Medische beeldvorming - Professionele bachelor

 

Algemene info


Medische beeldvorming is een verzamelnaam voor allerlei manieren om beelden te maken van het inwendige van de mens.
Je leert medische beelden maken van patiënten zodat de arts een diagnose kan stellen.
In het 1ste jaar wordt het meeste aandacht besteed aan het skelet en het bewegingsstelsel.
Vanaf het 2de jaar wordt het terrein verlegd naar het spijsverterings-, ademhalings-, uitscheidings- en bloedvatenstelsel.
In het 3de jaar worden het zenuwstelsel, het hormonaal stelsel en de zintuigen onder de loep genomen.
De onderzoeksmethodes worden complexer.
Zo wordt met de röntgenbuis begonnen in het 1ste jaar en wordt de CT-scan en echografie in het 2de jaar uitgediept.
In het 3de jaar ligt het accent op complexe methodes, zoals magnetische resonantie en nucleaire geneeskunde.
Het programma omvat verschillende domeinen:
existentiële wetenschappen (wijsbegeerte, ethiek, religie), psychologische wetenschappen (psychologie, sociale vaardigheden), gezondheidswetenschappen (patiëntenzorg, EHBO, ziekenhuishygiëne), biomedische wetenschappen (fysiologie, anatomie, farmacologie), theorie medische beeldvorming (technologie, radiologie, digitaal beeldbeheer, stralingsfysica, …) en vaardigheidsonderwijs, waar je leert patiënten juist te positioneren en de verschillende toestellen leert instellen en bedienen (klassieke radiologie, echografie, CT-scan, MR, mammografie, nucleaire geneeskunde).
Reeds vanaf het 1ste jaar krijgt de student werkveldervaring via stages.

Voor wie?

Om te starten met deze opleiding heb je geen specifieke voorkennis nodig.
Interesse voor techniek en wetenschap is wel een belangrijke troef.
Je houdt van hedendaagse technologie én werkt graag met mensen.


Aanvullende info:

Odisee - Campus Brussel - Terranova


Studiepunten

180

Medische beeldvorming - Professionele bachelor

Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

 

Algemene info


Medische beeldvorming is een verzamelnaam voor allerlei manieren om beelden te maken van het inwendige van de mens.
Je leert medische beelden maken van patiënten zodat de arts een diagnose kan stellen.
In het 1ste jaar wordt het meeste aandacht besteed aan het skelet en het bewegingsstelsel.
Vanaf het 2de jaar wordt het terrein verlegd naar het spijsverterings-, ademhalings-, uitscheidings- en bloedvatenstelsel.
In het 3de jaar worden het zenuwstelsel, het hormonaal stelsel en de zintuigen onder de loep genomen.
De onderzoeksmethodes worden complexer.
Zo wordt met de röntgenbuis begonnen in het 1ste jaar en wordt de CT-scan en echografie in het 2de jaar uitgediept.
In het 3de jaar ligt het accent op complexe methodes, zoals magnetische resonantie en nucleaire geneeskunde.
Het programma omvat verschillende domeinen:
existentiële wetenschappen (wijsbegeerte, ethiek, religie), psychologische wetenschappen (psychologie, sociale vaardigheden), gezondheidswetenschappen (patiëntenzorg, EHBO, ziekenhuishygiëne), biomedische wetenschappen (fysiologie, anatomie, farmacologie), theorie medische beeldvorming (technologie, radiologie, digitaal beeldbeheer, stralingsfysica, …) en vaardigheidsonderwijs, waar je leert patiënten juist te positioneren en de verschillende toestellen leert instellen en bedienen (klassieke radiologie, echografie, CT-scan, MR, mammografie, nucleaire geneeskunde).
Reeds vanaf het 1ste jaar krijgt de student werkveldervaring via stages.

Voor wie?

Om te starten met deze opleiding heb je geen specifieke voorkennis nodig.
Interesse voor techniek en wetenschap is wel een belangrijke troef.
Je houdt van hedendaagse technologie én werkt graag met mensen.


Aanvullende info:

Odisee - Campus Brussel - Terranova


Studiepunten

180

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor studenten met een buitenlands diploma.

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info bij de organiserende onderwijsinstellingen en op deze pagina's: 
Language admission requirements
Dutch languages levels

Situering

Opleiding: Medische beeldvorming 

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Gezondheidszorg

Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Medische activiteiten, Sociaal dienstbetoon, Techniek,

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Medische beeldvorming



Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.

Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:

Schakelprogramma's specifiek na Medische beeldvorming

Management en beleid van de gezondheidszorg - Universiteit Gent Campus Gent

Management en beleid van de gezondheidszorg - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Management, zorg en beleid in de gerontologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Psychologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor

Audiovisuele kunsten: Radio en Schrijven - Erasmushogeschool Brussel RITCS (Royal Institute for Theatre, Cinema & Sound) - School of Arts

Bedrijfskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Communicatiewetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent



EU-Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Filmstudies en visuele cultuur - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Geografie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Meertalige professionele communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Mobiliteitswetenschappen - Universiteit Hasselt Campus Hasselt

Onderwijskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Opleidings- en onderwijswetenschappen - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Politieke communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Politieke wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Politieke wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Sociologie - Universiteit Gent Campus Gent

Sociologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Stedenbouw en ruimtelijke planning - Universiteit Antwerpen Campus Mutsaard

Theater- en filmwetenschap - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


een specifieke lerarenopleiding

Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen. Met dit diploma kan je les geven in de vakken die aansluiten bij je secundaire - of bachelor- of masteropleiding. De specifieke lerarenopleiding omvat 60 studiepunten waarvan 30 voor het theoretische gedeelte en 30 voor de praktijkcomponent. De SLO kan georganiseerd worden door een centrum voor volwassenenonderwijs, hogeschool of universiteit.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Instellingen

Blekerijstraat 23-29 bus 1  1000 Brussel
02 608 14 44    


Beroepsuitwegen

Medische beeldvormers hebben een beroep met veel verantwoordelijkheden.
Je werk blijft mensenwerk, maar wel technisch ondersteund mensenwerk.
Je bent vaak de rechterhand van de arts-radioloog en de arts-nuclearist.
Een flink deel van de onderzoeken onder hun leiding voer je zelfstandig uit en je assisteert hen bij complexere onderzoeken en interventietechnieken.
Je kunt aan de slag in ziekenhuizen, op de diensten radiologie, nucleaire geneeskunde, radiotherapie en hartcatheterisatie. 
Maar als je klinische ervaring hebt, kun je ook terecht in het onderwijs of in de bedrijfswereld, bijvoorbeeld als medisch vertegenwoordiger.
Ook de bedrijven die materiaal voor medische beeldvorming maken en verkopen, zijn een mogelijkheid.   

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Technoloog medische beeldvorming

VDAB - Studie schoolverlaters: PBA_medische beeldvorming.pdf

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) 33 0,52% 60,09% 6 2 5 6 13 1
Humane wetenschappen (ASO) 33 0,12% 68,20% 5 1 4 7 15 1
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) 37 0,57% 49,47% 8 5 4 12 8
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 51 0,23% 40,36% 6 14 7 13 6 5

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming

Higher education in Flanders: general information

Language admission requirements for higher education in Dutch

Dutch language levels explained

Language requirements


Instelling Taalniveau ITNA CNaVT CNaVT Staats-
examen
Certificaat CVO Eigen Succesvol
Odisee Campus Brussel - Terranova Vantage (B2)

Gegevens bijgewerkt tot 20-02-2017

Medische beeldvorming - Professionele bachelor

Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

 

Algemene info


Medische beeldvorming is een verzamelnaam voor allerlei manieren om beelden te maken van het inwendige van de mens.
Je leert medische beelden maken van patiënten zodat de arts een diagnose kan stellen.
In het 1ste jaar wordt het meeste aandacht besteed aan het skelet en het bewegingsstelsel.
Vanaf het 2de jaar wordt het terrein verlegd naar het spijsverterings-, ademhalings-, uitscheidings- en bloedvatenstelsel.
In het 3de jaar worden het zenuwstelsel, het hormonaal stelsel en de zintuigen onder de loep genomen.
De onderzoeksmethodes worden complexer.
Zo wordt met de röntgenbuis begonnen in het 1ste jaar en wordt de CT-scan en echografie in het 2de jaar uitgediept.
In het 3de jaar ligt het accent op complexe methodes, zoals magnetische resonantie en nucleaire geneeskunde.
Het programma omvat verschillende domeinen:
existentiële wetenschappen (wijsbegeerte, ethiek, religie), psychologische wetenschappen (psychologie, sociale vaardigheden), gezondheidswetenschappen (patiëntenzorg, EHBO, ziekenhuishygiëne), biomedische wetenschappen (fysiologie, anatomie, farmacologie), theorie medische beeldvorming (technologie, radiologie, digitaal beeldbeheer, stralingsfysica, …) en vaardigheidsonderwijs, waar je leert patiënten juist te positioneren en de verschillende toestellen leert instellen en bedienen (klassieke radiologie, echografie, CT-scan, MR, mammografie, nucleaire geneeskunde).
Reeds vanaf het 1ste jaar krijgt de student werkveldervaring via stages.

