Pedagogische wetenschappen : Algemene opleiding - Academische bachelor

 

Algemene info


Algemene opleiding? deze extensie gebruikt Onderwijskiezer als een richting zowel met als zonder afstudeerrichtingen wordt georganiseerd.
De 'algemene opleiding' is dan zonder afstudeerrichting.
Er zijn, afhankelijk van de universiteit, mogelijks wel keuzetrajecten.
Info vind je  desgevallend onder het gelijknamige tabblaadje. 


Je leert opvoeding, onderwijs en vorming begrijpen en optimaliseren om individuen, groepen, instellingen en beleidsinstanties te begeleiden. Zo verdiep je je o.a. in de historische en filosofische achtergronden van recente ontwikkelingen in opvoeding, onderwijs en vorming, in onderzoek naar leren en werken in team, de effecten van probleemgestuurd leren, het opvoeden van kinderen met een beperking, nieuwe technologieën in vorming en opleiding en de meerwaarde van jeugdwerk in kansarme buurten.
Je leert out-of-the-box te denken door de verschillende wetenschapsdomeinen die aan bod komen. De ruime gemeenschappelijke basisvorming zorgt ervoor dat je je een beeld vormt over mens en opvoeding, ingebed in de maatschappelijke werkelijkheid. De opleiding is in de eerste plaats theoretisch en wetenschappelijk, maar voorziet ook een kennismaking met de pedagogische praktijk.
Er gaat bijzondere aandacht naar methodologiestatistiek en de vorming van een onderzoekende houding. Bij alle opleidingsonderdelen staat een kritische benadering centraal en wordt wetenschappelijk denken aangemoedigd. De methodologische opleidingsonderdelen stellen je in staat om het onderzoek te begrijpen, te analyseren en te evalueren en om zelfstandig wetenschappelijke literatuur te verwerken. Met die onderzoekscompetenties en de andere opgedane kennis en vaardigheden ga je aan de slag om een praktijkprobleem aan te pakken in je bachelorproef in de derde fase.  


Voor wie?
Veel jongeren hebben interesse voor de mens-in-ontwikkeling. 
Het gaat hierbij niet alleen om kinderen maar ook om volwassenen.
Hoe kun je via pedagogisch handelen (opvoeden, onderwijs, vorming, opleiding) die ontwikkeling stimuleren, optimaliseren, bijsturen enz.
Pedagogische vaardigheden worden tijdens de opleiding zelf bijgebracht, maar van een beginnend pedagoog mag verwacht worden dat hij of zij beschikt over een goed inlevingsvermogen en luisterbereidheid, sociaal betrokken en communicatief is.
Pure wiskunde komt niet in het studieprogramma voor. Wel vormt statistiek een belangrijk onderdeel van de opleiding. De cursus omvat een geheel van methodes om op een wiskundige manier resultaten van tests, observaties, enquêtes … te verwerken, waaruit de studenten controleerbare besluiten kunnen trekken.
Kennis van wiskunde uit het secundair onderwijs volstaat als voorkennis.


Aanvullende info:

KU Leuven


Studiepunten

180 (bachelor) + 120 (master)

Pedagogische wetenschappen : Algemene opleiding - Academische bachelor

Foto OK Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

 

Algemene info


Algemene opleiding? deze extensie gebruikt Onderwijskiezer als een richting zowel met als zonder afstudeerrichtingen wordt georganiseerd.
De 'algemene opleiding' is dan zonder afstudeerrichting.
Er zijn, afhankelijk van de universiteit, mogelijks wel keuzetrajecten.
Info vind je  desgevallend onder het gelijknamige tabblaadje. 


Je leert opvoeding, onderwijs en vorming begrijpen en optimaliseren om individuen, groepen, instellingen en beleidsinstanties te begeleiden. Zo verdiep je je o.a. in de historische en filosofische achtergronden van recente ontwikkelingen in opvoeding, onderwijs en vorming, in onderzoek naar leren en werken in team, de effecten van probleemgestuurd leren, het opvoeden van kinderen met een beperking, nieuwe technologieën in vorming en opleiding en de meerwaarde van jeugdwerk in kansarme buurten.
Je leert out-of-the-box te denken door de verschillende wetenschapsdomeinen die aan bod komen. De ruime gemeenschappelijke basisvorming zorgt ervoor dat je je een beeld vormt over mens en opvoeding, ingebed in de maatschappelijke werkelijkheid. De opleiding is in de eerste plaats theoretisch en wetenschappelijk, maar voorziet ook een kennismaking met de pedagogische praktijk.
Er gaat bijzondere aandacht naar methodologiestatistiek en de vorming van een onderzoekende houding. Bij alle opleidingsonderdelen staat een kritische benadering centraal en wordt wetenschappelijk denken aangemoedigd. De methodologische opleidingsonderdelen stellen je in staat om het onderzoek te begrijpen, te analyseren en te evalueren en om zelfstandig wetenschappelijke literatuur te verwerken. Met die onderzoekscompetenties en de andere opgedane kennis en vaardigheden ga je aan de slag om een praktijkprobleem aan te pakken in je bachelorproef in de derde fase.  


