Opleiding: Educatieve opleiding: Secundair onderwijs
Afstudeerrichting: Mechanica
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
 
Studiegebied: Onderwijs
Belangstellingsdomeinen: Sociaal dienstbetoon, Techniek,
Schoolvakken SO: Elektriciteit, Elektromechanica, Elektronica, Fysica, Mechanica, Psychologie,
 
 
Bijzondere toelating
 

Vanaf het academiejaar 2017-2018 is er een verplichte niet-bindende instaptoets voor de lerarenopleiding. Deze toets wil je een indicatie geven over je vaardigheden in bepaalde startcompetenties voor de opleiding. 
Er wordt op de eerste plaats ingezet op talige competenties, omdat die in alle lerarenopleidingen uiteraard van groot belang zijn. 
De toets bestaat uit:



  • een test Nederlands; 

  • de LeMo, een motivatie- en studievaardighedentest.


De startende studenten worden door middel van de instaptoetsen geconfronteerd met hun eigen talenten en vooral hun eigen werkpunten waarbij ze de kans krijgen om deze te remediëren.

 
Klemtonen
 

Algemene info


Alle lerarenopleidingen zijn gebaseerd op hetzelfde beroepsprofiel en dezelfde set van basiscompetenties.
Het gaat om een geheel van kennis, vaardigheden en attitudes die belangrijk zijn bij de beroepsuitoefening. Deze basiscompetenties leggen de nadruk op hedendaagse uitdagingen in het lerarenberoep (bv. zorg, grootstedelijke context, taalvaardigheid in het Nederlands, meertaligheid, diversificatie van het onderwijsgebeuren).
Hier vind je vakken als opvoedkundige wetenschappen, onderwijskunde, communicatieve en psychopedagogische vaardigheden, levensbeschouwing, ICT.
Anderzijds zijn er verschillende afstudeerrichtingen, afhankelijk van de gekozen vakken waarin men onderwijsbevoegdheid wil verwerven. 
In alle educatieve opleidingen zal je beter leren omgaan met meertaligheid, grootstedelijkheid en diversiteit in de klas.


In het totale opleidingspakket is de stage zeer belangrijk (45 studiepunten).
Je wordt begeleid door een stagebegeleider van de hogeschool zelf én door een personeelslid van de instelling waar de stage doorgaat.
Tijdens deze stages maakt de leerkracht in opleiding concreet kennismaken met een waaier aan verschillende onderwijscontexten.
De praktijkervaring wordt gaandeweg opgebouwd en wordt belangrijker in omvang met het vorderen van de opleiding.
Doorheen de hele opleiding wordt veel belang gehecht aan de totale persoonlijkheidsontwikkeling van de toekomstige leerkracht, waarbij betrokkenheid, communicatieve vaardigheden, werken in teamverband en zelfreflectie zeer belangrijk zijn.
Naast het overbrengen van inhouden en/of vaardigheden ben je als leraar ook de eerste leerlingbegeleider.
Als leerkracht is het nodig je te kunnen inleven in de leefwereld van jongeren.
Leraar zijn is dus meer dan alleen maar het overbrengen van vakinhouden.
De hedendaagse leraar is een lid van het hele schoolteam en is dus bereid tot samenwerking met collega’s en externe instanties.

Je kiest 2 onderwijsvakken uit de mogelijkheden die de hogeschool aanbiedt.
De hogescholen bieden afgestudeerden meestal een éénjarig traject aan om lesbevoegdheid te verwerven in een bijkomend vak. 


Mechanica
Studenten die dit vak kiezen krijgen te maken met vormgevingstechnieken zoals verspaning: draaien, frezen, boren, vijlen, slijpen en zagen.
Theoretische inzichten in sterkteleer, kinematica en materialenleer komen aan bod.
De studenten krijgen daarnaast te maken met het computerprogramma Autocad om technische tekeningen te maken.
Alle toepassingen worden in de praktijk toegepast en werf- en bedrijfsbezoeken zorgen voor de concretisering.


