Biotechnologische wetenschappen - Tweede graad

Studierichting "Biotechnologische wetenschappen"

Je bent sterk geïnteresseerd in biologie, chemie en de toepassingen ervan binnen natuur en milieu. Denk maar bijvoorbeeld aan alles wat met voeding te maken heeft, land- en tuinbouw,de medische sector en recyclage.

Je krijgt een stevige portie wiskunde (verdiepte basisvorming) en een groot blok wetenschappen (+/- 1/3 van de week). Onder wetenschappen verstaan we hier:

  • (uitgebreide) chemie: chemische stoffen en hun reacties, verband tussen de structuur en de eigenschappen van stoffen, ...
  • (uitgebreide) fysica: leren over elektromagnetisme, mechanica (wetten van Newton, eenparige bewegingen, mechanische eigenschappen van materialen), thermodynamica (behoud van energie, ...)
  • biologie: studie van de levende materie, belang en werking van micro-organismen, ...

Je ontwikkelt en versterkt je onderzoeks- en labovaardigheden.
Daarbij gebruik je je wiskundige, natuurwetenschappelijke en technische kennis om problemen, onderzoeksvragen te analyseren en op te lossen.

Biotechnologische wetenschappen                  


Je bent sterk geïnteresseerd in biologie, chemie en de toepassingen ervan binnen natuur en milieu. Denk maar bijvoorbeeld aan alles wat met voeding te maken heeft, land- en tuinbouw,de medische sector en recyclage.

Je krijgt een stevige portie wiskunde (verdiepte basisvorming) en een groot blok wetenschappen (+/- 1/3 van de week). Onder wetenschappen verstaan we hier:

  • (uitgebreide) chemie: chemische stoffen en hun reacties, verband tussen de structuur en de eigenschappen van stoffen, ...
  • (uitgebreide) fysica: leren over elektromagnetisme, mechanica (wetten van Newton, eenparige bewegingen, mechanische eigenschappen van materialen), thermodynamica (behoud van energie, ...)
  • biologie: studie van de levende materie, belang en werking van micro-organismen, ...

Je ontwikkelt en versterkt je onderzoeks- en labovaardigheden.
Daarbij gebruik je je wiskundige, natuurwetenschappelijke en technische kennis om problemen, onderzoeksvragen te analyseren en op te lossen.

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Waar kan ik "Biotechnologische wetenschappen" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Bij de keuze naar de derde graad moet je uiteraard rekening houden met het behaalde attest (eventuele clausuleringen) en met het gevolgde lespakket in de tweede graad.

Na het 4e leerjaar volgen heel wat leerlingen een studierichting uit hetzelfde studiedomein. 

Onderstaande studierichtingen sluiten inhoudelijk aan bij deze studierichting. Maar je mag natuurlijk ook andere studierichtingen verkennen.
(Bron: Kwalificaties en Curriculum (AHOVOKS)).

Biotechnologische en chemische wetenschappen

 

Als je voldoet aan de toelatingsvoorwaarden kan je na het 4e jaar ook overstappen naar een studierichting van een ander studiedomein. Dat kan ook in een andere finaliteit.
Bespreek dit best met het CLB van je school.