Orthopedie : Schoentechnologie voor sport en revalidatie - Professionele bachelor

 

Algemene info


In de orthopedie ontwikkelt en fabriceert men apparaten (bandages, orthesen, prothesen) die misvormingen moeten verhelpen, breuken beter laat genezen en verloren ledematen tracht te vervangen. 
Het 1ste jaar orthopedie is gemeenschappelijk. 
In het 1ste jaar komen de meer algemene technische en medische vakken aan bod.
Deze vormen de basis om inzicht en vaardigheid te verwerven in de orthopedische processen.
Deze basisinzichten worden toegepast op de orthopedische technologie, zijnde de studie van de verschillende apparaten die kunnen worden gebruikt om patiënten met bepaalde ziektebeelden te helpen (bandages, rolstoelen, orthesen en prothesen) evenals bij de uitvoeringstechnieken (het aanleren van de basistechnieken om die apparaten te vervaardigen).
In het eerste jaar wordt de nadruk gelegd op de onderste ledematen.
In het 2de jaar legt men in deze afstudeerrichting het accent op het bovenste lidmaat en in het 3de jaar op de wervelkolom. 
Er worden basisinzichten bijgebracht in een aantal medisch georiënteerde vakken zoals anatomie, fysiologie en bewegingsleer, pathologie, hygiëne, biomechanica en revalidatie, en in een aantal technische vakken zoals chemie, mechanica, elektriciteit en elektronica, materialenleer.
Deze basisinzichten worden toegepast op de orthopedische technologie, zijnde de studie van de verschillende apparaten die kunnen worden gebruikt om patiënten met bepaalde ziektebeelden te helpen (bandages, orthesen en prothesen) evenals bij de uitvoeringstechnieken (het aanleren van de basistechnieken om die apparaten te vervaardigen).
Psychosociale vakken, communicatieve vorming, bedrijfskundige vorming, CAD-CAM en wetgeving leggen de link naar het functioneren in het bedrijfsleven. 
Praktijk en stages in externe werkplaatsen spelen een belangrijke rol.  
De afstudeerrichting start vanaf het 2de jaar.


Afstudeerrichting schoentechnologie voor sport en revalidatie:
Je leert hulpmiddelen (steunzolen, sportzolen, orthopedische schoenen, voetprotheses) ontwikkelen en vervaardigen.  
Prakijk en stages in externe werkplaatsen spelen een belangrijke rol.
De opleiding wordt afgesloten met het schrijven en verdedigen van een eindwerk.


Voor wie?
Specifieke vooropleiding is niet noodzakelijk. 


Aanvullende info:

Thomas More - Campus Geel


Studiepunten

180

Orthopedie : Schoentechnologie voor sport en revalidatie - Professionele bachelor

 

Algemene info


In de orthopedie ontwikkelt en fabriceert men apparaten (bandages, orthesen, prothesen) die misvormingen moeten verhelpen, breuken beter laat genezen en verloren ledematen tracht te vervangen. 
Het 1ste jaar orthopedie is gemeenschappelijk. 
In het 1ste jaar komen de meer algemene technische en medische vakken aan bod.
Deze vormen de basis om inzicht en vaardigheid te verwerven in de orthopedische processen.
Deze basisinzichten worden toegepast op de orthopedische technologie, zijnde de studie van de verschillende apparaten die kunnen worden gebruikt om patiënten met bepaalde ziektebeelden te helpen (bandages, rolstoelen, orthesen en prothesen) evenals bij de uitvoeringstechnieken (het aanleren van de basistechnieken om die apparaten te vervaardigen).
In het eerste jaar wordt de nadruk gelegd op de onderste ledematen.
In het 2de jaar legt men in deze afstudeerrichting het accent op het bovenste lidmaat en in het 3de jaar op de wervelkolom. 
Er worden basisinzichten bijgebracht in een aantal medisch georiënteerde vakken zoals anatomie, fysiologie en bewegingsleer, pathologie, hygiëne, biomechanica en revalidatie, en in een aantal technische vakken zoals chemie, mechanica, elektriciteit en elektronica, materialenleer.
Deze basisinzichten worden toegepast op de orthopedische technologie, zijnde de studie van de verschillende apparaten die kunnen worden gebruikt om patiënten met bepaalde ziektebeelden te helpen (bandages, orthesen en prothesen) evenals bij de uitvoeringstechnieken (het aanleren van de basistechnieken om die apparaten te vervaardigen).
Psychosociale vakken, communicatieve vorming, bedrijfskundige vorming, CAD-CAM en wetgeving leggen de link naar het functioneren in het bedrijfsleven. 
Praktijk en stages in externe werkplaatsen spelen een belangrijke rol.  
De afstudeerrichting start vanaf het 2de jaar.


Afstudeerrichting schoentechnologie voor sport en revalidatie:
Je leert hulpmiddelen (steunzolen, sportzolen, orthopedische schoenen, voetprotheses) ontwikkelen en vervaardigen.  
Prakijk en stages in externe werkplaatsen spelen een belangrijke rol.
De opleiding wordt afgesloten met het schrijven en verdedigen van een eindwerk.


