Orthopedagogie : Toegepaste jeugdcriminologie - Professionele bachelor

 

Algemene info


De opleiding leidt je op tot opvoeder/begeleider klasse 1.  
In het 1ste jaar krijg je een aanbod uit verschillende menswetenschappen: pedagogie, orthopedagogie, psychologie, sociologie, filosofie. Recht behoort eveneens tot de basisvakken van het 1ste jaar.
De inhouden worden over het algemeen op een zeer verscheiden manier aangeboden: via hoorcolleges, workshops, probleem- en ervaringsgerichte werkmodules, inleefdagen, studiedagen, bezoeken aan organisaties en voorzieningen en meeloopstage gedurende een week.
In het 2de jaar bedraagt de stage ongeveer 8 weken, in het 3de jaar 14 tot 16 weken.
Tijdens het tweede jaar krijg je de kans om via keuzevakken kennis te maken met beide afstudeerrichtingen van KdG.


Afstudeerrichting: Toegepaste Jeugdcriminologie:
Je maakt de keuze vanaf het derde jaar. Hier verdiep je je in gedragsproblematiek bij jongeren van 12 tot 25 jaar. Met nog één jaar te gaan, ga je net dat tikkeltje dieper graven. Je doelgroep wordt specifieker, de begeleidingsvraagstukken complexer en dus nog boeiender. Stage wint aan belang.


De opleiding is modulair georganiseerd. In een jaar zijn er 4 perioden van telkens 6 weken, steeds afgesloten met 2 weken evaluatieperiode. 


Voor wie?
Er is geen specifieke voorkennis vereist vanuit het secundair.
Je bent iemand die graag met mensen werkt, die zich wil 
inzetten voor de maatschappelijk kwetsbaren.
Je bent bereid op te komen voor hun integratie en je wilt ijveren voor tolerantie en inclusie in de samenleving?
Sociaal-agogische en communicatieve vaardigheden, luisterbereidheid, medezeggenschap, verantwoordelijkheidszin, samenwerking, creativiteit, zin voor initiatief, teamspirit en visie, stressbestendigheid en invoelingsvermogen zijn heel belangrijke vaardigheden en attitudes.


Aanvullende info:

Karel de Grote Hogeschool - Campus Zuid


Studiepunten

180

Orthopedagogie : Toegepaste jeugdcriminologie - Professionele bachelor

 

Algemene info


De opleiding leidt je op tot opvoeder/begeleider klasse 1.  
In het 1ste jaar krijg je een aanbod uit verschillende menswetenschappen: pedagogie, orthopedagogie, psychologie, sociologie, filosofie. Recht behoort eveneens tot de basisvakken van het 1ste jaar.
De inhouden worden over het algemeen op een zeer verscheiden manier aangeboden: via hoorcolleges, workshops, probleem- en ervaringsgerichte werkmodules, inleefdagen, studiedagen, bezoeken aan organisaties en voorzieningen en meeloopstage gedurende een week.
In het 2de jaar bedraagt de stage ongeveer 8 weken, in het 3de jaar 14 tot 16 weken.
Tijdens het tweede jaar krijg je de kans om via keuzevakken kennis te maken met beide afstudeerrichtingen van KdG.


Afstudeerrichting: Toegepaste Jeugdcriminologie:
Je maakt de keuze vanaf het derde jaar. Hier verdiep je je in gedragsproblematiek bij jongeren van 12 tot 25 jaar. Met nog één jaar te gaan, ga je net dat tikkeltje dieper graven. Je doelgroep wordt specifieker, de begeleidingsvraagstukken complexer en dus nog boeiender. Stage wint aan belang.


De opleiding is modulair georganiseerd. In een jaar zijn er 4 perioden van telkens 6 weken, steeds afgesloten met 2 weken evaluatieperiode. 


Voor wie?
Er is geen specifieke voorkennis vereist vanuit het secundair.
Je bent iemand die graag met mensen werkt, die zich wil 
inzetten voor de maatschappelijk kwetsbaren.
Je bent bereid op te komen voor hun integratie en je wilt ijveren voor tolerantie en inclusie in de samenleving?
Sociaal-agogische en communicatieve vaardigheden, luisterbereidheid, medezeggenschap, verantwoordelijkheidszin, samenwerking, creativiteit, zin voor initiatief, teamspirit en visie, stressbestendigheid en invoelingsvermogen zijn heel belangrijke vaardigheden en attitudes.


