Educatieve bachelor in het lager onderwijs - Professionele bachelor
De opleiding biedt je de kennis, vaardigheden en attitudes om een onderwijsprofessional te worden die kan lesgeven in het lager onderwijs.
Een educatieve bachelor leidt je op tot een onderwijsprofessional met een brede theoretische kennis en de vaardigheden en attitudes die nodig zijn om voor een klas te staan. Daarbij ligt extra focus op de uitdagingen waarmee het lerarenberoep geconfronteerd wordt: zorg, grootstedelijke context, Nederlandse taalvaardigheid, meertaligheid en de diversificatie van het onderwijs. Op je rooster staan vakken als opvoedkundige wetenschappen, onderwijskunde, communicatieve en psycho-pedagogische vaardigheden, levensbeschouwing en ICT.
Kies je voor een educatieve bachelor Lager onderwijs, dan word je opgeleid om les te geven aan kinderen tussen zes en twaalf jaar. Tijdens de pedagogische en didactische lessen leer je hoe je op een boeiende en effectieve manier lesgeeft en een krachtige leeromgeving creëert. In je lessenpakket zitten vakken als Nederlands, wereldoriëntatie, Frans, bewegings-, beeldende en muzikale opvoeding, wiskunde en levensbeschouwing.
Je krijgt dus een brede theoretische basis, die wordt aangevuld met praktijkoefeningen, projecten en stages. Onder begeleiding van een stagebegeleider vanuit de hogeschool en een leerkracht van je stageschool zet je al snel de eerste stappen naar lesgeven. Zo start je met een observatiestage, maar ga je al snel over naar participerend lesgeven om uiteindelijk bijna helemaal zelfstandig voor de klas te staan. Dat gaat stap voor stap, en je doet altijd een eerste lesgeefervaring op in de veilige omgeving van de hogeschool en bij je klasgenoten.
Wil je ook in het buitenland ervaring opdoen? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.
Doorheen de opleiding staat je totale ontwikkeling als onderwijzer centraal, met een sterke focus op de maatschappelijke betrokkenheid, een zorgverbredende instelling, communicatieve vaardigheden, werken in teamverband en zelfreflectie. Je leert omgaan met meertaligheid, de grootstedelijke context en diversiteit in de klas.
Als leraar breng je niet alleen kennis of vaardigheden over, je bent ook leerlingbegeleider. Daarom is een alerte houding nodig, zodat je kan bijsturen of ingrijpen als het nodig is. Je zal je daarom dus moeten kunnen inleven in de leefwereld van een kind.
Is deze opleiding iets voor jou?
Een specifieke vooropleiding is niet nodig. Je staat natuurlijk wel te springen om vol enthousiasme les te geven aan zes- tot twaalfjarigen en ze te begeleiden. Je hebt een groot inlevingsvermogen, en je bent communicatief, creatief en alert.
Aanvullende info:
Studiepunten
180
Educatieve bachelor in het lager onderwijs - Professionele bachelor |
Algemene info
De opleiding biedt je de kennis, vaardigheden en attitudes om een onderwijsprofessional te worden die kan lesgeven in het lager onderwijs.
Een educatieve bachelor leidt je op tot een onderwijsprofessional met een brede theoretische kennis en de vaardigheden en attitudes die nodig zijn om voor een klas te staan. Daarbij ligt extra focus op de uitdagingen waarmee het lerarenberoep geconfronteerd wordt: zorg, grootstedelijke context, Nederlandse taalvaardigheid, meertaligheid en de diversificatie van het onderwijs. Op je rooster staan vakken als opvoedkundige wetenschappen, onderwijskunde, communicatieve en psycho-pedagogische vaardigheden, levensbeschouwing en ICT.
Kies je voor een educatieve bachelor Lager onderwijs, dan word je opgeleid om les te geven aan kinderen tussen zes en twaalf jaar. Tijdens de pedagogische en didactische lessen leer je hoe je op een boeiende en effectieve manier lesgeeft en een krachtige leeromgeving creëert. In je lessenpakket zitten vakken als Nederlands, wereldoriëntatie, Frans, bewegings-, beeldende en muzikale opvoeding, wiskunde en levensbeschouwing.
