Pedagogie van het jonge kind - Professionele bachelor

 

Algemene info


Deze opleiding stoomt je klaar om aan de slag te gaan in het werkveld van de voor-, na- en buitenschoolse kinderopvang.
Je wordt opgeleid tot een pedagogisch coach die een centrale plek inneemt in een kinderdagverblijf of een buitenschoolse opvang.
Je leert er hoe je samen met ouders, kinderen én een team de kwaliteit van de kinderopvang hoog houdt of verbetert.
Je leert je medewerkers coachen.
Je beseft het belang van écht kwaliteitsvolle opvang en weet ook hoe je binnen opvanginitiatieven vernieuwt.
Je ervaart het belang van spel en kan kennis over de ontwikkeling van kinderen vertalen naar de praktijk.
Je krijgt de ruimte om je opleiding een persoonlijke toets te geven. 
Het programma is opgebouwd rond 3 pijlers:
- Het opvangen en begeleiden van het jonge kind en zijn gezin:
hier ligt de nadruk op het ondersteunen van de totale persoonlijkheidsontwikkeling van elk kind.
Door een rijke opvangomgeving te creëren met een rijk aanbod uitgaande van observatie van de verschillende leefwerelden en ontwikkelingsbehoeften.
Daarnaast wordt ook veel belang gehecht aan de ondersteuning en erkenning van de plaats en de verantwoordelijkheid van de ouders, met respect voor de diversiteit tussen gezinnen.
- Het coachen van medewerkers:
hier gaat het om de vaardigheid om inzichten inzake opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind te vertalen op het niveau van de kindbegeleider.
Een combinatie van efficiënt organiseren, slim ondernemen en zorgvuldig omgaan met personeel, kinderen en hun ouders, …
Dit met het oog op het ontwikkelen van een gemeenschappelijk sociaal pedagogisch project van de voorziening.
Hierbij leer je hoe je op een motiverende en inspirerende manier kan samenwerken met de gezinnen en de medewerkers van je team bij het uitbouwen van een aangepast pedagogisch aanbod voor kinderen en gezinnen.
- Het pedagogisch management:
het accent ligt hier op het praktisch leidinggeven, het uittekenen van het pedagogisch beleid en het waarborgen van de pedagogische kwaliteit van de voorziening.


Verkort traject:
De hogescholen organiseren een verkort traject. 
Dit richt zich tot twee doelgroepen:



  • personen die al over een bachelordiploma beschikken (gezondheidszorg, orthopedagogie, toegepaste psychologie, sociaal-agogisch werk of leerkracht kleuter-, basisonderwijs).

  • kindbegeleiders met minimaal 5 jaar nuttige beroepservaring (7de jaar BSO) 


Het programma van de verkorte opleiding varieert van 90 tot 140 studiepunten, afhankelijk van de vooropleiding en de nuttige beroepservaring.
De duur is minimaal anderhalf jaar.


Voor wie?
Specifieke voorkennis uit het secundair onderwijs is niet nodig.
Een brede interesse, een goede taalbeheersing en, vooral, de bereidheid om de mouwen op te stropen zijn extra troeven. 


De opleiding behoort tot verschillende studiegebieden:
• Onderwijs
• Gezondheidszorg
• Sociaal-agogisch werk


Aanvullende info:

Erasmushogeschool Brussel - Departement Onderwijs & Pedagogie / Departement Gezondheidszorg & Landschapsarchitectuur

Karel de Grote Hogeschool - Campus Zuid

Arteveldehogeschool - Campus Sint-Amandsberg


Studiepunten

180

Pedagogie van het jonge kind - Professionele bachelor

Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

 

