HO
- Startpagina HO
- Algemene info HO
- Graduaatsopleidingen
- HBO5 Verpleegkunde
- Professionele bachelor
- Academische bachelor
- Ba-na-Ba
- Master
- Ma-na-Ma
- Postgraduaat
- Schakelprogramma's
- Studierendement
- Zoeken via alfabet
- Zoeken via belangstelling
- Zoeken via studiegebied
- Zoeken via schoolvakken
- Zoeken via instelling
- Zoeken via campussen
- Zoeken via provincie
- Zoeken via trefwoorden
- Zoeken via onderwijstaal
- Keuzetrajecten HO
- Flexibel studeren
- Functiebeperking en HO
- Recht op vrijstellingen?
- Zelftests
- Keuzerooster
- Buiten Vlaanderen
- International students
- Instellingen HO
- Bacheloropleidingen
- Leerkrediet
- Studentenhuizen
- SID-in's
- Studievoortgang
- Stoppen in HO
- Veranderen in HO
- Rapport schoolverlaters VDAB
- Deeltijds Kunstonderwijs
- Linken
- Downloads
- Moeilijke woorden

Toegepaste informatica : zonder afstudeerrichtingen - Professionele bachelor
De opleiding mag men zich niet louter voorstellen als een buroticaopleiding.De studiedomeinen omvatten systeemanalyse, derde- en vierdegeneratietalen, netwerksystemen, datacommunicatie, cliënt-serversystemen. Als algemeen-economische en bedrijfseconomische vorming heb je vakken als economie en bedrijfseconomie, algemeen boekhouden en exploitatieboekhouden, fiscale en sociale wetgeving, wiskunde. Specifiek beroepsgerichte vakken in het 1ste jaar zijn: informatica, programmeren in meerdere programmeertalen, programmastructuren, bestandsorganisatie en gegevensbanken.
Je krijgt ook een basis voor Frans en Engels en communicatievaardigheden.
Vanaf het 2de jaar krijg je vakken als programmeren, bestandsorganisatie en gegevensbanken, systeemanalyse, datacommunicatie en computernetwerken, beheer en organisatie van computercentra, besturingssystemen.
Seminaries en stages vullen de vorming aan.
Voor wie?
Specifieke voorkennis uit het secundair onderwijs is niet vereist.
Uiteraard werk je graag met computers en internet.
Je hoeft geen wetenschappelijke of wiskundige basis te hebben om te beginnen aan de opleiding.
Het programma bevat geen wiskunde of andere wetenschappen en wat betreft de informatica start men volledig vanaf nul.
Studiepunten
180

Toegepaste informatica : zonder afstudeerrichtingen - Professionele bachelor |
- Beschrijving
- Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Flexibel?
- Instellingen
- Beroepen
- VDAB
- Studie-
rendement
Algemene info
De opleiding mag men zich niet louter voorstellen als een buroticaopleiding.De studiedomeinen omvatten systeemanalyse, derde- en vierdegeneratietalen, netwerksystemen, datacommunicatie, cliënt-serversystemen. Als algemeen-economische en bedrijfseconomische vorming heb je vakken als economie en bedrijfseconomie, algemeen boekhouden en exploitatieboekhouden, fiscale en sociale wetgeving, wiskunde. Specifiek beroepsgerichte vakken in het 1ste jaar zijn: informatica, programmeren in meerdere programmeertalen, programmastructuren, bestandsorganisatie en gegevensbanken.
Je krijgt ook een basis voor Frans en Engels en communicatievaardigheden.
Vanaf het 2de jaar krijg je vakken als programmeren, bestandsorganisatie en gegevensbanken, systeemanalyse, datacommunicatie en computernetwerken, beheer en organisatie van computercentra, besturingssystemen.
Seminaries en stages vullen de vorming aan.
Voor wie?
Specifieke voorkennis uit het secundair onderwijs is niet vereist.
Uiteraard werk je graag met computers en internet.
Je hoeft geen wetenschappelijke of wiskundige basis te hebben om te beginnen aan de opleiding.
Het programma bevat geen wiskunde of andere wetenschappen en wat betreft de informatica start men volledig vanaf nul.
