Bedrijfsmanagement : Marketing - Professionele bachelor
Het resultaat van goeie marketing is geen kwestie van geluk hebben, maar is te danken aan een succesvolle marketingplanning en de uitvoering daarvan. Dankzij deze opleiding zorg jij voor een optimale marketingmix, -planning en -aanpak.
De opleiding Bedrijfsmanagement leert je alles over de werking en organisatie van een bedrijf.
Zo staan er op jouw lessenrooster onder andere
- algemeen-economische en bedrijfseconomische vakken zoals economie, boekhouden, burgerlijk recht en handelsrecht en informatica
en
- talen zoals Nederlands, Frans, Engels – en soms zelfs een vierde taal zoals Duits of Spaans. Let op: niet elke hogeschool biedt al deze talenopties aan. Informeer je dus goed!
Afhankelijk van de hogeschool kies je al bij de start of pas na een gemeenschappelijk eerste jaar voor een afstudeerrichting.
Kies je voor de afstudeerrichting Marketing, dan krijg je inzicht in de technieken om producten, diensten en ideeën in de markt te zetten, te verkopen of te verdelen en dat te optimaliseren – op een strategische manier. Een diepgaande marketingkennis bereidt je voor op een boeiende en uitdagende marketingfunctie in binnen- of buitenland.
Zo leer je onder andere een marketingplan opstellen, een marketingbeleid plannen, implementeren en evalueren en de markt onderzoeken en analyseren. Je krijgt ook de kennis en tools aangereikt om het bedrijfsbeleid binnen een marketingcontext ondersteunen, en leer je in verschillende talen vlot communiceren met zowel leken als specialisten. De vakken op je lessenrooster? Dat zijn onder andere consumentenpsychologie, talen, copywriting, digitale marketing en marktonderzoek.
Doorheen de opleiding vormen projectwerk, stages, seminaries en een aan de praktijk gelinkt eindwerk een belangrijk deel van het programma.
En wil je naar het buitenland? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.
Is deze opleiding iets voor jou?
Jezelf omschrijven in een woord? Strategisch. De wereld van marketing boeit je en je bent zowel schriftelijk als mondeling vlot. Een specifieke vooropleiding is niet vereist.
Studiepunten
180
Bedrijfsmanagement : Marketing - Professionele bachelor |
Algemene info
Het resultaat van goeie marketing is geen kwestie van geluk hebben, maar is te danken aan een succesvolle marketingplanning en de uitvoering daarvan. Dankzij deze opleiding zorg jij voor een optimale marketingmix, -planning en -aanpak.
De opleiding Bedrijfsmanagement leert je alles over de werking en organisatie van een bedrijf.
Zo staan er op jouw lessenrooster onder andere
- algemeen-economische en bedrijfseconomische vakken zoals economie, boekhouden, burgerlijk recht en handelsrecht en informatica
en
- talen zoals Nederlands, Frans, Engels – en soms zelfs een vierde taal zoals Duits of Spaans. Let op: niet elke hogeschool biedt al deze talenopties aan. Informeer je dus goed!
Afhankelijk van de hogeschool kies je al bij de start of pas na een gemeenschappelijk eerste jaar voor een afstudeerrichting.
Kies je voor de afstudeerrichting Marketing, dan krijg je inzicht in de technieken om producten, diensten en ideeën in de markt te zetten, te verkopen of te verdelen en dat te optimaliseren – op een strategische manier. Een diepgaande marketingkennis bereidt je voor op een boeiende en uitdagende marketingfunctie in binnen- of buitenland.
Zo leer je onder andere een marketingplan opstellen, een marketingbeleid plannen, implementeren en evalueren en de markt onderzoeken en analyseren. Je krijgt ook de kennis en tools aangereikt om het bedrijfsbeleid binnen een marketingcontext ondersteunen, en leer je in verschillende talen vlot communiceren met zowel leken als specialisten. De vakken op je lessenrooster? Dat zijn onder andere consumentenpsychologie, talen, copywriting, digitale marketing en marktonderzoek.
Doorheen de opleiding vormen projectwerk, stages, seminaries en een aan de praktijk gelinkt eindwerk een belangrijk deel van het programma.