Voor wie?

Om te starten met deze opleiding heb je geen specifieke voorkennis nodig.
Interesse voor techniek en wetenschap is wel een belangrijke troef.
Je houdt van hedendaagse technologie én werkt graag met mensen.


Aanvullende info:

Odisee - Campus Brussel - Terranova


Studiepunten

180

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor studenten met een buitenlands diploma.

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info bij de organiserende onderwijsinstellingen en op deze pagina's: 
Language admission requirements
Dutch languages levels

Situering

Opleiding: Medische beeldvorming 

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Gezondheidszorg

Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Medische activiteiten, Sociaal dienstbetoon, Techniek,

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Medische beeldvorming



Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.

Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:

Schakelprogramma's specifiek na Medische beeldvorming

Management en beleid van de gezondheidszorg - Universiteit Gent Campus Gent

Management en beleid van de gezondheidszorg - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Management, zorg en beleid in de gerontologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Psychologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor

Audiovisuele kunsten: Radio en Schrijven - Erasmushogeschool Brussel RITCS (Royal Institute for Theatre, Cinema & Sound) - School of Arts

Bedrijfskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Communicatiewetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent



EU-Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Filmstudies en visuele cultuur - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Geografie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Meertalige professionele communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Mobiliteitswetenschappen - Universiteit Hasselt Campus Hasselt

Onderwijskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Opleidings- en onderwijswetenschappen - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Politieke communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Politieke wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Politieke wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Sociologie - Universiteit Gent Campus Gent

Sociologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Stedenbouw en ruimtelijke planning - Universiteit Antwerpen Campus Mutsaard

Theater- en filmwetenschap - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


een specifieke lerarenopleiding

Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen. Met dit diploma kan je les geven in de vakken die aansluiten bij je secundaire - of bachelor- of masteropleiding. De specifieke lerarenopleiding omvat 60 studiepunten waarvan 30 voor het theoretische gedeelte en 30 voor de praktijkcomponent. De SLO kan georganiseerd worden door een centrum voor volwassenenonderwijs, hogeschool of universiteit.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Instellingen

Blekerijstraat 23-29 bus 1  1000 Brussel
02 608 14 44    


Beroepsuitwegen

Medische beeldvormers hebben een beroep met veel verantwoordelijkheden.
Je werk blijft mensenwerk, maar wel technisch ondersteund mensenwerk.
Je bent vaak de rechterhand van de arts-radioloog en de arts-nuclearist.
Een flink deel van de onderzoeken onder hun leiding voer je zelfstandig uit en je assisteert hen bij complexere onderzoeken en interventietechnieken.
Je kunt aan de slag in ziekenhuizen, op de diensten radiologie, nucleaire geneeskunde, radiotherapie en hartcatheterisatie. 
Maar als je klinische ervaring hebt, kun je ook terecht in het onderwijs of in de bedrijfswereld, bijvoorbeeld als medisch vertegenwoordiger.
Ook de bedrijven die materiaal voor medische beeldvorming maken en verkopen, zijn een mogelijkheid.   

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Technoloog medische beeldvorming

VDAB - Studie schoolverlaters: PBA_medische beeldvorming.pdf

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) 33 0,52% 60,09% 6 2 5 6 13 1
Humane wetenschappen (ASO) 33 0,12% 68,20% 5 1 4 7 15 1
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) 37 0,57% 49,47% 8 5 4 12 8
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 51 0,23% 40,36% 6 14 7 13 6 5

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming

Higher education in Flanders: general information

Language admission requirements for higher education in Dutch

Dutch language levels explained

Language requirements


Instelling Taalniveau ITNA CNaVT CNaVT Staats-
examen
Certificaat CVO Eigen Succesvol
Odisee Campus Brussel - Terranova Vantage (B2)

Gegevens bijgewerkt tot 20-02-2017