Artistiek-creatieve bewerkingen OV4 - Tweede graad

Studierichting "Artistiek-creatieve bewerkingen OV4"

Heb je artistieke aanleg en goede smaak? En wil je deze talenten gebruiken om zelf mooie zaken als juwelen bv. te ontwerpen en om horloges te maken?
Dan is deze praktische studierichting met finaliteit arbeidsmarkt, mogelijks interessant voor jou.
Het is in de 2e graad een vrij brede studierichting, die zich zowel op de wereld van goud en juwelen richt, als op de uurwerksector.

Je leert zowel ontwerpen, bewerken, maken als herstellen.
Je leert over de grondstoffen waarmee je aan het werk kan gaan en maakt kennis met de basisgereedschappen om eigen artistieke creaties te maken. 

Eigen ideeën op papier leren zetten, sieraden tekenen; met goud, zilver en andere materialen werken… komen aan bod.
Het is de bedoeling dat je in deze graad al een eenvoudig juweel leert maken en een klok kan herstellen.

Naast vlot met kleine, fijne voorwerpen kunnen werken, beschikken over een 'vaste hand'  en geconcentreerd en nauwkeurig kunnen werken, is het belangrijk om gevoel voor schoonheid  te hebben. Je bent idealiter een creatief persoon die het heerlijk vindt om eigen creaties te maken en bestaande  producten te herstellen.

Hou er wel rekening mee dat deze studierichting door weinig scholen wordt georganiseerd.

Artistiek-creatieve bewerkingen OV4

2 Gr   BSO   OV 4   t 3  t 4  t 5  t 6  t 7  t 9     



Beschrijving van de opleiding

Heb je artistieke aanleg en goede smaak? En wil je deze talenten gebruiken om zelf mooie zaken als juwelen bv. te ontwerpen en om horloges te maken?
Dan is deze praktische studierichting met finaliteit arbeidsmarkt, mogelijks interessant voor jou.
Het is in de 2e graad een vrij brede studierichting, die zich zowel op de wereld van goud en juwelen richt, als op de uurwerksector.

Je leert zowel ontwerpen, bewerken, maken als herstellen.
Je leert over de grondstoffen waarmee je aan het werk kan gaan en maakt kennis met de basisgereedschappen om eigen artistieke creaties te maken. 

Eigen ideeën op papier leren zetten, sieraden tekenen; met goud, zilver en andere materialen werken… komen aan bod.
Het is de bedoeling dat je in deze graad al een eenvoudig juweel leert maken en een klok kan herstellen.

Naast vlot met kleine, fijne voorwerpen kunnen werken, beschikken over een 'vaste hand'  en geconcentreerd en nauwkeurig kunnen werken, is het belangrijk om gevoel voor schoonheid  te hebben. Je bent idealiter een creatief persoon die het heerlijk vindt om eigen creaties te maken en bestaande  producten te herstellen.

Hou er wel rekening mee dat deze studierichting door weinig scholen wordt georganiseerd.

Welke lessen krijg je?

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Meer gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Scholen

Momenteel is er bij ons geen school gekend die deze opleiding inricht.

Toelatingsvoorwaarden

Je mag starten in het 3e jaar SO in een studierichting van de ‘arbeidsmarkt’ als je:

  • geslaagd bent in het 2e leerjaar A of 2e  leerjaar B (*)
  • al 15 jaar bent op 31 december van dat schooljaar
 
(* geslaagd zijn betekent dat je een A-attest of een B-attest hebt behaald. In geval van een B-attest dien je rekening te houden met de clausuleringen (beperkingen) die de klassenraad heeft opgelegd)
 
Een leerling die rechtstreeks overkomt uit een niet-Vlaamse school (buitenlandse school, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers, kan toegelaten worden onder de volgende voorwaarde: gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad, waarin alle leraars van het betrokken structuuronderdeel zijn opgenomen. De beslissing van de toelatingsklassenraad wordt genomen uiterlijk 25 lesdagen na aanvang van de effectieve regelmatige lesbijwoning door de leerling.
 
