HO
- Startpagina HO
- Algemene info HO
- Graduaatsopleidingen
- HBO5 Verpleegkunde
- Professionele bachelor
- Academische bachelor
- Ba-na-Ba
- Master
- Ma-na-Ma
- Postgraduaat
- Schakelprogramma's
- Studierendement
- Zoeken via alfabet
- Zoeken via belangstelling
- Zoeken via studiegebied
- Zoeken via schoolvakken
- Zoeken via instelling
- Zoeken via campussen
- Zoeken via provincie
- Zoeken via trefwoorden
- Zoeken via onderwijstaal
- Keuzetrajecten HO
- Flexibel studeren
- Functiebeperking en HO
- Recht op vrijstellingen?
- Zelftests
- Keuzerooster
- Buiten Vlaanderen
- International students
- Instellingen HO
- Bacheloropleidingen
- Leerkrediet
- Studentenhuizen
- SID-in's
- Studievoortgang
- Stoppen in HO
- Veranderen in HO
- Rapport schoolverlaters VDAB
- Deeltijds Kunstonderwijs
- Linken
- Downloads
- Moeilijke woorden

Chemie - Academische bachelor
Algemene info
Chemie bestudeert de bouw en de wisselwerking van alle materie in het heelal, zowel van de levende materie (mensen, dieren, planten) als van de niet-levende materie (gesteenten).
Ze bestudeert de stof in al haar vormen: mineralen, geneesmiddelen, kunststoffen, voedingsproducten, constructiematerialen enz.
Kiezen voor deze studierichting betekent dat je een stevige basiskennis en belangstelling hebt voor positieve wetenschappen.
De nadruk in het 1ste bachelorjaar ligt op een brede vorming waarin de vakken chemie, natuurkunde, wiskunde, geologie en biowetenschappen aan bod komen.
Deze breed wetenschappelijke basis is nodig om het tweede jaar bachelor aan te vatten waarin de meer chemie-specifieke vakken, zoals theoretische, anorganische, fysische, organische en analytische chemie aan bod komen alsook de biochemie.
De studierichting Chemie vertoont veel gelijkenis met 3 andere scheikundig georiënteerde richtingen aan de universiteit, namelijk:
- Ingenieurswetenschappen (chemische technologie, chemische technologie en materiaalkunde),
- Bio-ingenieurswetenschappen
- Farmaceutische wetenschappen.
Deze 3 richtingen leggen in hun studie vooral de klemtoon op toepassingen van de scheikunde:
bij Ingenieurswetenschappen is dit vooral de technologie van het chemisch bedrijf;
bij Bio-ingenieurswetenschappen is dit meer de voedingsnijverheid en de agrochemie;
bij Farmaceutische wetenschappen de synthese en analyse van geneesmiddelen.
De opbouw van het programma en de keuzemogelijkheden verschillen per universiteit.
Meestal is het 1ste jaar wel gemeenschappelijk.
Afhankelijk van de universiteit worden keuzetrajecten georganiseerd.
Een overzicht vind je onder het gelijknamige tabblaadje.
Voor wie?
Interesse en aanleg voor chemie, maar ook voor andere exacte wetenschappen, zijn de belangrijkste vereisten. Een zekere handigheid en nauwkeurig kunnen werken komen goed van pas, zeker bij werk in het laboratorium. Besef dat het aantal uren dat je in een laboratorium doorbrengt een groot deel van je studietijd zal innemen. Overweeg of je ook wel fysiek geschikt bent voor deze studie. Voor de cursussen scheikunde is er geen directe voorkennis vereist.
De cursussen starten vanaf nul; de leerstof begint met een herhaling van wat in het secundair onderwijs reeds gegeven werd, maar de benadering gebeurt vanuit een ander oogpunt: begrijpen, opbouwen en toepassen is belangrijker dan iets kennen.
De universiteiten organiseren voor kandidaat-studenten een ijkingstoets.
Met deze toets ontdek je of je de noodzakelijke wiskundige en wetenschappelijke vaardigheden hebt om te starten in een opleiding biochemie & biotechnologie, biologie, chemie, geologie, of geografie & geomatica.
De toets is gebaseerd op leerstof van de richtingen uit het secundair onderwijs met 6 uur wiskunde en met 1 uur chemie.