Algemene info


Deze opleiding stoomt je klaar om aan de slag te gaan in het werkveld van de voor-, na- en buitenschoolse kinderopvang.
Je wordt opgeleid tot een pedagogisch coach die een centrale plek inneemt in een kinderdagverblijf of een buitenschoolse opvang.
Je leert er hoe je samen met ouders, kinderen én een team de kwaliteit van de kinderopvang hoog houdt of verbetert.
Je leert je medewerkers coachen.
Je beseft het belang van écht kwaliteitsvolle opvang en weet ook hoe je binnen opvanginitiatieven vernieuwt.
Je ervaart het belang van spel en kan kennis over de ontwikkeling van kinderen vertalen naar de praktijk.
Je krijgt de ruimte om je opleiding een persoonlijke toets te geven. 
Het programma is opgebouwd rond 3 pijlers:
- Het opvangen en begeleiden van het jonge kind en zijn gezin:
hier ligt de nadruk op het ondersteunen van de totale persoonlijkheidsontwikkeling van elk kind.
Door een rijke opvangomgeving te creëren met een rijk aanbod uitgaande van observatie van de verschillende leefwerelden en ontwikkelingsbehoeften.
Daarnaast wordt ook veel belang gehecht aan de ondersteuning en erkenning van de plaats en de verantwoordelijkheid van de ouders, met respect voor de diversiteit tussen gezinnen.
- Het coachen van medewerkers:
hier gaat het om de vaardigheid om inzichten inzake opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind te vertalen op het niveau van de kindbegeleider.
Een combinatie van efficiënt organiseren, slim ondernemen en zorgvuldig omgaan met personeel, kinderen en hun ouders, …
Dit met het oog op het ontwikkelen van een gemeenschappelijk sociaal pedagogisch project van de voorziening.
Hierbij leer je hoe je op een motiverende en inspirerende manier kan samenwerken met de gezinnen en de medewerkers van je team bij het uitbouwen van een aangepast pedagogisch aanbod voor kinderen en gezinnen.
- Het pedagogisch management:
het accent ligt hier op het praktisch leidinggeven, het uittekenen van het pedagogisch beleid en het waarborgen van de pedagogische kwaliteit van de voorziening.


Verkort traject:
De hogescholen organiseren een verkort traject. 
Dit richt zich tot twee doelgroepen:



  • personen die al over een bachelordiploma beschikken (gezondheidszorg, orthopedagogie, toegepaste psychologie, sociaal-agogisch werk of leerkracht kleuter-, basisonderwijs).

  • kindbegeleiders met minimaal 5 jaar nuttige beroepservaring (7de jaar BSO) 


Het programma van de verkorte opleiding varieert van 90 tot 140 studiepunten, afhankelijk van de vooropleiding en de nuttige beroepservaring.
De duur is minimaal anderhalf jaar.


Voor wie?
Specifieke voorkennis uit het secundair onderwijs is niet nodig.
Een brede interesse, een goede taalbeheersing en, vooral, de bereidheid om de mouwen op te stropen zijn extra troeven. 


De opleiding behoort tot verschillende studiegebieden:
• Onderwijs
• Gezondheidszorg
• Sociaal-agogisch werk


Aanvullende info:

Erasmushogeschool Brussel - Departement Onderwijs & Pedagogie / Departement Gezondheidszorg & Landschapsarchitectuur

Karel de Grote Hogeschool - Campus Zuid

Arteveldehogeschool - Campus Sint-Amandsberg


Studiepunten

180

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor studenten met een buitenlands diploma.

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info bij de organiserende onderwijsinstellingen en op deze pagina's: 
Language admission requirements
Dutch languages levels

Situering

Opleiding: Pedagogie van het jonge kind 

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Gecombineerde studiegebieden

Belangstellingsdomeinen: Overtuigen-besturen, Sociaal dienstbetoon, Sociale wetenschappen,

Schoolvakken SO: Gedragswetenschappen, Opvoedkunde, Psychologie, Sociale wetenschappen,

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Pedagogie van het jonge kind




Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.

Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:

Schakelprogramma's specifiek na Pedagogie van het jonge kind



Sociaal werk - Universiteit Gent Campus Gent

Sociaal werk - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor

Audiovisuele kunsten: Radio en Schrijven - Erasmushogeschool Brussel RITCS (Royal Institute for Theatre, Cinema & Sound) - School of Arts

Bedrijfskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Communicatiewetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent



EU-Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Filmstudies en visuele cultuur - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Geografie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Meertalige professionele communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Mobiliteitswetenschappen - Universiteit Hasselt Campus Hasselt

Onderwijskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Opleidings- en onderwijswetenschappen - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Politieke communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Politieke wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Politieke wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Sociologie - Universiteit Gent Campus Gent

Sociologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Stedenbouw en ruimtelijke planning - Universiteit Antwerpen Campus Mutsaard

Theater- en filmwetenschap - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


een specifieke lerarenopleiding

Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen. Met dit diploma kan je les geven in de vakken die aansluiten bij je secundaire - of bachelor- of masteropleiding. De specifieke lerarenopleiding omvat 60 studiepunten waarvan 30 voor het theoretische gedeelte en 30 voor de praktijkcomponent. De SLO kan georganiseerd worden door een centrum voor volwassenenonderwijs, hogeschool of universiteit.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Erasmushogeschool Brussel, Departement Onderwijs & Pedagogie / Departement Gezondheidszorg & Landschapsarchitectuur

Starten in februari
Werkstudententraject

Karel de Grote Hogeschool, Campus Zuid

Werkstudententraject

Arteveldehogeschool, Campus Sint-Amandsberg

Starten in februari
Werkstudententraject

Instellingen

Laarbeeklaan 121  1090 Jette
02 472 52 00    


Brusselstraat 45  2018 Antwerpen
03 613 13 13    


J.Gerardstraat 18  9040 Sint-Amandsberg
09 234 88 00    


Beroepsuitwegen

Je kan aan de slag in kinderdagverblijven en initiatieven voor buitenschoolse opvang.
Ook in Centra voor Kinderzorg en Gezinsondersteuning (CKG) en diensten voor opvoedingsondersteuning kan je terecht.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Kinderbegeleider ( knelpuntberoep)
Kinderbegeleider buitenschoolse kinderopvang
Opvoeder-begeleider
Verantwoordelijke kinderopvang

Vlaamse Kwalificatiestructuur

  • Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.