Je krijgt dus een brede theoretische basis, die wordt aangevuld met praktijkoefeningen, projecten en stages. Onder begeleiding van een stagebegeleider vanuit de hogeschool en een leerkracht van je stageschool zet je al snel de eerste stappen naar lesgeven. Zo start je met een observatiestage, maar ga je al snel over naar participerend lesgeven om uiteindelijk bijna helemaal zelfstandig voor de klas te staan. Dat gaat stap voor stap, en je doet altijd een eerste lesgeefervaring op in de veilige omgeving van de hogeschool en bij je klasgenoten.
Wil je ook in het buitenland ervaring opdoen? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.
Doorheen de opleiding staat je totale ontwikkeling als onderwijzer centraal, met een sterke focus op de maatschappelijke betrokkenheid, een zorgverbredende instelling, communicatieve vaardigheden, werken in teamverband en zelfreflectie. Je leert omgaan met meertaligheid, de grootstedelijke context en diversiteit in de klas.
Als leraar breng je niet alleen kennis of vaardigheden over, je bent ook leerlingbegeleider. Daarom is een alerte houding nodig, zodat je kan bijsturen of ingrijpen als het nodig is. Je zal je daarom dus moeten kunnen inleven in de leefwereld van een kind.
Is deze opleiding iets voor jou?
Een specifieke vooropleiding is niet nodig. Je staat natuurlijk wel te springen om vol enthousiasme les te geven aan zes- tot twaalfjarigen en ze te begeleiden. Je hebt een groot inlevingsvermogen, en je bent communicatief, creatief en alert.
Studiepunten
180
Instellingen:
Situering
Opleiding: Educatieve bachelor in het lager onderwijs
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
Studiegebied: Onderwijs
Belangstellingsdomeinen: Sociaal dienstbetoon,
Flexibele leersystemen
Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.
Erasmushogeschool Brussel, Campus Bloemenhof
Starten in februari
VDAB-traject
Werkstudententraject
Erasmushogeschool Brussel, Campus Kanal
Starten in februari
VDAB-traject
Werkstudententraject
AP Hogeschool Antwerpen, Campus Spoor Noord (Noorderplaats)
VDAB-traject
Werkplekleren
Karel de Grote Hogeschool, Campus Zuid
Starten in februari
VDAB-traject
Werkstudententraject
Thomas More, Campus Vorselaar
Starten in februari
VDAB-traject
Thomas More, Campus Turnhout
Starten in februari
VDAB-traject
Thomas More, Campus Kruidtuin
Avondonderwijs
Starten in februari
VDAB-traject
Hogeschool UCLL, Campus Hertogstraat
Starten in februari
VDAB-traject
Werkstudententraject
Hogeschool UCLL, Campus Diest
Starten in februari
VDAB-traject
Hogeschool PXL, Campus Vildersstraat
Avondonderwijs
VDAB-traject
Werkplekleren
Werkstudententraject
Hogeschool UCLL, Campus Diepenbeek
Avondonderwijs
VDAB-traject
Werkstudententraject
Howest, Campus Brugge Station - Gebouw D
Afstandsonderwijs
Starten in februari
Hogeschool VIVES, Campus Brugge Xaverianenstraat
Starten in februari
Hogeschool VIVES, Campus Kortrijk
Afstandsonderwijs
Werkplekleren
Hogeschool VIVES, Campus Torhout
Avondonderwijs
HOGENT, Campus Ledeganck
Starten in februari
Werkplekleren
Arteveldehogeschool, Campus Brusselsepoortstraat
Afstandsonderwijs
Avondonderwijs
Starten in februari
VDAB-traject
Werkstudententraject
Odisee, Campus Sint-Niklaas
Afstandsonderwijs
Starten in februari
Odisee, Campus Aalst
Afstandsonderwijs
Warmoesberg 26 1000 Brussel
Slotstraat 28 1000 Brussel
Zespenningenstraat 70 1000 Brussel
Noorderplaats 2 2000 Antwerpen
Brusselstraat 45 2018 Antwerpen
