Textielontwerp en prototyping - Tweede graad
Studierichting "Textielontwerp en prototyping" |
|
Textielontwerp en prototyping is een theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifieke vorming. Deze studierichting gaat samen met jou de uitdaging aan om je nieuwe producten te leren ontwerpen. Ontwerpmethodiek staat dan ook centraal in deze studierichting. Textielmaterialen lenen zich perfect om concepten en producten te maken, als je deze materialen gaat combineren met andere materialen zoals hout, kunststoffen, leder,… dan creëer je producten met een extra dimensie. Deze studierichting is opgebouwd rond deze pijlers:
Weten welke eigenschappen en beperkingen materialen hebben en welke technieken er zijn om deze te maken is belangrijke basiskennis. Ook hoe je verschillende materialen met elkaar kan verbinden, willen we je aanleren.
De vorm en de kleur van een product of materiaal bepaalt het uitzicht en het aanvoelen in functie van het gebruik.
Je idee op papier zetten kan je op verschillende manieren realiseren. Een schets moet evolueren naar een praktische tekening waarmee je aan de slag kan. Technisch tekenen en perspectief tekenen vormen de basis van deze pijler.
Je zet je opdracht om in een concept. In functie van je concept bepaal je de vorm en de kleur en je werkt dit uit in een tekening. Je kiest de te gebruiken materialen en technieken en je gaat aan de slag. Een opdracht groeit tot een project en we leren je ook hoe je een project moet sturen en bijsturen om binnen de vooropgestelde tijd tot resultaat te komen. |
Textielontwerp en prototyping
|
- Beschrijving
- Lessen
- Scholen
- Toelating
- Attesten
- Wat na
- Links
Beschrijving van de opleiding
Textielontwerp en prototyping is een theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifieke vorming. Deze studierichting gaat samen met jou de uitdaging aan om je nieuwe producten te leren ontwerpen. Ontwerpmethodiek staat dan ook centraal in deze studierichting. Textielmaterialen lenen zich perfect om concepten en producten te maken, als je deze materialen gaat combineren met andere materialen zoals hout, kunststoffen, leder,… dan creëer je producten met een extra dimensie.
Deze studierichting is opgebouwd rond deze pijlers:
- Materialen en Technieken:
Weten welke eigenschappen en beperkingen materialen hebben en welke technieken er zijn om deze te maken is belangrijke basiskennis. Ook hoe je verschillende materialen met elkaar kan verbinden, willen we je aanleren.
- Vorm en Kleur
De vorm en de kleur van een product of materiaal bepaalt het uitzicht en het aanvoelen in functie van het gebruik.
Het bepalen van de juiste verhoudingen en het durven experimenteren, brengt jouw concept naar een hoger niveau.
- Producttekenen
Je idee op papier zetten kan je op verschillende manieren realiseren. Een schets moet evolueren naar een praktische tekening waarmee je aan de slag kan. Technisch tekenen en perspectief tekenen vormen de basis van deze pijler.
Al snel gaan we over tot het tekenen in creatieve vectoriële tekenpakketten en het bewerken van beeldmateriaal.
Je maakt je het tekenen in 2D en 3D helemaal eigen en je gaat ook aan de slag met je tekeningen om deze bijvoorbeeld te lasersnijden, te graveren of 3D te printen.
- Ontwerp en prototyping
Je zet je opdracht om in een concept. In functie van je concept bepaal je de vorm en de kleur en je werkt dit uit in een tekening. Je kiest de te gebruiken materialen en technieken en je gaat aan de slag. Een opdracht groeit tot een project en we leren je ook hoe je een project moet sturen en bijsturen om binnen de vooropgestelde tijd tot resultaat te komen.
Welke lessen krijg je?
De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:
- basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
- vorming die typisch is voor de studierichting +
- enkele uurtjes die de school vrij mag invullen
Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.
Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.
Toelatingsvoorwaarden
Je mag starten in het 4e jaar SO in een studierichting van de dubbele finaliteit als je:
- geslaagd (*) bent in het 1e leerjaar van de 2e graad van de doorstroomfinaliteit of de dubbele finaliteit
- geslaagd bent in het 2e leerjaar van de 2e graad van de arbeidsmarktfinaliteit (of 4 BSO):
als de toelatingsklassenraad akkoord gaat
Bijkomende toelatingsvoorwaarden:
Je moet beschikken over een OV4-verslag opgesteld door een CLB.
Voor elke opleiding bestaat een curriculumdossier. Voor bepaalde studierichtingen zijn specifieke toelatingsvoorwaarden van toepassing (medisch, veiligheid, topsportstatuut, ...). De toelatingsvoorwaarden voor jouw richting kan je hier opzoeken. Kies je opleiding en volg de link naar het curriculumdossier.
Extra
Toelating voor cognitief sterk functionerende leerlingen:
Als je verstandelijk vooruit bent op je leeftijdsgenoten (= cognitief sterk functionerend) kan je ook toegelaten worden tot dit leerjaar als je niet beschikt over een studiebewijs (A-, B- of C-attest) van het onderliggende leerjaar en op voorwaarde dat de klassenraad jou toelaat. De klassenraad is ook bevoegd om te bepalen of een leerling cognitief sterk functionerend is.
Veranderen tijdens schooljaar
Veranderen van studierichting is mogelijk tot 15/01.
Voor uitzonderlijke gevallen kan de toelatingsklassenraad afwijken van deze datum.
Overzitten
|
Behaald attest in het 4e leerjaar SO: |
|
|
A-attest |
Je kan overzitten in een andere studierichting, rekening houdend met de toelatingsvoorwaarden. |
|
B-attest |
Overzitten in dezelfde of in een andere studierichting is enkel mogelijk na een gunstig advies van de klassenraad, behalve bij uitsluiting van minstens alle studierichtingen van 3 onderwijsvormen (aso, bso, tso, kso) of alle studierichtingen van 2 finaliteiten. Dan is geen advies van de klassenraad nodig. |
|
C-attest |
Overzitten in hetzelfde leerjaar is verplicht. |
Meer info: zie regelgeving SO
Attesten
Na het 4e leerjaar van de 2e graad (= 4SO) kan je volgende oriënteringsattesten behalen:
|
A-attest |
Als je geslaagd bent. |
|
B-attest |
Als je geslaagd bent, maar in het volgend leerjaar bepaalde finaliteiten, onderwijsvormen of studierichtingen niet mag volgen. |
|
C-attest |
Als je niet geslaagd bent. |
|
Attest van regelmatige lesbijwoning |
Als de school werkt volgens ‘het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van een graad’ (zie omzendbrief SO 64 10.1.2) |
Wat na deze studierichting?
Bij de keuze naar de derde graad moet je uiteraard rekening houden met het behaalde attest (eventuele clausuleringen) en met het gevolgde lespakket in de tweede graad.
Onderstaande studierichtingen sluiten inhoudelijk aan bij deze studierichting. Maar je mag natuurlijk ook andere studierichtingen verkennen.
(Bron: Kwalificaties en Curriculum (AHOVOKS)).
Textielontwerp en -prototyping
Interessante links
Buitengewoon onderwijs: Gespecialiseerde trajectbepaling en -begeleiding
Buitengewoon onderwijs: Vlaams agentschap voor personen met een handicap
Buitengewoon onderwijs: FOD Sociale zekerheid voor personen met een handicap
Buitengewoon onderwijs: Opzoeken dichtstbijzijnde school
Buitengewoon onderwijs: Brailleliga





