Vroedkunde - Professionele bachelor

 

Vroedkunde situeert zich in het domein van de reproductieve geneeskunde en  is gericht op de begeleiding van de zwangerschap, het geboorteproces en de zorg voor de moeder en het kind
In het 1ste jaar leer je alles over de gezonde zwangerschap, bevalling en pasgeborene. 
(de fysiologie)
In het 2de jaar komen de bedreigde menselijke voortplanting, zwangerschap, bevalling en pasgeborene aan bod. 
(de pathologie)
Het 3de jaar richt zich op de ‘gespecialiseerde’ aspecten van menselijke voortplanting (hoogrisicosituaties, prenatale diagnose, het geven van prenatale lessen, perinatale thuiszorg, management, kwaliteitszorg, ondernemerschap…)
‘Integrale zorg’ en maximale integratie van de verschillende opleidingsonderdelen 
wordt nagestreefd.
Het theoretisch en het klinisch onderwijs nemen elk de helft van het programma in beslag, met meer theorie en minder klinisch onderwijs in het begin en het omgekeerde naar het einde van de opleiding toe.
De vakken ‘vroedkunde’ (embryologie, gynaecologie, genetica, verloskundige farmacologie, anesthesie en reanimatie, seksuologie en geboorteregeling, neonatologie) vormen de kern van de opleiding en worden ondersteund door een geheel van biomedische en sociale wetenschappen. 



Studiepunten

180

Vroedkunde - Professionele bachelor

Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

 

Vroedkunde situeert zich in het domein van de reproductieve geneeskunde en  is gericht op de begeleiding van de zwangerschap, het geboorteproces en de zorg voor de moeder en het kind
In het 1ste jaar leer je alles over de gezonde zwangerschap, bevalling en pasgeborene. 
(de fysiologie)
In het 2de jaar komen de bedreigde menselijke voortplanting, zwangerschap, bevalling en pasgeborene aan bod. 
(de pathologie)
Het 3de jaar richt zich op de ‘gespecialiseerde’ aspecten van menselijke voortplanting (hoogrisicosituaties, prenatale diagnose, het geven van prenatale lessen, perinatale thuiszorg, management, kwaliteitszorg, ondernemerschap…)
‘Integrale zorg’ en maximale integratie van de verschillende opleidingsonderdelen 
wordt nagestreefd.
Het theoretisch en het klinisch onderwijs nemen elk de helft van het programma in beslag, met meer theorie en minder klinisch onderwijs in het begin en het omgekeerde naar het einde van de opleiding toe.
De vakken ‘vroedkunde’ (embryologie, gynaecologie, genetica, verloskundige farmacologie, anesthesie en reanimatie, seksuologie en geboorteregeling, neonatologie) vormen de kern van de opleiding en worden ondersteund door een geheel van biomedische en sociale wetenschappen. 



Studiepunten

180

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een existentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. We stellen geen voorwaarden van een minimum aantal studiepunten, maar het gaat wel altijd om een pakket van meerdere vakken.

Katholieke Hogeschool VIVES - Campus Brugge

F.L.O.W.S.
 

Focus on healthy Life, Organisations and Wellbeing in Society.
In dit Engelstalig keuzetraject of minor ligt de focus op een gezond leven en hoe je dit als professional kan ondersteunen en realiseren, op individueel niveau maar ook op organisatorisch of maatschappelijk niveau. 



Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):

Erasmushogeschool Brussel - Departement Onderwijs & Pedagogie / Departement Gezondheidszorg & Landschapsarchitectuur

Karel de Grote Hogeschool - Campus Zuid

Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen - Campus Spoor Noord (Gezondheid en Welzijn/Onderwijs en Training )

Thomas More - Campus Turnhout

Thomas More - Campus Lier

UC Leuven-Limburg - Campus Gasthuisberg

Hogeschool PXL - Campus Guffenslaan

UC Leuven-Limburg - Campus LiZa

Katholieke Hogeschool VIVES - Campus Kortrijk

Arteveldehogeschool - Campus Kantienberg

Odisee - Campus Waas


Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor studenten met een buitenlands diploma.