Aanvullende info:

Karel de Grote Hogeschool - Campus Zuid


Studiepunten

180

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
    • Er is een verplichte niet bindende instaptoets voor de lerarenopleidingen.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info vind u bij de organiserende onderwijsinstellingen en onder het tabblaadje 'International students'.

Situering

Opleiding: Orthopedagogie 

Afstudeerrichting: Toegepaste jeugdcriminologie

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Sociaal-agogisch werk

Belangstellingsdomeinen: Sociaal dienstbetoon, Sociale wetenschappen,

Schoolvakken SO: Gedragswetenschappen, Opvoedkunde, Psychologie, Sociale wetenschappen,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere afstudeerrichtingen van Orthopedagogie zijn:

Orthopedagogie : Algemene opleiding (Professionele bachelor - HO)
Orthopedagogie : Orthopedagogie (Professionele bachelor - HO)

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Orthopedagogie: Toegepaste jeugdcriminologie







Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.

Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:

Schakelprogramma's specifiek na Orthopedagogie : Toegepaste jeugdcriminologie

African Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Agogische wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Bestuurskunde en het publiek management - Universiteit Gent Campus Gent

Communicatiewetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Criminologische wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Management en beleid van de gezondheidszorg - Universiteit Gent Campus Gent

Management en beleid van de gezondheidszorg - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Management, zorg en beleid in de gerontologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus



Psychologie - Universiteit Gent Campus Gent

Psychologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Rechten - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Seksuologie - KU Leuven

Sociaal werk - Universiteit Gent Campus Gent

Sociaal werk - Universiteit Antwerpen Stadscampus



Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor

Audiovisuele kunsten: Radio en Schrijven - Erasmushogeschool Brussel Campus Dansaert RITCS

Bedrijfskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Communicatiewetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent



EU-Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Filmstudies en visuele cultuur - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Geografie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Meertalige professionele communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Mobiliteitswetenschappen - Universiteit Hasselt Campus Hasselt

Onderwijskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Opleidings- en onderwijswetenschappen - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Politieke communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Politieke wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Politieke wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Sociologie - Universiteit Gent Campus Gent

Sociologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Stedenbouw en ruimtelijke planning - Universiteit Antwerpen Campus Mutsaard

Theater- en filmwetenschap - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


een specifieke lerarenopleiding

Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen. Met dit diploma kan je les geven in de vakken die aansluiten bij je secundaire - of bachelor- of masteropleiding. De specifieke lerarenopleiding omvat 60 studiepunten waarvan 30 voor het theoretische gedeelte en 30 voor de praktijkcomponent. De SLO kan georganiseerd worden door een centrum voor volwassenenonderwijs, hogeschool of universiteit.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Karel de Grote Hogeschool, Campus Zuid

