkunde, wiskunde, geologie en biowetenschappen aan bod komen.
Deze breed wetenschappelijke basis is nodig om het tweede jaar bachelor aan te vatten waarin de meer chemie-specifieke vakken, zoals theoretische, anorganische, fysische, organische en analytische chemie aan bod komen alsook de biochemie.

De studierichting Chemie vertoont veel gelijkenis met 3 andere scheikundig georiënteerde richtingen aan de universiteit, namelijk:
- Ingenieurswetenschappen (chemische technologie, chemische technologie en materiaalkunde),
- Bio-ingenieurswetenschappen
- Farmaceutische wetenschappen.
Deze 3 richtingen leggen in hun studie vooral de klemtoon op toepassingen van de scheikunde:
bij Ingenieurswetenschappen is dit vooral de technologie van het chemisch bedrijf;
bij Bio-ingenieurswetenschappen is dit meer de voedingsnijverheid en de agrochemie;
bij Farmaceutische wetenschappen de synthese en analyse van geneesmiddelen.
De opbouw van het programma en de keuzemogelijkheden verschillen per universiteit.
Meestal is het 1ste jaar wel gemeenschappelijk.


Afhankelijk van de universiteit worden keuzetrajecten georganiseerd.
Een overzicht vind je onder het gelijknamige tabblaadje.


Voor wie?
Interesse en aanleg voor chemie, maar ook voor andere exacte wetenschappen, zijn de belangrijkste vereisten. Een zekere handigheid en nauwkeurig kunnen werken komen goed van pas, zeker bij werk in het laboratorium. Besef dat het aantal uren dat je in een laboratorium doorbrengt een groot deel van je studietijd zal innemen. Overweeg of je ook wel fysiek geschikt bent voor deze studie. Voor de cursussen scheikunde is er geen directe voorkennis vereist.
De cursussen starten vanaf nul; de leerstof begint met een herhaling van wat in het secundair onderwijs reeds gegeven werd, maar de benadering gebeurt vanuit een ander oogpunt: begrijpen, opbouwen en toepassen is belangrijker dan iets kennen.


De universiteiten organiseren voor kandidaat-studenten een ijkingstoets
Met deze toets ontdek je of je de noodzakelijke wiskundige en wetenschappelijke vaardigheden hebt om te starten in een opleiding biochemie & biotechnologie, biologie, chemie, geologie, of geografie & geomatica.
De toets is gebaseerd op leerstof van de richtingen uit het secundair onderwijs met 6 uur wiskunde en met 1 uur chemie
Als je minder wiskunde of chemie volgde in het secundair onderwijs, en toch interesse hebt in onze opleidingen, neem dan zeker deel: misschien is je niveau hoger dan je vooropleiding laat vermoeden. Als de toets uitwijst dat je wiskunde- of chemiekennis moet worden bijgespijkerd, is er nog tijd om dat te doen, o.a. door een zomercursus of overbruggingsonderwijs.
Deelname aan de ijkingstoets is niet verplicht en gratis. Inschrijven is verplicht!
Voor info: http://www.ijkingstoets.be 



Studiepunten

180 (bachelor) + 120 (master)

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een existentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. We stellen geen voorwaarden van een minimum aantal studiepunten, maar het gaat wel altijd om een pakket van meerdere vakken.

KU Leuven

In de eerste opleidingsfase ligt de nadruk op een brede vorming, waarbij behalve chemie ook fysica, wiskunde, geologie en biowetenschappen aan bod komen. Vanaf de tweede opleidingsfase kun je via een minor je programma aanpassen aan je interesses.

Biochemie en biotechnologie

Business and Innovation

Chemische technologie

Onderwijs

Verbreding chemie


Universiteit Hasselt - Campus Diepenbeek Gebouw D

De UHasselt organiseert enkel de bacheloropleiding. Voor deze opleiding heb je best minimum 4 uren wiskunde per week gevolgd in de derde graad van het ASO. Belangrijk zijn een aantal fundamentele begrippen en methoden: reële functies, goniometrie, complexe getallen, vectoren en bewijstechnieken.