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info bij de organiserende onderwijsinstellingen en op deze pagina's: 
Language admission requirements
Dutch languages levels

Situering

Opleiding: Vroedkunde 

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Gezondheidszorg

Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Medische activiteiten, Sociaal dienstbetoon, Sociale wetenschappen,

Schoolvakken SO: Biologie, Verzorging,

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Vroedkunde






Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.

Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:

Schakelprogramma's specifiek na Vroedkunde


Gezondheidsvoorlichting en -bevordering - Universiteit Gent Campus Gent

Management en beleid van de gezondheidszorg - Universiteit Gent Campus Gent

Management en beleid van de gezondheidszorg - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Management, zorg en beleid in de gerontologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Psychologie - Universiteit Gent Campus Gent

Psychologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Seksuologie - KU Leuven



Verpleegkunde en vroedkunde - Universiteit Gent Campus Gent

Verpleegkunde en vroedkunde - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor

Audiovisuele kunsten: Radio en Schrijven - Erasmushogeschool Brussel RITCS (Royal Institute for Theatre, Cinema & Sound) - School of Arts

Bedrijfskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Communicatiewetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent



EU-Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Filmstudies en visuele cultuur - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Geografie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Meertalige professionele communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Mobiliteitswetenschappen - Universiteit Hasselt Campus Hasselt

Onderwijskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Opleidings- en onderwijswetenschappen - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Politieke communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Politieke wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Politieke wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Sociologie - Universiteit Gent Campus Gent

Sociologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Stedenbouw en ruimtelijke planning - Universiteit Antwerpen Campus Mutsaard

Theater- en filmwetenschap - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


een specifieke lerarenopleiding

Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen. Met dit diploma kan je les geven in de vakken die aansluiten bij je secundaire - of bachelor- of masteropleiding. De specifieke lerarenopleiding omvat 60 studiepunten waarvan 30 voor het theoretische gedeelte en 30 voor de praktijkcomponent. De SLO kan georganiseerd worden door een centrum voor volwassenenonderwijs, hogeschool of universiteit.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Erasmushogeschool Brussel, Departement Onderwijs & Pedagogie / Departement Gezondheidszorg & Landschapsarchitectuur

