Maatschappij en welzijn - Tweede graad
Studierichting "Maatschappij en welzijn" |
|
Maatschappij en welzijn is een theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifiek gedeelte. In deze studierichting is het belangrijk dat je goed observeert, reflecteert en communicatieve en sociale vaardigheden leert. Je legt de focus op gezondheidsbevordering en op het uitvoeren van huishoudelijke taken binnen een gezinscontext.
|
Maatschappij en welzijn
|
- Beschrijving
- Lessen
- Scholen
- Toelating
- Attesten
- Wat na
- Links
Beschrijving van de opleiding
Maatschappij en welzijn is een theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifiek gedeelte. In deze studierichting is het belangrijk dat je goed observeert, reflecteert en communicatieve en sociale vaardigheden leert. Je legt de focus op gezondheidsbevordering en op het uitvoeren van huishoudelijke taken binnen een gezinscontext.
- Je oriënteert je op activiteiten in zorg en welzijn
- Je geeft aandacht aan maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen in de samenleving.
- Je leert over waarneming en beweging (toegepaste fysiologie en anatomie)
- Je ziet de basis van ontwikkelingspsychologie en opvoedkunde.
- Je houdt rekening met alle aspecten van het mens zijn en bekijkt hoe je voor anderen kan zorgen of mensen kan begeleiden binnen de context van het gezin. Het is belangrijk dat je oog hebt voor de wensen, de behoeftes, de mogelijkheden en de beperkingen van kinderen, jongeren en volwassenen.
- Je leert over de ontwikkeling van de mens, over het gedrag en over de plaats van de mens in de maatschappij. Wat je leert, pas je toe op concrete opvoedingssituaties.
- Sociale en communicatieve vaardigheden zijn bij wat je leert erg belangrijk
- Je leert ondersteunende vaardigheden m.b.t. activiteiten in het dagelijkse leven en het aanbieden van activiteiten en vrije tijd.
Welke lessen krijg je?
De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:
- basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
- vorming die typisch is voor de studierichting +
- enkele uurtjes die de school vrij mag invullen
Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.
Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.
Scholen
02 735 40 85
t
6
t
9
03 620 21 40
t
7
t
9
016 23 16 35
t
9
012 26 00 20
t
9
011 39 83 00
t
3
t
6
t
9
056 62 69 91
t
9
051 77 77 75
t
9
t
9
09 272 53 00
t
4
053 46 67 00
t
9
Toelatingsvoorwaarden
Je mag starten in het 3e jaar SO in een studierichting van de ‘dubbele finaliteit’ als je:
- geslaagd bent in het 2e leerjaar A * (in eender welke basisoptie)
- geslaagd bent in het 2e leerjaar B in de opstroomoptie of in een combinatie van basisopties waaronder de opstroomoptie
- geslaagd bent in het 2e leerjaar B in een andere basisoptie of een combinatie van basisopties andere dan de opstroomoptie als de toelatingsklassenraad akkoord gaat
- geslaagd bent in 3e jaar SO in een studierichting van de finaliteit arbeidsmarkt/beroepssecundair onderwijs en de toelatingsklassenraad akkoord gaat
Bijkomende toelatingsvoorwaarden:
Je moet beschikken over een OV4-verslag opgesteld door een CLB.
Voor elke opleiding bestaat een curriculumdossier. Voor bepaalde studierichtingen zijn specifieke toelatingsvoorwaarden van toepassing (medisch, veiligheid, topsportstatuut, ...). De toelatingsvoorwaarden voor jouw richting kan je hier opzoeken. Kies je opleiding en volg de link naar het curriculumdossier.
Extra
Toelating voor cognitief sterk functionerende leerlingen:
Als je verstandelijk vooruit bent op je leeftijdsgenoten (= cognitief sterk functionerend) kan je ook toegelaten worden tot dit leerjaar als je niet beschikt over een studiebewijs (A-, B- of C-attest) van het onderliggende leerjaar en op voorwaarde dat de klassenraad jou toelaat. De klassenraad is ook bevoegd om te bepalen of een leerling cognitief sterk functionerend is.
Veranderen tijdens schooljaar
Veranderen van studierichting is mogelijk tot 15/01.
Voor uitzonderlijke gevallen kan de toelatingsklassenraad afwijken van deze datum.
Overzitten
|
Behaald attest in het 3e leerjaar SO: |
|
|
A-attest |
Je kan overzitten in een andere studierichting, rekening houdend met de toelatingsvoorwaarden. |
|
B-attest |
Overzitten in dezelfde of in een andere studierichting is enkel mogelijk na een gunstig advies van de klassenraad, behalve bij uitsluiting van minstens alle studierichtingen van 3 onderwijsvormen (aso, bso, tso, kso) of alle studierichtingen van 2 finaliteiten. Dan is geen advies van de klassenraad nodig. |
|
C-attest |
Overzitten in hetzelfde leerjaar is verplicht. |
Meer info: zie regelgeving SO
Attesten
-
Na het 1e leerjaar van de 2e graad (= 3 SO) kan je volgende oriënteringsattesten behalen:
A-attest
Als je geslaagd bent.
B-attest
Als je geslaagd bent, maar in het volgend leerjaar bepaalde finaliteiten, onderwijsvormen of studierichtingen niet mag volgen.
De school beslist welk beperkingen (= clausuleringen) ze jou oplegt. Zij deelt ook de reden mee waarom ze deze beslissing neemt.C-attest
Als je niet geslaagd bent.
Attest van regelmatige lesbijwoning
Als de school werkt volgens ‘het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van een graad’ (zie omzendbrief SO 64 10.1.2)
Hiermee krijg je toelating tot 4 SO.
Wat na deze studierichting?
Na het 3e leerjaar volgen heel wat leerlingen een studierichting uit hetzelfde studiedomein.
Deze studierichtingen zijn inhoudelijk aansluitend.
Omdat niet alle overgangen vlot haalbaar zijn, wordt dit best individueel bekeken.
Interessante links
Buitengewoon onderwijs: Gespecialiseerde trajectbepaling en -begeleiding
Buitengewoon onderwijs: FOD Sociale zekerheid voor personen met een handicap
Buitengewoon onderwijs: Opzoeken dichtstbijzijnde school
Buitengewoon onderwijs: Vlaams agentschap voor personen met een handicap
Buitengewoon onderwijs: Brailleliga
VKS - Beroepskwalificatie niveau 4: Kinderbegeleider baby's en peuters
VKS - Beroepskwalificatie niveau 4: Verzorgende
VKS - Beroepskwalificatie niveau 4: Zorgkundige
VKS - Beroepskwalificatie niveau 4: Kinderbegeleider schoolgaande kinderen




