Autotechnologie - Professionele bachelor

 

Autotechnologie is een praktisch-technische opleiding met een wetenschappelijke onderbouw. In drie jaar tijd leer je voertuigen onderhouden en herstellen op mechanisch, elektrisch en elektronisch vlak.

Als er een rood lichtje aan het dashboard van een auto aanspringt, krijg jij de kriebels. Niet omdat je je zorgen maakt, maar omdat je kan beginnen zoeken naar het probleem – en het ook weer opgelost krijgt! Je leert diagnostische fouten opsporen in het elektronisch schema van een voertuig, én ook de technieken om de problemen praktisch op te lossen.
Je bestudeert en analyseert snel evoluerende autotechnologieën, zoekt mee naar nieuwe technieken en ontdekt hoe je die best toepast. En naast die sterke technische pijler leer je ook op een klantgerichte manier aangepast advies geven en communiceren met mensen die minder kaas gegeten hebben van automotive.
Op jouw lessenrooster staan er heel wat boeiende vakken autotechnische expertise:



  • verbrandingsmotoren en startsystemen

  • remsystemen

  • ophanging en mechanische aandrijvingen

  • brandstofsystemen

  • veiligheidssystemen

  • emissies


Je kiest ook elk jaar uit een uitgebreid aanbod aan keuzevakken, op basis van jouw interesses. En bovendien krijg je er nog een mooi gamma sales- en bedrijfsmanagementvakken bij. Zo kan je meteen aan de slag als je afstudeert! Welke job het ook wordt - auto-expert, test-ingenieur, master technician of sales manager - met een diploma Autotechnologie gaan heel wat deuren open.

Is deze opleiding iets voor jou?
Automotive is helemaal jouw sector. Jij droomt ’s nachts van auto’s, motoren en ophangingen. En die nieuwe technologieën en duurzaamheidsinspanningen, daar wil jij het fijne van weten. Je houdt van de afwisseling tussen theoretische vakken en de praktijk.
Specifieke voorkennis is niet nodig. Ben je gemotiveerd en wil je je inzetten? Dan kan je deze opleiding volgen zonder eerder opgedane technische bagage.



Studiepunten

180

Autotechnologie - Professionele bachelor

Algemene info

Autotechnologie is een praktisch-technische opleiding met een wetenschappelijke onderbouw. In drie jaar tijd leer je voertuigen onderhouden en herstellen op mechanisch, elektrisch en elektronisch vlak.

Als er een rood lichtje aan het dashboard van een auto aanspringt, krijg jij de kriebels. Niet omdat je je zorgen maakt, maar omdat je kan beginnen zoeken naar het probleem – en het ook weer opgelost krijgt! Je leert diagnostische fouten opsporen in het elektronisch schema van een voertuig, én ook de technieken om de problemen praktisch op te lossen.
Je bestudeert en analyseert snel evoluerende autotechnologieën, zoekt mee naar nieuwe technieken en ontdekt hoe je die best toepast. En naast die sterke technische pijler leer je ook op een klantgerichte manier aangepast advies geven en communiceren met mensen die minder kaas gegeten hebben van automotive.
Op jouw lessenrooster staan er heel wat boeiende vakken autotechnische expertise:



  • verbrandingsmotoren en startsystemen

  • remsystemen

  • ophanging en mechanische aandrijvingen

  • brandstofsystemen

  • veiligheidssystemen

  • emissies


Je kiest ook elk jaar uit een uitgebreid aanbod aan keuzevakken, op basis van jouw interesses. En bovendien krijg je er nog een mooi gamma sales- en bedrijfsmanagementvakken bij. Zo kan je meteen aan de slag als je afstudeert! Welke job het ook wordt - auto-expert, test-ingenieur, master technician of sales manager - met een diploma Autotechnologie gaan heel wat deuren open.

Is deze opleiding iets voor jou?
Automotive is helemaal jouw sector. Jij droomt ’s nachts van auto’s, motoren en ophangingen. En die nieuwe technologieën en duurzaamheidsinspanningen, daar wil jij het fijne van weten. Je houdt van de afwisseling tussen theoretische vakken en de praktijk.
Specifieke voorkennis is niet nodig. Ben je gemotiveerd en wil je je inzetten? Dan kan je deze opleiding volgen zonder eerder opgedane technische bagage.


Studiepunten

180

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.

Karel de Grote Hogeschool - Campus Hoboken

Keuzemodules autotechnologie


Thomas More - Campus De Nayer

Bedrijfsvoertuigtechnieken

Motoren en bromfietsen

Motorsport engineering



Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):

Hogeschool VIVES - Campus Kortrijk


Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
    • Er is een verplichte en bindende starttoets voor de lerarenopleidingen.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.