Lepelstraat 2 2290 Vorselaar
Campus Blairon 800 2300 Turnhout
Lange Ridderstraat 44 2800 Mechelen
Hertogstraat 178 3001 Heverlee
Weerstandsplein 2 3290 Diest
Vildersstraat 5 3500 Hasselt
Agoralaan Gebouw B bus 1 3590 Diepenbeek
Xaverianenstraat 10 8200 Sint-Michiels
Spoorwegstraat 4 8200 Sint-Michiels
Doorniksesteenweg 145 8500 Kortrijk
Sint-Jozefstraat 1 8820 Torhout
K.L. Ledeganckstraat 8 9000 Gent
Brusselsepoortstraat 93 9000 Gent
Hospitaalstraat 23 9100 Sint-Niklaas
Kwalestraat 154 9320 Nieuwerkerken
Beroepsuitwegen
De onderwijzer begeleidt het leerproces bij kinderen van 6 tot 12 jaar, maar is ook een opvoeder die zorgverbredend werkt met alle kinderen.
Dit aspect is zeer belangrijk gezien de onderwijskundige en maatschappelijke trends naar inclusief onderwijs en kansenbevordering.
Afgestudeerden komen als leerkracht vooral terecht in het lager onderwijs, zowel gewoon als buitengewoon. Men kan zijn onderwijsbevoegdheden uitbreiden (bijvoorbeeld naar het kleuter- of secundair onderwijs) door het volgen van een vervolgopleiding.
Sommige afgestudeerden gaan werken als opvoeder in een MPI of als studiemeester-opvoeder in het secundair onderwijs.
De onderwijzer moet in principe alle vakken kunnen onderwijzen waardoor hij moet beschikken over een brede algemene belangstelling en bedreven moet zijn in specifieke didactische werkmethodes.
Het beroep van onderwijzer en de inhoud van de taken evolueert sterk.
Zo is er naast een trend tot specialisatie (bv. leerkracht lichamelijke opvoeding, godsdienstleerkracht, taakleerkracht) ook een aanbod van nieuwe functies (bv. zorgcoördinator, beleidsondersteuner).
Naast de gewone lestaken wordt de onderwijzer ook vaak ingeschakeld voor allerlei nevenactiviteiten: socio-culturele activiteiten, bewaking, sneeuw- of bosklassen.
De onderwijzer is naast leerkracht ook de manager van al wat gebeurt in de klas en moet over organisatorische vaardigheden beschikken om met verschillende niveaugroepen van kinderen te kunnen werken.
Vlotte communicatieve vaardigheden om te overleggen en samen te werken met collega's, ouders en begeleidende diensten zijn vanzelfsprekend.
Bij de start van de loopbaan kunnen door de schoolgemeenschappen mentoren worden aangesteld om de beginnende leerkrachten bij te staan.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Directeur-Directrice kleuterschool en lagere school
Leerkracht buitengewoon lager onderwijs
Leerkracht buitengewoon secundair onderwijs
( knelpuntberoep)
Leerkracht kleuter- of lager onderwijs
( knelpuntberoep)
Zorgleerkracht- Zorgcoördinator
Vlaamse Kwalificatiestructuur
Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.
Gegevens bijgewerkt tot 27-03-2025 |
Educatieve bachelor in het lager onderwijs - Professionele bachelor |
Algemene info
De opleiding biedt je de kennis, vaardigheden en attitudes om een onderwijsprofessional te worden die kan lesgeven in het lager onderwijs.
Een educatieve bachelor leidt je op tot een onderwijsprofessional met een brede theoretische kennis en de vaardigheden en attitudes die nodig zijn om voor een klas te staan. Daarbij ligt extra focus op de uitdagingen waarmee het lerarenberoep geconfronteerd wordt: zorg, grootstedelijke context, Nederlandse taalvaardigheid, meertaligheid en de diversificatie van het onderwijs. Op je rooster staan vakken als opvoedkundige wetenschappen, onderwijskunde, communicatieve en psycho-pedagogische vaardigheden, levensbeschouwing en ICT.
