Dans - Tweede graad

Studierichting "Dans"

In deze studierichting krijg je naast een belangrijk pakket algemene vakken en kunstvakken vooral klassieke en hedendaagse dans.
Er wordt getracht een zo breed mogelijke waaier aan danstechnieken te beheersen, om goed voorbereid te zijn op een latere danscarrière bij moderne/ hedendaagse dans- en theatergezelschappen.

Een goede voorbereiding is bijvoorbeeld een dansopleiding van minstens 4 jaar via het deeltijds kunstonderwijs of privé-onderwijs .
Het is ook aangewezen dat je reeds in de eerste graad van het secundair onderwijs dans hebt gevolgd.
De basiselementen van de klassieke dans moeten gekend zijn.

In de 2e graad ontwikkel je een algemene belangstelling voor cultuur en voor dans in het bijzonder.
Je leert dansproducties observeren en verschillende dansvormen en –stijlen uit verschillende culturen kennen.
Daar sluit het vak 'kunstbeschouwing' dus bij aan.

Je oefent de basisposities en het basiswerk van de klassieke dans en de verschillende hedendaagse dansen in. Je bent heel wat uurtjes bezig met lichaamsscholing.
Daarnaast wordt de klassieke en hedendaagse dans ook theoretisch benaderd.

Je moet beschikken over een grote dosis danstalent, een goede bewegingscoördinatie, een uitstekende lichamelijke conditie, gevoel voor muzikaliteit, ritme, ruimte en vorm. 

Scholen kunnen zich profileren door eigen accenten te leggen. Zo kan bijvoorbeeld jazzdans meer of minder aan bod komen.

Het is een studierichting voor sterk gemotiveerde doorzetters die bereid zijn hard te werken en voortdurend tijd en energie te investeren in hun talent.

  Let op:
De school kan (dus geen verplichting) een geschiktheidsproef organiseren die door de toelatingsklassenraad wordt beoordeeld.
De geschiktheidsproef is eenmalig en geldt voor de duur van de opleiding.
De proef peilt naar je artistieke aanleg. Bij een negatieve evaluatie heb je, enkel in het eerste leerjaar van de graad, recht op 1 herkansing.

 

Dans

2 Gr   KSO   OV 4   t 3  t 4  t 5  t 6  t 7  t 9     



Beschrijving van de opleiding

In deze studierichting krijg je naast een belangrijk pakket algemene vakken en kunstvakken vooral klassieke en hedendaagse dans.
Er wordt getracht een zo breed mogelijke waaier aan danstechnieken te beheersen, om goed voorbereid te zijn op een latere danscarrière bij moderne/ hedendaagse dans- en theatergezelschappen.

Een goede voorbereiding is bijvoorbeeld een dansopleiding van minstens 4 jaar via het deeltijds kunstonderwijs of privé-onderwijs .
Het is ook aangewezen dat je reeds in de eerste graad van het secundair onderwijs dans hebt gevolgd.
De basiselementen van de klassieke dans moeten gekend zijn.

In de 2e graad ontwikkel je een algemene belangstelling voor cultuur en voor dans in het bijzonder.
Je leert dansproducties observeren en verschillende dansvormen en –stijlen uit verschillende culturen kennen.
Daar sluit het vak 'kunstbeschouwing' dus bij aan.

Je oefent de basisposities en het basiswerk van de klassieke dans en de verschillende hedendaagse dansen in. Je bent heel wat uurtjes bezig met lichaamsscholing.
Daarnaast wordt de klassieke en hedendaagse dans ook theoretisch benaderd.

Je moet beschikken over een grote dosis danstalent, een goede bewegingscoördinatie, een uitstekende lichamelijke conditie, gevoel voor muzikaliteit, ritme, ruimte en vorm. 

Scholen kunnen zich profileren door eigen accenten te leggen. Zo kan bijvoorbeeld jazzdans meer of minder aan bod komen.

Het is een studierichting voor sterk gemotiveerde doorzetters die bereid zijn hard te werken en voortdurend tijd en energie te investeren in hun talent.

  Let op:
De school kan (dus geen verplichting) een geschiktheidsproef organiseren die door de toelatingsklassenraad wordt beoordeeld.
De geschiktheidsproef is eenmalig en geldt voor de duur van de opleiding.
De proef peilt naar je artistieke aanleg. Bij een negatieve evaluatie heb je, enkel in het eerste leerjaar van de graad, recht op 1 herkansing.

 

Welke lessen krijg je?

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Meer gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Scholen

Momenteel is er bij ons geen school gekend die deze opleiding inricht.