Starten in februari

Instellingen

Brusselstraat 45  2018 Antwerpen
03 613 13 13    


Beroepsuitwegen

De invulling van de job verschilt naargelang de plaats van tewerkstelling.
Algemeen kan men stellen dat een opvoeder werkt met personen van alle leeftijden die omwille van problemen van verschillende aard (verstandelijke, motorische, sensorische handicap, problemen van psychosociale aard) aangewezen zijn op een tijdelijke of blijvende ondersteuning.
Het werk valt ook samen met situaties uit het dagelijkse leven: opvoeding, verzorging, animatie.
Dit kan plaatsvinden in het thuismilieu, de werksituatie, de school, het vrijetijdsmilieu.
De sectoren waarin opvoeders over het algemeen worden tewerkgesteld zijn de bijzondere jeugdbijstand, algemeen welzijnswerk, begeleiding etnische minderheden, geestelijke gezondheid, personen met een handicap, (ped)agogisch werkveld.
Hieronder volgt een beschrijving van het beroep in de verschillende tewerkstellingsplaatsen:
- Bijzondere jeugdbijstand: 
Beroepsbeschrijving: richt zich tot kinderen, jongeren en gezinnen waar de opvoeding, de ontwikkeling of het welzijn bedreigd zijn.
Zowel individuele als groepsbegeleiding behoren tot het takenpakket van de opvoeder.
Concreet kan dit betekenen: een veilig en gestructureerd leefklimaat creëren, groepsactiviteiten aanbieden, individuele gesprekken voeren.
Uitwegen: begeleidingstehuizen, onthaal-, oriëntatie- en observatiecentra, dagcentra, thuisbegeleidingsdiensten, diensten begeleid zelfstandig wonen, pleegzorgdiensten, gemeenschapsinstellingen.
- Algemeen welzijnswerk:
Beroepsbeschrijving: de opvoeder staat in voor de begeleiding en werkt aan de verbetering van de cliënt en zijn context.
Uitwegen: centra algemeen welzijnswerk (CAW), diensten voor begeleid wonen, jongereninformatiepunten, jongerenadviescentra (JAC).
- Begeleiding etnische minderheden:
Beroepsbeschrijving: het organiseren van het dagelijkse leven, het individueel begeleiden van asielzoekers, begeleiden van jonge minderjarige asielzoekers.
Uitwegen: stedelijke integratiecentra, onthaalcentra voor nieuwkomers, zelforganisaties van allochtonen, open en gesloten asielcentra, OKAN-klassen (= onthaalklassen voor anderstaligen).
- Geestelijke gezondheidszorg:
Beroepsbeschrijving: de opvoeder werkt als basiswerker in de leefgroep.
Samen met het team creëert hij een therapeutisch leefklimaat en is verantwoordelijk voor het activiteitenaanbod.
Uitwegen: diensten voor kinder- en jeugdpsychiatrie, psychiatrische verzorgingstehuizen, centra beschut wonen, activiteitencentra, centra voor arbeidszorg, centra voor arbeidstrajectbegeleiding, dagcentra, therapeutische gemeenschappen.
- Personen met een handicap:
Beroepsbeschrijving: de opvoeder besteedt aandacht aan verzorgingsmomenten, maaltijdsituaties, vergroot de zelfredzaamheid, bevordert de communicatie, organiseert de vrije tijd, wordt ingeschakeld in de dagbesteding of begeleidt in klassituaties.
Uitwegen: dagcentra, tehuizen voor (niet-)werkenden, diensten voor kortopvang, (semi-)internaten, vroeg- en thuisbegeleidingsdiensten, vormingsdiensten, jobcentra of vrijetijdsdiensten, beschutte werkplaatsen.
- Zorg voor ouderen:
Beroepsbeschrijving: organiseren van activiteiten ter invulling van de dagbesteding van senioren, werken als begeleider bij dementerende bejaarden of als animator.
Uitwegen: dienstencentrum of dagcentrum, rusthuizen, rust- en verzorgingstehuizen.
- (Ped)agogisch werkveld:
Beroepsbeschrijving: als studiemeester-opvoeder, internaatopvoeder of animator, begeleider in inclusief onderwijs.
Uitwegen: internaten, vormings- en jeugdcentra, jeugdhuizen, kinderboerderijen, scholen voor gewoon en buitengewoon onderwijs, zorg aan zieke kinderen.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Consulent welzijnswerk
Kinderbegeleider
Kinderbegeleider buitenschoolse kinderopvang
Opvoeder in onderwijsinstelling
Opvoeder-begeleider
Straathoekwerker

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Boekhouden - informatica (TSO) 43 0,81% 59,09% 4 7 7 11 13 1
Economie-moderne talen (ASO) 288 1,00% 87,28% 12 8 9 40 212 7
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) 526 8,33% 68,00% 20 58 77 130 227 14
Handel (TSO) 201 1,43% 55,53% 30 35 18 50 58 10
Humane wetenschappen (ASO) 1551 5,87% 85,20% 40 69 82 219 1103 38
Jeugd- en gehandicaptenzorg (TSO) 787 23,35% 62,53% 55 112 111 201 287 21
Kantooradministratie en gegevensbeheer (BSO) 132 1,44% 30,97% 39 42 13 17 17 4
Kinderzorg (BSO) 169 3,15% 32,61% 50 36 32 28 13 10
Latijn-moderne talen (ASO) 67 0,68% 89,26% 2 2 1 6 54 2
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) 132 1,98% 40,17% 27 34 17 21 21 12
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 63 0,59% 91,39% 0 0 3 8 48 4
Onthaal en public relations (TSO) 81 4,13% 56,13% 11 12 12 20 23 3
Schoonheidsverzorging (TSO) 86 2,29% 41,13% 26 16 11 11 16 6
Secretariaat-talen (TSO) 108 2,02% 58,15% 13 19 12 22 38 4
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 1879 8,05% 67,50% 93 202 256 489 784 55
Techniek-wetenschappen (TSO) 31 0,71% 75,75% 0 3 5 4 19 0
Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige (BSO) 115 1,47% 33,77% 36 26 17 13 15 8
Toegepaste beeldende kunst (KSO) 31 2,23% 55,33% 3 7 3 8 9 1
Toerisme (TSO) 36 1,63% 47,35% 3 11 6 9 7 0
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 70 0,20% 91,93% 1 2 2 6 59 0
Woordkunst-drama (KSO) 36 3,63% 75,19% 1 1 7 6 19 2