Als je minder wiskunde of chemie volgde in het secundair onderwijs, en toch interesse hebt in onze opleidingen, neem dan zeker deel: misschien is je niveau hoger dan je vooropleiding laat vermoeden. Als de toets uitwijst dat je wiskunde- of chemiekennis moet worden bijgespijkerd, is er nog tijd om dat te doen, o.a. door een zomercursus of overbruggingsonderwijs.
Deelname aan de ijkingstoets is niet verplicht en gratis. Inschrijven is verplicht!
Voor info: http://www.ijkingstoets.be
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)

Chemie - Academische bachelor |
|
- Beschrijving
- Keuze-
trajecten - Toelating
- Situering
- Wat na?
- Instellingen
- Beroepen
- VDAB
- Studie-
rendement
Algemene info
Chemie bestudeert de bouw en de wisselwerking van alle materie in het heelal, zowel van de levende materie (mensen, dieren, planten) als van de niet-levende materie (gesteenten).
Ze bestudeert de stof in al haar vormen: mineralen, geneesmiddelen, kunststoffen, voedingsproducten, constructiematerialen enz.
Kiezen voor deze studierichting betekent dat je een stevige basiskennis en belangstelling hebt voor positieve wetenschappen.
De nadruk in het 1ste bachelorjaar ligt op een brede vorming waarin de vakken chemie, natuurkunde, wiskunde, geologie en biowetenschappen aan bod komen.
Deze breed wetenschappelijke basis is nodig om het tweede jaar bachelor aan te vatten waarin de meer chemie-specifieke vakken, zoals theoretische, anorganische, fysische, organische en analytische chemie aan bod komen alsook de biochemie.
De studierichting Chemie vertoont veel gelijkenis met 3 andere scheikundig georiënteerde richtingen aan de universiteit, namelijk:
- Ingenieurswetenschappen (chemische technologie, chemische technologie en materiaalkunde),
- Bio-ingenieurswetenschappen
- Farmaceutische wetenschappen.
Deze 3 richtingen leggen in hun studie vooral de klemtoon op toepassingen van de scheikunde:
bij Ingenieurswetenschappen is dit vooral de technologie van het chemisch bedrijf;
bij Bio-ingenieurswetenschappen is dit meer de voedingsnijverheid en de agrochemie;
bij Farmaceutische wetenschappen de synthese en analyse van geneesmiddelen.
De opbouw van het programma en de keuzemogelijkheden verschillen per universiteit.
Meestal is het 1ste jaar wel gemeenschappelijk.
Afhankelijk van de universiteit worden keuzetrajecten georganiseerd.
Een overzicht vind je onder het gelijknamige tabblaadje.
Voor wie?
Interesse en aanleg voor chemie, maar ook voor andere exacte wetenschappen, zijn de belangrijkste vereisten. Een zekere handigheid en nauwkeurig kunnen werken komen goed van pas, zeker bij werk in het laboratorium. Besef dat het aantal uren dat je in een laboratorium doorbrengt een groot deel van je studietijd zal innemen. Overweeg of je ook wel fysiek geschikt bent voor deze studie. Voor de cursussen scheikunde is er geen directe voorkennis vereist.
De cursussen starten vanaf nul; de leerstof begint met een herhaling van wat in het secundair onderwijs reeds gegeven werd, maar de benadering gebeurt vanuit een ander oogpunt: begrijpen, opbouwen en toepassen is belangrijker dan iets kennen.
De universiteiten organiseren voor kandidaat-studenten een ijkingstoets.
Met deze toets ontdek je of je de noodzakelijke wiskundige en wetenschappelijke vaardigheden hebt om te starten in een opleiding biochemie & biotechnologie, biologie, chemie, geologie, of geografie & geomatica.
De toets is gebaseerd op leerstof van de richtingen uit het secundair onderwijs met 6 uur wiskunde en met 1 uur chemie.
Als je minder wiskunde of chemie volgde in het secundair onderwijs, en toch interesse hebt in onze opleidingen, neem dan zeker deel: misschien is je niveau hoger dan je vooropleiding laat vermoeden. Als de toets uitwijst dat je wiskunde- of chemiekennis moet worden bijgespijkerd, is er nog tijd om dat te doen, o.a. door een zomercursus of overbruggingsonderwijs.
Deelname aan de ijkingstoets is niet verplicht en gratis. Inschrijven is verplicht!
Voor info: http://www.ijkingstoets.be
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
KU Leuven
Universiteit Hasselt - Campus Diepenbeek Gebouw D
De UHasselt organiseert enkel de bacheloropleiding.
