Orthopedagogie : Algemene opleiding - Professionele bachelor

 

Algemene info


Algemene opleiding? deze extensie gebruikt Onderwijskiezer als een richting zowel met als zonder afstudeerrichtingen wordt georganiseerd.
De 'algemene opleiding' is dan zonder afstudeerrichting.
Er zijn, afhankelijk van de hogeschool, mogelijks wel keuzetrajecten.
Info vind je  desgevallend onder het gelijknamige tabblaadje.


De opleiding leidt je op tot opvoeder/begeleider klasse 1.
De organisatie verschilt per hogeschool: modulair / semestersysteem / thematische modules.  
In het 1ste jaar krijg je een aanbod uit verschillende menswetenschappen: pedagogie, orthopedagogie, psychologie, sociologie, filosofie.
Recht behoort eveneens tot de basisvakken van het 1ste jaar.
De inhouden worden over het algemeen op een zeer verscheiden manier aangeboden: via hoorcolleges, workshops, probleem- en ervaringsgerichte werkmodules, inleefdagen, studiedagen, bezoeken aan organisaties en voorzieningen en meeloopstage gedurende een week.
In het 2de jaar bedraagt de stage ongeveer 8 weken, in het 3de jaar 14 tot 16 weken.


Voor wie?
Er is geen specifieke voorkennis vereist vanuit het secundair.
Je bent iemand die graag met mensen werkt, die zich wil inzetten voor de maatschappelijk kwetsbaren.
Je bent bereid op te komen voor hun integratie en je wilt ijveren voor tolerantie en inclusie in de samenleving?
Sociaal-agogische en communicatieve vaardigheden, luisterbereidheid, medezeggenschap, verantwoordelijkheidszin, samenwerking, creativiteit, zin voor initiatief, teamspirit en visie, stressbestendigheid en invoelingsvermogen zijn heel belangrijke vaardigheden en attitudes.



Studiepunten

180

Orthopedagogie : Algemene opleiding - Professionele bachelor

 

Algemene info


Algemene opleiding? deze extensie gebruikt Onderwijskiezer als een richting zowel met als zonder afstudeerrichtingen wordt georganiseerd.
De 'algemene opleiding' is dan zonder afstudeerrichting.
Er zijn, afhankelijk van de hogeschool, mogelijks wel keuzetrajecten.
Info vind je  desgevallend onder het gelijknamige tabblaadje.


De opleiding leidt je op tot opvoeder/begeleider klasse 1.
De organisatie verschilt per hogeschool: modulair / semestersysteem / thematische modules.  
In het 1ste jaar krijg je een aanbod uit verschillende menswetenschappen: pedagogie, orthopedagogie, psychologie, sociologie, filosofie.
Recht behoort eveneens tot de basisvakken van het 1ste jaar.
De inhouden worden over het algemeen op een zeer verscheiden manier aangeboden: via hoorcolleges, workshops, probleem- en ervaringsgerichte werkmodules, inleefdagen, studiedagen, bezoeken aan organisaties en voorzieningen en meeloopstage gedurende een week.
In het 2de jaar bedraagt de stage ongeveer 8 weken, in het 3de jaar 14 tot 16 weken.


Voor wie?
Er is geen specifieke voorkennis vereist vanuit het secundair.
Je bent iemand die graag met mensen werkt, die zich wil inzetten voor de maatschappelijk kwetsbaren.
Je bent bereid op te komen voor hun integratie en je wilt ijveren voor tolerantie en inclusie in de samenleving?
Sociaal-agogische en communicatieve vaardigheden, luisterbereidheid, medezeggenschap, verantwoordelijkheidszin, samenwerking, creativiteit, zin voor initiatief, teamspirit en visie, stressbestendigheid en invoelingsvermogen zijn heel belangrijke vaardigheden en attitudes.



Studiepunten

180

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een existentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. We stellen geen voorwaarden van een minimum aantal studiepunten, maar het gaat wel altijd om een pakket van meerdere vakken.

Odisee - Campus Parnas

Cratieve coaching
 

Wil je weten hoe je die muzische talen (samen musiceren, spelen, theater maken, dansen) kunt gebruiken? Dan kies je voor de verdieping muzisch-agogisch begeleider. Je leert in de praktijk hoe je muzische werkvormen kunt inzetten binnen een hulpverleningsrelatie en zo een verandering bij mensen kunt teweegbrengen.

Sociale inclusie
 

Ben je een bruggenbouwer, een belangenbehartiger en een netwerker? Is het je doel om de levensvraag van je cliënt te vervullen? Probeer je daarbij ook de samenleving te bewegen? Dan is de verdieping sociale inclusie iets voor jou. Je gaat actief op zoek naar mensen en organisaties om de vraag van je cliënt waar te maken.

Systeem- en contextgericht werken
 

Mensen zijn knooppunten van relaties, niet alleen in hun eigen gezin en familie, maar ook breder: in een school of vereniging, in de samenleving. Als je later actief wilt werken met de ouders, de broers en zussen, de buurt, de school of de organisaties van je cliënt, is deze specialisatie de juiste keuze. Je leert hoe je het gezin en de context kunt betrekken bij de opvoeding en de ondersteuning. Je benadert iedere cliënt als lid van een gezin of een systeem, en je maakt hem of haar vaardig om zelf een netwerk uit te bouwen.


Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen - Campus Spoor Noord (Gezondheid en Welzijn/Onderwijs en Training )

Ortho-agogie: Volwassenen en ouderen
 

In dit traject specialiseer je je in de begeleiding en ondersteuning van volwassenen en ouderen met hun sociaal netwerk. Werk je graag samen met volwassenen met een handicap of draag je ouderen een warm hart toe? Wil je mensen in armoede ondersteunen? Zie je je werken met volwassenen in de drughulpverlening, in asielcentra, via straathoekwerk …, dan zal dit traject je wel aanspreken. Kies je voor dit traject, dan kan je in het derde jaar kiezen uit de volgende drie opties:

  • Ouderen in de samenleving
  • Intercultureel Werk
  • Community Care

Orthopedagogie: Kinderen en jongeren
 

Dit traject zorgt voor een verdere verdieping in de opvoeding, begeleiding van kinderen en jongeren met hun gezin. Thema’s zoals de ontwikkeling van het jonge kind, jongeren in een problematische opvoedingssituatie of de begeleiding van kinderen met een beperking komen hier uitgebreid aan bod. Kies je voor dit traject, dan kan je in het derde jaar kiezen uit de volgende drie opties:

  • Onderwijsondersteuning
  • Intercultureel Werk
  • Community Care


UC Leuven-Limburg - Campus Diepenbeek

Cratieve methodieken

Crisishulpverlening

Ethisch omgaan met intensieve zorgvragen

Intensieve psychische hulpverlening

Jongeren in een problematische context in internationaal perspectief

Kansarmoede en maatschappelijke kwetsbaarheid

Kinder- en jongerencoaching

Opvoedingsondersteuning

Orthopedagogisch werken rond gezondheid


Katholieke Hogeschool VIVES - Campus Kortrijk

(z)ondernemen: iedereen win(s)t
 

Het keuzetraject bestaat uit 30 studiepunten en kan gevolgd worden tijdens het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk van VIVES, in het laatste jaar van een andere bacheloropleiding als je daar toestemming voor krijgt, of na het behalen van een sociaal-agogisch of ander relevant diploma. Het traject wordt georganiseerd in de periode van februari tot juni.
In dit keuzetraject dagen we je uit om verder te kijken dan het vertrouwde en bekende. We reiken inzichten aan over het belang van ondernemen en connecteren in onze maatschappelijke context. We gaan op pad om een diversiteit aan praktijken te leren kennen en dit in binnen-en buitenland.
Je leert om inventieve oplossingen te zien, maar ook om ze zelf te bedenken en uit te werken. Je ondervindt aan den lijve het belang om samen met anderen te ondernemen. Niet alleen worden je ideeën hierdoor krachtiger, het vergroot ook het draagvlak om je doelen te bereiken. Ondernemen en connecteren worden competenties die je in je toekomstige job kan inzetten om maatschappelijke impact te realiseren.

F.L.O.W.S.
 

Focus on healthy Life, Organisations and Wellbeing in Society.
In dit Engelstalig keuzetraject of minor ligt de focus op een gezond leven en hoe je dit als professional kan ondersteunen en realiseren, op individueel niveau maar ook op organisatorisch of maatschappelijk niveau. 

Herstelgericht en verbindend werken
 

Herstelgericht werken is oorspronkelijk een toepassing waarbij daders en slachtoffers na een misdrijf samengebracht worden om de relatie te herstellen (restorative justice). Tegenwoordig wordt het herstelgericht werken in heel wat contexten toegepast. Dit kan gaan van families, scholen en buurten tot gevangenissen, organisaties. Binnen het herstelgericht werken wordt met verschillende methodieken gewerkt (family group conferences, restorative circles, …). Het herstelgericht werken verenigt inzichten uit de psychologie, sociologie, criminologie, pedagogiek,… en leunt ook aan bij heel wat actuele sociale bewegingen zoals geweldloze communicatie, nieuwe autoriteit, eigen kracht-conferenties …
Het herstelgericht werken is uitgegroeid tot een wetenschap waarin de verbinding tussen mensen centraal staat. Door actief aan de slag te gaan met de basisprincipes namelijk focus op schade, interactief en verbindend proces, uitdrukken van gevoelens, het opnemen van verantwoordelijkheid en de gerichtheid op de gemeenschap, kunnen mensen, groepen of grotere structuren beter functioneren. Herstelgericht werken kiest voor duurzame oplossingen en effectief leiderschap. Kortom, wil je graag meewerken aan het opbouwen, onderhouden en herstellen van relaties tussen mensen, dan is deze module zeker iets voor jou. De keuzetraject omvat 30 studiepunten en wordt gevolgd in het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk. 

Jong geweld
 

Het keuzetraject jong geweld bestaat uit 30 studiepunten en kan je volgen tijdens het laatste jaar van een opleiding binnen het studiegebied sociaal-agogisch werk of na het behalen van een sociaal-agogisch diploma. Het keuzetraject wordt georganiseerd in het tweede semester van elk academiejaar. Na het volgen van het keuzetraject krijg je een getuigschrift.

Migratie en intercultureel werken
 

Dit keuzetraject omvat 30 studiepunten en wordt gevolgd van februari tot juni in het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk van VIVES, in het laatste bachelorjaar van een andere opleiding als je daar toestemming voor krijgt of na een sociaal-agogisch of ander relevant diploma.
Je krijgt niet enkel theoretische denkkaders en inzichten mee, maar er is ook aandacht voor het methodisch werken. Je doet ervaring op door mee te werken aan een concreet project in het werkveld. Je kan even letterlijk ‘emigreren’ over de grenzen heen door het volgen van een lezingen en studie- aanwezigheid in het buitenland. 