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming

Higher education in Flanders: general information

Language admission requirements for higher education in Dutch

Dutch language levels explained

Language requirements


Instelling Taalniveau ITNA CNaVT Staats-
examen
Certificaat CVO Eigen Succesvol
Karel de Grote Hogeschool Vantage (B2)

Gegevens bijgewerkt tot 28-02-2017

Orthopedagogie : Toegepaste jeugdcriminologie - Professionele bachelor

 

Algemene info


De opleiding leidt je op tot opvoeder/begeleider klasse 1.  
In het 1ste jaar krijg je een aanbod uit verschillende menswetenschappen: pedagogie, orthopedagogie, psychologie, sociologie, filosofie. Recht behoort eveneens tot de basisvakken van het 1ste jaar.
De inhouden worden over het algemeen op een zeer verscheiden manier aangeboden: via hoorcolleges, workshops, probleem- en ervaringsgerichte werkmodules, inleefdagen, studiedagen, bezoeken aan organisaties en voorzieningen en meeloopstage gedurende een week.
In het 2de jaar bedraagt de stage ongeveer 8 weken, in het 3de jaar 14 tot 16 weken.
Tijdens het tweede jaar krijg je de kans om via keuzevakken kennis te maken met beide afstudeerrichtingen van KdG.


Afstudeerrichting: Toegepaste Jeugdcriminologie:
Je maakt de keuze vanaf het derde jaar. Hier verdiep je je in gedragsproblematiek bij jongeren van 12 tot 25 jaar. Met nog één jaar te gaan, ga je net dat tikkeltje dieper graven. Je doelgroep wordt specifieker, de begeleidingsvraagstukken complexer en dus nog boeiender. Stage wint aan belang.


De opleiding is modulair georganiseerd. In een jaar zijn er 4 perioden van telkens 6 weken, steeds afgesloten met 2 weken evaluatieperiode. 


Voor wie?
Er is geen specifieke voorkennis vereist vanuit het secundair.
Je bent iemand die graag met mensen werkt, die zich wil 
inzetten voor de maatschappelijk kwetsbaren.
Je bent bereid op te komen voor hun integratie en je wilt ijveren voor tolerantie en inclusie in de samenleving?
Sociaal-agogische en communicatieve vaardigheden, luisterbereidheid, medezeggenschap, verantwoordelijkheidszin, samenwerking, creativiteit, zin voor initiatief, teamspirit en visie, stressbestendigheid en invoelingsvermogen zijn heel belangrijke vaardigheden en attitudes.


Aanvullende info:

Karel de Grote Hogeschool - Campus Zuid


Studiepunten

180

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
    • Er is een verplichte niet bindende instaptoets voor de lerarenopleidingen.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info vind u bij de organiserende onderwijsinstellingen en onder het tabblaadje 'International students'.

Situering

Opleiding: Orthopedagogie 

Afstudeerrichting: Toegepaste jeugdcriminologie

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Sociaal-agogisch werk

Belangstellingsdomeinen: Sociaal dienstbetoon, Sociale wetenschappen,

Schoolvakken SO: Gedragswetenschappen, Opvoedkunde, Psychologie, Sociale wetenschappen,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere afstudeerrichtingen van Orthopedagogie zijn:

Orthopedagogie : Algemene opleiding (Professionele bachelor - HO)
Orthopedagogie : Orthopedagogie (Professionele bachelor - HO)

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Orthopedagogie: Toegepaste jeugdcriminologie







Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.

Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:

Schakelprogramma's specifiek na Orthopedagogie : Toegepaste jeugdcriminologie

African Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Agogische wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Bestuurskunde en het publiek management - Universiteit Gent Campus Gent

Communicatiewetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Criminologische wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Management en beleid van de gezondheidszorg - Universiteit Gent Campus Gent

Management en beleid van de gezondheidszorg - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Management, zorg en beleid in de gerontologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus



Psychologie - Universiteit Gent Campus Gent

Psychologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Rechten - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Seksuologie - KU Leuven

Sociaal werk - Universiteit Gent Campus Gent

Sociaal werk - Universiteit Antwerpen Stadscampus



Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor

Audiovisuele kunsten: Radio en Schrijven - Erasmushogeschool Brussel Campus Dansaert RITCS

Bedrijfskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Communicatiewetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent



EU-Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Filmstudies en visuele cultuur - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Geografie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Meertalige professionele communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Mobiliteitswetenschappen - Universiteit Hasselt Campus Hasselt

Onderwijskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Opleidings- en onderwijswetenschappen - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Politieke communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Politieke wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Politieke wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Sociologie - Universiteit Gent Campus Gent

Sociologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Stedenbouw en ruimtelijke planning - Universiteit Antwerpen Campus Mutsaard

Theater- en filmwetenschap - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


een specifieke lerarenopleiding

Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen. Met dit diploma kan je les geven in de vakken die aansluiten bij je secundaire - of bachelor- of masteropleiding. De specifieke lerarenopleiding omvat 60 studiepunten waarvan 30 voor het theoretische gedeelte en 30 voor de praktijkcomponent. De SLO kan georganiseerd worden door een centrum voor volwassenenonderwijs, hogeschool of universiteit.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Karel de Grote Hogeschool, Campus Zuid

Starten in februari

Instellingen

Brusselstraat 45  2018 Antwerpen
03 613 13 13    


Beroepsuitwegen

De invulling van de job verschilt naargelang de plaats van tewerkstelling.
Algemeen kan men stellen dat een opvoeder werkt met personen van alle leeftijden die omwille van problemen van verschillende aard (verstandelijke, motorische, sensorische handicap, problemen van psychosociale aard) aangewezen zijn op een tijdelijke of blijvende ondersteuning.
Het werk valt ook samen met situaties uit het dagelijkse leven: opvoeding, verzorging, animatie.
Dit kan plaatsvinden in het thuismilieu, de werksituatie, de school, het vrijetijdsmilieu.
De sectoren waarin opvoeders over het algemeen worden tewerkgesteld zijn de bijzondere jeugdbijstand, algemeen welzijnswerk, begeleiding etnische minderheden, geestelijke gezondheid, personen met een handicap, (ped)agogisch werkveld.
Hieronder volgt een beschrijving van het beroep in de verschillende tewerkstellingsplaatsen:
- Bijzondere jeugdbijstand: 
Beroepsbeschrijving: richt zich tot kinderen, jongeren en gezinnen waar de opvoeding, de ontwikkeling of het welzijn bedreigd zijn.
Zowel individuele als groepsbegeleiding behoren tot het takenpakket van de opvoeder.
Concreet kan dit betekenen: een veilig en gestructureerd leefklimaat creëren, groepsactiviteiten aanbieden, individuele gesprekken voeren.
Uitwegen: begeleidingstehuizen, onthaal-, oriëntatie- en observatiecentra, dagcentra, thuisbegeleidingsdiensten, diensten begeleid zelfstandig wonen, pleegzorgdiensten, gemeenschapsinstellingen.
- Algemeen welzijnswerk:
Beroepsbeschrijving: de opvoeder staat in voor de begeleiding en werkt aan de verbetering van de cliënt en zijn context.
Uitwegen: centra algemeen welzijnswerk (CAW), diensten voor begeleid wonen, jongereninformatiepunten, jongerenadviescentra (JAC).
- Begeleiding etnische minderheden:
Beroepsbeschrijving: het organiseren van het dagelijkse leven, het individueel begeleiden van asielzoekers, begeleiden van jonge minderjarige asielzoekers.
Uitwegen: stedelijke integratiecentra, onthaalcentra voor nieuwkomers, zelforganisaties van allochtonen, open en gesloten asielcentra, OKAN-klassen (= onthaalklassen voor anderstaligen).
- Geestelijke gezondheidszorg:
Beroepsbeschrijving: de opvoeder werkt als basiswerker in de leefgroep.
Samen met het team creëert hij een therapeutisch leefklimaat en is verantwoordelijk voor het activiteitenaanbod.
Uitwegen: diensten voor kinder- en jeugdpsychiatrie, psychiatrische verzorgingstehuizen, centra beschut wonen, activiteitencentra, centra voor arbeidszorg, centra voor arbeidstrajectbegeleiding, dagcentra, therapeutische gemeenschappen.
- Personen met een handicap:
Beroepsbeschrijving: de opvoeder besteedt aandacht aan verzorgingsmomenten, maaltijdsituaties, vergroot de zelfredzaamheid, bevordert de communicatie, organiseert de vrije tijd, wordt ingeschakeld in de dagbesteding of begeleidt in klassituaties.
Uitwegen: dagcentra, tehuizen voor (niet-)werkenden, diensten voor kortopvang, (semi-)internaten, vroeg- en thuisbegeleidingsdiensten, vormingsdiensten, jobcentra of vrijetijdsdiensten, beschutte werkplaatsen.
- Zorg voor ouderen:
Beroepsbeschrijving: organiseren van activiteiten ter invulling van de dagbesteding van senioren, werken als begeleider bij dementerende bejaarden of als animator.
Uitwegen: dienstencentrum of dagcentrum, rusthuizen, rust- en verzorgingstehuizen.
- (Ped)agogisch werkveld:
Beroepsbeschrijving: als studiemeester-opvoeder, internaatopvoeder of animator, begeleider in inclusief onderwijs.
Uitwegen: internaten, vormings- en jeugdcentra, jeugdhuizen, kinderboerderijen, scholen voor gewoon en buitengewoon onderwijs, zorg aan zieke kinderen.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Consulent welzijnswerk
Kinderbegeleider
Kinderbegeleider buitenschoolse kinderopvang
Opvoeder in onderwijsinstelling
Opvoeder-begeleider
Straathoekwerker

