Topsport-natuurwetenschappen OV4 - Tweede graad

Studierichting "Topsport-natuurwetenschappen OV4"

Je zal merken dat wiskunde, biologie (studie van mens en natuur), chemie (scheikunde) en fysica (natuurkunde) een belangrijke plaats innemen naast de sportvakken. Je leert:

  • vaardig zijn bij het experimenteren in een practicum (labovaardigheden);
  • nauwkeurigheid verwerven bij het maken van een verslag;
  • in staat zijn zelfstandig informatiebronnen te raadplegen i.v.m. wetenschappelijke thema’s die aanleunen bij de behandelde leerstof en kritisch omgaan met deze verworven informatie;
  • een verband zoeken tussen behandelde leerstof en actualiteit.
  • koppelingen leggen tussen theoretische modellen uit de wetenschapsvakken en toepassingen ervan uit het dagelijkse leven

In het vak sport beoefen je uiteenlopende sporten: balsporten, atletiek, turnen, zwemmen, toestelturnen, ... maar ook ritmiek en expressie komen aan bod. Naast de verschillende sporten krijg je ook nog bewegingswetenschappen (inzicht in verantwoord bewegen, veiligheid bij het sportene n blessurepreventie, ..).

De studie van moderne talen blijft belangrijk. De aandacht gaat naar het ontwikkelen van de communicatieve vaardigheid (luisteren, lezen, spreken en schrijven), de reflectie op taal (taalbeschouwing) en de kennismaking met anderstalige literatuur. 

De doorgedreven sportopleiding (trainen, stages en deelnemen aan competities) staat onder leiding van de betrokken sportfederatie. De reductie van het lessenpakket mag geen afbreuk doen aan de kwaliteit van het voorziene onderricht. Rekening houdend met de bijzondere omstandigheden waaronder je moet trainen en presteren werd een alternatieve aanpak van onderwijs uitgewerkt. Daarbij wordt erg vaak een beroep gedaan op je zelfwerkzaamheid. Studiepakketten, inhaallessen en permanente evaluatie zijn er slechts enkele elementen van. De planning van de leerstofeenheden en de evaluatie gebeuren in samenspraak met de sportfederaties.

Wil je weten weten welke sportschool welke sport organiseert, klik hier.

 Voor de studierichtingen met Topsport in de naam moet je voor dat schooljaar een topsportstatuut A of B hebben gekregen van de selectiecommissie voor de betrokken sportdisicpline. Dit wordt jaarlijks herbekeken. 


Meer info kan u in 2.2.8 van de omzendbrief lezen .

Topsport-natuurwetenschappen OV4

2 Gr   ASO   OV 4   t 3  t 4  t 5  t 6  t 7  t 9     



Beschrijving van de opleiding

Je zal merken dat wiskunde, biologie (studie van mens en natuur), chemie (scheikunde) en fysica (natuurkunde) een belangrijke plaats innemen naast de sportvakken. Je leert:

  • vaardig zijn bij het experimenteren in een practicum (labovaardigheden);
  • nauwkeurigheid verwerven bij het maken van een verslag;
  • in staat zijn zelfstandig informatiebronnen te raadplegen i.v.m. wetenschappelijke thema’s die aanleunen bij de behandelde leerstof en kritisch omgaan met deze verworven informatie;
  • een verband zoeken tussen behandelde leerstof en actualiteit.
  • koppelingen leggen tussen theoretische modellen uit de wetenschapsvakken en toepassingen ervan uit het dagelijkse leven

In het vak sport beoefen je uiteenlopende sporten: balsporten, atletiek, turnen, zwemmen, toestelturnen, ... maar ook ritmiek en expressie komen aan bod. Naast de verschillende sporten krijg je ook nog bewegingswetenschappen (inzicht in verantwoord bewegen, veiligheid bij het sportene n blessurepreventie, ..).

De studie van moderne talen blijft belangrijk. De aandacht gaat naar het ontwikkelen van de communicatieve vaardigheid (luisteren, lezen, spreken en schrijven), de reflectie op taal (taalbeschouwing) en de kennismaking met anderstalige literatuur. 

De doorgedreven sportopleiding (trainen, stages en deelnemen aan competities) staat onder leiding van de betrokken sportfederatie. De reductie van het lessenpakket mag geen afbreuk doen aan de kwaliteit van het voorziene onderricht. Rekening houdend met de bijzondere omstandigheden waaronder je moet trainen en presteren werd een alternatieve aanpak van onderwijs uitgewerkt. Daarbij wordt erg vaak een beroep gedaan op je zelfwerkzaamheid. Studiepakketten, inhaallessen en permanente evaluatie zijn er slechts enkele elementen van. De planning van de leerstofeenheden en de evaluatie gebeuren in samenspraak met de sportfederaties.

Wil je weten weten welke sportschool welke sport organiseert, klik hier.

 Voor de studierichtingen met Topsport in de naam moet je voor dat schooljaar een topsportstatuut A of B hebben gekregen van de selectiecommissie voor de betrokken sportdisicpline. Dit wordt jaarlijks herbekeken. 


Meer info kan u in 2.2.8 van de omzendbrief lezen .

Welke lessen krijg je?