Starten in februari
Werkstudententraject

Karel de Grote Hogeschool, Campus Zuid

Starten in februari
Werkstudententraject

UC Leuven-Limburg, Campus Gasthuisberg

Starten in februari

UC Leuven-Limburg, Campus LiZa

Starten in februari

Katholieke Hogeschool VIVES, Campus Kortrijk

Afstandsonderwijs

Arteveldehogeschool, Campus Kantienberg

Starten in februari

Odisee, Campus Waas

Afstandsonderwijs
Starten in februari

Instellingen

Laarbeeklaan 121  1090 Jette
02 472 52 00    


Noorderplaats 2  2000 Antwerpen
03 220 55 00    


Brusselstraat 45  2018 Antwerpen
03 613 13 13    


Campus Blairon 800  2300 Turnhout
014 80 61 01    


Antwerpsestraat 99  2500 Lier
03 480 29 10    


Herestraat 49  3000 Leuven
016 37 52 00    


Guffenslaan 39  3500 Hasselt
011 77 52 00    


Schiepse bos 5  3600 Genk
011 800 600    


Xaverianenstraat 10  8200 Sint-Michiels
0800 96322    


Doorniksesteenweg 145  8500 Kortrijk
056 26 41 40    


Voetweg 66  9000 Gent
09 234 70 00    


Hospitaalstraat 23  9100 Sint-Niklaas
03 776 43 48    


Beroepsuitwegen

De taak van de vroedvrouw bestaat erin om als medische professional op te treden tijdens de reproductieve periode.
De vroedvrouw treedt begeleidend en adviserend op tijdens de zwangerschap, tijdens de geboorte en in de periode daarbij aansluitend.
Zij kan op eigen verantwoordelijkheid de normale geboorte leiden en alle handelingen stellen die daarbij vereist zijn.
Zij verleent de neonatale zorgen van de pasgeborene en de kraamverzorging aan de moeder.
Bij afwezigheid van de geneesheer verleent zij de eerste hulp.
Ze neemt in functie van haar specifieke taak de nodige preventieve maatregelen. 
Ze spoort eventuele afwijkingen op bij moeder en kind.
Bepaalde verpleegkundige handelingen zijn voorbehouden voor vroedvrouwen.
Wat de tewerkstellingsmogelijkheden betreft maken we een onderscheid tussen de eerste en tweede lijn.
In de eerste lijn werk je als vroedvrouw buiten het ziekenhuis, in een zelfstandige praktijk, een geboortecentrum, bij Kind en Gezin …
De tweede lijn vindt plaats in het ziekenhuis, met ook hier meerdere mogelijkheden zoals de kraam- of verlosafdeling, prematurenafdeling, raadpleging,...
Ook het onderwijs behoort tot de mogelijkheden, mits een lerarenopleiding.
De beroepspraktijk is echter steeds in evolutie.
Om kwaliteitsvolle zorg te kunnen blijven aanbieden, is het heel belangrijk dat je je als vroedvrouw levenslang bijschoolt.
Wetenschappelijk onderzoek en wetenschappelijk denken zijn hierbij essentieel.
Beide vormen de leidraad in de praktische uitvoering van je beroep.

Volg hieronder de link naar nog meer informatie over het beroep met rechtstreekse links naar vacatures.

Mogelijke beroepen

Vroedvrouw (m/v/x)

Vlaamse Kwalificatiestructuur

  • Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.

VKS - Onderwijskwalificatie Professionele Bachelor: Vroedkunde

VDAB - Studie schoolverlaters: PBA_vroedkunde.pdf

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Economie-moderne talen (ASO) 217 0,75% 75,48% 17 17 21 43 112 7
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) 290 4,60% 62,86% 35 35 43 50 115 12
Handel (TSO) 86 0,61% 48,58% 18 11 15 19 18 5
Humane wetenschappen (ASO) 457 1,71% 75,39% 34 32 45 75 247 24
Jeugd- en gehandicaptenzorg (TSO) 50 1,45% 55,92% 5 10 9 8 15 3
Kinderzorg (BSO) 104 1,95% 23,52% 44 18 9 10 9 14
Latijn-moderne talen (ASO) 67 0,64% 85,02% 4 4 9 45 5
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) 45 0,69% 59,71% 8 7 4 4 18 4
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 124 1,13% 88,57% 6 7 15 95 1
Schoonheidsverzorging (TSO) 70 1,84% 48,74% 15 13 5 14 19 4
Secretariaat-talen (TSO) 42 0,73% 40,55% 9 11 6 6 8 2
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 569 2,52% 63,90% 84 52 62 109 235 27
Techniek-wetenschappen (TSO) 39 0,92% 79,44% 4 3 11 21
Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige (BSO) 47 0,65% 19,76% 27 3 6 2 3 6
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 138 0,40% 89,06% 2 4 4 20 100 8