Preventie 2.0: creatief communiceren en overtuigen
 

Het keuzetraject bestaat uit 30 studiepunten en wordt gevolgd in het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk van VIVES, in het laatste bachelorjaar van een andere opleiding als je daar toestemming voor krijgt of na een sociaal-agogisch of ander relevant diploma.
Het traject wordt georganiseerd in het tweede semester van februari tot juni. Tijdens die periode ga je in groep aan de slag met de verschillende onderdelen van de marketingmix. Je krijgt hiervoor modellen van gedragsverandering aangereikt, en je leert creatieve preventieboodschappen en communicatiestrategieën ontwikkelen. Tegelijk dagen we je uit om de grenzen van preventie te verkennen: hoe zit het met de individuele autonomie en wie bepaalt wat wenselijk en onwenselijk gedrag is?
Verwacht geen klassiek onderwijs, maar een mix van werkveldbezoeken, boeiende sprekers en zelfstudie, en vooral zelf denken en doen. Je docenten coachen je hierbij. We verruimen ook je blik met een internationale ervaring

Samen stad maken
 

Dit keuzetraject bestaat uit 30 studiepunten en wordt gevolgd in het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk van VIVES, in het laatste bachelorjaar van een andere opleiding als je daar toestemming voor krijgt of na een sociaal-agogisch of ander relevant diploma. Het traject wordt georganiseerd in de periode van februari tot juni. 
In dit keuzetraject belichten we de stad vanuit al zijn facetten: sociaal, geografisch, beleidsmatig, psychologisch. Je leert ook hoe je alle partijen bij stadsprojecten kan betrekken. Je verkent verschillende methodieken. Een studiereis opent jouw internationale blik: hoe pakt men het aan in steden in het buitenland? 

Social pedagogical art & creativity exploration
 

Het doel van dit Engelstalige en internationale keuzetraject is theoretisch kennis maken met het begrippenkader, de sector en het beleid, maar ook zelf actief aan de slag gaan. Zo experimenteer je in het vak ‘Methods’ met beeld, drama, multimedia, ritme en dans. Je bezoekt tal van organisaties over heel Vlaanderen die werken rond kunst en creativiteit. Denk maar aan artistieke ateliers voor mensen met een beperking, sociaal-artistieke initiatieven, kunsteducatieve organisaties en creatieve jongereninitiatieven.

Na de paasvakantie werk je in een groep van acht à tien studenten aan een sociaal-creatief project in opdracht van een organisatie. Een mooie mix dus tussen denken, durven en doen. Als je slaagt voor de verschillende onderdelen van het traject, ontvang je een getuigschrift.



Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):

Hogeschool Gent - Campus Schoonmeersen


Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
    • Er is een verplichte niet bindende instaptoets voor de lerarenopleidingen.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info vind u bij de organiserende onderwijsinstellingen en onder het tabblaadje 'International students'.

Situering

Opleiding: Orthopedagogie 

Afstudeerrichting: Algemene opleiding

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Sociaal-agogisch werk

Belangstellingsdomeinen: Sociaal dienstbetoon, Sociale wetenschappen,

Schoolvakken SO: Gedragswetenschappen, Opvoedkunde, Psychologie, Sociale wetenschappen,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere afstudeerrichtingen van Orthopedagogie zijn:

Orthopedagogie : Orthopedagogie (Professionele bachelor - HO)
Orthopedagogie : Toegepaste jeugdcriminologie (Professionele bachelor - HO)

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Orthopedagogie: Algemene opleiding








Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.

Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:

Schakelprogramma's specifiek na Orthopedagogie : Algemene opleiding

African Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Agogische wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Bestuurskunde en het publiek management - Universiteit Gent Campus Gent

Communicatiewetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Criminologische wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Management en beleid van de gezondheidszorg - Universiteit Gent Campus Gent

Management en beleid van de gezondheidszorg - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Management, zorg en beleid in de gerontologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus



Psychologie - Universiteit Gent Campus Gent

Psychologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Rechten - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Seksuologie - KU Leuven

Sociaal werk - Universiteit Gent Campus Gent

Sociaal werk - Universiteit Antwerpen Stadscampus



Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor

Audiovisuele kunsten: Radio en Schrijven - Erasmushogeschool Brussel Campus Dansaert RITCS

Bedrijfskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Communicatiewetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent



EU-Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Filmstudies en visuele cultuur - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Geografie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Meertalige professionele communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Mobiliteitswetenschappen - Universiteit Hasselt Campus Hasselt

Onderwijskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Opleidings- en onderwijswetenschappen - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Politieke communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Politieke wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Politieke wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Sociologie - Universiteit Gent Campus Gent

Sociologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Stedenbouw en ruimtelijke planning - Universiteit Antwerpen Campus Mutsaard

Theater- en filmwetenschap - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


een specifieke lerarenopleiding

Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen. Met dit diploma kan je les geven in de vakken die aansluiten bij je secundaire - of bachelor- of masteropleiding. De specifieke lerarenopleiding omvat 60 studiepunten waarvan 30 voor het theoretische gedeelte en 30 voor de praktijkcomponent. De SLO kan georganiseerd worden door een centrum voor volwassenenonderwijs, hogeschool of universiteit.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

