Textiel - Tweede graad

Studierichting "Textiel"

Wil je graag kwaliteitsvolle stoffen maken en opgeleid worden tot vakman/-vrouw in de textielnijverheid? Zie je jezelf werken aan grote textielmachines? Dan is deze praktische studierichting met finaliteit arbeidsmarkt misschien iets voor jou?
Je leert machinaal spinnen, weven, breien, tuften*.
Je leert  de grote textielmachines correct bedienen en controleren op netheid en storingen. Je leert ze voorzien van  grondstoffen (draden, garens, vezels…), je leert bobijnen en tuftdoek installeren.

Je leert hoe je courante textielmachines kan programmeren, krijgt inzicht in het verloop van de productie en leert waarop je moet letten bij de controle van  het productieproces.
Storingen herstellen, oorzaken van draadafwijkingen opsporen en corrigeren, het losmaken van het getuft doek leer je al doende.  

* Tuften is een methode om hoogpolig textiel (met langere draden) zoals fluweel, velours, pluche en hoogpolig tapijt, te maken. In basismateriaal worden (al dan niet machinaal) lussen van garens gestoken.

Textiel               


Wil je graag kwaliteitsvolle stoffen maken en opgeleid worden tot vakman/-vrouw in de textielnijverheid? Zie je jezelf werken aan grote textielmachines? Dan is deze praktische studierichting met finaliteit arbeidsmarkt misschien iets voor jou?
Je leert machinaal spinnen, weven, breien, tuften*.
Je leert  de grote textielmachines correct bedienen en controleren op netheid en storingen. Je leert ze voorzien van  grondstoffen (draden, garens, vezels…), je leert bobijnen en tuftdoek installeren.

Je leert hoe je courante textielmachines kan programmeren, krijgt inzicht in het verloop van de productie en leert waarop je moet letten bij de controle van  het productieproces.
Storingen herstellen, oorzaken van draadafwijkingen opsporen en corrigeren, het losmaken van het getuft doek leer je al doende.  

* Tuften is een methode om hoogpolig textiel (met langere draden) zoals fluweel, velours, pluche en hoogpolig tapijt, te maken. In basismateriaal worden (al dan niet machinaal) lussen van garens gestoken.

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Waar kan ik "Textiel" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Bij de keuze naar de derde graad moet je uiteraard rekening houden met het behaalde attest (eventuele clausuleringen) en met het gevolgde lespakket in de tweede graad.

Na het 4e leerjaar volgen heel wat leerlingen een studierichting uit hetzelfde studiedomein. 

Onderstaande studierichtingen sluiten inhoudelijk aan bij deze studierichting. Maar je mag natuurlijk ook andere studierichtingen verkennen.
(Bron: Kwalificaties en Curriculum (AHOVOKS)).

Textiel

 

Als je voldoet aan de toelatingsvoorwaarden kan je na het 4e jaar ook overstappen naar een studierichting van een ander studiedomein. Dat kan ook in een andere finaliteit.
Bespreek dit best met het CLB van je school.