Textielontwerp en prototyping OV4 - Tweede graad

Studierichting "Textielontwerp en prototyping OV4"

Textielontwerp en prototyping is een theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifieke vorming. Deze studierichting gaat samen met jou de uitdaging aan om je nieuwe producten te leren ontwerpen. Ontwerpmethodiek staat dan ook centraal in deze studierichting. Textielmaterialen lenen zich perfect om concepten en producten te maken, als je deze materialen gaat combineren met andere materialen zoals hout, kunststoffen, leder,… dan creëer je producten met een extra dimensie. 

Deze studierichting is opgebouwd rond deze pijlers:

  • Materialen en Technieken:

Weten welke eigenschappen en beperkingen materialen hebben en welke technieken er zijn om deze te maken is belangrijke basiskennis.  Ook hoe je verschillende materialen met elkaar kan verbinden, willen we je aanleren.

  • Vorm en Kleur

De vorm en de kleur van een product of materiaal bepaalt het uitzicht en het aanvoelen in functie van het gebruik.
Het bepalen van de juiste verhoudingen en het durven experimenteren, brengt jouw concept naar een hoger niveau.

  • Producttekenen

Je idee op papier zetten kan je op verschillende manieren realiseren. Een schets moet evolueren naar een praktische tekening waarmee je aan de slag kan. Technisch tekenen en perspectief tekenen vormen de basis van deze pijler. 
Al snel gaan we over tot het tekenen in creatieve vectoriële tekenpakketten en het bewerken van beeldmateriaal.
Je maakt je het tekenen in 2D en 3D helemaal eigen en je gaat ook aan de slag met je tekeningen om deze bijvoorbeeld te lasersnijden, te graveren of 3D te printen.

  • Ontwerp en prototyping

Je zet je opdracht om in een concept. In functie van je concept bepaal je de vorm en de kleur en je werkt dit uit in een tekening. Je kiest de te gebruiken materialen en technieken en je gaat aan de slag. Een opdracht groeit tot een project en we leren je ook hoe je een project moet sturen en bijsturen om binnen de vooropgestelde tijd tot resultaat te komen. 

Textielontwerp en prototyping OV4                     



Beschrijving van de opleiding

Textielontwerp en prototyping is een theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifieke vorming. Deze studierichting gaat samen met jou de uitdaging aan om je nieuwe producten te leren ontwerpen. Ontwerpmethodiek staat dan ook centraal in deze studierichting. Textielmaterialen lenen zich perfect om concepten en producten te maken, als je deze materialen gaat combineren met andere materialen zoals hout, kunststoffen, leder,… dan creëer je producten met een extra dimensie. 

Deze studierichting is opgebouwd rond deze pijlers:

  • Materialen en Technieken:

Weten welke eigenschappen en beperkingen materialen hebben en welke technieken er zijn om deze te maken is belangrijke basiskennis.  Ook hoe je verschillende materialen met elkaar kan verbinden, willen we je aanleren.

  • Vorm en Kleur

De vorm en de kleur van een product of materiaal bepaalt het uitzicht en het aanvoelen in functie van het gebruik.
Het bepalen van de juiste verhoudingen en het durven experimenteren, brengt jouw concept naar een hoger niveau.

  • Producttekenen

Je idee op papier zetten kan je op verschillende manieren realiseren. Een schets moet evolueren naar een praktische tekening waarmee je aan de slag kan. Technisch tekenen en perspectief tekenen vormen de basis van deze pijler. 
Al snel gaan we over tot het tekenen in creatieve vectoriële tekenpakketten en het bewerken van beeldmateriaal.
Je maakt je het tekenen in 2D en 3D helemaal eigen en je gaat ook aan de slag met je tekeningen om deze bijvoorbeeld te lasersnijden, te graveren of 3D te printen.

  • Ontwerp en prototyping

Je zet je opdracht om in een concept. In functie van je concept bepaal je de vorm en de kleur en je werkt dit uit in een tekening. Je kiest de te gebruiken materialen en technieken en je gaat aan de slag. Een opdracht groeit tot een project en we leren je ook hoe je een project moet sturen en bijsturen om binnen de vooropgestelde tijd tot resultaat te komen. 

Welke lessen krijg je?

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Meer gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Scholen

Momenteel is er bij ons geen school gekend die deze opleiding inricht.

Toelatingsvoorwaarden

Je mag starten in het 3e jaar SO in een studierichting van de ‘dubbele finaliteit’ als je:

  • geslaagd bent in het 2e leerjaar A * (in eender welke basisoptie) 
  • geslaagd bent in het 2e leerjaar B in de opstroomoptie of in een combinatie van basisopties waaronder de opstroomoptie
  • geslaagd bent in het 2e leerjaar B in een andere basisoptie of een combinatie van basisopties andere dan de opstroomoptie als de toelatingsklassenraad akkoord gaat
  • geslaagd bent in 3e jaar SO in een studierichting van de finaliteit arbeidsmarkt/beroepssecundair onderwijs en de toelatingsklassenraad akkoord gaat
 (* geslaagd zijn betekent dat je een A-attest of een B-attest hebt behaald. In geval van een B-attest dien je rekening te houden met de clausuleringen (beperkingen) die de klassenraad heeft opgelegd.)
 