UC Leuven-Limburg, Campus Diepenbeek

Werkstudententraject

Katholieke Hogeschool VIVES, Campus Kortrijk

Afstandsonderwijs

Hogeschool Gent, Campus Schoonmeersen

Afstandsonderwijs
Starten in februari

Instellingen

Stationsstraat 301  1700 Dilbeek
02 466 51 51    


Noorderplaats 2  2000 Antwerpen
03 220 55 00    


Agoralaan Gebouw B bus 1  3590 Diepenbeek
011 56 15 70    


Doorniksesteenweg 145  8500 Kortrijk
056 26 41 40    


Valentin Vaerwyckweg 1  9000 Gent
09 243 20 04    


Beroepsuitwegen

De opleiding Orthopedagogie leidt je op tot een gespecialiseerd opvoeder-begeleider klasse 1.
De invulling van de job verschilt naargelang de plaats van tewerkstelling.
Algemeen kan men stellen dat een opvoeder werkt met personen van alle leeftijden die omwille van problemen van verschillende aard (verstandelijke, motorische, sensorische handicap, problemen van psychosociale aard) aangewezen zijn op een tijdelijke of blijvende ondersteuning.
Het werk valt ook samen met situaties uit het dagelijkse leven: opvoeding, verzorging, animatie.
Dit kan plaatsvinden in het thuismilieu, de werksituatie, de school, het vrijetijdsmilieu.
De sectoren waarin opvoeders over het algemeen worden tewerkgesteld zijn de bijzondere jeugdbijstand, algemeen welzijnswerk, begeleiding etnische minderheden, geestelijke gezondheid, personen met een handicap, (ped)agogisch werkveld.
Hieronder volgt een beschrijving van het beroep in de verschillende tewerkstellingsplaatsen:
- Bijzondere jeugdbijstand 
Beroepsbeschrijving: richt zich tot kinderen, jongeren en gezinnen waar de opvoeding, de ontwikkeling of het welzijn bedreigd zijn.
Zowel individuele als groepsbegeleiding behoren tot het takenpakket van de opvoeder.
Concreet kan dit betekenen: een veilig en gestructureerd leefklimaat creëren, groepsactiviteiten aanbieden, individuele gesprekken voeren.
Uitwegen: begeleidingstehuizen, onthaal-, oriëntatie- en observatiecentra, dagcentra, thuisbegeleidingsdiensten, diensten begeleid zelfstandig wonen, pleegzorgdiensten, gemeenschapsinstellingen.
- Algemeen welzijnswerk:
Beroepsbeschrijving: de opvoeder staat in voor de begeleiding en werkt aan de verbetering van de cliënt en zijn context.
Uitwegen: centra algemeen welzijnswerk (CAW), diensten voor begeleid wonen, jongereninformatiepunten, jongerenadviescentra (JAC).
- Begeleiding etnische minderheden:
Beroepsbeschrijving: het organiseren van het dagelijkse leven, het individueel begeleiden van asielzoekers, begeleiden van jonge minderjarige asielzoekers.
Uitwegen: stedelijke integratiecentra, onthaalcentra voor nieuwkomers, zelforganisaties van allochtonen, open en gesloten asielcentra, OKAN-klassen (= onthaalklassen voor anderstaligen).
- Geestelijke gezondheidszorg:
Beroepsbeschrijving: de opvoeder werkt als basiswerker in de leefgroep.
Samen met het team creëert hij een therapeutisch leefklimaat en is verantwoordelijk voor het activiteitenaanbod.
Uitwegen: diensten voor kinder- en jeugdpsychiatrie, psychiatrische verzorgingstehuizen, centra beschut wonen, activiteitencentra, centra voor arbeidszorg, centra voor arbeidstrajectbegeleiding, dagcentra, therapeutische gemeenschappen.
- Personen met een handicap:
Beroepsbeschrijving: de opvoeder besteedt aandacht aan verzorgingsmomenten, maaltijdsituaties, vergroot de zelfredzaamheid, bevordert de communicatie, organiseert de vrije tijd, wordt ingeschakeld in de dagbesteding of begeleidt in klassituaties.
Uitwegen: dagcentra, tehuizen voor (niet-)werkenden, diensten voor kortopvang, (semi-)internaten, vroeg- en thuisbegeleidingsdiensten, vormingsdiensten, jobcentra of vrijetijdsdiensten, beschutte werkplaatsen.
- Zorg voor ouderen:
Beroepsbeschrijving: organiseren van activiteiten ter invulling van de dagbesteding van senioren, werken als begeleider bij dementerende bejaarden of als animator.
Uitwegen: dienstencentrum of dagcentrum, rusthuizen, rust- en verzorgingstehuizen.
- (Ped)agogisch werkveld:
Beroepsbeschrijving: als studiemeester-opvoeder, internaatopvoeder of animator, begeleider in inclusief onderwijs.
Uitwegen: internaten, vormings- en jeugdcentra, jeugdhuizen, kinderboerderijen, scholen voor gewoon en buitengewoon onderwijs, zorg aan zieke kinderen.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Monitor begeleider in de sociale economie ( knelpuntberoep)
Opvoeder in onderwijsinstelling
Opvoeder-begeleider

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Boekhouden - informatica (TSO) 43 0,81% 59,09% 4 7 7 11 13 1
Economie-moderne talen (ASO) 288 1,00% 87,28% 12 8 9 40 212 7
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) 526 8,33% 68,00% 20 58 77 130 227 14
Handel (TSO) 201 1,43% 55,53% 30 35 18 50 58 10
Humane wetenschappen (ASO) 1551 5,87% 85,20% 40 69 82 219 1103 38
Jeugd- en gehandicaptenzorg (TSO) 787 23,35% 62,53% 55 112 111 201 287 21
Kantooradministratie en gegevensbeheer (BSO) 132 1,44% 30,97% 39 42 13 17 17 4
Kinderzorg (BSO) 169 3,15% 32,61% 50 36 32 28 13 10
Latijn-moderne talen (ASO) 67 0,68% 89,26% 2 2 1 6 54 2
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) 132 1,98% 40,17% 27 34 17 21 21 12
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 63 0,59% 91,39% 0 0 3 8 48 4
Onthaal en public relations (TSO) 81 4,13% 56,13% 11 12 12 20 23 3
Schoonheidsverzorging (TSO) 86 2,29% 41,13% 26 16 11 11 16 6
Secretariaat-talen (TSO) 108 2,02% 58,15% 13 19 12 22 38 4
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 1879 8,05% 67,50% 93 202 256 489 784 55
Techniek-wetenschappen (TSO) 31 0,71% 75,75% 0 3 5 4 19 0
Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige (BSO) 115 1,47% 33,77% 36 26 17 13 15 8
Toegepaste beeldende kunst (KSO) 31 2,23% 55,33% 3 7 3 8 9 1
Toerisme (TSO) 36 1,63% 47,35% 3 11 6 9 7 0
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 70 0,20% 91,93% 1 2 2 6 59 0
Woordkunst-drama (KSO) 36 3,63% 75,19% 1 1 7 6 19 2