KU Leuven - Campus Kulak Kortrijk
In Kortrijk wordt enkel de bachelorfase georganiseerd.
Bio-ingenieurswetenschappen
![]() |
|
Je kiest voor de doorstroomoptie bio-ingenieurswetenschappen, indien je vanaf studiefase 3 in de bachelor bio-ingenieurswetenschappen wenst door te stromen. |
Biochemie en biotechnologie
![]() |
|
Je kiest voor de optie biochemie en biotechnologie indien je, na de bachelor, rechtstreeks in de master biochemie en biotechnologie wenst in te stromen. |
Chemie
![]() |
|
Je kiest voor de optie chemie indien je, na de bachelor, rechtstreeks in de master chemie wenst in te stromen. |
Farmacie
![]() |
|
Je kiest voor de doorstroomoptie farmacie, indien je vanaf studiefase 2 in de bachelor farmaceutische wetenschappen wenst door te stromen. |
Universiteit Gent - Campus Gent
Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzonderingen:
- Er is een toelatingsproef voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be);
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte niet bindende toelatingsproef voor de bacheloropleidingen Ingenieurswetenschappen en Ingenieurswetenschappen-Architectuur en Diergeneeskunde.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een gesprek, een proef, ..).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Chemie
Studieniveau: Academische bachelor - HO
Specificatie: Bachelor of Science
Studiegebied: Wetenschappen
Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Techniek, Wiskunde-cijferwerk,
Schoolvakken SO: Chemie, Natuurwetenschappen, Wetenschappen, Wiskunde,
Vervolgopleidingen
een masteropleiding
Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.
Masteropleidingen binnen dit studiegebied
een postgraduaat
Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Verder studeren kan ook in een Ba-na-Ba. Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelatingsvoorwaarden kunnen verschillen per opleiding.
een verkorte bachelor/master
Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt
dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.
Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Instellingen
Pleinlaan 2 1050 Elsene
02 629 20 10![]()
![]()
Prinsstraat 13 2000 Antwerpen
03 265 48 72![]()
![]()
Naamsestraat 22 3000 Leuven
016 32 40 10![]()
![]()
Agoralaan 3590 Diepenbeek
011 26 81 11![]()
![]()
E.Sabbelaan 53 8500 Kortrijk
056 24 61 38![]()
![]()
Sint-Pietersnieuwstraat 33 9000 Gent
09 331 00 31![]()
![]()
Beroepsuitwegen
Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.
Chemici zijn in zowat alle bedrijfstakken nodig.
Afhankelijk van het soort bedrijf komt de chemicus terecht in research of marktonderzoek of is hij betrokken bij de productie.
De universitair geschoolde chemicus wordt tewerkgesteld in functies met een grote verantwoordelijkheid.
Hij focust zich op het denkwerk, de planning, het fundamenteel onderzoek, de productontwikkeling en -controle.
In de industrie zijn er bv. tewerkstellingsmogelijkheden in de agrochemie, de farmaceutische chemie, kunststofverwerking, metallurgie, milieu- en afvalverwerking, petrochemie, de voedingssector.
Ook buiten de industrie zijn er tal van tewerkstellingsmogelijkheden.
De chemicus kan bijvoorbeeld als leraar terecht in het secundair en hoger onderwijs (mits het volgen van de specifieke lerarenopleiding).
Hij kan eveneens werkzaam zijn in overheidsdiensten en wetenschappelijke instellingen.
In de dienstensector kan de chemicus betrokken zijn marktonderzoek, verkoop en klantenservice.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Onderzoeker exacte wetenschappen
Technicus veiligheid, hygiëne en leefmilieu
Verantwoordelijke eco-industriële onderneming
Verantwoordelijke laboratorium
Studierendement
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Chemie (TSO) | 33 | 2,36% | 23,97% | 11 | 7 | 7 | 2 | 2 | 4 |
Latijn-wetenschappen (ASO) | 95 | 1,43% | 69,57% | 4 | 8 | 12 | 23 | 42 | 6 |
Latijn-wiskunde (ASO) | 124 | 1,07% | 83,09% | 2 | 3 | 16 | 19 | 82 | 2 |
Moderne talen-wetenschappen (ASO) | 89 | 0,86% | 53,72% | 4 | 19 | 16 | 17 | 24 | 9 |
Techniek-wetenschappen (TSO) | 60 | 1,35% | 55,04% | 8 | 12 | 6 | 11 | 18 | 5 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 831 | 2,27% | 74,51% | 47 | 56 | 76 | 211 | 416 | 25 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 29-01-2018 |

Chemie - Academische bachelor |
|
- Beschrijving
- Keuze-
trajecten - Toelating
- Situering
- Wat na?
