HO
- Startpagina HO
- Algemene info HO
- Graduaatsopleidingen
- HBO5 Verpleegkunde
- Professionele bachelor
- Academische bachelor
- Ba-na-Ba
- Master
- Ma-na-Ma
- Postgraduaat
- Schakelprogramma's
- Studierendement
- Zoeken via alfabet
- Zoeken via belangstelling
- Zoeken via studiegebied
- Zoeken via schoolvakken
- Zoeken via instelling
- Zoeken via campussen
- Zoeken via provincie
- Zoeken via trefwoorden
- Zoeken via onderwijstaal
- Keuzetrajecten HO
- Flexibel studeren
- Functiebeperking en HO
- Recht op vrijstellingen?
- Zelftests
- Keuzerooster
- Buiten Vlaanderen
- International students
- Bacheloropleidingen
- Leerkrediet
- Studentenhuizen
- SID-in's
- Studievoortgang
- Stoppen in HO
- Veranderen in HO
- Rapport schoolverlaters VDAB
- Deeltijds Kunstonderwijs
- Linken
- Downloads
- Moeilijke woorden

Biomedische laboratoriumtechnologie : Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - Professionele bachelor
Deze opleiding omvat een evenwichtige mix van wetenschappelijke basisvakken (chemie, celbiologie, statistiek, …) en medische vakken (microbiologie, hematologie, …).
De farmaceutisch biologische (FBT) laborant zal voornamelijk tewerkgesteld worden in onderzoekslaboratoria van universiteiten of in farmaceutische - en biotechnologiebedrijven. Hij zal meewerken aan onderzoek naar nieuwe geneesmiddelen, vaccins, … voor de behandeling van bijvoorbeeld kanker of covid. Of hij zal geneesmiddelen onderwerpen aan een kwaliteitscontrole. Naast deze onderwerpen, komen in de FBT-opleiding ook farmaceutische vakken (geneesmiddelenleer, bereiding van geneesmiddelen, …) en biotechnologische vakken (kloneren, CRISPR-cas technologie, …) aan bod.
In deze praktijkgerichte opleiding is er een evenwichtige verdeling tussen theorie- en labo-onderwijs. Je zal labovaardigheden ontwikkelen in hoogtechnologische laboratoria, waarbij inzicht in gebruikte technieken, software en apparatuur wordt bijgebracht. De opleiding wordt afgesloten met stages in het werkveld en een bachelorproef.
Afhankelijk van de hogeschool worden keuzetrajecten georganiseerd.
Voor wie?
Een wetenschappelijk gerichte vooropleiding is niet strikt noodzakelijk, maar wel meegenomen. Eventueel kan je zomercursussen in wetenschappelijke vakken volgen (bijvoorbeeld chemie of rekenvaardigheden).
Je bent geïnteresseerd in fundamenteel of toegepast wetenschappelijk onderzoek. Je bent nieuwsgierig en kritisch en vindt laboratoriumwerk boeiend. Je bent nauwgezet, punctueel, gedreven en werkt graag samen in team. Meewerken aan de ontwikkeling van nieuwe technieken en geneesmiddelen vind je uitermate boeiend.
Studiepunten
180

Biomedische laboratoriumtechnologie : Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - Professionele bachelor |
|
- Beschrijving
- Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Flexibel?
- Instellingen
- Beroepen
- VKS
- VDAB
- Studie-
rendement
Algemene info
Deze opleiding omvat een evenwichtige mix van wetenschappelijke basisvakken (chemie, celbiologie, statistiek, …) en medische vakken (microbiologie, hematologie, …).
De farmaceutisch biologische (FBT) laborant zal voornamelijk tewerkgesteld worden in onderzoekslaboratoria van universiteiten of in farmaceutische - en biotechnologiebedrijven. Hij zal meewerken aan onderzoek naar nieuwe geneesmiddelen, vaccins, … voor de behandeling van bijvoorbeeld kanker of covid. Of hij zal geneesmiddelen onderwerpen aan een kwaliteitscontrole. Naast deze onderwerpen, komen in de FBT-opleiding ook farmaceutische vakken (geneesmiddelenleer, bereiding van geneesmiddelen, …) en biotechnologische vakken (kloneren, CRISPR-cas technologie, …) aan bod.
In deze praktijkgerichte opleiding is er een evenwichtige verdeling tussen theorie- en labo-onderwijs. Je zal labovaardigheden ontwikkelen in hoogtechnologische laboratoria, waarbij inzicht in gebruikte technieken, software en apparatuur wordt bijgebracht. De opleiding wordt afgesloten met stages in het werkveld en een bachelorproef.