Voor wie?
Een vooropleiding mechanica is een enorm groot voordeel.
Je moet interesse hebben voor creëren, kinderen enthousiast kunnen maken voor zowel het ontwerpen van een werkstuk, het uitvoeren ervan als de theoretische achtergronden.
Je moet het ook belangrijk vinden de wiskundige achtergrond uit te zoeken.
Je bent nieuwsgierig en gemotiveerd om steeds te blijven bijleren in een steeds evoluerende industrie.

 
Studiepunten
  180
 
Beroepsbeschrijving- en uitwegen
 

Je mag les geven in
- de 1ste en 2de graad van het secundair onderwijs,
- de 3de graad BSO,
- het buitengewoon onderwijs
- en afhankelijk van het vakkenpakket ook het basisonderwijs (bv. lichamelijke opvoeding) .
Naast het overbrengen van inhouden en/of vaardigheden is de leraar ook de eerste leerlingbegeleider.
Hiervoor moet hij zich kunnen inleven in de leefwereld van jongeren en moet hij bekwaam zijn de soms wat moeilijke drempels, die jongeren in hun puberteit instellen, te omzeilen.
Er is dus, naast de pedagogische en vakgebonden onderlegdheid, zeker nood aan vlotte communicatievaardigheden, zowel met jongeren, ouders als collega’s.
Leraar zijn is dus meer dan alleen maar het overbrengen van vakinhouden.
De hedendaagse leraar is een lid van het hele schoolteam en is dus bereid tot samenwerking met collega’s en externe instanties.
Sommige afgestudeerden gaan werken als opvoeder of als studiemeester-opvoeder.
Mensen met een specifieke technische vakkennis kiezen soms voor een loopbaan in een privéonderneming.
Bij de start van de loopbaan kunnen door de schoolgemeenschappen mentoren worden aangesteld om de beginnende leerkrachten bij te staan.


Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

 
Afstudeerrichtingen
 

De andere vakken waarvoor je kunt kiezen zijn (niet alle combinaties zijn toegelaten):

    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Aardrijkskunde (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Bedrijfsorganisatie (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Bewegingsrecreatie (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Bio-esthetiek (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Biologie (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Biotechnieken (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Chemie (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Duits (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Economie (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Elektriciteit (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Engels (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Frans (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Fysica (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Geschiedenis (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Gezondheidsopvoeding (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Haartooi (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Informatica (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Islamitische godsdienst (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Katholieke godsdienst (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Latijn (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Mode (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Muzikale opvoeding (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Natuurwetenschappen (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Nederlands (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Niet-confessionele zedenleer (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Plastische opvoeding (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Project algemene vakken (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Project kunstvakken (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Techniek (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Wiskunde (Professionele bachelor - HO)
 
Vervolgopleidingen
 
Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:
een bachelor-na-bacheloropleiding(Ba-na-Ba)
 
Binnen dit studiegebied worden deze Ba-na-Ba's georganiseerd:  
  Buitengewoon onderwijs  
  Meertalig onderwijs  
  Schoolontwikkeling  
  Zorgverbreding en remediërend leren  
  Er zijn waarschijnlijk nog andere Ba-na-Ba's waarin je mag starten. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba.  
een postgraduaat
  De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een schakelprogramma
  Via een schakelprogramma  kan je eventueel doorstromen naar een masteropleiding. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding,  EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.
een specifieke lerarenopleiding
  Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen.
Er zijn ook nog na- of bijscholingen
 
 
Instellingen
Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, Campus Spoor Noord (Gezondheid en Welzijn/Onderwijs en Training ) ()
    Noorderplaats 2
2000 Antwerpen
Thomas More, Campus Mechelen Kruidtuin (13A)
    Lange Ridderstraat 44
2800 Mechelen
UC Leuven-Limburg, Campus Hertogstraat (18C)
    Hertogstraat 178
3001 Heverlee
UC Leuven-Limburg, Campus Diepenbeek (20C)
    Agoralaan Gebouw B bus 1
3590 Diepenbeek
Katholieke Hogeschool VIVES, Campus Brugge (26A)
    Xaverianenstraat 10
8200 Sint-Michiels
 
Gegevens bijgewerkt tot 12-07-2019

 

Deze informatie komt van de website www.onderwijskiezer.be.
Heb je nog vragen, maak dan gebruik van het vragenformulier op de website.