Studiepunten
180
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
Business & system analist |
Digital consultant |
Network specialist |
Sofware development |
System administrator |
Web developer |
Business IT |
Networks & (cyber)security |
Software engineer(ing) |
.NET |
Big data |
Mobile |
SAP |
In Thomas More Campus Geel zijn de opleidingen Toegepaste informatica en Elektronica- ICT geïntegreerd. Je kan kiezen voor deze keuzetrajecten:
Business solutions |
Sofwareontwikkeling |
Systeem- en netwerkbeheer |
AI Business Professional
![]() |
Cyber Security Professional
![]() |
ICT & Blockchain Consultant
![]() |
Software engineer(ing)
![]() |
Data engineering |
ERP development |
System & network administration |
Web developer |
Data engineering |
ERP development |
System & network administration |
Web developer |
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzondering:
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte niet bindende instaptoets voor de lerarenopleidingen.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden
De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Toegepaste informatica
Afstudeerrichting: zonder afstudeerrichtingen
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
Studiegebied: Handelswetenschappen en Bedrijfskunde
Belangstellingsdomeinen: Techniek, Wiskunde-cijferwerk,
Schoolvakken SO: Informatica, Multimedia,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere afstudeerrichtingen binnen Toegepaste informatica zijn:
Toegepaste informatica :
Applicatieontwikkeling (Professionele bachelor - HO)
Toegepaste informatica :
Softwaremanagement (Professionele bachelor - HO)
Toegepaste informatica :
Systeem- en netwerkbeheer (Professionele bachelor - HO)
Vervolgopleidingen
Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.
Binnen dit studiegebied worden deze Ba-na-Ba's georganiseerd:
Er zijn waarschijnlijk nog andere Ba-na-Ba's waarin je mag starten. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba.
een verkorte bachelor
Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.
een postgraduaat
Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.
De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een schakelprogramma
Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten
hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master.
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een
schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te
zetten.
Een schakelprogramma geeft
toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.
Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:
Schakelprogramma's specifiek na Toegepaste informatica : zonder afstudeerrichtingen
Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor
een lerarenopleiding
Na een professionele bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Flexibele leersystemen
Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.
Erasmushogeschool Brussel, Campus Kaai
Starten in februari
Werkstudententraject
UC Leuven-Limburg, Campus Proximus
Starten in februari
Howest, Campus Brugge Station - BST5
Starten in februari
Hogeschool Gent, Campus Schoonmeersen
Afstandsonderwijs
Starten in februari
Hogeschool Gent, Campus Aalst
Starten in februari
Instellingen
Warmoesberg 26 1000 Brussel
02 210 12 11![]()
![]()
Nijverheidskaai 170 1070 Anderlecht
02 520 18 10![]()
![]()
Meistraat 5 2000 Antwerpen
03 220 55 20![]()
![]()
Kleinhoefstraat 4 2440 Geel
014 56 23 10![]()
![]()
Geldenaaksebaan 335 3001 Heverlee
016 375 700![]()
![]()
Rijselstraat 5 8200 Sint-Michiels
050 38 12 77![]()
![]()
Valentin Vaerwyckweg 1 9000 Gent
09 243 20 04![]()
![]()
Arbeidstraat 14 9300 Aalst
09 243 38 00![]()
![]()
Beroepsuitwegen
Een analist-programmeur ontwikkelt toepassingen vanaf het ontwerp tot de realisatie en implementatie. Sommige afgestudeerden werken als systeem- en/of netwerkbeheerder.
Anderen werken mee aan websites en e-commercetoepassingen.
Door de snelle evolutie in de informaticawereld worden afgestudeerden ingeschakeld als helpdesk engineer om de eindgebruiker te begeleiden bij vragen over de computerinfrastructuur, de werking van de programma's. Afgestudeerden kunnen ook werken als trainingsverantwoordelijke of als projectleider.