Kies je voor een educatieve bachelor Lager onderwijs, dan word je opgeleid om les te geven aan kinderen tussen zes en twaalf jaar. Tijdens de pedagogische en didactische lessen leer je hoe je op een boeiende en effectieve manier lesgeeft en een krachtige leeromgeving creëert. In je lessenpakket zitten vakken als Nederlands, wereldoriëntatie, Frans, bewegings-, beeldende en muzikale opvoeding, wiskunde en levensbeschouwing.
Je krijgt dus een brede theoretische basis, die wordt aangevuld met praktijkoefeningen, projecten en stages. Onder begeleiding van een stagebegeleider vanuit de hogeschool en een leerkracht van je stageschool zet je al snel de eerste stappen naar lesgeven. Zo start je met een observatiestage, maar ga je al snel over naar participerend lesgeven om uiteindelijk bijna helemaal zelfstandig voor de klas te staan. Dat gaat stap voor stap, en je doet altijd een eerste lesgeefervaring op in de veilige omgeving van de hogeschool en bij je klasgenoten.
Wil je ook in het buitenland ervaring opdoen? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.
Doorheen de opleiding staat je totale ontwikkeling als onderwijzer centraal, met een sterke focus op de maatschappelijke betrokkenheid, een zorgverbredende instelling, communicatieve vaardigheden, werken in teamverband en zelfreflectie. Je leert omgaan met meertaligheid, de grootstedelijke context en diversiteit in de klas.
Als leraar breng je niet alleen kennis of vaardigheden over, je bent ook leerlingbegeleider. Daarom is een alerte houding nodig, zodat je kan bijsturen of ingrijpen als het nodig is. Je zal je daarom dus moeten kunnen inleven in de leefwereld van een kind.
Is deze opleiding iets voor jou?
Een specifieke vooropleiding is niet nodig. Je staat natuurlijk wel te springen om vol enthousiasme les te geven aan zes- tot twaalfjarigen en ze te begeleiden. Je hebt een groot inlevingsvermogen, en je bent communicatief, creatief en alert.
Studiepunten
180
Instellingen:
Situering
Opleiding: Educatieve bachelor in het lager onderwijs
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
Studiegebied: Onderwijs
Belangstellingsdomeinen: Sociaal dienstbetoon,
Flexibele leersystemen
Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.
Erasmushogeschool Brussel, Campus Bloemenhof
Starten in februari
VDAB-traject
Werkstudententraject
Erasmushogeschool Brussel, Campus Kanal
Starten in februari
VDAB-traject
Werkstudententraject
AP Hogeschool Antwerpen, Campus Spoor Noord (Noorderplaats)
VDAB-traject
Werkplekleren
Karel de Grote Hogeschool, Campus Zuid
Starten in februari
VDAB-traject
Werkstudententraject
Thomas More, Campus Vorselaar
Starten in februari
VDAB-traject
Thomas More, Campus Turnhout
Starten in februari
VDAB-traject
Thomas More, Campus Kruidtuin
Avondonderwijs
Starten in februari
VDAB-traject
Hogeschool UCLL, Campus Hertogstraat
Starten in februari
VDAB-traject
Werkstudententraject
Hogeschool UCLL, Campus Diest
Starten in februari
VDAB-traject
Hogeschool PXL, Campus Vildersstraat
Avondonderwijs
VDAB-traject
Werkplekleren
Werkstudententraject
Hogeschool UCLL, Campus Diepenbeek
Avondonderwijs
VDAB-traject
Werkstudententraject
Howest, Campus Brugge Station - Gebouw D
Afstandsonderwijs
Starten in februari
Hogeschool VIVES, Campus Brugge Xaverianenstraat