VKS - Onderwijskwalificatie Professionele Bachelor: Pedagogie van het jonge kind

VDAB - Studie schoolverlaters: PBA_pedagogie jonge kind.pdf

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) 46 0,73% 67,30% 6 1 8 5 21 5
Humane wetenschappen (ASO) 76 0,29% 79,61% 3 6 7 8 47 5
Kinderzorg (BSO) 55 1,03% 41,24% 17 13 6 1 15 3
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 130 0,58% 67,93% 10 14 17 28 50 11

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming

Higher education in Flanders: general information

Language admission requirements for higher education in Dutch

Dutch language levels explained

Language requirements


Instelling Taalniveau ITNA CNaVT CNaVT Staats-
examen
Certificaat CVO Eigen Succesvol
Arteveldehogeschool Campus Sint-Amandsberg Vantage (B2)
Erasmushogeschool Brussel Departement Onderwijs & Pedagogie / Departement Gezondheidszorg & Landschapsarchitectuur Vantage (B2)
Karel de Grote Hogeschool Campus Zuid Vantage (B2)

Gegevens bijgewerkt tot 17-02-2017

Pedagogie van het jonge kind - Professionele bachelor

Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

 

Algemene info


Deze opleiding stoomt je klaar om aan de slag te gaan in het werkveld van de voor-, na- en buitenschoolse kinderopvang.
Je wordt opgeleid tot een pedagogisch coach die een centrale plek inneemt in een kinderdagverblijf of een buitenschoolse opvang.
Je leert er hoe je samen met ouders, kinderen én een team de kwaliteit van de kinderopvang hoog houdt of verbetert.
Je leert je medewerkers coachen.
Je beseft het belang van écht kwaliteitsvolle opvang en weet ook hoe je binnen opvanginitiatieven vernieuwt.
Je ervaart het belang van spel en kan kennis over de ontwikkeling van kinderen vertalen naar de praktijk.
Je krijgt de ruimte om je opleiding een persoonlijke toets te geven. 
Het programma is opgebouwd rond 3 pijlers:
- Het opvangen en begeleiden van het jonge kind en zijn gezin:
hier ligt de nadruk op het ondersteunen van de totale persoonlijkheidsontwikkeling van elk kind.
Door een rijke opvangomgeving te creëren met een rijk aanbod uitgaande van observatie van de verschillende leefwerelden en ontwikkelingsbehoeften.
Daarnaast wordt ook veel belang gehecht aan de ondersteuning en erkenning van de plaats en de verantwoordelijkheid van de ouders, met respect voor de diversiteit tussen gezinnen.
- Het coachen van medewerkers:
hier gaat het om de vaardigheid om inzichten inzake opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind te vertalen op het niveau van de kindbegeleider.
Een combinatie van efficiënt organiseren, slim ondernemen en zorgvuldig omgaan met personeel, kinderen en hun ouders, …
Dit met het oog op het ontwikkelen van een gemeenschappelijk sociaal pedagogisch project van de voorziening.
Hierbij leer je hoe je op een motiverende en inspirerende manier kan samenwerken met de gezinnen en de medewerkers van je team bij het uitbouwen van een aangepast pedagogisch aanbod voor kinderen en gezinnen.
- Het pedagogisch management:
het accent ligt hier op het praktisch leidinggeven, het uittekenen van het pedagogisch beleid en het waarborgen van de pedagogische kwaliteit van de voorziening.


Verkort traject:
De hogescholen organiseren een verkort traject. 
Dit richt zich tot twee doelgroepen:



  • personen die al over een bachelordiploma beschikken (gezondheidszorg, orthopedagogie, toegepaste psychologie, sociaal-agogisch werk of leerkracht kleuter-, basisonderwijs).

  • kindbegeleiders met minimaal 5 jaar nuttige beroepservaring (7de jaar BSO) 


Het programma van de verkorte opleiding varieert van 90 tot 140 studiepunten, afhankelijk van de vooropleiding en de nuttige beroepservaring.
De duur is minimaal anderhalf jaar.


