Medewerker callcenter (M/V/X)
Knelpuntberoep Vlaanderen en Brussel

Wat is, wat doet een medewerker callcenter?

Je staat in voor de telefonische algemene klantenondersteuning en opvolging of \"customer service\".
Op vraag van de klant verstrek je advies en eenvoudige productinformatie, je behandelt klachten, je neemt bestellingen en reservaties op, enz.
Je doet de administratieve opvolging van orders.
Je verzorgt de contacten na verkoop.
Je kan ook werk doen waarbij je zelf contact opneemt met (potentiële) klanten zoals voor enquêtes of klantenwerving.
Je doet gemiddeld 75 calls per dag aan een gemiddelde van 4 minuten per call.

 

Welke studierichting/opleiding moet of kan je volgen om Medewerker callcenter te worden?

Verschillende wegen kunnen leiden naar een bepaald beroep. Onderwijskiezer geeft hier per studieniveau een overzicht van de basisopleiding(en) die wij logisch vinden voor dit beroep. Weet echter dat er vaak ook nog andere mogelijkheden zijn. Voor een aantal beroepen kan een specifieke opleiding wettelijk vereist zijn.

DBSO


Leertijd


Secundair volwassenenonderwijs


VDAB-opleidingen

Zoek of er een opleiding is op de website van VDAB.

 

Hoe zit het met dit beroep op de arbeidsmarkt?

Voor een actuele lijst van vacatures klik op het logo.

   

 

Wat je zal verdienen is afhankelijk van veel verschillende factoren zoals bv. je ervaring, je diploma, je competenties, de inhoud van je functie, of je voltijds of deeltijds werkt, je gezinssituatie, etc.... Bovendien kunnen bedrijven je extra voordelen geven zoals bv. een hospitalisatieverzekering, een bedrijfswagen, een tankkaart, een smartphone ... Onderstaande info is dus zeker niet te veralgemenen; het geeft een aanduiding van het loon rekening houdend met de situatie van deze persoon.

Het loon van een calltaker bij Lokale Politie Antwerpen: 1.470 euro netto

We vroegen aan B.V.D.B. (61) uit Wommelgem hoeveel zij verdient …

Wat doe je voor job?

Ik werk als calltaker voor de Blauwe Lijn bij de Lokale Politie van Antwerpen.
Deze dienst zit samen met de radiokamer die de interventieteams aansturen. De Blauwe Lijn is er voor burgers die niet-dringende hulp nodig hebben.
Bijvoorbeeld: bij een inbraak en de dief is al vertrokken, wanneer auto’s geparkeerd staan op plaatsen met verbodsborden vanwege een verhuis, om mensen met vragen naar de juiste dienst door te sturen, om loslopende honden te signaleren, bij lawaaioverlast in het weekend, enzoverder.
Voor dringende hulp bel je naar het nummer 101, maar in Antwerpen wordt ons Blauwe Lijn-nummer 0800/123.12 steeds bekender.

Doe je je job graag?

Ja hoor. Het leukste aan de job is dat de mensen heel dankbaar zijn.
Je kunt hiermee echt mensen helpen, en als je dan ziet hoe blij ze achteraf zijn, dan geeft je dat een goed gevoel.

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een Inbound Service Agent: 1.300 euro netto

We vroegen aan K.D.C. (28) uit Antwerpen hoeveel hij verdient …

Wat doe je voor job?

Ik werk nu ongeveer vier maanden bij Callcenter SNT, verantwoordelijk voor de klantendienst van Belgacom.
Ik verwerk de binnenkomende oproepen, behandel vragen over facturatie en ik maak de mensen wegwijs in de abonnementsformules van Belgacom.
Per dag doe ik ongeveer 60 telefoons.

Doe je je job graag?

Enorm graag. Het geeft me veel voldoening om mensen te helpen met hun vragen.
Er is ook veel variatie. Elke dag is anders, omdat je altijd met andere mensen te maken hebt.
Daarnaast zijn we met een hele toffe, multiculturele bende.
Dat maakt het echt wel leuk.

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een alarmoperator bij Verisure: 2.419 euro

We vroegen N.M. (30) uit Hanuit wat ze doet en hoeveel ze verdient...

Wat doe je?