Om toegang te krijgen tot opl OV4 vanuit een andere onderwijsvorm BuSO moet het verslag in samenspraak met de klassenraad, het CLB en de ouders gewijzigd worden naar OV4. 
 
Bijkomende toelatingsvoorwaarden:

Je moet beschikken over een verslag voor toegang tot het buitengewoon onderwijs.
Dit verslag geeft aan welk type en welke opleidingsvorm beantwoordt aan je behoeften.
Het verslag wordt opgesteld door een CLB en bevat een attest + een protocol ter verantwoording.
 
 

Veranderen tijdens schooljaar

Verandering van studierichting tijdens het schooljaar is toegestaan tot en met 15 januari.
Voor uitzonderlijke gevallen kan de toelatingsklassenraad afwijken van deze datum.

  

Attesten

Aangezien de regelgeving over de attesten op het einde van het 3e jaar secundair onderwijs (SO) nog niet volledig uitgeschreven is, vind je hier de voorlopige informatie:

Na het 1e leerjaar van de 2e graad (= 3 SO) kan je volgende oriënteringsattesten behalen:

A-attest

Als je geslaagd bent.

B-attest *

Als je geslaagd bent, maar in het volgend leerjaar bepaalde finaliteiten en/of onderwijsvormen en/of studierichtingen niet mag volgen.
De school beslist welk beperkingen (= clausuleringen) ze jou oplegt en ze moet meedelen waarom.

C-attest

Als je niet geslaagd bent.

Attest van regelmatige lesbijwoning

Als de school werkt volgens ‘het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van een graad’ (zie omzendbrief SO 64 10.1.2)
Hiermee krijg je toelating tot 4 SO.

 *Overzitten na een B-attest in eenzelfde of andere studierichting, kan enkel na:

  • een positief advies van de delibererende klassenraad +
  • een (niet-bindend) advies van een CLB dat de betrokken personen, op hun verzoek, heeft ontvangen.

Wat na deze opleiding?

Na het 3e leerjaar volgen heel wat leerlingen een studierichting uit hetzelfde studiedomein.  
Deze studierichtingen zijn inhoudelijk aansluitend.

Studierichtingen 2e graad 2e leerjaar uit het studiedomein: Kunst en creatie

Architecturale en beeldende vorming OV4    Finaliteit: doorstroom
Architecturale kunsten OV4    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Artistiek-creatieve bewerkingen OV4    Finaliteit: arbeidsmarkt
Ballet OV4    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Beeldende en audiovisuele kunsten OV4    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Beeldende en audiovisuele vorming OV4    Finaliteit: doorstroom
Creatie en mode OV4    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Dans    Finaliteit: doorstroom
Decor en etalage OV4    Finaliteit: arbeidsmarkt
Fotografie OV4    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Grafische technieken OV4    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Muziek OV4    Finaliteit: doorstroom
Schilderen en decoratie OV4    Finaliteit: arbeidsmarkt
Woordkunst-drama OV4    Finaliteit: doorstroom

Je kan je studie ook verder zetten in een studierichting van een ander studiedomein.  Eventueel met een andere finaliteit.  Op voorwaarde dat je in orde bent met de toelatingsvoorwaarden.
Omdat niet alle overgangen vlot haalbaar zijn, wordt dit best individueel bekeken.
 

Interessante links

Buitengewoon onderwijs: Vlaams agentschap voor personen met een handicap

Buitengewoon onderwijs: Vlaams agentschap voor personen met een handicap

Buitengewoon onderwijs: Brailleliga

Buitengewoon onderwijs: FOD Sociale zekerheid voor personen met een handicap

Buitengewoon onderwijs: Gespecialiseerde trajectbepaling en -begeleiding

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Medewerker goudsmid

VKS - Beroepskwalificatie niveau 4: Uurwerkhersteller