Communicatiewetenschappen : Communicatiemanagement - Master

 


UGent
Dit is een wetenschappelijke én marktgerichte opleiding. Het volledige domein van de massacommunicatie komt in de loop van de opleiding aan bod:
- zowel de klassieke massamedia (pers, radio, televisie, film) als de nieuwe communicatietechnologieën;
- zowel de informatieve (journalistiek, voorlichting), als de persuasieve (marketingcommunicatie, corporate communicatie, sociale marketing) en de recreatieve of culturele boodschappen (soaps, infotainment, film ...).
Dat alles benader je vanuit verschillende invalshoeken: sociologisch, psychologisch, historisch, juridisch, politiek- en markteconomisch, technisch, cultureel en semiotisch.
Je verwerft daarbij de nodige onderzoekstechnische vaardigheden om zelf wetenschappelijk onderzoek te verrichten.
Binnen de opleiding zijn ook duidelijke praktijkgerichte accenten aanwezig, zowel door de inbreng van gastdocenten als door de mogelijkheid om een stage te volgen.
De afstudeerrichting Communicatiemanagement wil je opleiden tot een communicatieprofessional die in staat is om op zelfstandige basis de communicatie-inspanningen van een organisatie (profit of not-for-profit) in goede banen te leiden.
Daartoe biedt de afstudeerrichting je een grondige kennis van de werking van persuasieve communicatie, de studie van consumentengedrag, en de inzichten nodig om de diverse stappen van het communicatieplan op een verantwoorde manier uit te werken.
Bijzondere aandacht gaat daarbij uit naar het kunnen plannen, uitvoeren en rapporteren van beleidsvoorbereidend en -begeleidend consumenten- en marktonderzoek. Maar ook het zuiver wetenschappelijk-academisch onderzoek dat nieuwe inzichten wil aanbrengen, staat hier centraal.
Zowel marketingcommunicatie (communicatie rond producten), corporate communicatie (communicatie rond ondernemingen) als sociale marketing en overheidscommunicatie komen aan bod, zowel vanuit een puur academische als vanuit een veeleer planmatige invalshoek.



Studiepunten

60

Communicatiewetenschappen : Communicatiemanagement - Master


UGent
Dit is een wetenschappelijke én marktgerichte opleiding. Het volledige domein van de massacommunicatie komt in de loop van de opleiding aan bod:
- zowel de klassieke massamedia (pers, radio, televisie, film) als de nieuwe communicatietechnologieën;
- zowel de informatieve (journalistiek, voorlichting), als de persuasieve (marketingcommunicatie, corporate communicatie, sociale marketing) en de recreatieve of culturele boodschappen (soaps, infotainment, film ...).
Dat alles benader je vanuit verschillende invalshoeken: sociologisch, psychologisch, historisch, juridisch, politiek- en markteconomisch, technisch, cultureel en semiotisch.
Je verwerft daarbij de nodige onderzoekstechnische vaardigheden om zelf wetenschappelijk onderzoek te verrichten.
Binnen de opleiding zijn ook duidelijke praktijkgerichte accenten aanwezig, zowel door de inbreng van gastdocenten als door de mogelijkheid om een stage te volgen.
De afstudeerrichting Communicatiemanagement wil je opleiden tot een communicatieprofessional die in staat is om op zelfstandige basis de communicatie-inspanningen van een organisatie (profit of not-for-profit) in goede banen te leiden.
Daartoe biedt de afstudeerrichting je een grondige kennis van de werking van persuasieve communicatie, de studie van consumentengedrag, en de inzichten nodig om de diverse stappen van het communicatieplan op een verantwoorde manier uit te werken.
Bijzondere aandacht gaat daarbij uit naar het kunnen plannen, uitvoeren en rapporteren van beleidsvoorbereidend en -begeleidend consumenten- en marktonderzoek. Maar ook het zuiver wetenschappelijk-academisch onderzoek dat nieuwe inzichten wil aanbrengen, staat hier centraal.
Zowel marketingcommunicatie (communicatie rond producten), corporate communicatie (communicatie rond ondernemingen) als sociale marketing en overheidscommunicatie komen aan bod, zowel vanuit een puur academische als vanuit een veeleer planmatige invalshoek.



Studiepunten

60

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Het bezit van de graad van bachelor, verworven in een academische gerichte bacheloropleiding, geeft recht op een rechtstreekse toegang tot minstens één masteropleiding.
Andere manieren om van een bachelor door te stromen naar een master:

  • na een professioneel gerichte bacheloropleiding dient er een schakelprogramma te worden gevolgd. 
  • na een academische bacheloropleiding met een andere kwalificatie dient er eventueel een voorbereidingsprogramma te worden gevolgd.

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.

Situering

Opleiding: Communicatiewetenschappen 

Afstudeerrichting: Communicatiemanagement

Studieniveau: Master - HO

Specificatie: Master of Science

Studiegebied: Politieke en Sociale wetenschappen

Belangstellingsdomeinen: Overtuigen-besturen, Sociale wetenschappen, Talen,

Schoolvakken SO: Beeld- en mediacultuur, Communicatieve vaardigheden, Multimedia, Sociale wetenschappen,

Vervolgopleidingen

Na een masteropleiding kan je, binnen het hoger onderwijs, verder studeren in:


een master-na-master

Volgende Ma-na-Ma's sluiten aan op Communicatiewetenschappen: Communicatiemanagement


Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een postgraduaat

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een bachelor-na-bachelor

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Communicatiewetenschappen: Communicatiemanagement


Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een specifieke lerarenopleiding

Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen.