- Instellingen
- Beroepen
- VDAB
- Studie-
rendement
Algemene info
Chemie bestudeert de bouw en de wisselwerking van alle materie in het heelal, zowel van de levende materie (mensen, dieren, planten) als van de niet-levende materie (gesteenten).
Ze bestudeert de stof in al haar vormen: mineralen, geneesmiddelen, kunststoffen, voedingsproducten, constructiematerialen enz.
Kiezen voor deze studierichting betekent dat je een stevige basiskennis en belangstelling hebt voor positieve wetenschappen.
De nadruk in het 1ste bachelorjaar ligt op een brede vorming waarin de vakken chemie, natuurkunde, wiskunde, geologie en biowetenschappen aan bod komen.
Deze breed wetenschappelijke basis is nodig om het tweede jaar bachelor aan te vatten waarin de meer chemie-specifieke vakken, zoals theoretische, anorganische, fysische, organische en analytische chemie aan bod komen alsook de biochemie.
De studierichting Chemie vertoont veel gelijkenis met 3 andere scheikundig georiënteerde richtingen aan de universiteit, namelijk:
- Ingenieurswetenschappen (chemische technologie, chemische technologie en materiaalkunde),
- Bio-ingenieurswetenschappen
- Farmaceutische wetenschappen.
Deze 3 richtingen leggen in hun studie vooral de klemtoon op toepassingen van de scheikunde:
bij Ingenieurswetenschappen is dit vooral de technologie van het chemisch bedrijf;
bij Bio-ingenieurswetenschappen is dit meer de voedingsnijverheid en de agrochemie;
bij Farmaceutische wetenschappen de synthese en analyse van geneesmiddelen.
De opbouw van het programma en de keuzemogelijkheden verschillen per universiteit.
Meestal is het 1ste jaar wel gemeenschappelijk.
Afhankelijk van de universiteit worden keuzetrajecten georganiseerd.
Een overzicht vind je onder het gelijknamige tabblaadje.
Voor wie?
Interesse en aanleg voor chemie, maar ook voor andere exacte wetenschappen, zijn de belangrijkste vereisten. Een zekere handigheid en nauwkeurig kunnen werken komen goed van pas, zeker bij werk in het laboratorium. Besef dat het aantal uren dat je in een laboratorium doorbrengt een groot deel van je studietijd zal innemen. Overweeg of je ook wel fysiek geschikt bent voor deze studie. Voor de cursussen scheikunde is er geen directe voorkennis vereist.
De cursussen starten vanaf nul; de leerstof begint met een herhaling van wat in het secundair onderwijs reeds gegeven werd, maar de benadering gebeurt vanuit een ander oogpunt: begrijpen, opbouwen en toepassen is belangrijker dan iets kennen.
De universiteiten organiseren voor kandidaat-studenten een ijkingstoets.
Met deze toets ontdek je of je de noodzakelijke wiskundige en wetenschappelijke vaardigheden hebt om te starten in een opleiding biochemie & biotechnologie, biologie, chemie, geologie, of geografie & geomatica.
De toets is gebaseerd op leerstof van de richtingen uit het secundair onderwijs met 6 uur wiskunde en met 1 uur chemie.
Als je minder wiskunde of chemie volgde in het secundair onderwijs, en toch interesse hebt in onze opleidingen, neem dan zeker deel: misschien is je niveau hoger dan je vooropleiding laat vermoeden. Als de toets uitwijst dat je wiskunde- of chemiekennis moet worden bijgespijkerd, is er nog tijd om dat te doen, o.a. door een zomercursus of overbruggingsonderwijs.
Deelname aan de ijkingstoets is niet verplicht en gratis. Inschrijven is verplicht!
Voor info: http://www.ijkingstoets.be
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
KU Leuven
Universiteit Hasselt - Campus Diepenbeek Gebouw D
De UHasselt organiseert enkel de bacheloropleiding.
KU Leuven - Campus Kulak Kortrijk
In Kortrijk wordt enkel de bachelorfase georganiseerd.