Bachelors in de Toegepaste informatica werken in softwarehuizen en overal waar de behoefte bestaat aan het maken van eigen computertoepassingen zoals industriële ondernemingen, financiële instellingen, handelsondernemingen, verzekeringsmaatschappijen, organisaties, openbare besturen, KMO's en allerhande kantoren.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Analist ontwikkelaar ICT
( knelpuntberoep)
Computeroperator
Databankbeheerder
( knelpuntberoep)
ICT-medewerker
Integratie en implementatie expert ICT
( knelpuntberoep)
Multimediaontwikkelaar
Netwerkbeheerder
( knelpuntberoep)
Technicus pc en kantoormateriaal
Verantwoordelijke ICT
( knelpuntberoep)
Webmaster
Studierendement
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Boekhouden - informatica (TSO) | 877 | 17,95 | 62,4 | 85 | 119 | 110 | 201 | 334 | 28 |
Economie-moderne talen (ASO) | 516 | 1,86 | 59,44 | 57 | 63 | 91 | 100 | 156 | 49 |
Economie-wetenschappen (ASO) | 80 | 2,76 | 72,41 | 1 | 9 | 11 | 19 | 38 | 2 |
Economie-wiskunde (ASO) | 107 | 1,59 | 78,49 | 4 | 6 | 8 | 30 | 53 | 6 |
Elektriciteit-elektronica (TSO) | 121 | 8,42 | 66,08 | 12 | 15 | 11 | 26 | 53 | 4 |
Elektrische installatietechnieken (TSO) | 109 | 2,49 | 40,5 | 28 | 18 | 19 | 21 | 14 | 9 |
Elektromechanica (TSO) | 127 | 2,56 | 47,85 | 36 | 21 | 10 | 20 | 35 | 5 |
Handel (TSO) | 336 | 2,47 | 40,25 | 80 | 64 | 43 | 40 | 50 | 59 |
Humane wetenschappen (ASO) | 235 | 0,9 | 48,3 | 57 | 35 | 29 | 44 | 51 | 19 |
Industriële elektriciteit (BSO) | 56 | 1,74 | 20,64 | 27 | 7 | 4 | 3 | 3 | 12 |
Industriële ICT (TSO) | 250 | 30,79 | 56,5 | 34 | 40 | 28 | 69 | 74 | 5 |
Industriële wetenschappen (TSO) | 88 | 2,37 | 72,34 | 11 | 6 | 8 | 17 | 46 | 0 |
Informaticabeheer (TSO) | 1900 | 50,3 | 57,62 | 254 | 288 | 256 | 407 | 646 | 49 |
Kantooradministratie en gegevensbeheer (BSO) | 231 | 2,68 | 23,25 | 92 | 33 | 17 | 15 | 17 | 57 |
Latijn-moderne talen (ASO) | 45 | 0,55 | 62 | 8 | 4 | 6 | 7 | 18 | 2 |
Latijn-wetenschappen (ASO) | 33 | 0,51 | 81,21 | 4 | 2 | 3 | 5 | 18 | 1 |
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) | 96 | 1,37 | 28,44 | 30 | 23 | 12 | 8 | 7 | 16 |
Mechanische vormgevingstechnieken (TSO) | 53 | 1,76 | 19,6 | 23 | 12 | 7 | 4 | 2 | 5 |
Moderne talen-wetenschappen (ASO) | 160 | 1,57 | 69,59 | 13 | 19 | 18 | 29 | 73 | 8 |
Multimedia (TSO) | 127 | 8,02 | 37,5 | 43 | 22 | 14 | 17 | 23 | 8 |
Naamloos leerjaar (BSO) | 34 | 2,43 | 26,87 | 14 | 3 | 4 | 4 | 2 | 7 |
Secretariaat-talen (TSO) | 63 | 1,33 | 25,47 | 17 | 18 | 5 | 3 | 5 | 15 |
Sociale en technische wetenschappen (TSO) | 243 | 0,98 | 37,06 | 58 | 48 | 31 | 32 | 31 | 43 |
Sportwetenschappen (ASO) | 50 | 1,67 | 66,8 | 6 | 4 | 4 | 11 | 17 | 8 |
Techniek-wetenschappen (TSO) | 136 | 3 | 63,14 | 14 | 19 | 14 | 34 | 45 | 10 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 330 | 0,87 | 77,3 | 29 | 18 | 29 | 60 | 184 | 10 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 16-09-2020 |

Toegepaste informatica : zonder afstudeerrichtingen - Professionele bachelor |
- Beschrijving
- Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Flexibel?
- Instellingen
- Beroepen
- VDAB
- Studie-
rendement
Algemene info
De opleiding mag men zich niet louter voorstellen als een buroticaopleiding.De studiedomeinen omvatten systeemanalyse, derde- en vierdegeneratietalen, netwerksystemen, datacommunicatie, cliënt-serversystemen. Als algemeen-economische en bedrijfseconomische vorming heb je vakken als economie en bedrijfseconomie, algemeen boekhouden en exploitatieboekhouden, fiscale en sociale wetgeving, wiskunde. Specifiek beroepsgerichte vakken in het 1ste jaar zijn: informatica, programmeren in meerdere programmeertalen, programmastructuren, bestandsorganisatie en gegevensbanken.
Je krijgt ook een basis voor Frans en Engels en communicatievaardigheden.