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming

Higher education in Flanders: general information

Language admission requirements for higher education in Dutch

Dutch language levels explained

Language requirements


Instelling Taalniveau ITNA CNaVT CNaVT Staats-
examen
Certificaat CVO Eigen Succesvol
Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen Campus Spoor Noord (Gezondheid en Welzijn/Onderwijs en Training ) Vantage (B2)
Arteveldehogeschool Campus Kantienberg Vantage (B2)
Erasmushogeschool Brussel Departement Onderwijs & Pedagogie / Departement Gezondheidszorg & Landschapsarchitectuur Vantage (B2)
Hogeschool PXL Campus Guffenslaan Vantage (B2)
Karel de Grote Hogeschool Campus Zuid Vantage (B2)
Katholieke Hogeschool VIVES Campus Brugge Vantage (B2)
Katholieke Hogeschool VIVES Campus Kortrijk Vantage (B2)
Odisee Campus Waas Vantage (B2)
Thomas More Campus Lier Vantage (B2)
UC Leuven-Limburg Campus Gasthuisberg Vantage (B2)
UC Leuven-Limburg Campus LiZa Vantage (B2)

Gegevens bijgewerkt tot 15-02-2017

Vroedkunde - Professionele bachelor

Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

 

Vroedkunde situeert zich in het domein van de reproductieve geneeskunde en  is gericht op de begeleiding van de zwangerschap, het geboorteproces en de zorg voor de moeder en het kind
In het 1ste jaar leer je alles over de gezonde zwangerschap, bevalling en pasgeborene. 
(de fysiologie)
In het 2de jaar komen de bedreigde menselijke voortplanting, zwangerschap, bevalling en pasgeborene aan bod. 
(de pathologie)
Het 3de jaar richt zich op de ‘gespecialiseerde’ aspecten van menselijke voortplanting (hoogrisicosituaties, prenatale diagnose, het geven van prenatale lessen, perinatale thuiszorg, management, kwaliteitszorg, ondernemerschap…)
‘Integrale zorg’ en maximale integratie van de verschillende opleidingsonderdelen 
wordt nagestreefd.
Het theoretisch en het klinisch onderwijs nemen elk de helft van het programma in beslag, met meer theorie en minder klinisch onderwijs in het begin en het omgekeerde naar het einde van de opleiding toe.
De vakken ‘vroedkunde’ (embryologie, gynaecologie, genetica, verloskundige farmacologie, anesthesie en reanimatie, seksuologie en geboorteregeling, neonatologie) vormen de kern van de opleiding en worden ondersteund door een geheel van biomedische en sociale wetenschappen. 



Studiepunten

180

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een existentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. We stellen geen voorwaarden van een minimum aantal studiepunten, maar het gaat wel altijd om een pakket van meerdere vakken.

Katholieke Hogeschool VIVES - Campus Brugge

F.L.O.W.S.
 

Focus on healthy Life, Organisations and Wellbeing in Society.
In dit Engelstalig keuzetraject of minor ligt de focus op een gezond leven en hoe je dit als professional kan ondersteunen en realiseren, op individueel niveau maar ook op organisatorisch of maatschappelijk niveau. 



Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):

Erasmushogeschool Brussel - Departement Onderwijs & Pedagogie / Departement Gezondheidszorg & Landschapsarchitectuur

Karel de Grote Hogeschool - Campus Zuid

Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen - Campus Spoor Noord (Gezondheid en Welzijn/Onderwijs en Training )

Thomas More - Campus Turnhout

Thomas More - Campus Lier

UC Leuven-Limburg - Campus Gasthuisberg

Hogeschool PXL - Campus Guffenslaan

UC Leuven-Limburg - Campus LiZa

Katholieke Hogeschool VIVES - Campus Kortrijk

Arteveldehogeschool - Campus Kantienberg

Odisee - Campus Waas


Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor studenten met een buitenlands diploma.

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info bij de organiserende onderwijsinstellingen en op deze pagina's: 
Language admission requirements
Dutch languages levels

Situering

Opleiding: Vroedkunde 

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Gezondheidszorg

Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Medische activiteiten, Sociaal dienstbetoon, Sociale wetenschappen,

Schoolvakken SO: Biologie, Verzorging,

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Vroedkunde






Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.

Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:

Schakelprogramma's specifiek na Vroedkunde


Gezondheidsvoorlichting en -bevordering - Universiteit Gent Campus Gent

Management en beleid van de gezondheidszorg - Universiteit Gent Campus Gent

Management en beleid van de gezondheidszorg - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Management, zorg en beleid in de gerontologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Psychologie - Universiteit Gent Campus Gent

Psychologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Seksuologie - KU Leuven



Verpleegkunde en vroedkunde - Universiteit Gent Campus Gent

Verpleegkunde en vroedkunde - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor

Audiovisuele kunsten: Radio en Schrijven - Erasmushogeschool Brussel RITCS (Royal Institute for Theatre, Cinema & Sound) - School of Arts

Bedrijfskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Communicatiewetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent



EU-Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Filmstudies en visuele cultuur - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Geografie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Meertalige professionele communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Mobiliteitswetenschappen - Universiteit Hasselt Campus Hasselt

Onderwijskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Opleidings- en onderwijswetenschappen - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Politieke communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Politieke wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Politieke wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Sociologie - Universiteit Gent Campus Gent

Sociologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Stedenbouw en ruimtelijke planning - Universiteit Antwerpen Campus Mutsaard

Theater- en filmwetenschap - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


een specifieke lerarenopleiding

Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen. Met dit diploma kan je les geven in de vakken die aansluiten bij je secundaire - of bachelor- of masteropleiding. De specifieke lerarenopleiding omvat 60 studiepunten waarvan 30 voor het theoretische gedeelte en 30 voor de praktijkcomponent. De SLO kan georganiseerd worden door een centrum voor volwassenenonderwijs, hogeschool of universiteit.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Erasmushogeschool Brussel, Departement Onderwijs & Pedagogie / Departement Gezondheidszorg & Landschapsarchitectuur