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming

Higher education in Flanders: general information

Language admission requirements for higher education in Dutch

Dutch language levels explained

Language requirements


Instelling Taalniveau ITNA CNaVT Staats-
examen
Certificaat CVO Eigen Succesvol
Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen Vantage (B2)
Hogeschool Gent Vantage (B2)
Katholieke Hogeschool VIVES Vantage (B2)
Odisee Vantage (B2)
UC Leuven-Limburg

Gegevens bijgewerkt tot 20-02-2017

Orthopedagogie : Algemene opleiding - Professionele bachelor

 

Algemene info


Algemene opleiding? deze extensie gebruikt Onderwijskiezer als een richting zowel met als zonder afstudeerrichtingen wordt georganiseerd.
De 'algemene opleiding' is dan zonder afstudeerrichting.
Er zijn, afhankelijk van de hogeschool, mogelijks wel keuzetrajecten.
Info vind je  desgevallend onder het gelijknamige tabblaadje.


De opleiding leidt je op tot opvoeder/begeleider klasse 1.
De organisatie verschilt per hogeschool: modulair / semestersysteem / thematische modules.  
In het 1ste jaar krijg je een aanbod uit verschillende menswetenschappen: pedagogie, orthopedagogie, psychologie, sociologie, filosofie.
Recht behoort eveneens tot de basisvakken van het 1ste jaar.
De inhouden worden over het algemeen op een zeer verscheiden manier aangeboden: via hoorcolleges, workshops, probleem- en ervaringsgerichte werkmodules, inleefdagen, studiedagen, bezoeken aan organisaties en voorzieningen en meeloopstage gedurende een week.
In het 2de jaar bedraagt de stage ongeveer 8 weken, in het 3de jaar 14 tot 16 weken.


Voor wie?
Er is geen specifieke voorkennis vereist vanuit het secundair.
Je bent iemand die graag met mensen werkt, die zich wil inzetten voor de maatschappelijk kwetsbaren.
Je bent bereid op te komen voor hun integratie en je wilt ijveren voor tolerantie en inclusie in de samenleving?
Sociaal-agogische en communicatieve vaardigheden, luisterbereidheid, medezeggenschap, verantwoordelijkheidszin, samenwerking, creativiteit, zin voor initiatief, teamspirit en visie, stressbestendigheid en invoelingsvermogen zijn heel belangrijke vaardigheden en attitudes.



Studiepunten

180

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een existentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. We stellen geen voorwaarden van een minimum aantal studiepunten, maar het gaat wel altijd om een pakket van meerdere vakken.

Odisee - Campus Parnas

Cratieve coaching
 

Wil je weten hoe je die muzische talen (samen musiceren, spelen, theater maken, dansen) kunt gebruiken? Dan kies je voor de verdieping muzisch-agogisch begeleider. Je leert in de praktijk hoe je muzische werkvormen kunt inzetten binnen een hulpverleningsrelatie en zo een verandering bij mensen kunt teweegbrengen.

Sociale inclusie
 

Ben je een bruggenbouwer, een belangenbehartiger en een netwerker? Is het je doel om de levensvraag van je cliënt te vervullen? Probeer je daarbij ook de samenleving te bewegen? Dan is de verdieping sociale inclusie iets voor jou. Je gaat actief op zoek naar mensen en organisaties om de vraag van je cliënt waar te maken.

Systeem- en contextgericht werken
 

Mensen zijn knooppunten van relaties, niet alleen in hun eigen gezin en familie, maar ook breder: in een school of vereniging, in de samenleving. Als je later actief wilt werken met de ouders, de broers en zussen, de buurt, de school of de organisaties van je cliënt, is deze specialisatie de juiste keuze. Je leert hoe je het gezin en de context kunt betrekken bij de opvoeding en de ondersteuning. Je benadert iedere cliënt als lid van een gezin of een systeem, en je maakt hem of haar vaardig om zelf een netwerk uit te bouwen.


Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen - Campus Spoor Noord (Gezondheid en Welzijn/Onderwijs en Training )

Ortho-agogie: Volwassenen en ouderen
 

In dit traject specialiseer je je in de begeleiding en ondersteuning van volwassenen en ouderen met hun sociaal netwerk. Werk je graag samen met volwassenen met een handicap of draag je ouderen een warm hart toe? Wil je mensen in armoede ondersteunen? Zie je je werken met volwassenen in de drughulpverlening, in asielcentra, via straathoekwerk …, dan zal dit traject je wel aanspreken. Kies je voor dit traject, dan kan je in het derde jaar kiezen uit de volgende drie opties:

  • Ouderen in de samenleving
  • Intercultureel Werk
  • Community Care

Orthopedagogie: Kinderen en jongeren
 

Dit traject zorgt voor een verdere verdieping in de opvoeding, begeleiding van kinderen en jongeren met hun gezin. Thema’s zoals de ontwikkeling van het jonge kind, jongeren in een problematische opvoedingssituatie of de begeleiding van kinderen met een beperking komen hier uitgebreid aan bod. Kies je voor dit traject, dan kan je in het derde jaar kiezen uit de volgende drie opties:

  • Onderwijsondersteuning
  • Intercultureel Werk
  • Community Care


UC Leuven-Limburg - Campus Diepenbeek

Cratieve methodieken

Crisishulpverlening

Ethisch omgaan met intensieve zorgvragen

Intensieve psychische hulpverlening

Jongeren in een problematische context in internationaal perspectief

Kansarmoede en maatschappelijke kwetsbaarheid

Kinder- en jongerencoaching

Opvoedingsondersteuning

Orthopedagogisch werken rond gezondheid


Katholieke Hogeschool VIVES - Campus Kortrijk

(z)ondernemen: iedereen win(s)t
 

Het keuzetraject bestaat uit 30 studiepunten en kan gevolgd worden tijdens het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk van VIVES, in het laatste jaar van een andere bacheloropleiding als je daar toestemming voor krijgt, of na het behalen van een sociaal-agogisch of ander relevant diploma. Het traject wordt georganiseerd in de periode van februari tot juni.
In dit keuzetraject dagen we je uit om verder te kijken dan het vertrouwde en bekende. We reiken inzichten aan over het belang van ondernemen en connecteren in onze maatschappelijke context. We gaan op pad om een diversiteit aan praktijken te leren kennen en dit in binnen-en buitenland.
Je leert om inventieve oplossingen te zien, maar ook om ze zelf te bedenken en uit te werken. Je ondervindt aan den lijve het belang om samen met anderen te ondernemen. Niet alleen worden je ideeën hierdoor krachtiger, het vergroot ook het draagvlak om je doelen te bereiken. Ondernemen en connecteren worden competenties die je in je toekomstige job kan inzetten om maatschappelijke impact te realiseren.

F.L.O.W.S.
 

Focus on healthy Life, Organisations and Wellbeing in Society.
In dit Engelstalig keuzetraject of minor ligt de focus op een gezond leven en hoe je dit als professional kan ondersteunen en realiseren, op individueel niveau maar ook op organisatorisch of maatschappelijk niveau. 

Herstelgericht en verbindend werken
 

Herstelgericht werken is oorspronkelijk een toepassing waarbij daders en slachtoffers na een misdrijf samengebracht worden om de relatie te herstellen (restorative justice). Tegenwoordig wordt het herstelgericht werken in heel wat contexten toegepast. Dit kan gaan van families, scholen en buurten tot gevangenissen, organisaties. Binnen het herstelgericht werken wordt met verschillende methodieken gewerkt (family group conferences, restorative circles, …). Het herstelgericht werken verenigt inzichten uit de psychologie, sociologie, criminologie, pedagogiek,… en leunt ook aan bij heel wat actuele sociale bewegingen zoals geweldloze communicatie, nieuwe autoriteit, eigen kracht-conferenties …
Het herstelgericht werken is uitgegroeid tot een wetenschap waarin de verbinding tussen mensen centraal staat. Door actief aan de slag te gaan met de basisprincipes namelijk focus op schade, interactief en verbindend proces, uitdrukken van gevoelens, het opnemen van verantwoordelijkheid en de gerichtheid op de gemeenschap, kunnen mensen, groepen of grotere structuren beter functioneren. Herstelgericht werken kiest voor duurzame oplossingen en effectief leiderschap. Kortom, wil je graag meewerken aan het opbouwen, onderhouden en herstellen van relaties tussen mensen, dan is deze module zeker iets voor jou. De keuzetraject omvat 30 studiepunten en wordt gevolgd in het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk. 

Jong geweld
 

Het keuzetraject jong geweld bestaat uit 30 studiepunten en kan je volgen tijdens het laatste jaar van een opleiding binnen het studiegebied sociaal-agogisch werk of na het behalen van een sociaal-agogisch diploma. Het keuzetraject wordt georganiseerd in het tweede semester van elk academiejaar. Na het volgen van het keuzetraject krijg je een getuigschrift.

Migratie en intercultureel werken
 

Dit keuzetraject omvat 30 studiepunten en wordt gevolgd van februari tot juni in het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk van VIVES, in het laatste bachelorjaar van een andere opleiding als je daar toestemming voor krijgt of na een sociaal-agogisch of ander relevant diploma.
Je krijgt niet enkel theoretische denkkaders en inzichten mee, maar er is ook aandacht voor het methodisch werken. Je doet ervaring op door mee te werken aan een concreet project in het werkveld. Je kan even letterlijk ‘emigreren’ over de grenzen heen door het volgen van een lezingen en studie- aanwezigheid in het buitenland. 

Preventie 2.0: creatief communiceren en overtuigen
 

Het keuzetraject bestaat uit 30 studiepunten en wordt gevolgd in het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk van VIVES, in het laatste bachelorjaar van een andere opleiding als je daar toestemming voor krijgt of na een sociaal-agogisch of ander relevant diploma.
Het traject wordt georganiseerd in het tweede semester van februari tot juni. Tijdens die periode ga je in groep aan de slag met de verschillende onderdelen van de marketingmix. Je krijgt hiervoor modellen van gedragsverandering aangereikt, en je leert creatieve preventieboodschappen en communicatiestrategieën ontwikkelen. Tegelijk dagen we je uit om de grenzen van preventie te verkennen: hoe zit het met de individuele autonomie en wie bepaalt wat wenselijk en onwenselijk gedrag is?
Verwacht geen klassiek onderwijs, maar een mix van werkveldbezoeken, boeiende sprekers en zelfstudie, en vooral zelf denken en doen. Je docenten coachen je hierbij. We verruimen ook je blik met een internationale ervaring

Samen stad maken
 

Dit keuzetraject bestaat uit 30 studiepunten en wordt gevolgd in het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk van VIVES, in het laatste bachelorjaar van een andere opleiding als je daar toestemming voor krijgt of na een sociaal-agogisch of ander relevant diploma. Het traject wordt georganiseerd in de periode van februari tot juni. 
In dit keuzetraject belichten we de stad vanuit al zijn facetten: sociaal, geografisch, beleidsmatig, psychologisch. Je leert ook hoe je alle partijen bij stadsprojecten kan betrekken. Je verkent verschillende methodieken. Een studiereis opent jouw internationale blik: hoe pakt men het aan in steden in het buitenland? 