Ik werk als alarmoperator bij Verisure. Dat is het kloppend hart van de organisatie, want ik analyseer en behandel binnenkomende (huis)alarmen van klanten uit België, Nederland en Frankrijk. Ik analyseer ze, bel de mensen op om na te gaan of het een reëel of vals alarm is en stel ze gerust indien nodig. Is er twijfel, sturen we een patrouilleur uit om zekerheid te krijgen. Als het een reëel alarm is, stuur ik de politie en hulpdiensten uit.

Doe je je job graag?

Ja, ik werk heel graag voor Verisure, omdat je de mensen echt helpt. Je creëert en staat mee in voor een veilig gevoel bij de klanten. Als alarmoperator kan je mensenlevens redden! Ik heb altijd een groot verantwoordelijkheidsgevoel gehad, belangrijk als kinderverzorgster (wat mijn studie was), maar ook heel belangrijk bij Verisure. Mijn functie past dus goed bij mij. Ik heb ook toffe collega’s, dat is zeker een pluspunt. We hebben echt een geweldige samenwerking.

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een callcenter agent: 1.500 euro netto

We vroegen aan T. (23) uit Boom hoeveel ze verdient ...

Wat doe je voor job?

Als callcenter agent van een telecombedrijf beantwoord ik vragen van Nederlandstalige, particuliere klanten. Die gaan over alles wat te maken heeft met facturatie en betalingen, dus is het belangrijk om zelfstandig en nauwkeurig te kunnen werken. De computer en de telefoon? Die gebruik ik de hele dag door!

Doe je je job graag?

Ja, absoluut. De problemen die onze klanten soms ervaren, kan je niet zomaar in enkele minuten oplossen. Ik vind het een uitdaging om telkens opnieuw te moeten zoeken naar de meest voordelige oplossing. En het geeft mij een enorme voldoening als klanten tevreden kunnen afleggen. Een andere reden waarom ik gemotiveerd ga werken, zijn de leuke collega’s. Het callcenter team telt 60 medewerkers, en hoewel er weinig tijd is om tussendoor gezellig met elkaar te babbelen, voel ik wel een sterke teamspirit op de werkvloer. Bovendien besteedt mijn werkgever enorm veel aandacht aan teambuildings!

Lees verder op de website van Jobat


 

Beroepssector


 

Vlaamse Kwalificatiestructuur

  • Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Contactcenteroperator

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Helpdeskoperator

 

Wil je meer weten?



 

Medewerker callcenter (M/V/X)
Knelpuntberoep Vlaanderen en Brussel

Wat is, wat doet een Medewerker callcenter?

Je staat in voor de telefonische algemene klantenondersteuning en opvolging of "customer service".
Op vraag van de klant verstrek je advies en eenvoudige productinformatie, je behandelt klachten, je neemt bestellingen en reservaties op, enz.
Je doet de administratieve opvolging van orders.
Je verzorgt de contacten na verkoop.
Je kan ook werk doen waarbij je zelf contact opneemt met (potentiële) klanten zoals voor enquêtes of klantenwerving.
Je doet gemiddeld 75 calls per dag aan een gemiddelde van 4 minuten per call.


 

Welke studierichting/opleiding moet of kan je volgen om Medewerker callcenter te worden?

Verschillende wegen kunnen leiden naar een bepaald beroep. Onderwijskiezer geeft hier per studieniveau een overzicht van de basisopleiding(en) die wij logisch vinden voor dit beroep. Weet echter dat er vaak ook nog andere mogelijkheden zijn. Voor een aantal beroepen kan een specifieke opleiding wettelijk vereist zijn.

DBSO


Leertijd


Secundair volwassenenonderwijs


VDAB-opleidingen

Zoek of er een opleiding is op de website van VDAB.

 

Hoe zit het met dit beroep op de arbeidsmarkt?

Voor een actuele lijst van vacatures klik op het logo.

   

 

Wat je zal verdienen is afhankelijk van veel verschillende factoren zoals bv. je ervaring, je diploma, je competenties, de inhoud van je functie, of je voltijds of deeltijds werkt, je gezinssituatie, etc.... Bovendien kunnen bedrijven je extra voordelen geven zoals bv. een hospitalisatieverzekering, een bedrijfswagen, een tankkaart, een smartphone ... Onderstaande info is dus zeker niet te veralgemenen; het geeft een aanduiding van het loon rekening houdend met de situatie van deze persoon.

Het loon van een calltaker bij Lokale Politie Antwerpen: 1.470 euro netto

We vroegen aan B.V.D.B. (61) uit Wommelgem hoeveel zij verdient …

Wat doe je voor job?