Bio-ingenieurswetenschappen
![]() |
|
Je kiest voor de doorstroomoptie bio-ingenieurswetenschappen, indien je vanaf studiefase 3 in de bachelor bio-ingenieurswetenschappen wenst door te stromen. |
Biochemie en biotechnologie
![]() |
|
Je kiest voor de optie biochemie en biotechnologie indien je, na de bachelor, rechtstreeks in de master biochemie en biotechnologie wenst in te stromen. |
Chemie
![]() |
|
Je kiest voor de optie chemie indien je, na de bachelor, rechtstreeks in de master chemie wenst in te stromen. |
Farmacie
![]() |
|
Je kiest voor de doorstroomoptie farmacie, indien je vanaf studiefase 2 in de bachelor farmaceutische wetenschappen wenst door te stromen. |
Universiteit Gent - Campus Gent
Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzonderingen:
- Er is een toelatingsproef voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be);
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte niet bindende toelatingsproef voor de bacheloropleidingen Ingenieurswetenschappen en Ingenieurswetenschappen-Architectuur en Diergeneeskunde.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een gesprek, een proef, ..).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Chemie
Studieniveau: Academische bachelor - HO
Specificatie: Bachelor of Science
Studiegebied: Wetenschappen
Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Techniek, Wiskunde-cijferwerk,
Schoolvakken SO: Chemie, Natuurwetenschappen, Wetenschappen, Wiskunde,
Vervolgopleidingen
een masteropleiding
Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.
Masteropleidingen binnen dit studiegebied
een postgraduaat
Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Verder studeren kan ook in een Ba-na-Ba. Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelatingsvoorwaarden kunnen verschillen per opleiding.
een verkorte bachelor/master
Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt
dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.
Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Instellingen
Pleinlaan 2 1050 Elsene
02 629 20 10![]()
![]()
Prinsstraat 13 2000 Antwerpen
03 265 48 72![]()
![]()
Naamsestraat 22 3000 Leuven
016 32 40 10![]()
![]()
Agoralaan 3590 Diepenbeek
011 26 81 11![]()
![]()
E.Sabbelaan 53 8500 Kortrijk
056 24 61 38![]()
![]()
Sint-Pietersnieuwstraat 33 9000 Gent
09 331 00 31![]()
![]()
Beroepsuitwegen
Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.
Chemici zijn in zowat alle bedrijfstakken nodig.
Afhankelijk van het soort bedrijf komt de chemicus terecht in research of marktonderzoek of is hij betrokken bij de productie.
De universitair geschoolde chemicus wordt tewerkgesteld in functies met een grote verantwoordelijkheid.
Hij focust zich op het denkwerk, de planning, het fundamenteel onderzoek, de productontwikkeling en -controle.
In de industrie zijn er bv. tewerkstellingsmogelijkheden in de agrochemie, de farmaceutische chemie, kunststofverwerking, metallurgie, milieu- en afvalverwerking, petrochemie, de voedingssector.
Ook buiten de industrie zijn er tal van tewerkstellingsmogelijkheden.
De chemicus kan bijvoorbeeld als leraar terecht in het secundair en hoger onderwijs (mits het volgen van de specifieke lerarenopleiding).
Hij kan eveneens werkzaam zijn in overheidsdiensten en wetenschappelijke instellingen.
In de dienstensector kan de chemicus betrokken zijn marktonderzoek, verkoop en klantenservice.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Onderzoeker exacte wetenschappen
Technicus veiligheid, hygiëne en leefmilieu
Verantwoordelijke eco-industriële onderneming
Verantwoordelijke laboratorium
Studierendement
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Chemie (TSO) | 33 | 2,36% | 23,97% | 11 | 7 | 7 | 2 | 2 | 4 |
Latijn-wetenschappen (ASO) | 95 | 1,43% | 69,57% | 4 | 8 | 12 | 23 | 42 | 6 |
Latijn-wiskunde (ASO) | 124 | 1,07% | 83,09% | 2 | 3 | 16 | 19 | 82 | 2 |
Moderne talen-wetenschappen (ASO) | 89 | 0,86% | 53,72% | 4 | 19 | 16 | 17 | 24 | 9 |
Techniek-wetenschappen (TSO) | 60 | 1,35% | 55,04% | 8 | 12 | 6 | 11 | 18 | 5 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 831 | 2,27% | 74,51% | 47 | 56 | 76 | 211 | 416 | 25 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 29-01-2018 |