Social pedagogical art & creativity exploration
 

Het doel van dit Engelstalige en internationale keuzetraject is theoretisch kennis maken met het begrippenkader, de sector en het beleid, maar ook zelf actief aan de slag gaan. Zo experimenteer je in het vak ‘Methods’ met beeld, drama, multimedia, ritme en dans. Je bezoekt tal van organisaties over heel Vlaanderen die werken rond kunst en creativiteit. Denk maar aan artistieke ateliers voor mensen met een beperking, sociaal-artistieke initiatieven, kunsteducatieve organisaties en creatieve jongereninitiatieven.

Na de paasvakantie werk je in een groep van acht à tien studenten aan een sociaal-creatief project in opdracht van een organisatie. Een mooie mix dus tussen denken, durven en doen. Als je slaagt voor de verschillende onderdelen van het traject, ontvang je een getuigschrift.



Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):

Hogeschool Gent - Campus Schoonmeersen


Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
    • Er is een verplichte niet bindende instaptoets voor de lerarenopleidingen.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info vind u bij de organiserende onderwijsinstellingen en onder het tabblaadje 'International students'.

Situering

Opleiding: Orthopedagogie 

Afstudeerrichting: Algemene opleiding

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Sociaal-agogisch werk

Belangstellingsdomeinen: Sociaal dienstbetoon, Sociale wetenschappen,

Schoolvakken SO: Gedragswetenschappen, Opvoedkunde, Psychologie, Sociale wetenschappen,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere afstudeerrichtingen van Orthopedagogie zijn:

Orthopedagogie : Orthopedagogie (Professionele bachelor - HO)
Orthopedagogie : Toegepaste jeugdcriminologie (Professionele bachelor - HO)

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Orthopedagogie: Algemene opleiding








Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.

Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:

Schakelprogramma's specifiek na Orthopedagogie : Algemene opleiding

African Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Agogische wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Bestuurskunde en het publiek management - Universiteit Gent Campus Gent

Communicatiewetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Criminologische wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Management en beleid van de gezondheidszorg - Universiteit Gent Campus Gent

Management en beleid van de gezondheidszorg - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Management, zorg en beleid in de gerontologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus



Psychologie - Universiteit Gent Campus Gent

Psychologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Rechten - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Seksuologie - KU Leuven

Sociaal werk - Universiteit Gent Campus Gent

Sociaal werk - Universiteit Antwerpen Stadscampus



Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor

Audiovisuele kunsten: Radio en Schrijven - Erasmushogeschool Brussel Campus Dansaert RITCS

Bedrijfskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Communicatiewetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent



EU-Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Filmstudies en visuele cultuur - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Geografie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Meertalige professionele communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Mobiliteitswetenschappen - Universiteit Hasselt Campus Hasselt

Onderwijskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Opleidings- en onderwijswetenschappen - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Politieke communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Politieke wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Politieke wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Sociologie - Universiteit Gent Campus Gent

Sociologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Stedenbouw en ruimtelijke planning - Universiteit Antwerpen Campus Mutsaard

Theater- en filmwetenschap - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


een specifieke lerarenopleiding

Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen. Met dit diploma kan je les geven in de vakken die aansluiten bij je secundaire - of bachelor- of masteropleiding. De specifieke lerarenopleiding omvat 60 studiepunten waarvan 30 voor het theoretische gedeelte en 30 voor de praktijkcomponent. De SLO kan georganiseerd worden door een centrum voor volwassenenonderwijs, hogeschool of universiteit.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

