Audiovisuele vorming - Tweede graad

Studierichting "Audiovisuele vorming"

Dit is een brede artistieke technische opleiding met een ruime algemene basisvorming.
Het ontwikkelen van een eigen beeldende taal met behulp van fotografie, film, video, geluid en montage staan centraal.

Je verkent grondig de hedendaagse audiovisuele beeldcultuur.
Zo leer je kritisch kijken naar de beelden die ons dagelijks bereiken via de verschillende media.
Je leert waarnemen, analyseren en creatief denken.
Je verdiept je in de verschillende artistieke stromingen in de geschiedenis van de kunst.

Je leert lees-,  spreek- en schrijfopdrachten omzetten in audiovisuele taal.
Via het maken van eigen werkstukken ontdek je je eigen expressiemogelijkheden.
Tijdens beeldende vorming en waarnemingstekenen leer je omgaan met kleuren, vlakken, lijnen... en verwerf je inzicht vorm, ruimte en ritme.
Je fotografeert, hanteert camera en geluidsinstallatie en de nieuwste digitale technieken.
Je monteert beelden en geluiden …

In KSO-studierichtingen met het achtervoegsel ‘vorming’  ligt de nadruk meer op de algemene vakken dan in de studierichtingen met het achtervoegsel ‘kunst’ of ‘opleiding’.
Je zal je dus niet alleen moeten inzetten voor het leren kennen en leren toepassen van de moderne mediatechnieken, er wordt ook van je verwacht dat je je inzet voor de algemene vakken.
Dit vraagt stiptheid, werkkracht, doorzetting, zelfwerkzaamheid, organisatietalent en een goede studiemethode.

Audiovisuele vorming

2 Gr   KSO   OV 4   t 3  t 4  t 5  t 6  t 7  t 9      



Beschrijving van de opleiding

Dit is een brede artistieke technische opleiding met een ruime algemene basisvorming.
Het ontwikkelen van een eigen beeldende taal met behulp van fotografie, film, video, geluid en montage staan centraal.

Je verkent grondig de hedendaagse audiovisuele beeldcultuur.
Zo leer je kritisch kijken naar de beelden die ons dagelijks bereiken via de verschillende media.
Je leert waarnemen, analyseren en creatief denken.
Je verdiept je in de verschillende artistieke stromingen in de geschiedenis van de kunst.

Je leert lees-,  spreek- en schrijfopdrachten omzetten in audiovisuele taal.
Via het maken van eigen werkstukken ontdek je je eigen expressiemogelijkheden.
Tijdens beeldende vorming en waarnemingstekenen leer je omgaan met kleuren, vlakken, lijnen... en verwerf je inzicht vorm, ruimte en ritme.
Je fotografeert, hanteert camera en geluidsinstallatie en de nieuwste digitale technieken.
Je monteert beelden en geluiden …

In KSO-studierichtingen met het achtervoegsel ‘vorming’  ligt de nadruk meer op de algemene vakken dan in de studierichtingen met het achtervoegsel ‘kunst’ of ‘opleiding’.
Je zal je dus niet alleen moeten inzetten voor het leren kennen en leren toepassen van de moderne mediatechnieken, er wordt ook van je verwacht dat je je inzet voor de algemene vakken.
Dit vraagt stiptheid, werkkracht, doorzetting, zelfwerkzaamheid, organisatietalent en een goede studiemethode.

Welke lessen krijg je?

In KSO krijg je naast de algemene, theoretische vakken ook kunstvakken en oefen je veel in de praktijk. 
Een lessentabel in de 2e graad bestaat uit minstens 28 lestijden. De meeste scholen gebruiken een lessenrooster van 32 lestijden, maar ze kunnen ook kiezen om meer lestijden in te richten.

Daarnaast hebben ze de vrijheid om de vakken aan te bieden als aparte lessen, om vakken samen te voegen tot vakkenclusters of om vakken aan te beiden onder de vorm van projecten. 

Daarom vermelden we geen lessenroosters meer. Je vindt meer concrete informatie over lessenroosters op de websites van de scholen.

Scholen


Geen scholen gevonden.

Toelatingsvoorwaarden

Toelating tot het 3de jaar:

Je wordt toegelaten:

  • als je geslaagd bent in het 2de leerjaar van de 1ste graad (hou wel rekening met eventuele clausuleringen);
  • als je geslaagd bent in het 1ste leerjaar van de 2de graad BSO. In dit geval moet er ook een gunstige beslissing zijn van de toelatingsklassenraad;
  • als je uit het buitengewoon secundair onderwijs (Opleidingsvorm 1, 2, 3) komt. In dit geval is een gunstige beslissing nodig van de toelatingsklassenraad. In afwachting van deze beslissing wordt de leerling onder ontbindende voorwaarde ingeschreven.

De toelatingsklassenraad kan, onder bepaalde voorwaarden,  de gevolgen van een behaald B- of C-attest ongedaan maken.

Kom je uit een niet-Vlaamse onderwijsinstelling (buitenlandse school, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (OKAN), dan kan de toelatingsklassenraad van de school je toelaten tot dit leerjaar.
Dit moet beslist worden binnen de 25 lesdagen vanaf je start in dat leerjaar.

Indien het een overstap betreft vanuit het onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers dan moet de toelatingsklassenraad rekening houden met het advies van de klassenraad van dat onthaaljaar. Elke beslissing van de toelatingsklassenraad die afwijkt van dat advies moet afdoende worden gemotiveerd. 