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Meer gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Scholen

Momenteel is er bij ons geen school gekend die deze opleiding inricht.

Toelatingsvoorwaarden

Je mag starten in het 3e jaar SO in een studierichting van de finaliteit doorstroom als je:

  • geslaagd bent in het 2e leerjaar A * (in eender welke basisoptie) 
  • geslaagd bent in het 2e leerjaar B in de opstroomoptie of in een combinatie van basisopties waaronder de opstroomoptie
  • geslaagd bent in het 2e leerjaar B in een andere basisoptie of een combinatie van basisopties andere dan de opstroomoptie als de toelatingsklassenraad akkoord gaat
  • geslaagd bent in 3e jaar SO in een studierichting van de finaliteit arbeidsmarkt/beroepssecundair onderwijs en de toelatingsklassenraad akkoord gaat

(* geslaagd zijn betekent dat je een A-attest of een B-attest hebt behaald. In geval van een B-attest dien je rekening te houden met de clausuleringen (beperkingen) die de klassenraad heeft opgelegd.) Een leerling die rechtstreeks overkomt uit een niet-Vlaamse school (buitenlandse school, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers, kan toegelaten worden onder de volgende voorwaarde: gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad, waarin alle leraars van het betrokken structuuronderdeel zijn opgenomen. De beslissing van de toelatingsklassenraad wordt genomen uiterlijk 25 lesdagen na aanvang van de effectieve regelmatige lesbijwoning door de leerling.

Om toegang te krijgen tot opl OV4 vanuit een andere onderwijsvorm BuSO moet het verslag in samenspraak met de klassenraad, het CLB en de ouders gewijzigd worden naar OV4. 

Bijkomende toelatingsvoorwaarden:

Je moet beschikken over een verslag voor toegang tot het buitengewoon onderwijs.
Dit verslag geeft aan welk type en welke opleidingsvorm beantwoordt aan je behoeften.
Het verslag wordt opgesteld door een CLB en bevat een attest + een protocol ter verantwoording.

Veranderen tijdens schooljaar

Verandering van studierichting tijdens het schooljaar is toegestaan tot en met 15 januari.
Voor uitzonderlijke gevallen kan de toelatingsklassenraad afwijken van deze datum.

Attesten

Aangezien de regelgeving over de attesten op het einde van het 3e jaar secundair onderwijs (SO) nog niet volledig uitgeschreven is, vind je hier de voorlopige informatie:

Na het 1e leerjaar van de 2e graad (= 3 SO) kan je volgende oriënteringsattesten behalen:

A-attest

Als je geslaagd bent.

B-attest *

Als je geslaagd bent, maar in het volgend leerjaar bepaalde finaliteiten en/of onderwijsvormen en/of studierichtingen niet mag volgen.
De school beslist welk beperkingen (= clausuleringen) ze jou oplegt en ze moet meedelen waarom.

C-attest

Als je niet geslaagd bent.

Attest van regelmatige lesbijwoning

Als de school werkt volgens ‘het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van een graad’ (zie omzendbrief SO 64 10.1.2)
Hiermee krijg je toelating tot 4 SO.

 *Overzitten na een B-attest in eenzelfde of andere studierichting, kan enkel na:

  • een positief advies van de delibererende klassenraad +
  • een (niet-bindend) advies van een CLB dat de betrokken personen, op hun verzoek, heeft ontvangen.

Wat na deze opleiding?

Na het 3e leerjaar volgen heel wat leerlingen een studierichting uit hetzelfde studiedomein.  
Deze studierichtingen zijn inhoudelijk aansluitend.

Studierichtingen 2e graad 2e leerjaar uit het studiedomein: Domeinoverschrijdend

Economische wetenschappen OV4    Finaliteit: doorstroom
Freinetpedagogie OV4    Finaliteit: doorstroom
Grieks-Latijn OV4    Finaliteit: doorstroom
Humane wetenschappen OV4    Finaliteit: doorstroom
Latijn OV4    Finaliteit: doorstroom
Moderne talen OV4    Finaliteit: doorstroom
Natuurwetenschappen OV4    Finaliteit: doorstroom
Rudolf Steinerpedagogie    Finaliteit: doorstroom
Sportwetenschappen OV4    Finaliteit: doorstroom
Topsport-economie OV4    Finaliteit: doorstroom
Topsport-natuurwetenschappen OV4    Finaliteit: doorstroom
Yeshiva OV4    Finaliteit: doorstroom

Je kan je studie ook verder zetten in een studierichting van een ander studiedomein.  Eventueel met een andere finaliteit.  Op voorwaarde dat je in orde bent met de toelatingsvoorwaarden.
Omdat niet alle overgangen vlot haalbaar zijn, wordt dit best individueel bekeken.
 

Interessante links

Buitengewoon onderwijs: Opzoeken dichtstbijzijnde school

Buitengewoon onderwijs: Brailleliga

Buitengewoon onderwijs: FOD Sociale zekerheid voor personen met een handicap

Buitengewoon onderwijs: Gespecialiseerde trajectbepaling en -begeleiding

Buitengewoon onderwijs: Vlaams agentschap voor personen met een handicap

Sport: Sport Vlaanderen