Biochemie

Materiaalchemie
 

In deze optie verdiep je je in elementen van fysische chemie in het domein van anorganische, organische en theoretische chemie.


KU Leuven - Campus Kulak Kortrijk

In Kortrijk wordt enkel de bachelorfase georganiseerd. In de eerste opleidingsfase ligt de nadruk op een brede vorming, waarbij behalve chemie ook fysica, wiskunde, geologie en biowetenschappen aan bod komen. Vanaf de tweede opleidingsfase kun je via een minor je programma aanpassen aan je interesses.

Bio-ingenieurswetenschappen
 

Je kiest voor de doorstroomoptie bio-ingenieurswetenschappen, indien je vanaf studiefase 3 in de bachelor bio-ingenieurswetenschappen wenst door te stromen.

Biochemie en biotechnologie
 

Je kiest voor de optie biochemie en biotechnologie indien je, na de bachelor, rechtstreeks in de master biochemie en biotechnologie wenst in te stromen.

Chemie
 

Je kiest voor de optie chemie indien je, na de bachelor, rechtstreeks in de master chemie wenst in te stromen.

Farmacie
 

Je kiest voor de doorstroomoptie farmacie, indien je vanaf studiefase 2 in de bachelor farmaceutische wetenschappen wenst door te stromen.


Universiteit Gent - Campus Gent

De opbouw van het programma zorgt er voor dat nieuwe studenten met diverse vooropleidingen zonder intrinsieke problemen het eerste jaar bachelor kunnen doorlopen. Alle vakken starten namelijk vanuit de basisprincipes en worden geleidelijk opgebouwd.µ
In het eerste jaar staan de basiswetenschappen centraal: wiskunde, natuurkunde, biologie en uiteraard ook chemie. 
Deze breed wetenschappelijke basis is nodig om het tweede jaar bachelor aan te vatten waarin de meer chemie-specifieke vakken, zoals theoretische, anorganische, fysische, organische en analytische chemie aan bod komen alsook de biochemie. 
In het derde jaar van de bachelor kun je kiezen uit drie majors of uit het traject Internationale uitwisseling.

Internationalisering

Multidisciplinaire verbreding

Onderwijs

Onderzoek en ontwikkeling



Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):

Vrije Universiteit Brussel - Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Naast een gemeenschappelijke stam biedt het programma een waaier aan opleidingsonderdelen in een viertal actuele trends in de chemie (clusters). Verder laat het programma toe een profiel Onderzoek, Industrie of Onderwijs te kiezen.

  • Moleculair en macromoleculair ontwerp biedt een diepgaande opleiding in het ontwerp en de synthese van organische moleculen en polymeren, waarbij medicinale chemie, computationele chemie en structuuranalyse uitvoerig aan bod komen.
  • Chemie van materialen spitst zich toe op de eigenschappen van de materialen, waaronder polymeren, door o.a. oppervlakte analyse, X-stralen en laser spectroscopie en computationele chemie.
  • Analyse en karakterisering omvat het hele gamma van analysetechnieken, met inbegrip van nieuwe elektrochemische methoden, geavanceerde chromatografie en isotopen analyse.
  • Milieuchemie bestudeert natuurlijke en verstoorde processen in water en atmosfeer. Hierbij
    komen meerdere analysetechnieken aan bod, maar ook nieuwe staalname- en meettechnieken worden ontworpen en geoptimaliseerd.