UC Leuven-Limburg, Campus Diepenbeek

Werkstudententraject

Katholieke Hogeschool VIVES, Campus Kortrijk

Afstandsonderwijs

Hogeschool Gent, Campus Schoonmeersen

Afstandsonderwijs
Starten in februari

Instellingen

Stationsstraat 301  1700 Dilbeek
02 466 51 51    


Noorderplaats 2  2000 Antwerpen
03 220 55 00    


Agoralaan Gebouw B bus 1  3590 Diepenbeek
011 56 15 70    


Doorniksesteenweg 145  8500 Kortrijk
056 26 41 40    


Valentin Vaerwyckweg 1  9000 Gent
09 243 20 04    


Beroepsuitwegen

De opleiding Orthopedagogie leidt je op tot een gespecialiseerd opvoeder-begeleider klasse 1.
De invulling van de job verschilt naargelang de plaats van tewerkstelling.
Algemeen kan men stellen dat een opvoeder werkt met personen van alle leeftijden die omwille van problemen van verschillende aard (verstandelijke, motorische, sensorische handicap, problemen van psychosociale aard) aangewezen zijn op een tijdelijke of blijvende ondersteuning.
Het werk valt ook samen met situaties uit het dagelijkse leven: opvoeding, verzorging, animatie.
Dit kan plaatsvinden in het thuismilieu, de werksituatie, de school, het vrijetijdsmilieu.
De sectoren waarin opvoeders over het algemeen worden tewerkgesteld zijn de bijzondere jeugdbijstand, algemeen welzijnswerk, begeleiding etnische minderheden, geestelijke gezondheid, personen met een handicap, (ped)agogisch werkveld.
Hieronder volgt een beschrijving van het beroep in de verschillende tewerkstellingsplaatsen:
- Bijzondere jeugdbijstand 
Beroepsbeschrijving: richt zich tot kinderen, jongeren en gezinnen waar de opvoeding, de ontwikkeling of het welzijn bedreigd zijn.
Zowel individuele als groepsbegeleiding behoren tot het takenpakket van de opvoeder.
Concreet kan dit betekenen: een veilig en gestructureerd leefklimaat creëren, groepsactiviteiten aanbieden, individuele gesprekken voeren.
Uitwegen: begeleidingstehuizen, onthaal-, oriëntatie- en observatiecentra, dagcentra, thuisbegeleidingsdiensten, diensten begeleid zelfstandig wonen, pleegzorgdiensten, gemeenschapsinstellingen.
- Algemeen welzijnswerk:
Beroepsbeschrijving: de opvoeder staat in voor de begeleiding en werkt aan de verbetering van de cliënt en zijn context.
Uitwegen: centra algemeen welzijnswerk (CAW), diensten voor begeleid wonen, jongereninformatiepunten, jongerenadviescentra (JAC).
- Begeleiding etnische minderheden:
Beroepsbeschrijving: het organiseren van het dagelijkse leven, het individueel begeleiden van asielzoekers, begeleiden van jonge minderjarige asielzoekers.
Uitwegen: stedelijke integratiecentra, onthaalcentra voor nieuwkomers, zelforganisaties van allochtonen, open en gesloten asielcentra, OKAN-klassen (= onthaalklassen voor anderstaligen).
- Geestelijke gezondheidszorg:
Beroepsbeschrijving: de opvoeder werkt als basiswerker in de leefgroep.
Samen met het team creëert hij een therapeutisch leefklimaat en is verantwoordelijk voor het activiteitenaanbod.
Uitwegen: diensten voor kinder- en jeugdpsychiatrie, psychiatrische verzorgingstehuizen, centra beschut wonen, activiteitencentra, centra voor arbeidszorg, centra voor arbeidstrajectbegeleiding, dagcentra, therapeutische gemeenschappen.
- Personen met een handicap:
Beroepsbeschrijving: de opvoeder besteedt aandacht aan verzorgingsmomenten, maaltijdsituaties, vergroot de zelfredzaamheid, bevordert de communicatie, organiseert de vrije tijd, wordt ingeschakeld in de dagbesteding of begeleidt in klassituaties.
Uitwegen: dagcentra, tehuizen voor (niet-)werkenden, diensten voor kortopvang, (semi-)internaten, vroeg- en thuisbegeleidingsdiensten, vormingsdiensten, jobcentra of vrijetijdsdiensten, beschutte werkplaatsen.
- Zorg voor ouderen:
Beroepsbeschrijving: organiseren van activiteiten ter invulling van de dagbesteding van senioren, werken als begeleider bij dementerende bejaarden of als animator.
Uitwegen: dienstencentrum of dagcentrum, rusthuizen, rust- en verzorgingstehuizen.
- (Ped)agogisch werkveld:
Beroepsbeschrijving: als studiemeester-opvoeder, internaatopvoeder of animator, begeleider in inclusief onderwijs.
Uitwegen: internaten, vormings- en jeugdcentra, jeugdhuizen, kinderboerderijen, scholen voor gewoon en buitengewoon onderwijs, zorg aan zieke kinderen.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Monitor begeleider in de sociale economie ( knelpuntberoep)
Opvoeder in onderwijsinstelling
Opvoeder-begeleider

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Boekhouden - informatica (TSO) 43 0,81% 59,09% 4 7 7 11 13 1
Economie-moderne talen (ASO) 288 1,00% 87,28% 12 8 9 40 212 7
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) 526 8,33% 68,00% 20 58 77 130 227 14
Handel (TSO) 201 1,43% 55,53% 30 35 18 50 58 10
Humane wetenschappen (ASO) 1551 5,87% 85,20% 40 69 82 219 1103 38
Jeugd- en gehandicaptenzorg (TSO) 787 23,35% 62,53% 55 112 111 201 287 21
Kantooradministratie en gegevensbeheer (BSO) 132 1,44% 30,97% 39 42 13 17 17 4
Kinderzorg (BSO) 169 3,15% 32,61% 50 36 32 28 13 10
Latijn-moderne talen (ASO) 67 0,68% 89,26% 2 2 1 6 54 2
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) 132 1,98% 40,17% 27 34 17 21 21 12
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 63 0,59% 91,39% 0 0 3 8 48 4
Onthaal en public relations (TSO) 81 4,13% 56,13% 11 12 12 20 23 3
Schoonheidsverzorging (TSO) 86 2,29% 41,13% 26 16 11 11 16 6
Secretariaat-talen (TSO) 108 2,02% 58,15% 13 19 12 22 38 4
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 1879 8,05% 67,50% 93 202 256 489 784 55
Techniek-wetenschappen (TSO) 31 0,71% 75,75% 0 3 5 4 19 0
Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige (BSO) 115 1,47% 33,77% 36 26 17 13 15 8
Toegepaste beeldende kunst (KSO) 31 2,23% 55,33% 3 7 3 8 9 1
Toerisme (TSO) 36 1,63% 47,35% 3 11 6 9 7 0
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 70 0,20% 91,93% 1 2 2 6 59 0
Woordkunst-drama (KSO) 36 3,63% 75,19% 1 1 7 6 19 2

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming

Higher education in Flanders: general information

Language admission requirements for higher education in Dutch

Dutch language levels explained

Language requirements


Instelling Taalniveau ITNA CNaVT Staats-
examen
Certificaat CVO Eigen Succesvol
Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen Vantage (B2)
Hogeschool Gent Vantage (B2)
Katholieke Hogeschool VIVES Vantage (B2)
Odisee Vantage (B2)
UC Leuven-Limburg

Gegevens bijgewerkt tot 20-02-2017