Situering

Opleiding: Autotechnologie 

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Industriële wetenschappen en Technologie

Belangstellingsdomeinen: Techniek,

Schoolvakken SO: Autotechniek, Elektronica, Mechanica,

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma. Het aantal vrijstellingen dat je kan krijgen kan per opleiding en per hogeschool verschillen. Voor meer info neem je best contact op met de instelling.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.


een lerarenopleiding

Na een professionele bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Karel de Grote Hogeschool, Campus Hoboken

VDAB-traject

Thomas More, Campus De Nayer

Starten in februari
VDAB-traject

Hogeschool VIVES, Campus Kortrijk

Afstandsonderwijs

Instellingen

Salesianenlaan 90  2660 Hoboken
03 613 17 00    

Jan De Nayerlaan 5  2860 Sint-Katelijne-Waver
015 31 69 44    

Doorniksesteenweg 145  8500 Kortrijk
056 26 41 60    

Beroepsuitwegen

Voor de bachelor in de Autotechnologie staan functies open in de research-, productie-, assemblage-, onderhouds- en marketingafdeling van de automobielindustrie en aanverwante sectoren.
Afgestudeerden werken er als werkplaatsleider, productiechef, probleemdiagnosticus, instructeur, technisch-commercieel of technisch-administratief medewerker.
Naast de algemeen gekende tewerkstellingsmogelijkheden in de traditionele assemblagebedrijven (personen- en transportvervoer, motorfietsen), dealersnetten en zelfstandige garages omvat het werkveld o.a. productiebedrijven voor voertuigonderdelen en garageapparatuur, testcentra en expertisebureaus, transportmaatschappijen, revisiebedrijven voor motoren, brandstof- en smeermiddelenindustrie, automobielinspectie, leasing- en verzekeringsmaatschappijen.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Autoschade- expert
OAD (Onderhouds- en autodiagnostiek)-technicus
Technicus van voertuigen ( knelpuntberoep)
Technieker werf-, landbouw- en hefmachines ( knelpuntberoep)
Verantwoordelijke beheer en onderhoud van voertuigen

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Auto-elektriciteit (BSO) 165 10,5 31,5 33 55 18 30 14 15
Autotechnieken (TSO) 425 28,4 60,3 21 51 99 112 127 15
Diesel- en LPG-motoren (BSO) 34 10,6 22,8 11 13 1 3 3 3
Economie-moderne talen (ASO) 35 0,1 63,3 0 4 10 7 12 2
Elektriciteit-elektronica (TSO) 44 3,2 70,0 1 6 5 8 21 3
Elektrische installatietechnieken (TSO) 47 1,1 54,6 4 4 14 13 10 2
Elektromechanica (TSO) 204 3,9 78,8 4 7 26 46 116 5
Handel (TSO) 31 0,2 47,9 5 6 6 5 7 2
Industriële wetenschappen (TSO) 50 1,3 87,2 0 2 3 8 36 1
Mechanische vormgevingstechnieken (TSO) 86 3,0 50,9 7 19 16 14 19 11
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 39 0,2 39,3 6 9 11 5 5 3
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 35 0,1 88,5 1 0 1 8 24 1

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming


Gegevens bijgewerkt tot 25-11-2022

Autotechnologie - Professionele bachelor

Algemene info

Autotechnologie is een praktisch-technische opleiding met een wetenschappelijke onderbouw. In drie jaar tijd leer je voertuigen onderhouden en herstellen op mechanisch, elektrisch en elektronisch vlak.

Als er een rood lichtje aan het dashboard van een auto aanspringt, krijg jij de kriebels. Niet omdat je je zorgen maakt, maar omdat je kan beginnen zoeken naar het probleem – en het ook weer opgelost krijgt! Je leert diagnostische fouten opsporen in het elektronisch schema van een voertuig, én ook de technieken om de problemen praktisch op te lossen.
Je bestudeert en analyseert snel evoluerende autotechnologieën, zoekt mee naar nieuwe technieken en ontdekt hoe je die best toepast. En naast die sterke technische pijler leer je ook op een klantgerichte manier aangepast advies geven en communiceren met mensen die minder kaas gegeten hebben van automotive.
Op jouw lessenrooster staan er heel wat boeiende vakken autotechnische expertise:



  • verbrandingsmotoren en startsystemen

  • remsystemen

  • ophanging en mechanische aandrijvingen

  • brandstofsystemen

  • veiligheidssystemen

  • emissies


Je kiest ook elk jaar uit een uitgebreid aanbod aan keuzevakken, op basis van jouw interesses. En bovendien krijg je er nog een mooi gamma sales- en bedrijfsmanagementvakken bij. Zo kan je meteen aan de slag als je afstudeert! Welke job het ook wordt - auto-expert, test-ingenieur, master technician of sales manager - met een diploma Autotechnologie gaan heel wat deuren open.