Voor wie?
Veel jongeren hebben interesse voor de mens-in-ontwikkeling. 
Het gaat hierbij niet alleen om kinderen maar ook om volwassenen.
Hoe kun je via pedagogisch handelen (opvoeden, onderwijs, vorming, opleiding) die ontwikkeling stimuleren, optimaliseren, bijsturen enz.
Pedagogische vaardigheden worden tijdens de opleiding zelf bijgebracht, maar van een beginnend pedagoog mag verwacht worden dat hij of zij beschikt over een goed inlevingsvermogen en luisterbereidheid, sociaal betrokken en communicatief is.
Pure wiskunde komt niet in het studieprogramma voor. Wel vormt statistiek een belangrijk onderdeel van de opleiding. De cursus omvat een geheel van methodes om op een wiskundige manier resultaten van tests, observaties, enquêtes … te verwerken, waaruit de studenten controleerbare besluiten kunnen trekken.
Kennis van wiskunde uit het secundair onderwijs volstaat als voorkennis.


Aanvullende info:

KU Leuven


Studiepunten

180 (bachelor) + 120 (master)

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzonderingen:
  • Er is een toelatingsproef voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be);
  • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
  • Er is een verplichte niet bindende toelatingsproef voor de bacheloropleidingen Ingenieurswetenschappen en Ingenieurswetenschappen-Architectuur.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een gesprek, een proef, ..).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!  

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info vind u bij de organiserende onderwijsinstellingen en onder het tabblaadje 'International students'.

Situering

Opleiding: Pedagogische wetenschappen 

Afstudeerrichting: Algemene opleiding

Studieniveau: Academische bachelor - HO

Specificatie: Bachelor of Science

Studiegebied: Psychologie en Pedagogische wetenschappen

Belangstellingsdomeinen: Sociaal dienstbetoon, Sociale wetenschappen,

Schoolvakken SO: Gedragswetenschappen, Opvoedkunde, Psychologie, Sociale wetenschappen,

Vervolgopleidingen


een masteropleiding

Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.

Masteropleidingen binnen dit studiegebied























een postgraduaat

Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Pedagogische wetenschappen: Algemene opleiding



Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor/master

Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.

Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Instellingen

    
Naamsestraat 22  3000 Leuven
016 32 40 10    


Beroepsuitwegen

Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.

Concreet kan de taakinvulling van (ortho)pedagogen/sociale agogen bestaan uit:
- opleiding en nascholing van leerkrachten;
- wetenschappelijk onderzoek in (universitaire) onderzoekscentra;
- ontwikkeling van instrumenten en materialen ten behoeve van de onderwijsondersteuning en onderwijsinnovatie;
- ontwerpen en verzorgen van opleidingen in bedrijven;
- bieden van gezins- en opvoedingsondersteuning;
- diagnose van stoornissen of handicaps;
- uitwerken en uitvoeren van begeleidings- en behandelingstaken, van ontwikkelings- en stimuleringsprogramma's, leerbegeleidingen, vaardigheidstrainingen of vormingsprogramma's;
- beleid en uitvoering van bedrijfs- en beroepsopleidingen;
- het uitbouwen van een permanente vorming voor kinderen, jongeren, volwassenen buiten school- en gezinscontext: het jeugdwerk en de zogeheten vrije jeugdvorming.
De tewerkstellingsmogelijkheden zijn heel uiteenlopend.
Algemeen situeert de tewerkstelling zich wel in de gezondheids- en welzijnssector: jeugdwerk, sociaal-culturele vorming, preventie en sociale integratie.
Meer concreet kan dit binnen de volgende instellingen of diensten zijn: Kind en Gezin, revalidatiecentra, centra geestelijke gezondheidszorg, ambulante begeleidingsdiensten, centra voor dagopvang, buitengewoon onderwijs, centra voor leerlingenbegeleiding, docent in het secundair of hoger onderwijs.
Een zelfstandige praktijk of wetenschappelijke carrière behoort eveneens tot de mogelijkheden.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Onderzoeker humane wetenschappen
Opleidingsadviseur
Opleidingsbegeleider
Opleidingscoördinator
Opvoeder in onderwijsinstelling
Opvoeder-begeleider
Pedagoog

