Moderealisatie en textielverzorging - Tweede graad

Studierichting "Moderealisatie en textielverzorging"

Het is een praktische studierichting met finaliteit: arbeidsmarkt. Bedoeld voor leerlingen met een grote interesse voor actuele trends en mode.

Je leert de vele mogelijkheden van verschillende (nieuwe) materialen kennen en hun afwerkingen.
Veel aandacht gaat naar het aanleren van uitvoerende taken in de confectiesector. Je leert werkstukken maken in verschillende materialen en retouches uitvoeren. Concreet gaat het over het maken van kleding en accessoires. Vandaar dat knippen, stikken, strijken en het wassen van kleding en textiel op het programma staan.

Hoewel het accent in de 2e graad vooral ligt op 'maken, retoucheren en mode- verkoop', leer je ook over verschillende stijlen binnen lifestyle & mode.
Je oefent in het  smaakvol en commercieel presenteren en etaleren van artikelen.
Je maakt kennis met verschillende manieren waarop winkels hun producten kunnen aanbieden. Dus ook met de verkoop via het internet.
Bovendien oefen je je mondelinge kennis van Frans en Engels om deze later te kunnen gebruiken in de winkelverkoop.

Moderealisatie en textielverzorging               


Het is een praktische studierichting met finaliteit: arbeidsmarkt. Bedoeld voor leerlingen met een grote interesse voor actuele trends en mode.

Je leert de vele mogelijkheden van verschillende (nieuwe) materialen kennen en hun afwerkingen.
Veel aandacht gaat naar het aanleren van uitvoerende taken in de confectiesector. Je leert werkstukken maken in verschillende materialen en retouches uitvoeren. Concreet gaat het over het maken van kleding en accessoires. Vandaar dat knippen, stikken, strijken en het wassen van kleding en textiel op het programma staan.

Hoewel het accent in de 2e graad vooral ligt op 'maken, retoucheren en mode- verkoop', leer je ook over verschillende stijlen binnen lifestyle & mode.
Je oefent in het  smaakvol en commercieel presenteren en etaleren van artikelen.
Je maakt kennis met verschillende manieren waarop winkels hun producten kunnen aanbieden. Dus ook met de verkoop via het internet.
Bovendien oefen je je mondelinge kennis van Frans en Engels om deze later te kunnen gebruiken in de winkelverkoop.

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Waar kan ik "Moderealisatie en textielverzorging" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Nuttige link(s)

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Winkelverkoper kleding en accessoires

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Operator productielijn kleding, confectie en meubelstoffering

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Operator strijkafdeling kleding- en confectieartikelen en textielverzorging

VKS - Beroepskwalificatie niveau 4: Operator retouche kleding- en confectieartikelen

VKS - Beroepskwalificatie niveau 4: Operator textielverzorging

Na het 3e leerjaar van het secundair onderwijs kan je in 4 SO je studie verderzetten in

  • dezelfde studierichting
  • een andere studierichting uit hetzelfde ‘studiedomein’
  • een studierichting uit een ander studiedomein

De meeste leerlingen kiezen voor de verderzetting van hun studies in dezelfde studierichting (met dezelfde finaliteit = einddoel, voorbereiding op hoger onderwijs, arbeidsmarkt of beide).
Soms kiezen jongeren voor een ander traject. Bijvoorbeeld voor een vergelijkbare studierichting in 4 SO maar met een andere finaliteit.

 Als je kiest voor een andere studierichting, ga dan na of je voldoende basis hebt voor die richting en hoe je een eventuele achterstand kan inhalen.
Studierichtingen uit hetzelfde studiedomein hebben deels dezelfde inhoud maar kunnen:

  • in verschillende interessegebieden (/studiedomeinen)  liggen en/of
  • een andere finaliteit hebben

Met andere woorden: binnen hetzelfde studiedomein kan je soms studierichtingen vinden die meer/minder aansluitend zijn of meer/minder theoretisch. 

Het is ook mogelijk om over te stappen naar een 4e SO uit een ander studiedomein.

Overstappen zijn soms aangewezen maar doe je best niet onvoorbereid. Elke switch van studierichting, finaliteit of studiedomein wordt best vooraf goed besproken.  Het is niet omdat bepaalde overstappen mogelijk zijn, dat ze daarom vlot haalbaar zijn!