Mechanica - Tweede graad

Studierichting "Mechanica"

De studierichting 'Mechanica' is concreet, technisch en praktisch. Het is een studierichting met finaliteit: arbeidsmarkt.

In de 2e graad maak je kennis met mechanica in verschillende contexten: zowel las- als autotechnieken, plaatbewerking, (niet-) verspanende technieken  en (de)montagetechnieken … komen aan bod.
Bedoeling is dat je nog veel keuzemogelijkheden hebt naar de 3e graad toe. Daar kan je je meer specialiseren.
Sommige scholen kiezen er voor om al in de 2e graad een accent te leggen op bepaalde vakgebieden vb. op 'auto', ‘(brom)fietsen', 'koeling en warmte' of 'machines'.
Vaak heeft dit te maken met de studierichtingen die in de 3e graad in die school worden aangeboden.

Bedoeling in de 2e graad is: kennismaken  met materialen, gereedschappen en toestellen die vaak gebruikt worden in de plaatbewerking en de lastechnieken. Je leert ze gebruiken en onderhouden. Denk bv. aan verspanende machines zoals CNC- freesmachines, -draaibanken, kolomboormachines…
Maar evengoed leer je werken aan niet- verspanende machines  voor plooien, knippen/snijden, laser-/plasmasnijden, 3D-printen en met  lasapparatuur (TIG, Halfautomaat).

Basistechnieken als boren, zagen, draaien en slijpen worden ingeoefend. Je leert onderdelen en verbindingsstukken samenstellen en demonteren.

Vaardigheden die meer handigheid vereisen (lassen, snijbranden, solderen, plooien, sanitair) worden ook ingeoefend. Ook plaatbewerkingen zoals snijden, plooien en buigen, rekken…

Je leert je informeren, tekeningen van installaties lezen en zelf plannen op schaal tekenen.
Al doende leer je zelfs gebruik maken van ICT bij het maken van technische realisaties.  

Je moet dus niet alleen ‘handen aan je lijf hebben’ maar liefst ook interesse in techniek.

Mechanica                     



Beschrijving van de opleiding

De studierichting 'Mechanica' is concreet, technisch en praktisch. Het is een studierichting met finaliteit: arbeidsmarkt.

In de 2e graad maak je kennis met mechanica in verschillende contexten: zowel las- als autotechnieken, plaatbewerking, (niet-) verspanende technieken  en (de)montagetechnieken … komen aan bod.
Bedoeling is dat je nog veel keuzemogelijkheden hebt naar de 3e graad toe. Daar kan je je meer specialiseren.
Sommige scholen kiezen er voor om al in de 2e graad een accent te leggen op bepaalde vakgebieden vb. op 'auto', ‘(brom)fietsen', 'koeling en warmte' of 'machines'.
Vaak heeft dit te maken met de studierichtingen die in de 3e graad in die school worden aangeboden.

Bedoeling in de 2e graad is: kennismaken  met materialen, gereedschappen en toestellen die vaak gebruikt worden in de plaatbewerking en de lastechnieken. Je leert ze gebruiken en onderhouden. Denk bv. aan verspanende machines zoals CNC- freesmachines, -draaibanken, kolomboormachines…
Maar evengoed leer je werken aan niet- verspanende machines  voor plooien, knippen/snijden, laser-/plasmasnijden, 3D-printen en met  lasapparatuur (TIG, Halfautomaat).

Basistechnieken als boren, zagen, draaien en slijpen worden ingeoefend. Je leert onderdelen en verbindingsstukken samenstellen en demonteren.

Vaardigheden die meer handigheid vereisen (lassen, snijbranden, solderen, plooien, sanitair) worden ook ingeoefend. Ook plaatbewerkingen zoals snijden, plooien en buigen, rekken…

Je leert je informeren, tekeningen van installaties lezen en zelf plannen op schaal tekenen.
Al doende leer je zelfs gebruik maken van ICT bij het maken van technische realisaties.  

Je moet dus niet alleen ‘handen aan je lijf hebben’ maar liefst ook interesse in techniek.

Welke lessen krijg je?

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Scholen


   Secundaire Scholen Sint-Ferdinand, St.-Ferdinandstraat 1, 3560 Lummen    013 53 06 30         t 3   t 9  
   BuSO Sint-Jansberg, Weertersteenweg 135, 3680 Maaseik    089 56 49 83         t 3   t 9  
   BuSO Onze Jeugd, Iepersestraat 245, 8800 Roeselare    051 20 58 86         t 3   t 9  
   BuSO VTS 3!, Breedstraat 104, 9100 Sint-Niklaas    03 780 53 61         t 9  

Toelatingsvoorwaarden

Je mag starten in het 3e jaar SO in een studierichting van de ‘arbeidsmarkt’ als je:

  • geslaagd bent in het 2e leerjaar A of 2e  leerjaar B (*)
  • al 15 jaar bent op 31 december van dat schooljaar op voorwaarde van een gunstig advies van de toelatingsklassenraad 
 
(* geslaagd zijn betekent dat je een A-attest of een B-attest hebt behaald. In geval van een B-attest dien je rekening te houden met de clausuleringen (beperkingen) die de klassenraad heeft opgelegd)
 
Een leerling die rechtstreeks overkomt uit een niet-Vlaamse school (buitenlandse school, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers, kan toegelaten worden onder de volgende voorwaarde: gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad, waarin alle leraars van het betrokken structuuronderdeel zijn opgenomen. De beslissing van de toelatingsklassenraad wordt genomen uiterlijk 35 lesdagen na aanvang van de effectieve regelmatige lesbijwoning door de leerling.
 
Als je uit een andere opleidingsvorm van het buitengewoon secundair onderwijs komt (Opleidingsvorm 1, 2, 3) kan je worden toegelaten tot het 3e jaar in opleidingsvorm 4 op voorwaarde dat de toelatingsklassenraad akkoord gaat
 

Bijkomende toelatingsvoorwaarden:


Je moet beschikken over een OV4-verslag opgesteld door een CLB.
 

Voor elke opleiding bestaat een curriculumdossier. Voor bepaalde studierichtingen zijn specifieke toelatingsvoorwaarden van toepassing (medisch, veiligheid, topsportstatuut, ...). De toelatingsvoorwaarden voor jouw richting kan je hier opzoeken. Kies je opleiding en volg de link naar het curriculumdossier.


Extra

Toelating voor cognitief sterk functionerende leerlingen:

Als je verstandelijk vooruit bent op je leeftijdsgenoten (= cognitief sterk functionerend) kan je ook toegelaten worden tot dit leerjaar als je niet beschikt over een studiebewijs (A-, B- of C-attest) van het onderliggende leerjaar en  op voorwaarde dat de klassenraad jou toelaat. De klassenraad is ook bevoegd om te bepalen of een leerling cognitief sterk functionerend is.

 


Veranderen tijdens schooljaar

Veranderen van studierichting is mogelijk tot 15/01.

Voor uitzonderlijke gevallen kan de toelatingsklassenraad afwijken van deze datum.

 
  


Overzitten

Behaald attest in het 3e leerjaar SO:

 

A-attest

Je kan overzitten in een andere studierichting, rekening houdend met de toelatingsvoorwaarden.

B-attest

Overzitten in dezelfde of in een andere studierichting is enkel mogelijk na een gunstig advies van de klassenraad, behalve bij uitsluiting van minstens alle studierichtingen van 3 onderwijsvormen (aso, bso, tso, kso) of  alle studierichtingen van 2 finaliteiten. Dan is geen advies van de klassenraad nodig.

C-attest

Overzitten in hetzelfde leerjaar is verplicht.


Meer info: zie regelgeving SO

Attesten

  • Na het 1e leerjaar van de 2e graad (= 3 SO) kan je volgende oriënteringsattesten behalen:

    A-attest

    Als je geslaagd bent.

    B-attest 

    Als je geslaagd bent, maar in het volgend leerjaar bepaalde finaliteiten, onderwijsvormen of studierichtingen niet mag volgen.
    De school beslist welk beperkingen (= clausuleringen) ze jou oplegt. Zij deelt ook de reden mee waarom ze deze beslissing neemt.

    C-attest

    Als je niet geslaagd bent.

    Attest van regelmatige lesbijwoning

    Als de school werkt volgens ‘het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van een graad’ (zie omzendbrief SO 64 10.1.2)
    Hiermee krijg je toelating tot 4 SO.

Wat na deze studierichting?

Na het 3e leerjaar volgen heel wat leerlingen een studierichting uit hetzelfde studiedomein.  
Deze studierichtingen zijn inhoudelijk aansluitend.

Je kan je studie ook verder zetten in een studierichting van een ander studiedomein.  Eventueel met een andere finaliteit.  Op voorwaarde dat je in orde bent met de toelatingsvoorwaarden.
Omdat niet alle overgangen vlot haalbaar zijn, wordt dit best individueel bekeken.
 

Interessante links

Buitengewoon onderwijs: FOD Sociale zekerheid voor personen met een handicap

Buitengewoon onderwijs: Gespecialiseerde trajectbepaling en -begeleiding

Buitengewoon onderwijs: Vlaams agentschap voor personen met een handicap

Buitengewoon onderwijs: Opzoeken dichtstbijzijnde school

Buitengewoon onderwijs: Brailleliga

Opleidingsfilm: Studiekeuze Mechanica (Talentenfabriek)

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Pijplasser

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Monteerder

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Demonteur - monteur carrosserie

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Plaatwerker carrosserie

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Voorbewerker carrosserie

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Insteller verspaning