En wil je naar het buitenland? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.
Is deze opleiding iets voor jou?
Jezelf omschrijven in een woord? Strategisch. De wereld van marketing boeit je en je bent zowel schriftelijk als mondeling vlot. Een specifieke vooropleiding is niet vereist.
Studiepunten
180
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
Franstalig traject |
Digital marketing |
Innovation & entrepreneurship |
Sales & business development |
Creative skills |
Digital development |
Ondernemerschap |
Digital marketing |
Fashionmarketing |
Sportmarketing |
Data driven marketing |
Multimedia design |
Data & analytics |
Innovatieve marketing |
International entrepreneurship |
Sales management |
Vastgoed |
Marketing & technologie |
Marketingcommunicatie |
Sales |
Digital marketing |
Marketingcommunicatie |
Sales |
Digital marketing |
Marketingcommunicatie |
Sales |
Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):
Situering
Opleiding: Bedrijfsmanagement
Afstudeerrichting: Marketing
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
Studiegebied: Handelswetenschappen en Bedrijfskunde
Belangstellingsdomeinen: Administratie, Handel-zaken, Overtuigen-besturen, Talen,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere afstudeerrichtingen van Bedrijfsmanagement zijn:
Bedrijfsmanagement :
Accountancy-fiscaliteit (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement :
Eventmanagement (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement :
Financiën en verzekeringen (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement :
Internationaal ondernemen (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement :
KMO-management (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement :
Milieu- en duurzaamheidsmanagement (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement :
Rechtspraktijk (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement :
Sport- en cultuurmanagement (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement :
Supply chain management (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement :
Winkel- en retailmanagement (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement :
zonder specifieke afstudeerrichtingen (Professionele bachelor - HO)
Flexibele leersystemen
Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.
Karel de Grote Hogeschool, Campus Groenplaats
Starten in februari
Thomas More, Campus Geel
Starten in februari
Werkstudententraject
Thomas More, Campus De Vest
Starten in februari
Werkstudententraject
Hogeschool UCLL, Campus Proximus
Starten in februari
Hogeschool PXL, Campus Elfde Linie
VDAB-traject
Hogeschool UCLL, Campus Diepenbeek
Starten in februari
Werkstudententraject
Howest, Campus Brugge Station - Gebouw J
Starten in februari
Hogeschool VIVES, Campus Kortrijk
Afstandsonderwijs
Afstandsonderwijs
Arteveldehogeschool, Campus Kantienberg
Starten in februari
Werkstudententraject
HOGENT, Campus Schoonmeersen
Starten in februari
Arteveldehogeschool, Campus Stropkaai
Starten in februari
Werkstudententraject
HOGENT, Campus Aalst
Starten in februari
Odisee, Campus Aalst
Afstandsonderwijs
Warmoesberg 26 1000 Brussel
Meistraat 5 2000 Antwerpen
Nationalestraat 5 2000 Antwerpen
Kleinhoefstraat 4 2440 Geel
Zandpoortvest 60 2800 Mechelen
Geldenaaksebaan 335 3001 Heverlee
Elfde Liniestraat 23-26 3500 Hasselt
Agoralaan Gebouw B bus 1 3590 Diepenbeek
Spoorwegstraat 4 8200 Sint-Michiels
Doorniksesteenweg 145 8500 Kortrijk
Voetweg 66 9000 Gent
Valentin Vaerwyckweg 1 9000 Gent
Stropkaai 14 9000 Gent
Kwalestraat 154 9320 Nieuwerkerken
Beroepsuitwegen
Afgestudeerden van Bedrijfsmanagement komen in aanmerking voor diverse administratieve functies waar men medewerkers zoekt met een algemene kennis van de economie, met een basiskennis van talen en die vertrouwd zijn met buroticatoepassingen.
De afstudeerrichting Marketing bereidt voor op kaderfuncties in de verkoop.
De marketing- of salesmanagers volgen de marktevolutie en bepalen mee welke distributiepolitiek zal worden gevolgd en welke distributiekanalen men zal gebruiken.
Zij organiseren de verkoop en moeten hiervoor een equipe van vertegenwoordigers kunnen leiden.