 
Een leerling die rechtstreeks overkomt uit een niet-Vlaamse school (buitenlandse school, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers, kan toegelaten worden onder de volgende voorwaarde: gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad, waarin alle leraars van het betrokken structuuronderdeel zijn opgenomen. De beslissing van de toelatingsklassenraad wordt genomen uiterlijk 25 lesdagen na aanvang van de effectieve regelmatige lesbijwoning door de leerling.
 
Om toegang te krijgen tot opl OV4 vanuit een andere onderwijsvorm BuSO moet het verslag in samenspraak met de klassenraad, het CLB en de ouders gewijzigd worden naar OV4. Meer info
Bijkomende toelatingsvoorwaarden:

Je moet beschikken over een verslag voor toegang tot het buitengewoon onderwijs.
Dit verslag geeft aan welk type en welke opleidingsvorm beantwoordt aan je behoeften.
Het verslag wordt opgesteld door een CLB en bevat een attest + een protocol ter verantwoording.

 

Veranderen tijdens schooljaar

Verandering van studierichting tijdens het schooljaar is toegestaan tot en met 15 januari.
Voor uitzonderlijke gevallen kan de toelatingsklassenraad afwijken van deze datum.

   

Attesten

Aangezien de regelgeving over de attesten op het einde van het 3e jaar secundair onderwijs (SO) nog niet volledig uitgeschreven is, vind je hier de voorlopige informatie:

Na het 1e leerjaar van de 2e graad (= 3 SO) kan je volgende oriënteringsattesten behalen:

A-attest

Als je geslaagd bent.

B-attest *

Als je geslaagd bent, maar in het volgend leerjaar bepaalde finaliteiten en/of onderwijsvormen en/of studierichtingen niet mag volgen.
De school beslist welk beperkingen (= clausuleringen) ze jou oplegt en ze moet meedelen waarom.

C-attest

Als je niet geslaagd bent.

Attest van regelmatige lesbijwoning

Als de school werkt volgens ‘het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van een graad’ (zie omzendbrief SO 64 10.1.2)
Hiermee krijg je toelating tot 4 SO.

 *Overzitten na een B-attest in eenzelfde of andere studierichting, kan enkel na:

  • een positief advies van de delibererende klassenraad +
  • een (niet-bindend) advies van een CLB dat de betrokken personen, op hun verzoek, heeft ontvangen.

Wat na deze opleiding?

Na het 3e leerjaar volgen heel wat leerlingen een studierichting uit hetzelfde studiedomein.  
Deze studierichtingen zijn inhoudelijk aansluitend.

Studierichtingen 2e graad 2e leerjaar uit het studiedomein: STEM

Binnenvaart OV4    Finaliteit: arbeidsmarkt
Binnenvaarttechnieken OV4    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Biotechnieken OV4    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Biotechnologische STEM-wetenschappen OV4    Finaliteit: doorstroom
Bouw OV4    Finaliteit: arbeidsmarkt
Bouwtechnieken OV4    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Bouwwetenschappen OV4    Finaliteit: doorstroom
Elektriciteit OV4    Finaliteit: arbeidsmarkt
Elektromechanische technieken OV4    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Elektrotechnieken OV4    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Grafische technieken OV4    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Hout OV4    Finaliteit: arbeidsmarkt
Houttechnieken OV4    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Maritieme technieken dek OV4    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Maritieme technieken motoren OV4    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Mechanica OV4    Finaliteit: arbeidsmarkt
Mechanische technieken OV4    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Printmedia OV4    Finaliteit: arbeidsmarkt
Technologische wetenschappen OV4    Finaliteit: doorstroom
Textiel OV4    Finaliteit: arbeidsmarkt
Textielontwerp en prototyping OV4    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Textielproductietechnieken OV4    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Voertuigtechnieken OV4    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Zeevisserij OV4    Finaliteit: arbeidsmarkt

Je kan je studie ook verder zetten in een studierichting van een ander studiedomein.  Eventueel met een andere finaliteit.  Op voorwaarde dat je in orde bent met de toelatingsvoorwaarden.
Omdat niet alle overgangen vlot haalbaar zijn, wordt dit best individueel bekeken.
 

Interessante links

Buitengewoon onderwijs: Gespecialiseerde trajectbepaling en -begeleiding

Buitengewoon onderwijs: Vlaams agentschap voor personen met een handicap

Buitengewoon onderwijs: Opzoeken dichtstbijzijnde school

Buitengewoon onderwijs: Brailleliga

Buitengewoon onderwijs: FOD Sociale zekerheid voor personen met een handicap