Afhankelijk van de hogeschool worden keuzetrajecten georganiseerd.
Voor wie?
Een wetenschappelijk gerichte vooropleiding is niet strikt noodzakelijk, maar wel meegenomen. Eventueel kan je zomercursussen in wetenschappelijke vakken volgen (bijvoorbeeld chemie of rekenvaardigheden).
Je bent geïnteresseerd in fundamenteel of toegepast wetenschappelijk onderzoek. Je bent nieuwsgierig en kritisch en vindt laboratoriumwerk boeiend. Je bent nauwgezet, punctueel, gedreven en werkt graag samen in team. Meewerken aan de ontwikkeling van nieuwe technieken en geneesmiddelen vind je uitermate boeiend.
Studiepunten
180
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
Forensisch onderzoek |
Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzondering:
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte niet bindende instaptoets voor de lerarenopleidingen.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden
De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Biomedische laboratoriumtechnologie
Afstudeerrichting: Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
Studiegebied: Gezondheidszorg
Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Medische activiteiten, Techniek,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere afstudeerrichtingen van Biomedische laboratoriumtechnologie zijn:
Biomedische laboratoriumtechnologie :
Medische laboratoriumtechnologie (Professionele bachelor - HO)
Vervolgopleidingen
Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba
een verkorte bachelor
Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.
een postgraduaat
Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.
De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een schakelprogramma
Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten
hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master.
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een
schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te
zetten.
Een schakelprogramma geeft
toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.
Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:
Schakelprogramma's specifiek na Biomedische laboratoriumtechnologie : Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie
Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor
een lerarenopleiding
Na een professionele bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Flexibele leersystemen
Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.
Erasmushogeschool Brussel, Campus Jette
Starten in februari
Thomas More, Campus Geel
Starten in februari
Karel de Grote Hogeschool, Campus Hoboken
Starten in februari
Hogeschool UCLL, Campus Gasthuisberg
Starten in februari
Howest, Campus Brugge Station - BST5
Starten in februari
Starten na de herfstvakantie
Odisee, Technologiecampus Gent
Werkstudententraject
HOGENT, Campus Vesalius
Starten in februari
Instellingen
Laarbeeklaan 121 1090 Jette
02 472 52 00![]()
![]()
Kronenburgstraat 47 2000 Antwerpen
03 220 55 80![]()
![]()
Kleinhoefstraat 4 2440 Geel
014 56 23 10![]()
![]()
Salesianenlaan 90 2660 Hoboken
03 613 17 00![]()
![]()
Herestraat 49 3000 Leuven
016 37 52 00![]()
![]()
Rijselstraat 5 8200 Sint-Michiels
050 38 12 77![]()
![]()
Gebroeders De Smetstraat 1 9000 Gent
09 265 86 10![]()
![]()
Keramiekstraat 80 9000 Gent
09 243 20 09![]()
![]()
Beroepsuitwegen
Het werkterrein van een bachelor in de biomedische laboratoriumtechnologie, afstudeerrichting FBT, situeert zich in de biomedische, biologische en farmaceutische sector.
Voor de laboratoriumtechnologen in de farmaceutische en biologische sector bestaat dit meestal uit het uitvoeren van chemische en bacteriologische analyses en het toepassen van gespecialiseerde biotechnologische technieken in het kader van het onderzoek rond medische genetica, diergeneeskunde, toxicologie, voedingsanalyse, geneesmiddelen, genetische manipulaties bij planten en dieren. De concrete werkinhoud verschilt naargelang de plaats van tewerkstelling.
Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologen oefenen hun beroep meestal uit in onderzoeks- en ontwikkelingslaboratoria van farmaceutische bedrijven, biotechnologische bedrijven, de agro-industrie of de universiteiten en andere onderzoekscentra. Sommige werken in apotheken (bv. in een ziekenhuis). Ook commercieel afgevaardigde voor promotie van nieuwe geneesmiddelen, labobenodigdheden en -apparaten behoort tot de mogelijkheden.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. Klik op een beroep voor meer informatie.
Vlaamse Kwalificatiestructuur
Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.