Zij kunnen zelf ook als vertegenwoordiger werken.
Ook controleren zij de markt van de concurrentie. Klachtenbehandeling en briefwisseling in meerdere talen is inherent aan hun job.
Elke onderneming die goederen of diensten inkoopt of verkoopt, stelt afgestudeerden Marketing te werk.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Aankoper
Bankbediende
Beheerder vastgoed
( knelpuntberoep)
Beheerder verkoopsadministratie
Brand manager
Commercieel medewerker
( knelpuntberoep)
Commercieel verantwoordelijke
Customer experience manager
Digital marketeer
E-commerce manager
Internationaal vertegenwoordiger
Marketingmanager
Marktonderzoeker
Mediaplanner - mediabuyer
Merchandiser
Productmanager
Supervisor callcenter
Technisch-commercieel afgevaardigde
( knelpuntberoep)
Verantwoordelijke voor verkoopspromotie
Verkoopsleider - salesmanager
Vertegenwoordiger
( knelpuntberoep)
Yield-revenue manager
Gegevens bijgewerkt tot 25-11-2022 |
Bedrijfsmanagement : Marketing - Professionele bachelor |
Algemene info
Het resultaat van goeie marketing is geen kwestie van geluk hebben, maar is te danken aan een succesvolle marketingplanning en de uitvoering daarvan. Dankzij deze opleiding zorg jij voor een optimale marketingmix, -planning en -aanpak.
De opleiding Bedrijfsmanagement leert je alles over de werking en organisatie van een bedrijf.
Zo staan er op jouw lessenrooster onder andere
- algemeen-economische en bedrijfseconomische vakken zoals economie, boekhouden, burgerlijk recht en handelsrecht en informatica
en
- talen zoals Nederlands, Frans, Engels – en soms zelfs een vierde taal zoals Duits of Spaans. Let op: niet elke hogeschool biedt al deze talenopties aan. Informeer je dus goed!
Afhankelijk van de hogeschool kies je al bij de start of pas na een gemeenschappelijk eerste jaar voor een afstudeerrichting.
Kies je voor de afstudeerrichting Marketing, dan krijg je inzicht in de technieken om producten, diensten en ideeën in de markt te zetten, te verkopen of te verdelen en dat te optimaliseren – op een strategische manier. Een diepgaande marketingkennis bereidt je voor op een boeiende en uitdagende marketingfunctie in binnen- of buitenland.
Zo leer je onder andere een marketingplan opstellen, een marketingbeleid plannen, implementeren en evalueren en de markt onderzoeken en analyseren. Je krijgt ook de kennis en tools aangereikt om het bedrijfsbeleid binnen een marketingcontext ondersteunen, en leer je in verschillende talen vlot communiceren met zowel leken als specialisten. De vakken op je lessenrooster? Dat zijn onder andere consumentenpsychologie, talen, copywriting, digitale marketing en marktonderzoek.
Doorheen de opleiding vormen projectwerk, stages, seminaries en een aan de praktijk gelinkt eindwerk een belangrijk deel van het programma.
En wil je naar het buitenland? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.
Is deze opleiding iets voor jou?
Jezelf omschrijven in een woord? Strategisch. De wereld van marketing boeit je en je bent zowel schriftelijk als mondeling vlot. Een specifieke vooropleiding is niet vereist.
Studiepunten
180
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
Franstalig traject |
Digital marketing |
Innovation & entrepreneurship |
Sales & business development |
Creative skills |
Digital development |
Ondernemerschap |
Digital marketing |
Fashionmarketing |
Sportmarketing |
Data driven marketing |
Multimedia design |
Data & analytics |
Innovatieve marketing |
International entrepreneurship |
Sales management |
Vastgoed |
Marketing & technologie |
Marketingcommunicatie |
Sales |
Digital marketing |
Marketingcommunicatie |
Sales |
Digital marketing |
Marketingcommunicatie |
Sales |
Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):
Situering
Opleiding: Bedrijfsmanagement
Afstudeerrichting: Marketing
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
Studiegebied: Handelswetenschappen en Bedrijfskunde
Belangstellingsdomeinen: Administratie, Handel-zaken, Overtuigen-besturen, Talen,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere afstudeerrichtingen van Bedrijfsmanagement zijn:
Bedrijfsmanagement :
Accountancy-fiscaliteit (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement :
Eventmanagement (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement :
Financiën en verzekeringen (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement :
Internationaal ondernemen (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement :
KMO-management (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement :
Milieu- en duurzaamheidsmanagement (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement :
Rechtspraktijk (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement :
Sport- en cultuurmanagement (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement :
Supply chain management (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement :
Winkel- en retailmanagement (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement :
zonder specifieke afstudeerrichtingen (Professionele bachelor - HO)
Flexibele leersystemen
Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.