Toelatingsvoorwaarden

Je mag starten in het 3e jaar SO in een studierichting van de finaliteit doorstroom als je:

  • geslaagd bent in het 2e leerjaar A * (in eender welke basisoptie) 
  • geslaagd bent in het 2e leerjaar B in de opstroomoptie of in een combinatie van basisopties waaronder de opstroomoptie
  • geslaagd bent in het 2e leerjaar B in een andere basisoptie of een combinatie van basisopties andere dan de opstroomoptie als de toelatingsklassenraad akkoord gaat
  • geslaagd bent in 3e jaar SO in een studierichting van de finaliteit arbeidsmarkt/beroepssecundair onderwijs en de toelatingsklassenraad akkoord gaat

(* geslaagd zijn betekent dat je een A-attest of een B-attest hebt behaald. In geval van een B-attest dien je rekening te houden met de clausuleringen (beperkingen) die de klassenraad heeft opgelegd.) Een leerling die rechtstreeks overkomt uit een niet-Vlaamse school (buitenlandse school, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers, kan toegelaten worden onder de volgende voorwaarde: gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad, waarin alle leraars van het betrokken structuuronderdeel zijn opgenomen. De beslissing van de toelatingsklassenraad wordt genomen uiterlijk 25 lesdagen na aanvang van de effectieve regelmatige lesbijwoning door de leerling.

Om toegang te krijgen tot opl OV4 vanuit een andere onderwijsvorm BuSO moet het verslag in samenspraak met de klassenraad, het CLB en de ouders gewijzigd worden naar OV4. 

Bijkomende toelatingsvoorwaarden:

Je moet beschikken over een verslag voor toegang tot het buitengewoon onderwijs.
Dit verslag geeft aan welk type en welke opleidingsvorm beantwoordt aan je behoeften.
Het verslag wordt opgesteld door een CLB en bevat een attest + een protocol ter verantwoording.

Veranderen tijdens schooljaar

Verandering van studierichting tijdens het schooljaar is toegestaan tot en met 15 januari.
Voor uitzonderlijke gevallen kan de toelatingsklassenraad afwijken van deze datum.

Attesten

Aangezien de regelgeving over de attesten op het einde van het 3e jaar secundair onderwijs (SO) nog niet volledig uitgeschreven is, vind je hier de voorlopige informatie:

Na het 1e leerjaar van de 2e graad (= 3 SO) kan je volgende oriënteringsattesten behalen:

A-attest

Als je geslaagd bent.

B-attest *

Als je geslaagd bent, maar in het volgend leerjaar bepaalde finaliteiten en/of onderwijsvormen en/of studierichtingen niet mag volgen.
De school beslist welk beperkingen (= clausuleringen) ze jou oplegt en ze moet meedelen waarom.

C-attest

Als je niet geslaagd bent.

Attest van regelmatige lesbijwoning

Als de school werkt volgens ‘het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van een graad’ (zie omzendbrief SO 64 10.1.2)
Hiermee krijg je toelating tot 4 SO.

 *Overzitten na een B-attest in eenzelfde of andere studierichting, kan enkel na:

  • een positief advies van de delibererende klassenraad +
  • een (niet-bindend) advies van een CLB dat de betrokken personen, op hun verzoek, heeft ontvangen.

Wat na deze opleiding?

Na het 3e leerjaar volgen heel wat leerlingen een studierichting uit hetzelfde studiedomein.  
Deze studierichtingen zijn inhoudelijk aansluitend.

Studierichtingen 2e graad 2e leerjaar uit het studiedomein: Kunst en creatie

Architecturale en beeldende vorming OV4    Finaliteit: doorstroom
Architecturale kunsten OV4    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Artistiek-creatieve bewerkingen OV4    Finaliteit: arbeidsmarkt
Ballet OV4    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Beeldende en audiovisuele kunsten OV4    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Beeldende en audiovisuele vorming OV4    Finaliteit: doorstroom
Creatie en mode OV4    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Dans    Finaliteit: doorstroom
Decor en etalage OV4    Finaliteit: arbeidsmarkt
Fotografie OV4    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Grafische technieken OV4    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Muziek OV4    Finaliteit: doorstroom
Schilderen en decoratie OV4    Finaliteit: arbeidsmarkt
Woordkunst-drama OV4    Finaliteit: doorstroom

Je kan je studie ook verder zetten in een studierichting van een ander studiedomein.  Eventueel met een andere finaliteit.  Op voorwaarde dat je in orde bent met de toelatingsvoorwaarden.
Omdat niet alle overgangen vlot haalbaar zijn, wordt dit best individueel bekeken.
 

Interessante links

Beroepsprofiel Competent: Dans (m/v/x)

Buitengewoon onderwijs: FOD Sociale zekerheid voor personen met een handicap

Buitengewoon onderwijs: Gespecialiseerde trajectbepaling en -begeleiding

Buitengewoon onderwijs: Vlaams agentschap voor personen met een handicap

Buitengewoon onderwijs: Opzoeken dichtstbijzijnde school

Buitengewoon onderwijs: Brailleliga