Universiteit Antwerpen - Stadscampus

De bacheloropleiding chemie geeft je een algemene wetenschappelijke vorming en een grondige inleiding in de chemische basisdisciplines. Maar ook de andere basiswetenschappen zoals fysica, wiskunde en biologie staan bij chemie centraal en komen daarom ook uitgebreid aan bod.
Om je alvast voor te bereiden op de verschillende keuzemogelijkheden in de masteropleiding, voorzien we al in je tweede en derde bachelorjaar een aantal optionele vakken, en in het derde jaar bovendien een ganse reeks, heel diverse, keuzevakken. Zo kan je onder meer kiezen voor milieuchemie, plasmatechnologie, nucleaire chemie, forensische chemie, computationele chemie…


Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzonderingen:
  • Er is een toelatingsproef voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be);
  • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
  • Er is een verplichte niet bindende toelatingsproef voor de bacheloropleidingen Ingenieurswetenschappen en Ingenieurswetenschappen-Architectuur en Diergeneeskunde.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een gesprek, een proef, ..).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!  

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.

Situering

Opleiding: Chemie 

Studieniveau: Academische bachelor - HO

Specificatie: Bachelor of Science

Studiegebied: Wetenschappen

Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Techniek, Wiskunde-cijferwerk,

Schoolvakken SO: Chemie, Natuurwetenschappen, Wetenschappen, Wiskunde,

Vervolgopleidingen


een masteropleiding

Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.

Masteropleidingen binnen dit studiegebied
































































een postgraduaat

Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Verder studeren kan ook in een Ba-na-Ba. Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelatingsvoorwaarden kunnen verschillen per opleiding.


een verkorte bachelor/master

Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.

Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Instellingen

Pleinlaan 2  1050 Elsene
02 629 20 10    


Prinsstraat 13  2000 Antwerpen
03 265 48 72    


    
Naamsestraat 22  3000 Leuven
016 32 40 10    


Agoralaan  3590 Diepenbeek
011 26 81 11    


E.Sabbelaan 53  8500 Kortrijk
056 24 61 38    


Sint-Pietersnieuwstraat 33  9000 Gent
09 331 00 31    


Beroepsuitwegen

Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.

Chemici zijn in zowat alle bedrijfstakken nodig.
Afhankelijk van het soort bedrijf komt de chemicus terecht in research of marktonderzoek of is hij betrokken bij de productie.
De universitair geschoolde chemicus wordt tewerkgesteld in functies met een grote verantwoordelijkheid.
Hij focust zich op het denkwerk, de planning, het fundamenteel onderzoek, de productontwikkeling en -controle.
In de industrie zijn er bv. tewerkstellingsmogelijkheden in de agrochemie, de farmaceutische chemie, kunststofverwerking, metallurgie, milieu- en afvalverwerking, petrochemie, de voedingssector.
Ook buiten de industrie zijn er tal van tewerkstellingsmogelijkheden.
De chemicus kan bijvoorbeeld als leraar terecht in het secundair en hoger onderwijs (mits het volgen van de specifieke lerarenopleiding).
Hij kan eveneens werkzaam zijn in overheidsdiensten en wetenschappelijke instellingen.
In de dienstensector kan de chemicus betrokken zijn marktonderzoek, verkoop en klantenservice.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
 Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Onderzoeker exacte wetenschappen
Technicus veiligheid, hygiëne en leefmilieu
Verantwoordelijke eco-industriële onderneming
Verantwoordelijke laboratorium

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Chemie (TSO) 33 2,36% 23,97% 11 7 7 2 2 4
Latijn-wetenschappen (ASO) 95 1,43% 69,57% 4 8 12 23 42 6
Latijn-wiskunde (ASO) 124 1,07% 83,09% 2 3 16 19 82 2
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 89 0,86% 53,72% 4 19 16 17 24 9
Techniek-wetenschappen (TSO) 60 1,35% 55,04% 8 12 6 11 18 5
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 831 2,27% 74,51% 47 56 76 211 416 25