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Boekhouden - informatica (TSO) 43 0,81% 59,09% 4 7 7 11 13 1
Economie-moderne talen (ASO) 288 1,00% 87,28% 12 8 9 40 212 7
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) 526 8,33% 68,00% 20 58 77 130 227 14
Handel (TSO) 201 1,43% 55,53% 30 35 18 50 58 10
Humane wetenschappen (ASO) 1551 5,87% 85,20% 40 69 82 219 1103 38
Jeugd- en gehandicaptenzorg (TSO) 787 23,35% 62,53% 55 112 111 201 287 21
Kantooradministratie en gegevensbeheer (BSO) 132 1,44% 30,97% 39 42 13 17 17 4
Kinderzorg (BSO) 169 3,15% 32,61% 50 36 32 28 13 10
Latijn-moderne talen (ASO) 67 0,68% 89,26% 2 2 1 6 54 2
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) 132 1,98% 40,17% 27 34 17 21 21 12
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 63 0,59% 91,39% 0 0 3 8 48 4
Onthaal en public relations (TSO) 81 4,13% 56,13% 11 12 12 20 23 3
Schoonheidsverzorging (TSO) 86 2,29% 41,13% 26 16 11 11 16 6
Secretariaat-talen (TSO) 108 2,02% 58,15% 13 19 12 22 38 4
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 1879 8,05% 67,50% 93 202 256 489 784 55
Techniek-wetenschappen (TSO) 31 0,71% 75,75% 0 3 5 4 19 0
Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige (BSO) 115 1,47% 33,77% 36 26 17 13 15 8
Toegepaste beeldende kunst (KSO) 31 2,23% 55,33% 3 7 3 8 9 1
Toerisme (TSO) 36 1,63% 47,35% 3 11 6 9 7 0
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 70 0,20% 91,93% 1 2 2 6 59 0
Woordkunst-drama (KSO) 36 3,63% 75,19% 1 1 7 6 19 2

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming

Higher education in Flanders: general information

Language admission requirements for higher education in Dutch

Dutch language levels explained

Language requirements


Instelling Taalniveau ITNA CNaVT Staats-
examen
Certificaat CVO Eigen Succesvol
Karel de Grote Hogeschool Vantage (B2)

Gegevens bijgewerkt tot 28-02-2017