Ik werk als calltaker voor de Blauwe Lijn bij de Lokale Politie van Antwerpen.
Deze dienst zit samen met de radiokamer die de interventieteams aansturen. De Blauwe Lijn is er voor burgers die niet-dringende hulp nodig hebben.
Bijvoorbeeld: bij een inbraak en de dief is al vertrokken, wanneer auto’s geparkeerd staan op plaatsen met verbodsborden vanwege een verhuis, om mensen met vragen naar de juiste dienst door te sturen, om loslopende honden te signaleren, bij lawaaioverlast in het weekend, enzoverder.
Voor dringende hulp bel je naar het nummer 101, maar in Antwerpen wordt ons Blauwe Lijn-nummer 0800/123.12 steeds bekender.

Doe je je job graag?

Ja hoor. Het leukste aan de job is dat de mensen heel dankbaar zijn.
Je kunt hiermee echt mensen helpen, en als je dan ziet hoe blij ze achteraf zijn, dan geeft je dat een goed gevoel.

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een Inbound Service Agent: 1.300 euro netto

We vroegen aan K.D.C. (28) uit Antwerpen hoeveel hij verdient …

Wat doe je voor job?

Ik werk nu ongeveer vier maanden bij Callcenter SNT, verantwoordelijk voor de klantendienst van Belgacom.
Ik verwerk de binnenkomende oproepen, behandel vragen over facturatie en ik maak de mensen wegwijs in de abonnementsformules van Belgacom.
Per dag doe ik ongeveer 60 telefoons.

Doe je je job graag?

Enorm graag. Het geeft me veel voldoening om mensen te helpen met hun vragen.
Er is ook veel variatie. Elke dag is anders, omdat je altijd met andere mensen te maken hebt.
Daarnaast zijn we met een hele toffe, multiculturele bende.
Dat maakt het echt wel leuk.

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een alarmoperator bij Verisure: 2.419 euro

We vroegen N.M. (30) uit Hanuit wat ze doet en hoeveel ze verdient...

Wat doe je?

Ik werk als alarmoperator bij Verisure. Dat is het kloppend hart van de organisatie, want ik analyseer en behandel binnenkomende (huis)alarmen van klanten uit België, Nederland en Frankrijk. Ik analyseer ze, bel de mensen op om na te gaan of het een reëel of vals alarm is en stel ze gerust indien nodig. Is er twijfel, sturen we een patrouilleur uit om zekerheid te krijgen. Als het een reëel alarm is, stuur ik de politie en hulpdiensten uit.

Doe je je job graag?

Ja, ik werk heel graag voor Verisure, omdat je de mensen echt helpt. Je creëert en staat mee in voor een veilig gevoel bij de klanten. Als alarmoperator kan je mensenlevens redden! Ik heb altijd een groot verantwoordelijkheidsgevoel gehad, belangrijk als kinderverzorgster (wat mijn studie was), maar ook heel belangrijk bij Verisure. Mijn functie past dus goed bij mij. Ik heb ook toffe collega’s, dat is zeker een pluspunt. We hebben echt een geweldige samenwerking.

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een callcenter agent: 1.500 euro netto

We vroegen aan T. (23) uit Boom hoeveel ze verdient ...

Wat doe je voor job?

Als callcenter agent van een telecombedrijf beantwoord ik vragen van Nederlandstalige, particuliere klanten. Die gaan over alles wat te maken heeft met facturatie en betalingen, dus is het belangrijk om zelfstandig en nauwkeurig te kunnen werken. De computer en de telefoon? Die gebruik ik de hele dag door!

Doe je je job graag?

Ja, absoluut. De problemen die onze klanten soms ervaren, kan je niet zomaar in enkele minuten oplossen. Ik vind het een uitdaging om telkens opnieuw te moeten zoeken naar de meest voordelige oplossing. En het geeft mij een enorme voldoening als klanten tevreden kunnen afleggen. Een andere reden waarom ik gemotiveerd ga werken, zijn de leuke collega’s. Het callcenter team telt 60 medewerkers, en hoewel er weinig tijd is om tussendoor gezellig met elkaar te babbelen, voel ik wel een sterke teamspirit op de werkvloer. Bovendien besteedt mijn werkgever enorm veel aandacht aan teambuildings!

Lees verder op de website van Jobat


 

Beroepssector


 

Vlaamse Kwalificatiestructuur

  • Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Contactcenteroperator

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Helpdeskoperator

 

Wil je meer weten?



 

Roadies

Contactcentermedewerker