Vanaf het 2de jaar krijg je vakken als programmeren, bestandsorganisatie en gegevensbanken, systeemanalyse, datacommunicatie en computernetwerken, beheer en organisatie van computercentra, besturingssystemen.
Seminaries en stages vullen de vorming aan.
Voor wie?
Specifieke voorkennis uit het secundair onderwijs is niet vereist.
Uiteraard werk je graag met computers en internet.
Je hoeft geen wetenschappelijke of wiskundige basis te hebben om te beginnen aan de opleiding.
Het programma bevat geen wiskunde of andere wetenschappen en wat betreft de informatica start men volledig vanaf nul.
Studiepunten
180
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
Business & system analist |
Digital consultant |
Network specialist |
Sofware development |
System administrator |
Web developer |
Business IT |
Networks & (cyber)security |
Software engineer(ing) |
.NET |
Big data |
Mobile |
SAP |
In Thomas More Campus Geel zijn de opleidingen Toegepaste informatica en Elektronica- ICT geïntegreerd. Je kan kiezen voor deze keuzetrajecten:
Business solutions |
Sofwareontwikkeling |
Systeem- en netwerkbeheer |
AI Business Professional
![]() |
Cyber Security Professional
![]() |
ICT & Blockchain Consultant
![]() |
Software engineer(ing)
![]() |
Data engineering |
ERP development |
System & network administration |
Web developer |
Data engineering |
ERP development |
System & network administration |
Web developer |
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzondering:
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte niet bindende instaptoets voor de lerarenopleidingen.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden
De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Toegepaste informatica
Afstudeerrichting: zonder afstudeerrichtingen
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
Studiegebied: Handelswetenschappen en Bedrijfskunde
Belangstellingsdomeinen: Techniek, Wiskunde-cijferwerk,
Schoolvakken SO: Informatica, Multimedia,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere afstudeerrichtingen binnen Toegepaste informatica zijn:
Toegepaste informatica :
Applicatieontwikkeling (Professionele bachelor - HO)
Toegepaste informatica :
Softwaremanagement (Professionele bachelor - HO)
Toegepaste informatica :
Systeem- en netwerkbeheer (Professionele bachelor - HO)
Vervolgopleidingen
Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.
Binnen dit studiegebied worden deze Ba-na-Ba's georganiseerd:
Er zijn waarschijnlijk nog andere Ba-na-Ba's waarin je mag starten. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba.
een verkorte bachelor
Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.
een postgraduaat
Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.
De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een schakelprogramma
Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten
hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master.
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een
schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te
zetten.
Een schakelprogramma geeft
toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.
Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:
Schakelprogramma's specifiek na Toegepaste informatica : zonder afstudeerrichtingen
Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor
een lerarenopleiding
Na een professionele bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Flexibele leersystemen
Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.
Erasmushogeschool Brussel, Campus Kaai
Starten in februari
Werkstudententraject
UC Leuven-Limburg, Campus Proximus
Starten in februari
Howest, Campus Brugge Station - BST5
Starten in februari
Hogeschool Gent, Campus Schoonmeersen
Afstandsonderwijs
Starten in februari
Hogeschool Gent, Campus Aalst
Starten in februari
Instellingen
Warmoesberg 26 1000 Brussel
02 210 12 11![]()
![]()
Nijverheidskaai 170 1070 Anderlecht
02 520 18 10![]()
![]()
Meistraat 5 2000 Antwerpen
03 220 55 20![]()
![]()
Kleinhoefstraat 4 2440 Geel
014 56 23 10![]()
![]()
Geldenaaksebaan 335 3001 Heverlee
016 375 700![]()
![]()
Rijselstraat 5 8200 Sint-Michiels
050 38 12 77![]()
![]()
Valentin Vaerwyckweg 1 9000 Gent
09 243 20 04![]()
![]()
Arbeidstraat 14 9300 Aalst
09 243 38 00![]()
![]()
Beroepsuitwegen
Een analist-programmeur ontwikkelt toepassingen vanaf het ontwerp tot de realisatie en implementatie. Sommige afgestudeerden werken als systeem- en/of netwerkbeheerder.
Anderen werken mee aan websites en e-commercetoepassingen.
Door de snelle evolutie in de informaticawereld worden afgestudeerden ingeschakeld als helpdesk engineer om de eindgebruiker te begeleiden bij vragen over de computerinfrastructuur, de werking van de programma's. Afgestudeerden kunnen ook werken als trainingsverantwoordelijke of als projectleider.