Starten in februari
Hogeschool VIVES, Campus Kortrijk
Afstandsonderwijs
Werkplekleren
Hogeschool VIVES, Campus Torhout
Avondonderwijs
HOGENT, Campus Ledeganck
Starten in februari
Werkplekleren
Arteveldehogeschool, Campus Brusselsepoortstraat
Afstandsonderwijs
Avondonderwijs
Starten in februari
VDAB-traject
Werkstudententraject
Odisee, Campus Sint-Niklaas
Afstandsonderwijs
Starten in februari
Odisee, Campus Aalst
Afstandsonderwijs
Warmoesberg 26 1000 Brussel
Slotstraat 28 1000 Brussel
Zespenningenstraat 70 1000 Brussel
Noorderplaats 2 2000 Antwerpen
Brusselstraat 45 2018 Antwerpen
Lepelstraat 2 2290 Vorselaar
Campus Blairon 800 2300 Turnhout
Lange Ridderstraat 44 2800 Mechelen
Hertogstraat 178 3001 Heverlee
Weerstandsplein 2 3290 Diest
Vildersstraat 5 3500 Hasselt
Agoralaan Gebouw B bus 1 3590 Diepenbeek
Xaverianenstraat 10 8200 Sint-Michiels
Spoorwegstraat 4 8200 Sint-Michiels
Doorniksesteenweg 145 8500 Kortrijk
Sint-Jozefstraat 1 8820 Torhout
K.L. Ledeganckstraat 8 9000 Gent
Brusselsepoortstraat 93 9000 Gent
Hospitaalstraat 23 9100 Sint-Niklaas
Kwalestraat 154 9320 Nieuwerkerken
Beroepsuitwegen
De onderwijzer begeleidt het leerproces bij kinderen van 6 tot 12 jaar, maar is ook een opvoeder die zorgverbredend werkt met alle kinderen.
Dit aspect is zeer belangrijk gezien de onderwijskundige en maatschappelijke trends naar inclusief onderwijs en kansenbevordering.
Afgestudeerden komen als leerkracht vooral terecht in het lager onderwijs, zowel gewoon als buitengewoon. Men kan zijn onderwijsbevoegdheden uitbreiden (bijvoorbeeld naar het kleuter- of secundair onderwijs) door het volgen van een vervolgopleiding.
Sommige afgestudeerden gaan werken als opvoeder in een MPI of als studiemeester-opvoeder in het secundair onderwijs.
De onderwijzer moet in principe alle vakken kunnen onderwijzen waardoor hij moet beschikken over een brede algemene belangstelling en bedreven moet zijn in specifieke didactische werkmethodes.
Het beroep van onderwijzer en de inhoud van de taken evolueert sterk.
Zo is er naast een trend tot specialisatie (bv. leerkracht lichamelijke opvoeding, godsdienstleerkracht, taakleerkracht) ook een aanbod van nieuwe functies (bv. zorgcoördinator, beleidsondersteuner).
Naast de gewone lestaken wordt de onderwijzer ook vaak ingeschakeld voor allerlei nevenactiviteiten: socio-culturele activiteiten, bewaking, sneeuw- of bosklassen.
De onderwijzer is naast leerkracht ook de manager van al wat gebeurt in de klas en moet over organisatorische vaardigheden beschikken om met verschillende niveaugroepen van kinderen te kunnen werken.
Vlotte communicatieve vaardigheden om te overleggen en samen te werken met collega's, ouders en begeleidende diensten zijn vanzelfsprekend.
Bij de start van de loopbaan kunnen door de schoolgemeenschappen mentoren worden aangesteld om de beginnende leerkrachten bij te staan.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Directeur-Directrice kleuterschool en lagere school
Leerkracht buitengewoon lager onderwijs
Leerkracht buitengewoon secundair onderwijs
( knelpuntberoep)
Leerkracht kleuter- of lager onderwijs
( knelpuntberoep)
Zorgleerkracht- Zorgcoördinator
Vlaamse Kwalificatiestructuur
Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.
Gegevens bijgewerkt tot 27-03-2025 |