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming


Gegevens bijgewerkt tot 29-01-2018

Chemie - Academische bachelor

Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

Algemene info


Chemie bestudeert de bouw en de wisselwerking van alle materie in het heelal, zowel van de levende materie (mensen, dieren, planten) als van de niet-levende materie (gesteenten).
Ze bestudeert de stof in al haar vormen: mineralen, geneesmiddelen, kunststoffen, voedingsproducten, constructiematerialen enz.
Kiezen voor deze studierichting betekent dat je een stevige basiskennis en belangstelling hebt voor positieve wetenschappen.
De nadruk in het 1ste bachelorjaar ligt op een brede vorming waarin de vakken chemie, natuurkunde, wiskunde, geologie en biowetenschappen aan bod komen.
Deze breed wetenschappelijke basis is nodig om het tweede jaar bachelor aan te vatten waarin de meer chemie-specifieke vakken, zoals theoretische, anorganische, fysische, organische en analytische chemie aan bod komen alsook de biochemie.

De studierichting Chemie vertoont veel gelijkenis met 3 andere scheikundig georiënteerde richtingen aan de universiteit, namelijk:
- Ingenieurswetenschappen (chemische technologie, chemische technologie en materiaalkunde),
- Bio-ingenieurswetenschappen
- Farmaceutische wetenschappen.
Deze 3 richtingen leggen in hun studie vooral de klemtoon op toepassingen van de scheikunde:
bij Ingenieurswetenschappen is dit vooral de technologie van het chemisch bedrijf;
bij Bio-ingenieurswetenschappen is dit meer de voedingsnijverheid en de agrochemie;
bij Farmaceutische wetenschappen de synthese en analyse van geneesmiddelen.
De opbouw van het programma en de keuzemogelijkheden verschillen per universiteit.
Meestal is het 1ste jaar wel gemeenschappelijk.


Afhankelijk van de universiteit worden keuzetrajecten georganiseerd.
Een overzicht vind je onder het gelijknamige tabblaadje.


Voor wie?
Interesse en aanleg voor chemie, maar ook voor andere exacte wetenschappen, zijn de belangrijkste vereisten. Een zekere handigheid en nauwkeurig kunnen werken komen goed van pas, zeker bij werk in het laboratorium. Besef dat het aantal uren dat je in een laboratorium doorbrengt een groot deel van je studietijd zal innemen. Overweeg of je ook wel fysiek geschikt bent voor deze studie. Voor de cursussen scheikunde is er geen directe voorkennis vereist.
De cursussen starten vanaf nul; de leerstof begint met een herhaling van wat in het secundair onderwijs reeds gegeven werd, maar de benadering gebeurt vanuit een ander oogpunt: begrijpen, opbouwen en toepassen is belangrijker dan iets kennen.


De universiteiten organiseren voor kandidaat-studenten een ijkingstoets
Met deze toets ontdek je of je de noodzakelijke wiskundige en wetenschappelijke vaardigheden hebt om te starten in een opleiding biochemie & biotechnologie, biologie, chemie, geologie, of geografie & geomatica.
De toets is gebaseerd op leerstof van de richtingen uit het secundair onderwijs met 6 uur wiskunde en met 1 uur chemie
Als je minder wiskunde of chemie volgde in het secundair onderwijs, en toch interesse hebt in onze opleidingen, neem dan zeker deel: misschien is je niveau hoger dan je vooropleiding laat vermoeden. Als de toets uitwijst dat je wiskunde- of chemiekennis moet worden bijgespijkerd, is er nog tijd om dat te doen, o.a. door een zomercursus of overbruggingsonderwijs.
Deelname aan de ijkingstoets is niet verplicht en gratis. Inschrijven is verplicht!
Voor info: http://www.ijkingstoets.be 



Studiepunten

180 (bachelor) + 120 (master)

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een existentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. We stellen geen voorwaarden van een minimum aantal studiepunten, maar het gaat wel altijd om een pakket van meerdere vakken.

KU Leuven

In de eerste opleidingsfase ligt de nadruk op een brede vorming, waarbij behalve chemie ook fysica, wiskunde, geologie en biowetenschappen aan bod komen. Vanaf de tweede opleidingsfase kun je via een minor je programma aanpassen aan je interesses.