Studierendement
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Biotechnische wetenschappen (TSO) | 180 | 13,42 | 67,64 | 9 | 16 | 33 | 42 | 74 | 6 |
Chemie (TSO) | 217 | 14,22 | 59,23 | 19 | 32 | 33 | 56 | 66 | 11 |
Economie-moderne talen (ASO) | 85 | 0,31 | 63,19 | 8 | 9 | 9 | 22 | 25 | 12 |
Economie-wetenschappen (ASO) | 88 | 2,69 | 73,25 | 4 | 8 | 8 | 25 | 41 | 2 |
Farmaceutisch-technisch assistent (TSO) | 206 | 24,58 | 49,16 | 20 | 43 | 39 | 51 | 39 | 14 |
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) | 176 | 2,71 | 43,40 | 25 | 36 | 31 | 36 | 24 | 24 |
Humane wetenschappen (ASO) | 121 | 0,46 | 56,57 | 13 | 19 | 15 | 30 | 29 | 15 |
Latijn-wetenschappen (ASO) | 43 | 0,68 | 76,94 | 2 | 2 | 5 | 9 | 24 | 1 |
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) | 39 | 0,55 | 44,50 | 9 | 5 | 7 | 5 | 6 | 7 |
Moderne talen-wetenschappen (ASO) | 260 | 2,57 | 78,72 | 7 | 16 | 27 | 57 | 149 | 4 |
Sociale en technische wetenschappen (TSO) | 653 | 2,62 | 42,17 | 107 | 132 | 125 | 110 | 88 | 91 |
Sportwetenschappen (ASO) | 60 | 1,92 | 72,44 | 1 | 2 | 10 | 16 | 26 | 5 |
Techniek-wetenschappen (TSO) | 499 | 10,90 | 74,63 | 21 | 37 | 47 | 127 | 266 | 1 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 419 | 1,08 | 84,00 | 16 | 12 | 25 | 77 | 284 | 5 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 13-02-2022 |

Biomedische laboratoriumtechnologie : Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - Professionele bachelor |
|
- Beschrijving
- Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Flexibel?
- Instellingen
- Beroepen
- VKS
- VDAB
- Studie-
rendement
Algemene info
Deze opleiding omvat een evenwichtige mix van wetenschappelijke basisvakken (chemie, celbiologie, statistiek, …) en medische vakken (microbiologie, hematologie, …).
De farmaceutisch biologische (FBT) laborant zal voornamelijk tewerkgesteld worden in onderzoekslaboratoria van universiteiten of in farmaceutische - en biotechnologiebedrijven. Hij zal meewerken aan onderzoek naar nieuwe geneesmiddelen, vaccins, … voor de behandeling van bijvoorbeeld kanker of covid. Of hij zal geneesmiddelen onderwerpen aan een kwaliteitscontrole. Naast deze onderwerpen, komen in de FBT-opleiding ook farmaceutische vakken (geneesmiddelenleer, bereiding van geneesmiddelen, …) en biotechnologische vakken (kloneren, CRISPR-cas technologie, …) aan bod.
In deze praktijkgerichte opleiding is er een evenwichtige verdeling tussen theorie- en labo-onderwijs. Je zal labovaardigheden ontwikkelen in hoogtechnologische laboratoria, waarbij inzicht in gebruikte technieken, software en apparatuur wordt bijgebracht. De opleiding wordt afgesloten met stages in het werkveld en een bachelorproef.
Afhankelijk van de hogeschool worden keuzetrajecten georganiseerd.
Voor wie?
Een wetenschappelijk gerichte vooropleiding is niet strikt noodzakelijk, maar wel meegenomen. Eventueel kan je zomercursussen in wetenschappelijke vakken volgen (bijvoorbeeld chemie of rekenvaardigheden).
Je bent geïnteresseerd in fundamenteel of toegepast wetenschappelijk onderzoek. Je bent nieuwsgierig en kritisch en vindt laboratoriumwerk boeiend. Je bent nauwgezet, punctueel, gedreven en werkt graag samen in team. Meewerken aan de ontwikkeling van nieuwe technieken en geneesmiddelen vind je uitermate boeiend.
Studiepunten
180
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
Forensisch onderzoek |
Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzondering:
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte niet bindende instaptoets voor de lerarenopleidingen.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden
De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Biomedische laboratoriumtechnologie
Afstudeerrichting: Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
Studiegebied: Gezondheidszorg
Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Medische activiteiten, Techniek,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere afstudeerrichtingen van Biomedische laboratoriumtechnologie zijn:
Biomedische laboratoriumtechnologie :
Medische laboratoriumtechnologie (Professionele bachelor - HO)
Vervolgopleidingen
Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba
een verkorte bachelor
Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.
een postgraduaat
Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.
De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een schakelprogramma
Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten
hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master.
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een
schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te
zetten.
Een schakelprogramma geeft
toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.
Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:
Schakelprogramma's specifiek na Biomedische laboratoriumtechnologie : Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie
Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor
een lerarenopleiding
Na een professionele bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Flexibele leersystemen
Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.
Erasmushogeschool Brussel, Campus Jette
Starten in februari
Thomas More, Campus Geel
Starten in februari
Karel de Grote Hogeschool, Campus Hoboken
Starten in februari
Hogeschool UCLL, Campus Gasthuisberg
Starten in februari
Howest, Campus Brugge Station - BST5
Starten in februari
Starten na de herfstvakantie
Odisee, Technologiecampus Gent
Werkstudententraject
HOGENT, Campus Vesalius
Starten in februari
Instellingen
Laarbeeklaan 121 1090 Jette
02 472 52 00![]()
![]()
Kronenburgstraat 47 2000 Antwerpen
03 220 55 80![]()
![]()
Kleinhoefstraat 4 2440 Geel
014 56 23 10![]()
![]()
Salesianenlaan 90 2660 Hoboken
03 613 17 00![]()
![]()
Herestraat 49 3000 Leuven
016 37 52 00![]()
![]()
Rijselstraat 5 8200 Sint-Michiels
050 38 12 77![]()
![]()
Gebroeders De Smetstraat 1 9000 Gent
09 265 86 10![]()
![]()
Keramiekstraat 80 9000 Gent
09 243 20 09![]()
![]()
Beroepsuitwegen
Het werkterrein van een bachelor in de biomedische laboratoriumtechnologie, afstudeerrichting FBT, situeert zich in de biomedische, biologische en farmaceutische sector.
Voor de laboratoriumtechnologen in de farmaceutische en biologische sector bestaat dit meestal uit het uitvoeren van chemische en bacteriologische analyses en het toepassen van gespecialiseerde biotechnologische technieken in het kader van het onderzoek rond medische genetica, diergeneeskunde, toxicologie, voedingsanalyse, geneesmiddelen, genetische manipulaties bij planten en dieren. De concrete werkinhoud verschilt naargelang de plaats van tewerkstelling.
Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologen oefenen hun beroep meestal uit in onderzoeks- en ontwikkelingslaboratoria van farmaceutische bedrijven, biotechnologische bedrijven, de agro-industrie of de universiteiten en andere onderzoekscentra. Sommige werken in apotheken (bv. in een ziekenhuis). Ook commercieel afgevaardigde voor promotie van nieuwe geneesmiddelen, labobenodigdheden en -apparaten behoort tot de mogelijkheden.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. Klik op een beroep voor meer informatie.
Vlaamse Kwalificatiestructuur
Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.
Studierendement
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Biotechnische wetenschappen (TSO) | 180 | 13,42 | 67,64 | 9 | 16 | 33 | 42 | 74 | 6 |
Chemie (TSO) | 217 | 14,22 | 59,23 | 19 | 32 | 33 | 56 | 66 | 11 |
Economie-moderne talen (ASO) | 85 | 0,31 | 63,19 | 8 | 9 | 9 | 22 | 25 | 12 |
Economie-wetenschappen (ASO) | 88 | 2,69 | 73,25 | 4 | 8 | 8 | 25 | 41 | 2 |
Farmaceutisch-technisch assistent (TSO) | 206 | 24,58 | 49,16 | 20 | 43 | 39 | 51 | 39 | 14 |
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) | 176 | 2,71 | 43,40 | 25 | 36 | 31 | 36 | 24 | 24 |
Humane wetenschappen (ASO) | 121 | 0,46 | 56,57 | 13 | 19 | 15 | 30 | 29 | 15 |
Latijn-wetenschappen (ASO) | 43 | 0,68 | 76,94 | 2 | 2 | 5 | 9 | 24 | 1 |
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) | 39 | 0,55 | 44,50 | 9 | 5 | 7 | 5 | 6 | 7 |
Moderne talen-wetenschappen (ASO) | 260 | 2,57 | 78,72 | 7 | 16 | 27 | 57 | 149 | 4 |
Sociale en technische wetenschappen (TSO) | 653 | 2,62 | 42,17 | 107 | 132 | 125 | 110 | 88 | 91 |
Sportwetenschappen (ASO) | 60 | 1,92 | 72,44 | 1 | 2 | 10 | 16 | 26 | 5 |
Techniek-wetenschappen (TSO) | 499 | 10,90 | 74,63 | 21 | 37 | 47 | 127 | 266 | 1 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 419 | 1,08 | 84,00 | 16 | 12 | 25 | 77 | 284 | 5 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 13-02-2022 |