Voor wie?
Specifieke voorkennis uit het secundair onderwijs is niet nodig.
Een brede interesse, een goede taalbeheersing en, vooral, de bereidheid om de mouwen op te stropen zijn extra troeven. 


De opleiding behoort tot verschillende studiegebieden:
• Onderwijs
• Gezondheidszorg
• Sociaal-agogisch werk


Aanvullende info:

Erasmushogeschool Brussel - Departement Onderwijs & Pedagogie / Departement Gezondheidszorg & Landschapsarchitectuur

Karel de Grote Hogeschool - Campus Zuid

Arteveldehogeschool - Campus Sint-Amandsberg


Studiepunten

180

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor studenten met een buitenlands diploma.

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info bij de organiserende onderwijsinstellingen en op deze pagina's: 
Language admission requirements
Dutch languages levels

Situering

Opleiding: Pedagogie van het jonge kind 

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Gecombineerde studiegebieden

Belangstellingsdomeinen: Overtuigen-besturen, Sociaal dienstbetoon, Sociale wetenschappen,

Schoolvakken SO: Gedragswetenschappen, Opvoedkunde, Psychologie, Sociale wetenschappen,

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Pedagogie van het jonge kind




Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.

Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:

Schakelprogramma's specifiek na Pedagogie van het jonge kind



Sociaal werk - Universiteit Gent Campus Gent

Sociaal werk - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor

Audiovisuele kunsten: Radio en Schrijven - Erasmushogeschool Brussel RITCS (Royal Institute for Theatre, Cinema & Sound) - School of Arts

Bedrijfskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Communicatiewetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent



EU-Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Filmstudies en visuele cultuur - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Geografie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Meertalige professionele communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Mobiliteitswetenschappen - Universiteit Hasselt Campus Hasselt

Onderwijskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Opleidings- en onderwijswetenschappen - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Politieke communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Politieke wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Politieke wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Sociologie - Universiteit Gent Campus Gent

Sociologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Stedenbouw en ruimtelijke planning - Universiteit Antwerpen Campus Mutsaard

Theater- en filmwetenschap - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


een specifieke lerarenopleiding

Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen. Met dit diploma kan je les geven in de vakken die aansluiten bij je secundaire - of bachelor- of masteropleiding. De specifieke lerarenopleiding omvat 60 studiepunten waarvan 30 voor het theoretische gedeelte en 30 voor de praktijkcomponent. De SLO kan georganiseerd worden door een centrum voor volwassenenonderwijs, hogeschool of universiteit.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Erasmushogeschool Brussel, Departement Onderwijs & Pedagogie / Departement Gezondheidszorg & Landschapsarchitectuur

Starten in februari
Werkstudententraject

Karel de Grote Hogeschool, Campus Zuid

Werkstudententraject

Arteveldehogeschool, Campus Sint-Amandsberg

Starten in februari
Werkstudententraject

Instellingen

Laarbeeklaan 121  1090 Jette
02 472 52 00    


Brusselstraat 45  2018 Antwerpen
03 613 13 13    


J.Gerardstraat 18  9040 Sint-Amandsberg
09 234 88 00    


Beroepsuitwegen

Je kan aan de slag in kinderdagverblijven en initiatieven voor buitenschoolse opvang.
Ook in Centra voor Kinderzorg en Gezinsondersteuning (CKG) en diensten voor opvoedingsondersteuning kan je terecht.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Kinderbegeleider ( knelpuntberoep)
Kinderbegeleider buitenschoolse kinderopvang
Opvoeder-begeleider
Verantwoordelijke kinderopvang

Vlaamse Kwalificatiestructuur

  • Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.

VKS - Onderwijskwalificatie Professionele Bachelor: Pedagogie van het jonge kind

VDAB - Studie schoolverlaters: PBA_pedagogie jonge kind.pdf

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) 46 0,73% 67,30% 6 1 8 5 21 5
Humane wetenschappen (ASO) 76 0,29% 79,61% 3 6 7 8 47 5
Kinderzorg (BSO) 55 1,03% 41,24% 17 13 6 1 15 3
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 130 0,58% 67,93% 10 14 17 28 50 11

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming

Higher education in Flanders: general information

Language admission requirements for higher education in Dutch

Dutch language levels explained

Language requirements


Instelling Taalniveau ITNA CNaVT CNaVT Staats-
examen
Certificaat CVO Eigen Succesvol
Arteveldehogeschool Campus Sint-Amandsberg Vantage (B2)
Erasmushogeschool Brussel Departement Onderwijs & Pedagogie / Departement Gezondheidszorg & Landschapsarchitectuur Vantage (B2)
Karel de Grote Hogeschool Campus Zuid Vantage (B2)

Gegevens bijgewerkt tot 17-02-2017