
- In alle studierichtingen van het ASO is de studie van moderne talen belangrijk.
- Verder krijg je in de 2de graad ASO Steinerpedagogie, net als in andere ASO richtingen, minimaal 4 lestijden wiskunde en een basis van de natuurwetenschappen.
- De Steinerscholen werken vanuit een specifieke visie op onderwijs.
- Het kind als persoon in ontwikkeling staat hierbij centraal.
Voornaamste doelstellingen:
- Een brede en evenwichtige persoonsvorming, inclusief de sociale vorming.
Een harmonieuze ontwikkeling van hoofd (verstand), hart (gevoel) en handen (daad- en scheppingskracht) staat voorop.
- Die eigenschappen ontwikkelen die voor de leerling van belang zijn om zich later blijvend te willen en kunnen ontplooien.
- Een onderwijs realiseren met een maatschappelijk vernieuwende impuls.
- Bijdragen tot een goede basis voor innerlijke vrijheid, verantwoordelijkheid en moraliteit.
Belangrijkste uitgangspunten:
- Elke leerling is een persoon met eigen talenten, een eigen voorgeschiedenis en individualiteit.
Het is voor de leraar de kunst om een klimaat te scheppen waarin alle leerlingen in brede zin kunnen leren, met aandacht voor de eigenheid en de leerbehoeften van elk kind.
- Elk kind of jongere kan met zijn unieke persoon iets toevoegen aan de wereld.
- De ontplooiing van de sociale, kunstzinnige en ambachtelijke vaardigheden krijgt evenveel aandacht als de ontwikkeling van het denken.
- De ontwikkeling van de mens kent specifieke wetmatigheden.
De ontluikende kwaliteiten en vermogens vragen een leeftijdsgerichte aanpak.
Enkele kenmerken:
- Kunstzinnige vakken worden aangeboden doorheen het hele curriculum van basis- en middelbare school.
- De klasgroep wordt over meerdere schooljaren begeleid door een vaste klasleraar.
- Meerdere leerinhouden worden onderwezen in periodes.
Dan komen deze inhouden gedurende drie of meer weken elke dag aan bod.
De Steinerscholen werken met eigen eindtermen en leerplannen, goedgekeurd door de overheid.
De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:
- basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
- vorming die typisch is voor de studierichting +
- enkele uurtjes die de school vrij mag invullen
Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.
Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.
Waar kan ik "Rudolf Steinerpedagogie" volgen ?
Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.
Na het 3e leerjaar van het secundair onderwijs kan je in 4 SO je studie verderzetten in
- dezelfde studierichting
- een andere studierichting uit hetzelfde ‘studiedomein’
- een studierichting uit een ander studiedomein
De meeste leerlingen kiezen voor de verderzetting van hun studies in dezelfde studierichting (met dezelfde finaliteit = einddoel, voorbereiding op hoger onderwijs, arbeidsmarkt of beide).
Soms kiezen jongeren voor een ander traject. Bijvoorbeeld voor een vergelijkbare studierichting in 4 SO maar met een andere finaliteit.
Als je kiest voor een andere studierichting, ga dan na of je voldoende basis hebt voor die richting en hoe je een eventuele achterstand kan inhalen.
Studierichtingen uit hetzelfde studiedomein hebben deels dezelfde inhoud maar kunnen:
- in verschillende interessegebieden (/studiedomeinen) liggen en/of
- een andere finaliteit hebben
Met andere woorden: binnen hetzelfde studiedomein kan je soms studierichtingen vinden die meer/minder aansluitend zijn of meer/minder theoretisch.
Het is ook mogelijk om over te stappen naar een 4e SO uit een ander studiedomein.
Overstappen zijn soms aangewezen maar doe je best niet onvoorbereid. Elke switch van studierichting, finaliteit of studiedomein wordt best vooraf goed besproken. Het is niet omdat bepaalde overstappen mogelijk zijn, dat ze daarom vlot haalbaar zijn!