Biochemie en biotechnologie

Business and Innovation

Chemische technologie

Onderwijs

Verbreding chemie


Universiteit Hasselt - Campus Diepenbeek Gebouw D

De UHasselt organiseert enkel de bacheloropleiding. Voor deze opleiding heb je best minimum 4 uren wiskunde per week gevolgd in de derde graad van het ASO. Belangrijk zijn een aantal fundamentele begrippen en methoden: reële functies, goniometrie, complexe getallen, vectoren en bewijstechnieken.

Biochemie

Materiaalchemie
 

In deze optie verdiep je je in elementen van fysische chemie in het domein van anorganische, organische en theoretische chemie.


KU Leuven - Campus Kulak Kortrijk

In Kortrijk wordt enkel de bachelorfase georganiseerd. In de eerste opleidingsfase ligt de nadruk op een brede vorming, waarbij behalve chemie ook fysica, wiskunde, geologie en biowetenschappen aan bod komen. Vanaf de tweede opleidingsfase kun je via een minor je programma aanpassen aan je interesses.

Bio-ingenieurswetenschappen
 

Je kiest voor de doorstroomoptie bio-ingenieurswetenschappen, indien je vanaf studiefase 3 in de bachelor bio-ingenieurswetenschappen wenst door te stromen.

Biochemie en biotechnologie
 

Je kiest voor de optie biochemie en biotechnologie indien je, na de bachelor, rechtstreeks in de master biochemie en biotechnologie wenst in te stromen.

Chemie
 

Je kiest voor de optie chemie indien je, na de bachelor, rechtstreeks in de master chemie wenst in te stromen.

Farmacie
 

Je kiest voor de doorstroomoptie farmacie, indien je vanaf studiefase 2 in de bachelor farmaceutische wetenschappen wenst door te stromen.


Universiteit Gent - Campus Gent

De opbouw van het programma zorgt er voor dat nieuwe studenten met diverse vooropleidingen zonder intrinsieke problemen het eerste jaar bachelor kunnen doorlopen. Alle vakken starten namelijk vanuit de basisprincipes en worden geleidelijk opgebouwd.µ
In het eerste jaar staan de basiswetenschappen centraal: wiskunde, natuurkunde, biologie en uiteraard ook chemie. 
Deze breed wetenschappelijke basis is nodig om het tweede jaar bachelor aan te vatten waarin de meer chemie-specifieke vakken, zoals theoretische, anorganische, fysische, organische en analytische chemie aan bod komen alsook de biochemie. 
In het derde jaar van de bachelor kun je kiezen uit drie majors of uit het traject Internationale uitwisseling.

Internationalisering

Multidisciplinaire verbreding

Onderwijs

Onderzoek en ontwikkeling



Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):

Vrije Universiteit Brussel - Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Naast een gemeenschappelijke stam biedt het programma een waaier aan opleidingsonderdelen in een viertal actuele trends in de chemie (clusters). Verder laat het programma toe een profiel Onderzoek, Industrie of Onderwijs te kiezen.

  • Moleculair en macromoleculair ontwerp biedt een diepgaande opleiding in het ontwerp en de synthese van organische moleculen en polymeren, waarbij medicinale chemie, computationele chemie en structuuranalyse uitvoerig aan bod komen.
  • Chemie van materialen spitst zich toe op de eigenschappen van de materialen, waaronder polymeren, door o.a. oppervlakte analyse, X-stralen en laser spectroscopie en computationele chemie.
  • Analyse en karakterisering omvat het hele gamma van analysetechnieken, met inbegrip van nieuwe elektrochemische methoden, geavanceerde chromatografie en isotopen analyse.
  • Milieuchemie bestudeert natuurlijke en verstoorde processen in water en atmosfeer. Hierbij
    komen meerdere analysetechnieken aan bod, maar ook nieuwe staalname- en meettechnieken worden ontworpen en geoptimaliseerd.