Starten in februari
Werkstudententraject

Karel de Grote Hogeschool, Campus Zuid

Starten in februari
Werkstudententraject

UC Leuven-Limburg, Campus Gasthuisberg

Starten in februari

UC Leuven-Limburg, Campus LiZa

Starten in februari

Katholieke Hogeschool VIVES, Campus Kortrijk

Afstandsonderwijs

Arteveldehogeschool, Campus Kantienberg

Starten in februari

Odisee, Campus Waas

Afstandsonderwijs
Starten in februari

Instellingen

Laarbeeklaan 121  1090 Jette
02 472 52 00    


Noorderplaats 2  2000 Antwerpen
03 220 55 00    


Brusselstraat 45  2018 Antwerpen
03 613 13 13    


Campus Blairon 800  2300 Turnhout
014 80 61 01    


Antwerpsestraat 99  2500 Lier
03 480 29 10    


Herestraat 49  3000 Leuven
016 37 52 00    


Guffenslaan 39  3500 Hasselt
011 77 52 00    


Schiepse bos 5  3600 Genk
011 800 600    


Xaverianenstraat 10  8200 Sint-Michiels
0800 96322    


Doorniksesteenweg 145  8500 Kortrijk
056 26 41 40    


Voetweg 66  9000 Gent
09 234 70 00    


Hospitaalstraat 23  9100 Sint-Niklaas
03 776 43 48    


Beroepsuitwegen

De taak van de vroedvrouw bestaat erin om als medische professional op te treden tijdens de reproductieve periode.
De vroedvrouw treedt begeleidend en adviserend op tijdens de zwangerschap, tijdens de geboorte en in de periode daarbij aansluitend.
Zij kan op eigen verantwoordelijkheid de normale geboorte leiden en alle handelingen stellen die daarbij vereist zijn.
Zij verleent de neonatale zorgen van de pasgeborene en de kraamverzorging aan de moeder.
Bij afwezigheid van de geneesheer verleent zij de eerste hulp.
Ze neemt in functie van haar specifieke taak de nodige preventieve maatregelen. 
Ze spoort eventuele afwijkingen op bij moeder en kind.
Bepaalde verpleegkundige handelingen zijn voorbehouden voor vroedvrouwen.
Wat de tewerkstellingsmogelijkheden betreft maken we een onderscheid tussen de eerste en tweede lijn.
In de eerste lijn werk je als vroedvrouw buiten het ziekenhuis, in een zelfstandige praktijk, een geboortecentrum, bij Kind en Gezin …
De tweede lijn vindt plaats in het ziekenhuis, met ook hier meerdere mogelijkheden zoals de kraam- of verlosafdeling, prematurenafdeling, raadpleging,...
Ook het onderwijs behoort tot de mogelijkheden, mits een lerarenopleiding.
De beroepspraktijk is echter steeds in evolutie.
Om kwaliteitsvolle zorg te kunnen blijven aanbieden, is het heel belangrijk dat je je als vroedvrouw levenslang bijschoolt.
Wetenschappelijk onderzoek en wetenschappelijk denken zijn hierbij essentieel.
Beide vormen de leidraad in de praktische uitvoering van je beroep.

Volg hieronder de link naar nog meer informatie over het beroep met rechtstreekse links naar vacatures.

Mogelijke beroepen

Vroedvrouw (m/v/x)

Vlaamse Kwalificatiestructuur

  • Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.

VKS - Onderwijskwalificatie Professionele Bachelor: Vroedkunde

VDAB - Studie schoolverlaters: PBA_vroedkunde.pdf

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Economie-moderne talen (ASO) 217 0,75% 75,48% 17 17 21 43 112 7
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) 290 4,60% 62,86% 35 35 43 50 115 12
Handel (TSO) 86 0,61% 48,58% 18 11 15 19 18 5
Humane wetenschappen (ASO) 457 1,71% 75,39% 34 32 45 75 247 24
Jeugd- en gehandicaptenzorg (TSO) 50 1,45% 55,92% 5 10 9 8 15 3
Kinderzorg (BSO) 104 1,95% 23,52% 44 18 9 10 9 14
Latijn-moderne talen (ASO) 67 0,64% 85,02% 4 4 9 45 5
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) 45 0,69% 59,71% 8 7 4 4 18 4
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 124 1,13% 88,57% 6 7 15 95 1
Schoonheidsverzorging (TSO) 70 1,84% 48,74% 15 13 5 14 19 4
Secretariaat-talen (TSO) 42 0,73% 40,55% 9 11 6 6 8 2
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 569 2,52% 63,90% 84 52 62 109 235 27
Techniek-wetenschappen (TSO) 39 0,92% 79,44% 4 3 11 21
Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige (BSO) 47 0,65% 19,76% 27 3 6 2 3 6
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 138 0,40% 89,06% 2 4 4 20 100 8

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming

Higher education in Flanders: general information

Language admission requirements for higher education in Dutch

Dutch language levels explained

Language requirements


Instelling Taalniveau ITNA CNaVT CNaVT Staats-
examen
Certificaat CVO Eigen Succesvol
Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen Campus Spoor Noord (Gezondheid en Welzijn/Onderwijs en Training ) Vantage (B2)
Arteveldehogeschool Campus Kantienberg Vantage (B2)
Erasmushogeschool Brussel Departement Onderwijs & Pedagogie / Departement Gezondheidszorg & Landschapsarchitectuur Vantage (B2)
Hogeschool PXL Campus Guffenslaan Vantage (B2)
Karel de Grote Hogeschool Campus Zuid Vantage (B2)
Katholieke Hogeschool VIVES Campus Brugge Vantage (B2)
Katholieke Hogeschool VIVES Campus Kortrijk Vantage (B2)
Odisee Campus Waas Vantage (B2)
Thomas More Campus Lier Vantage (B2)
UC Leuven-Limburg Campus Gasthuisberg Vantage (B2)
UC Leuven-Limburg Campus LiZa Vantage (B2)

Gegevens bijgewerkt tot 15-02-2017