Is deze opleiding iets voor jou?
Automotive is helemaal jouw sector. Jij droomt ’s nachts van auto’s, motoren en ophangingen. En die nieuwe technologieën en duurzaamheidsinspanningen, daar wil jij het fijne van weten. Je houdt van de afwisseling tussen theoretische vakken en de praktijk.
Specifieke voorkennis is niet nodig. Ben je gemotiveerd en wil je je inzetten? Dan kan je deze opleiding volgen zonder eerder opgedane technische bagage.


Studiepunten

180

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.

Karel de Grote Hogeschool - Campus Hoboken

Keuzemodules autotechnologie


Thomas More - Campus De Nayer

Bedrijfsvoertuigtechnieken

Motoren en bromfietsen

Motorsport engineering



Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):

Hogeschool VIVES - Campus Kortrijk


Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
    • Er is een verplichte en bindende starttoets voor de lerarenopleidingen.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.

Situering

Opleiding: Autotechnologie 

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Industriële wetenschappen en Technologie

Belangstellingsdomeinen: Techniek,

Schoolvakken SO: Autotechniek, Elektronica, Mechanica,

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma. Het aantal vrijstellingen dat je kan krijgen kan per opleiding en per hogeschool verschillen. Voor meer info neem je best contact op met de instelling.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.


een lerarenopleiding

Na een professionele bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Karel de Grote Hogeschool, Campus Hoboken

VDAB-traject

Thomas More, Campus De Nayer

Starten in februari
VDAB-traject

Hogeschool VIVES, Campus Kortrijk

Afstandsonderwijs

Instellingen

Salesianenlaan 90  2660 Hoboken
03 613 17 00    

Jan De Nayerlaan 5  2860 Sint-Katelijne-Waver
015 31 69 44    

Doorniksesteenweg 145  8500 Kortrijk
056 26 41 60    

Beroepsuitwegen

Voor de bachelor in de Autotechnologie staan functies open in de research-, productie-, assemblage-, onderhouds- en marketingafdeling van de automobielindustrie en aanverwante sectoren.
Afgestudeerden werken er als werkplaatsleider, productiechef, probleemdiagnosticus, instructeur, technisch-commercieel of technisch-administratief medewerker.
Naast de algemeen gekende tewerkstellingsmogelijkheden in de traditionele assemblagebedrijven (personen- en transportvervoer, motorfietsen), dealersnetten en zelfstandige garages omvat het werkveld o.a. productiebedrijven voor voertuigonderdelen en garageapparatuur, testcentra en expertisebureaus, transportmaatschappijen, revisiebedrijven voor motoren, brandstof- en smeermiddelenindustrie, automobielinspectie, leasing- en verzekeringsmaatschappijen.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Autoschade- expert
OAD (Onderhouds- en autodiagnostiek)-technicus
Technicus van voertuigen ( knelpuntberoep)
Technieker werf-, landbouw- en hefmachines ( knelpuntberoep)
Verantwoordelijke beheer en onderhoud van voertuigen

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Auto-elektriciteit (BSO) 165 10,5 31,5 33 55 18 30 14 15
Autotechnieken (TSO) 425 28,4 60,3 21 51 99 112 127 15
Diesel- en LPG-motoren (BSO) 34 10,6 22,8 11 13 1 3 3 3
Economie-moderne talen (ASO) 35 0,1 63,3 0 4 10 7 12 2
Elektriciteit-elektronica (TSO) 44 3,2 70,0 1 6 5 8 21 3
Elektrische installatietechnieken (TSO) 47 1,1 54,6 4 4 14 13 10 2
Elektromechanica (TSO) 204 3,9 78,8 4 7 26 46 116 5
Handel (TSO) 31 0,2 47,9 5 6 6 5 7 2
Industriële wetenschappen (TSO) 50 1,3 87,2 0 2 3 8 36 1
Mechanische vormgevingstechnieken (TSO) 86 3,0 50,9 7 19 16 14 19 11
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 39 0,2 39,3 6 9 11 5 5 3
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 35 0,1 88,5 1 0 1 8 24 1

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming


Gegevens bijgewerkt tot 25-11-2022