Karel de Grote Hogeschool, Campus Groenplaats
Starten in februari
Thomas More, Campus Geel
Starten in februari
Werkstudententraject
Thomas More, Campus De Vest
Starten in februari
Werkstudententraject
Hogeschool UCLL, Campus Proximus
Starten in februari
Hogeschool PXL, Campus Elfde Linie
VDAB-traject
Hogeschool UCLL, Campus Diepenbeek
Starten in februari
Werkstudententraject
Howest, Campus Brugge Station - Gebouw J
Starten in februari
Hogeschool VIVES, Campus Kortrijk
Afstandsonderwijs
Afstandsonderwijs
Arteveldehogeschool, Campus Kantienberg
Starten in februari
Werkstudententraject
HOGENT, Campus Schoonmeersen
Starten in februari
Arteveldehogeschool, Campus Stropkaai
Starten in februari
Werkstudententraject
HOGENT, Campus Aalst
Starten in februari
Odisee, Campus Aalst
Afstandsonderwijs
Warmoesberg 26 1000 Brussel
Meistraat 5 2000 Antwerpen
Nationalestraat 5 2000 Antwerpen
Kleinhoefstraat 4 2440 Geel
Zandpoortvest 60 2800 Mechelen
Geldenaaksebaan 335 3001 Heverlee
Elfde Liniestraat 23-26 3500 Hasselt
Agoralaan Gebouw B bus 1 3590 Diepenbeek
Spoorwegstraat 4 8200 Sint-Michiels
Doorniksesteenweg 145 8500 Kortrijk
Voetweg 66 9000 Gent
Valentin Vaerwyckweg 1 9000 Gent
Stropkaai 14 9000 Gent
Kwalestraat 154 9320 Nieuwerkerken
Beroepsuitwegen
Afgestudeerden van Bedrijfsmanagement komen in aanmerking voor diverse administratieve functies waar men medewerkers zoekt met een algemene kennis van de economie, met een basiskennis van talen en die vertrouwd zijn met buroticatoepassingen.
De afstudeerrichting Marketing bereidt voor op kaderfuncties in de verkoop.
De marketing- of salesmanagers volgen de marktevolutie en bepalen mee welke distributiepolitiek zal worden gevolgd en welke distributiekanalen men zal gebruiken.
Zij organiseren de verkoop en moeten hiervoor een equipe van vertegenwoordigers kunnen leiden.
Zij kunnen zelf ook als vertegenwoordiger werken.
Ook controleren zij de markt van de concurrentie. Klachtenbehandeling en briefwisseling in meerdere talen is inherent aan hun job.
Elke onderneming die goederen of diensten inkoopt of verkoopt, stelt afgestudeerden Marketing te werk.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Aankoper
Bankbediende
Beheerder vastgoed
( knelpuntberoep)
Beheerder verkoopsadministratie
Brand manager
Commercieel medewerker
( knelpuntberoep)
Commercieel verantwoordelijke
Customer experience manager
Digital marketeer
E-commerce manager
Internationaal vertegenwoordiger
Marketingmanager
Marktonderzoeker
Mediaplanner - mediabuyer
Merchandiser
Productmanager
Supervisor callcenter
Technisch-commercieel afgevaardigde
( knelpuntberoep)
Verantwoordelijke voor verkoopspromotie
Verkoopsleider - salesmanager
Vertegenwoordiger
( knelpuntberoep)
Yield-revenue manager
Gegevens bijgewerkt tot 25-11-2022 |