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Economie-moderne talen (ASO) 162 0,56% 66,76% 11 13 20 47 65 6
Economie-wiskunde (ASO) 53 0,73% 82,53% 0 1 7 10 34 1
Grieks-Latijn (ASO) 32 1,74% 90,96% 0 1 0 5 26 0
Humane wetenschappen (ASO) 563 2,13% 67,58% 42 48 56 159 227 31
Latijn-moderne talen (ASO) 193 1,96% 78,31% 8 6 20 45 110 4
Latijn-wetenschappen (ASO) 71 1,01% 87,34% 0 1 3 14 53 0
Latijn-wiskunde (ASO) 123 1,02% 91,26% 1 1 5 11 101 4
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 100 0,94% 77,94% 4 4 7 28 54 3
Moderne talen-wiskunde (ASO) 34 2,01% 76,09% 2 2 2 7 19 2
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 140 0,40% 83,01% 2 7 6 31 88 6

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming

Higher education in Flanders: general information

Language admission requirements for higher education in Dutch

Dutch language levels explained

Language requirements


Instelling Taalniveau ITNA CNaVT Staats-
examen
Certificaat CVO Eigen Succesvol
KU Leuven
->Alle academische bachelors
B2

Gegevens bijgewerkt tot 02-03-2018

Pedagogische wetenschappen : Algemene opleiding - Academische bachelor

Foto OK Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

 

Algemene info


Algemene opleiding? deze extensie gebruikt Onderwijskiezer als een richting zowel met als zonder afstudeerrichtingen wordt georganiseerd.
De 'algemene opleiding' is dan zonder afstudeerrichting.
Er zijn, afhankelijk van de universiteit, mogelijks wel keuzetrajecten.
Info vind je  desgevallend onder het gelijknamige tabblaadje. 


Je leert opvoeding, onderwijs en vorming begrijpen en optimaliseren om individuen, groepen, instellingen en beleidsinstanties te begeleiden. Zo verdiep je je o.a. in de historische en filosofische achtergronden van recente ontwikkelingen in opvoeding, onderwijs en vorming, in onderzoek naar leren en werken in team, de effecten van probleemgestuurd leren, het opvoeden van kinderen met een beperking, nieuwe technologieën in vorming en opleiding en de meerwaarde van jeugdwerk in kansarme buurten.
Je leert out-of-the-box te denken door de verschillende wetenschapsdomeinen die aan bod komen. De ruime gemeenschappelijke basisvorming zorgt ervoor dat je je een beeld vormt over mens en opvoeding, ingebed in de maatschappelijke werkelijkheid. De opleiding is in de eerste plaats theoretisch en wetenschappelijk, maar voorziet ook een kennismaking met de pedagogische praktijk.
Er gaat bijzondere aandacht naar methodologiestatistiek en de vorming van een onderzoekende houding. Bij alle opleidingsonderdelen staat een kritische benadering centraal en wordt wetenschappelijk denken aangemoedigd. De methodologische opleidingsonderdelen stellen je in staat om het onderzoek te begrijpen, te analyseren en te evalueren en om zelfstandig wetenschappelijke literatuur te verwerken. Met die onderzoekscompetenties en de andere opgedane kennis en vaardigheden ga je aan de slag om een praktijkprobleem aan te pakken in je bachelorproef in de derde fase.  


Voor wie?
Veel jongeren hebben interesse voor de mens-in-ontwikkeling. 
Het gaat hierbij niet alleen om kinderen maar ook om volwassenen.
Hoe kun je via pedagogisch handelen (opvoeden, onderwijs, vorming, opleiding) die ontwikkeling stimuleren, optimaliseren, bijsturen enz.
Pedagogische vaardigheden worden tijdens de opleiding zelf bijgebracht, maar van een beginnend pedagoog mag verwacht worden dat hij of zij beschikt over een goed inlevingsvermogen en luisterbereidheid, sociaal betrokken en communicatief is.
Pure wiskunde komt niet in het studieprogramma voor. Wel vormt statistiek een belangrijk onderdeel van de opleiding. De cursus omvat een geheel van methodes om op een wiskundige manier resultaten van tests, observaties, enquêtes … te verwerken, waaruit de studenten controleerbare besluiten kunnen trekken.
Kennis van wiskunde uit het secundair onderwijs volstaat als voorkennis.