Tot het 4de jaar:

Je wordt toegelaten:

  • als je geslaagd was in het 1ste leerjaar van de 2de graad ASO, TSO of KSO (hou wel rekening met eventuele clausuleringen);
  • als je geslaagd was in het 2de leerjaar van de 2de graad BSO. In dit geval is een gunstige beslissing nodig van de toelatingsklassenraad;
  • als je in het bezit bent van het getuigschrift van de 2de graad behaald in het deeltijds beroepssecundair onderwijs. In dit geval is een gunstige beslissing nodig van de toelatingsklassenraad;
  • als je uit het buitengewoon secundair onderwijs (Opleidingsvorm 1, 2, 3) komt. In dit geval is een gunstige beslissing nodig van de toelatingsklassenraad. In afwachting van deze beslissing wordt de leerling onder ontbindende voorwaarde ingeschreven.
De toelatingsklassenraad kan, onder bepaalde voorwaarden,  de gevolgen van een behaald B- of C-attest ongedaan maken.

In afwijking van voorgaande voorwaarden kunnen leerlingen met tekorten voor bepaalde programmaonderdelen in het onderliggend leerjaar worden toegelaten.
In dit geval is een gunstige beslissing nodig van de toelatingsklassenraad van het structuuronderdeel waarvoor de leerling opteert na overleg met de delibererende klassenraad van het structuuronderdeel waaruit hij komt. De inrichtende macht beslist of de school gebruik maakt van deze afwijkingsmogelijkheid. 
De bedoeling is rekening te houden in individuele gevallen met specifieke onderwijskundige of organisatorische argumenten en meer individuele leertrajecten aan te bieden. 
Als de school van die afwijking gebruik maakt, gelden volgende uitzonderlijke modaliteiten:

  • de tekorten moeten weggewerkt zijn vóór het einde van het 2de leerjaar van de 2de graad (bv. via remediëring, bijkomende opdrachten, ...).
  • in het 1ste leerjaar wordt het oriënteringsattest vervangen door het attest regelmatige lesbijwoning
  • de delibererende klassenraad van het 2de leerjaar van de 2de graad beslist om een oriënteringsattest A van het 1ste leerjaar toe te kennen aan leerlingen die tekorten van het 1ste leerjaar hebben weggewerkt maar niet geslaagd zijn in het 2de leerjaar.

Leerlingen met een attest van regelmatige lesbijwoning over het 1ste leerjaar van de 2de graad, binnen het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van desbetreffende graad, worden ook toegelaten.

Kom je uit een niet-Vlaamse onderwijsinstelling (buitenlandse school, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (OKAN), dan kan de toelatingsklassenraad van de school je toelaten tot dit leerjaar. 
Dit moet beslist worden binnen de 25 lesdagen vanaf je start in dat leerjaar. 

Indien het een overstap betreft vanuit het onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers dan moet de toelatingsklassenraad rekening houden met het advies van de klassenraad van dat onthaaljaar. Elke beslissing van de toelatingsklassenraad die afwijkt van dat advies moet afdoende worden gemotiveerd. 

Attesten

3de jaar: 

Je kan een oriënteringsattest A, B of C behalen:

  • een oriënteringsattest A als je GESLAAGD bent;
  • een oriënteringsattest B als je GESLAAGD bent MAAR in het volgend leerjaar bepaalde onderwijsvormen en/of studierichtingen NIET mag volgen.
    Dit komt doordat je voor één of meerdere vakken minder goede resultaten hebt behaald.
    De school beslist welke beperkingen (= clausulering) ze jou oplegt en moet meedelen waarom;
  • een oriënteringsattest C als je NIET GESLAAGD bent;
  • een attest van regelmatige lesbijwoning. Indien een school werkt volgens ‘het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van een graad’, krijg je hiermee toelating tot het 2de leerjaar van de 2de graad.

 

4de jaar:

 Je kan een oriënteringsattest A, B of C behalen:

  • een oriënteringsattest A als je GESLAAGD bent.
  • een oriënteringsattest B als je GESLAAGD bent MAAR in het volgend leerjaar bepaalde onderwijsvormen en/of studierichtingen NIET mag volgen.
    Dit komt doordat je voor één of meerdere vakken minder goede resultaten hebt behaald.
    De school beslist welke beperkingen (= clausulering) ze jou oplegt en moet meedelen waarom.
  • een oriënteringsattest C als je NIET GESLAAGD bent.
  • een getuigschrift van de 2de graad indien je geslaagd bent in het 2de leerjaar van de 2de graad (= A- of B-attest).

Wat na deze opleiding?

In het studiegebied BEELDENDE KUNSTEN zijn er enkel studierichtingen in het KSO. Een overstap naar een andere richting of onderwijsvorm is ook mogelijk afhankelijk van je eigen sterktes en interesses. Overschakelen naar een deeltijds leersysteem is mogelijk vanaf de leeftijd van 15 jaar op voorwaarde dat je tenminste al 2 jaren voltijds secundair onderwijs gevolgd hebt. Anders blijf je voltijds leerplichtig tot je 16 jaar.

Interessante links

Buitengewoon onderwijs: Vlaams agentschap voor personen met een handicap

Buitengewoon onderwijs: Brailleliga

Buitengewoon onderwijs: FOD Sociale zekerheid voor personen met een handicap

Buitengewoon onderwijs: Gespecialiseerde trajectbepaling en -begeleiding

Buitengewoon onderwijs: Opzoeken dichtstbijzijnde school