Bachelors in de Toegepaste informatica werken in softwarehuizen en overal waar de behoefte bestaat aan het maken van eigen computertoepassingen zoals industriële ondernemingen, financiële instellingen, handelsondernemingen, verzekeringsmaatschappijen, organisaties, openbare besturen, KMO's en allerhande kantoren.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Analist ontwikkelaar ICT
( knelpuntberoep)
Computeroperator
Databankbeheerder
( knelpuntberoep)
ICT-medewerker
Integratie en implementatie expert ICT
( knelpuntberoep)
Multimediaontwikkelaar
Netwerkbeheerder
( knelpuntberoep)
Technicus pc en kantoormateriaal
Verantwoordelijke ICT
( knelpuntberoep)
Webmaster
Studierendement
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Boekhouden - informatica (TSO) | 877 | 17,95 | 62,4 | 85 | 119 | 110 | 201 | 334 | 28 |
Economie-moderne talen (ASO) | 516 | 1,86 | 59,44 | 57 | 63 | 91 | 100 | 156 | 49 |
Economie-wetenschappen (ASO) | 80 | 2,76 | 72,41 | 1 | 9 | 11 | 19 | 38 | 2 |
Economie-wiskunde (ASO) | 107 | 1,59 | 78,49 | 4 | 6 | 8 | 30 | 53 | 6 |
Elektriciteit-elektronica (TSO) | 121 | 8,42 | 66,08 | 12 | 15 | 11 | 26 | 53 | 4 |
Elektrische installatietechnieken (TSO) | 109 | 2,49 | 40,5 | 28 | 18 | 19 | 21 | 14 | 9 |
Elektromechanica (TSO) | 127 | 2,56 | 47,85 | 36 | 21 | 10 | 20 | 35 | 5 |
Handel (TSO) | 336 | 2,47 | 40,25 | 80 | 64 | 43 | 40 | 50 | 59 |
Humane wetenschappen (ASO) | 235 | 0,9 | 48,3 | 57 | 35 | 29 | 44 | 51 | 19 |
Industriële elektriciteit (BSO) | 56 | 1,74 | 20,64 | 27 | 7 | 4 | 3 | 3 | 12 |
Industriële ICT (TSO) | 250 | 30,79 | 56,5 | 34 | 40 | 28 | 69 | 74 | 5 |
Industriële wetenschappen (TSO) | 88 | 2,37 | 72,34 | 11 | 6 | 8 | 17 | 46 | 0 |
Informaticabeheer (TSO) | 1900 | 50,3 | 57,62 | 254 | 288 | 256 | 407 | 646 | 49 |
Kantooradministratie en gegevensbeheer (BSO) | 231 | 2,68 | 23,25 | 92 | 33 | 17 | 15 | 17 | 57 |
Latijn-moderne talen (ASO) | 45 | 0,55 | 62 | 8 | 4 | 6 | 7 | 18 | 2 |
Latijn-wetenschappen (ASO) | 33 | 0,51 | 81,21 | 4 | 2 | 3 | 5 | 18 | 1 |
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) | 96 | 1,37 | 28,44 | 30 | 23 | 12 | 8 | 7 | 16 |
Mechanische vormgevingstechnieken (TSO) | 53 | 1,76 | 19,6 | 23 | 12 | 7 | 4 | 2 | 5 |
Moderne talen-wetenschappen (ASO) | 160 | 1,57 | 69,59 | 13 | 19 | 18 | 29 | 73 | 8 |
Multimedia (TSO) | 127 | 8,02 | 37,5 | 43 | 22 | 14 | 17 | 23 | 8 |
Naamloos leerjaar (BSO) | 34 | 2,43 | 26,87 | 14 | 3 | 4 | 4 | 2 | 7 |
Secretariaat-talen (TSO) | 63 | 1,33 | 25,47 | 17 | 18 | 5 | 3 | 5 | 15 |
Sociale en technische wetenschappen (TSO) | 243 | 0,98 | 37,06 | 58 | 48 | 31 | 32 | 31 | 43 |
Sportwetenschappen (ASO) | 50 | 1,67 | 66,8 | 6 | 4 | 4 | 11 | 17 | 8 |
Techniek-wetenschappen (TSO) | 136 | 3 | 63,14 | 14 | 19 | 14 | 34 | 45 | 10 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 330 | 0,87 | 77,3 | 29 | 18 | 29 | 60 | 184 | 10 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 16-09-2020 |