Universiteit Antwerpen - Stadscampus

De bacheloropleiding chemie geeft je een algemene wetenschappelijke vorming en een grondige inleiding in de chemische basisdisciplines. Maar ook de andere basiswetenschappen zoals fysica, wiskunde en biologie staan bij chemie centraal en komen daarom ook uitgebreid aan bod.
Om je alvast voor te bereiden op de verschillende keuzemogelijkheden in de masteropleiding, voorzien we al in je tweede en derde bachelorjaar een aantal optionele vakken, en in het derde jaar bovendien een ganse reeks, heel diverse, keuzevakken. Zo kan je onder meer kiezen voor milieuchemie, plasmatechnologie, nucleaire chemie, forensische chemie, computationele chemie…


Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzonderingen:
  • Er is een toelatingsproef voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be);
  • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
  • Er is een verplichte niet bindende toelatingsproef voor de bacheloropleidingen Ingenieurswetenschappen en Ingenieurswetenschappen-Architectuur en Diergeneeskunde.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een gesprek, een proef, ..).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!  

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.

Situering

Opleiding: Chemie 

Studieniveau: Academische bachelor - HO

Specificatie: Bachelor of Science

Studiegebied: Wetenschappen

Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Techniek, Wiskunde-cijferwerk,

Schoolvakken SO: Chemie, Natuurwetenschappen, Wetenschappen, Wiskunde,

Vervolgopleidingen


een masteropleiding

Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.

Masteropleidingen binnen dit studiegebied
































































een postgraduaat

Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Verder studeren kan ook in een Ba-na-Ba. Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelatingsvoorwaarden kunnen verschillen per opleiding.


een verkorte bachelor/master

Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.

Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Instellingen

Pleinlaan 2  1050 Elsene
02 629 20 10    


Prinsstraat 13  2000 Antwerpen
03 265 48 72    


    
Naamsestraat 22  3000 Leuven
016 32 40 10    


Agoralaan  3590 Diepenbeek
011 26 81 11    


E.Sabbelaan 53  8500 Kortrijk
056 24 61 38    


Sint-Pietersnieuwstraat 33  9000 Gent
09 331 00 31    


Beroepsuitwegen

Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.

Chemici zijn in zowat alle bedrijfstakken nodig.
Afhankelijk van het soort bedrijf komt de chemicus terecht in research of marktonderzoek of is hij betrokken bij de productie.
De universitair geschoolde chemicus wordt tewerkgesteld in functies met een grote verantwoordelijkheid.
Hij focust zich op het denkwerk, de planning, het fundamenteel onderzoek, de productontwikkeling en -controle.
In de industrie zijn er bv. tewerkstellingsmogelijkheden in de agrochemie, de farmaceutische chemie, kunststofverwerking, metallurgie, milieu- en afvalverwerking, petrochemie, de voedingssector.
Ook buiten de industrie zijn er tal van tewerkstellingsmogelijkheden.
De chemicus kan bijvoorbeeld als leraar terecht in het secundair en hoger onderwijs (mits het volgen van de specifieke lerarenopleiding).
Hij kan eveneens werkzaam zijn in overheidsdiensten en wetenschappelijke instellingen.
In de dienstensector kan de chemicus betrokken zijn marktonderzoek, verkoop en klantenservice.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
 Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Onderzoeker exacte wetenschappen
Technicus veiligheid, hygiëne en leefmilieu
Verantwoordelijke eco-industriële onderneming
Verantwoordelijke laboratorium

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Chemie (TSO) 33 2,36% 23,97% 11 7 7 2 2 4
Latijn-wetenschappen (ASO) 95 1,43% 69,57% 4 8 12 23 42 6
Latijn-wiskunde (ASO) 124 1,07% 83,09% 2 3 16 19 82 2
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 89 0,86% 53,72% 4 19 16 17 24 9
Techniek-wetenschappen (TSO) 60 1,35% 55,04% 8 12 6 11 18 5
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 831 2,27% 74,51% 47 56 76 211 416 25

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming


Gegevens bijgewerkt tot 29-01-2018