Er zijn ook nog na- of bijscholingen. Sommige studenten komen in aanmerking voor een doctoraat.

Instellingen

Sint-Pietersnieuwstraat 33  9000 Gent
09 331 00 31    


Beroepsuitwegen

Ook al is dit geen specifieke journalistenopleiding, toch komen veel afgestudeerden in deze branche terecht.
Zij gaan aan de slag in de diverse media (pers, radio, televisie, film) als journalist, redacteur, producer of beleidsmedewerker.
Ze worden adviseur of onderzoeker in reclameadvies- en onderzoeksbureaus of communicatie-expert in grote bedrijven.
Het onderwijs (na het volgen van een lerarenopleiding) en de openbare sector bieden ook mogelijkheden.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Copywriter
Mediaplanner - mediabuyer
Onderzoeker humane wetenschappen
Verantwoordelijke externe communicatie
Verantwoordelijke interne communicatie

Vlaamse Kwalificatiestructuur

  • Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.

VKS - Onderwijskwalificatie Master: Master of Science in de communicatiewetenschappen


Gegevens bijgewerkt tot 06-02-2017

Communicatiewetenschappen : Communicatiemanagement - Master


UGent
Dit is een wetenschappelijke én marktgerichte opleiding. Het volledige domein van de massacommunicatie komt in de loop van de opleiding aan bod:
- zowel de klassieke massamedia (pers, radio, televisie, film) als de nieuwe communicatietechnologieën;
- zowel de informatieve (journalistiek, voorlichting), als de persuasieve (marketingcommunicatie, corporate communicatie, sociale marketing) en de recreatieve of culturele boodschappen (soaps, infotainment, film ...).
Dat alles benader je vanuit verschillende invalshoeken: sociologisch, psychologisch, historisch, juridisch, politiek- en markteconomisch, technisch, cultureel en semiotisch.
Je verwerft daarbij de nodige onderzoekstechnische vaardigheden om zelf wetenschappelijk onderzoek te verrichten.
Binnen de opleiding zijn ook duidelijke praktijkgerichte accenten aanwezig, zowel door de inbreng van gastdocenten als door de mogelijkheid om een stage te volgen.
De afstudeerrichting Communicatiemanagement wil je opleiden tot een communicatieprofessional die in staat is om op zelfstandige basis de communicatie-inspanningen van een organisatie (profit of not-for-profit) in goede banen te leiden.
Daartoe biedt de afstudeerrichting je een grondige kennis van de werking van persuasieve communicatie, de studie van consumentengedrag, en de inzichten nodig om de diverse stappen van het communicatieplan op een verantwoorde manier uit te werken.
Bijzondere aandacht gaat daarbij uit naar het kunnen plannen, uitvoeren en rapporteren van beleidsvoorbereidend en -begeleidend consumenten- en marktonderzoek. Maar ook het zuiver wetenschappelijk-academisch onderzoek dat nieuwe inzichten wil aanbrengen, staat hier centraal.
Zowel marketingcommunicatie (communicatie rond producten), corporate communicatie (communicatie rond ondernemingen) als sociale marketing en overheidscommunicatie komen aan bod, zowel vanuit een puur academische als vanuit een veeleer planmatige invalshoek.



Studiepunten

60

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Het bezit van de graad van bachelor, verworven in een academische gerichte bacheloropleiding, geeft recht op een rechtstreekse toegang tot minstens één masteropleiding.
Andere manieren om van een bachelor door te stromen naar een master:

  • na een professioneel gerichte bacheloropleiding dient er een schakelprogramma te worden gevolgd. 
  • na een academische bacheloropleiding met een andere kwalificatie dient er eventueel een voorbereidingsprogramma te worden gevolgd.

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.

Situering

Opleiding: Communicatiewetenschappen 

Afstudeerrichting: Communicatiemanagement

Studieniveau: Master - HO

Specificatie: Master of Science

Studiegebied: Politieke en Sociale wetenschappen

Belangstellingsdomeinen: Overtuigen-besturen, Sociale wetenschappen, Talen,

Schoolvakken SO: Beeld- en mediacultuur, Communicatieve vaardigheden, Multimedia, Sociale wetenschappen,

Vervolgopleidingen

Na een masteropleiding kan je, binnen het hoger onderwijs, verder studeren in:


een master-na-master

Volgende Ma-na-Ma's sluiten aan op Communicatiewetenschappen: Communicatiemanagement


Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een postgraduaat

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een bachelor-na-bachelor

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Communicatiewetenschappen: Communicatiemanagement


Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een specifieke lerarenopleiding

Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen.


Er zijn ook nog na- of bijscholingen. Sommige studenten komen in aanmerking voor een doctoraat.

Instellingen

Sint-Pietersnieuwstraat 33  9000 Gent
09 331 00 31    


Beroepsuitwegen

Ook al is dit geen specifieke journalistenopleiding, toch komen veel afgestudeerden in deze branche terecht.
Zij gaan aan de slag in de diverse media (pers, radio, televisie, film) als journalist, redacteur, producer of beleidsmedewerker.
Ze worden adviseur of onderzoeker in reclameadvies- en onderzoeksbureaus of communicatie-expert in grote bedrijven.
Het onderwijs (na het volgen van een lerarenopleiding) en de openbare sector bieden ook mogelijkheden.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Copywriter
Mediaplanner - mediabuyer
Onderzoeker humane wetenschappen
Verantwoordelijke externe communicatie
Verantwoordelijke interne communicatie

Vlaamse Kwalificatiestructuur

  • Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.

VKS - Onderwijskwalificatie Master: Master of Science in de communicatiewetenschappen


Gegevens bijgewerkt tot 06-02-2017