Aanvullende info:

KU Leuven


Studiepunten

180 (bachelor) + 120 (master)

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzonderingen:
  • Er is een toelatingsproef voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be);
  • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
  • Er is een verplichte niet bindende toelatingsproef voor de bacheloropleidingen Ingenieurswetenschappen en Ingenieurswetenschappen-Architectuur.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een gesprek, een proef, ..).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!  

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info vind u bij de organiserende onderwijsinstellingen en onder het tabblaadje 'International students'.

Situering

Opleiding: Pedagogische wetenschappen 

Afstudeerrichting: Algemene opleiding

Studieniveau: Academische bachelor - HO

Specificatie: Bachelor of Science

Studiegebied: Psychologie en Pedagogische wetenschappen

Belangstellingsdomeinen: Sociaal dienstbetoon, Sociale wetenschappen,

Schoolvakken SO: Gedragswetenschappen, Opvoedkunde, Psychologie, Sociale wetenschappen,

Vervolgopleidingen


een masteropleiding

Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.

Masteropleidingen binnen dit studiegebied























een postgraduaat

Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Pedagogische wetenschappen: Algemene opleiding



Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor/master

Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.

Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Instellingen

    
Naamsestraat 22  3000 Leuven
016 32 40 10    


Beroepsuitwegen

Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.

Concreet kan de taakinvulling van (ortho)pedagogen/sociale agogen bestaan uit:
- opleiding en nascholing van leerkrachten;
- wetenschappelijk onderzoek in (universitaire) onderzoekscentra;
- ontwikkeling van instrumenten en materialen ten behoeve van de onderwijsondersteuning en onderwijsinnovatie;
- ontwerpen en verzorgen van opleidingen in bedrijven;
- bieden van gezins- en opvoedingsondersteuning;
- diagnose van stoornissen of handicaps;
- uitwerken en uitvoeren van begeleidings- en behandelingstaken, van ontwikkelings- en stimuleringsprogramma's, leerbegeleidingen, vaardigheidstrainingen of vormingsprogramma's;
- beleid en uitvoering van bedrijfs- en beroepsopleidingen;
- het uitbouwen van een permanente vorming voor kinderen, jongeren, volwassenen buiten school- en gezinscontext: het jeugdwerk en de zogeheten vrije jeugdvorming.
De tewerkstellingsmogelijkheden zijn heel uiteenlopend.
Algemeen situeert de tewerkstelling zich wel in de gezondheids- en welzijnssector: jeugdwerk, sociaal-culturele vorming, preventie en sociale integratie.
Meer concreet kan dit binnen de volgende instellingen of diensten zijn: Kind en Gezin, revalidatiecentra, centra geestelijke gezondheidszorg, ambulante begeleidingsdiensten, centra voor dagopvang, buitengewoon onderwijs, centra voor leerlingenbegeleiding, docent in het secundair of hoger onderwijs.
Een zelfstandige praktijk of wetenschappelijke carrière behoort eveneens tot de mogelijkheden.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Onderzoeker humane wetenschappen
Opleidingsadviseur
Opleidingsbegeleider
Opleidingscoördinator
Opvoeder in onderwijsinstelling
Opvoeder-begeleider
Pedagoog

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Economie-moderne talen (ASO) 162 0,56% 66,76% 11 13 20 47 65 6
Economie-wiskunde (ASO) 53 0,73% 82,53% 0 1 7 10 34 1
Grieks-Latijn (ASO) 32 1,74% 90,96% 0 1 0 5 26 0
Humane wetenschappen (ASO) 563 2,13% 67,58% 42 48 56 159 227 31
Latijn-moderne talen (ASO) 193 1,96% 78,31% 8 6 20 45 110 4
Latijn-wetenschappen (ASO) 71 1,01% 87,34% 0 1 3 14 53 0
Latijn-wiskunde (ASO) 123 1,02% 91,26% 1 1 5 11 101 4
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 100 0,94% 77,94% 4 4 7 28 54 3
Moderne talen-wiskunde (ASO) 34 2,01% 76,09% 2 2 2 7 19 2
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 140 0,40% 83,01% 2 7 6 31 88 6

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming

Higher education in Flanders: general information

Language admission requirements for higher education in Dutch

Dutch language levels explained

Language requirements


Instelling Taalniveau ITNA CNaVT Staats-
examen
Certificaat CVO Eigen Succesvol
KU Leuven
->Alle academische bachelors
B2

Gegevens bijgewerkt tot 02-03-2018