Voor wie?
Specifieke vooropleiding is niet noodzakelijk. 


Aanvullende info:

Thomas More - Campus Geel


Studiepunten

180

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor studenten met een buitenlands diploma.

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info bij de organiserende onderwijsinstellingen en op deze pagina's: 
Language admission requirements
Dutch languages levels

Situering

Opleiding: Orthopedie 

Afstudeerrichting: Schoentechnologie voor sport en revalidatie

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Gezondheidszorg

Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Medische activiteiten, Sociaal dienstbetoon, Techniek,

Schoolvakken SO: Orthopedie,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere afstudeerrichtingen van Orthopedie zijn:

Orthopedie : Orthopedische technologie (Professionele bachelor - HO)

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Orthopedie: Schoentechnologie voor sport en revalidatie


Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.

Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:

Schakelprogramma's specifiek na Orthopedie : Schoentechnologie voor sport en revalidatie

Management en beleid van de gezondheidszorg - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Management, zorg en beleid in de gerontologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Psychologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor

Audiovisuele kunsten: Radio en Schrijven - Erasmushogeschool Brussel RITCS (Royal Institute for Theatre, Cinema & Sound) - School of Arts

Bedrijfskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Communicatiewetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent



EU-Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Filmstudies en visuele cultuur - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Geografie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Meertalige professionele communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Mobiliteitswetenschappen - Universiteit Hasselt Campus Hasselt

Onderwijskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Opleidings- en onderwijswetenschappen - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Politieke communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Politieke wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Politieke wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Sociologie - Universiteit Gent Campus Gent

Sociologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Stedenbouw en ruimtelijke planning - Universiteit Antwerpen Campus Mutsaard

Theater- en filmwetenschap - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


een specifieke lerarenopleiding

Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen. Met dit diploma kan je les geven in de vakken die aansluiten bij je secundaire - of bachelor- of masteropleiding. De specifieke lerarenopleiding omvat 60 studiepunten waarvan 30 voor het theoretische gedeelte en 30 voor de praktijkcomponent. De SLO kan georganiseerd worden door een centrum voor volwassenenonderwijs, hogeschool of universiteit.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Thomas More, Campus Geel

Starten in februari
Werkstudententraject

Instellingen

Kleinhoefstraat 4  2440 Geel
014 56 23 10    


Beroepsuitwegen

Een orthopedisch schoentechnicus maakt schoenen voor mensen met voetafwijkingen die niet terecht kunnen bij een gewone schoenwinkel.
Hij vervaardigt ook aangepast schoeisel voor sportlui.
De orthopedisch technicus oefent zijn beroep meestal uit als zelfstandige.
Het behalen van een erkenningsnummer verleent hem de bevoegdheid om als bandagist, orthesist of prothesist prestaties te leveren waarvoor het RIZIV financieel tussenkomt.
Voor een tewerkstelling in dienstverband kan hij terecht in de orthopedische schoenateliers of bij speciaalzaken van sportschoeisel.
In de grotere werkplaatsen of laboratoria en werkhuizen verbonden aan universiteiten en onderzoeksinstellingen kan hij ingeschakeld worden bij de ontwikkeling van nieuwe technieken, toepassingen of hulpmiddelen.
Ook technisch-commercieel medewerker in bedrijven met orthopedisch materiaal behoort tot de mogelijkheden.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Bandagist / Orthesist / Prothesist
Orthopedisch schoenmaker

VDAB - Studie schoolverlaters: PBA_orthopedie.pdf

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) 34 0,52% 41,45% 10 7 4 7 5 1
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 30 0,13% 56,95% 3 3 7 5 8 4

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming

Higher education in Flanders: general information

Language admission requirements for higher education in Dutch

Dutch language levels explained

Language requirements


Instelling Taalniveau ITNA CNaVT CNaVT Staats-
examen
Certificaat CVO Eigen Succesvol
Thomas More Campus Geel Vantage (B2)

Gegevens bijgewerkt tot 20-02-2017

Orthopedie : Schoentechnologie voor sport en revalidatie - Professionele bachelor

 

Algemene info


In de orthopedie ontwikkelt en fabriceert men apparaten (bandages, orthesen, prothesen) die misvormingen moeten verhelpen, breuken beter laat genezen en verloren ledematen tracht te vervangen. 
Het 1ste jaar orthopedie is gemeenschappelijk. 
In het 1ste jaar komen de meer algemene technische en medische vakken aan bod.
Deze vormen de basis om inzicht en vaardigheid te verwerven in de orthopedische processen.
Deze basisinzichten worden toegepast op de orthopedische technologie, zijnde de studie van de verschillende apparaten die kunnen worden gebruikt om patiënten met bepaalde ziektebeelden te helpen (bandages, rolstoelen, orthesen en prothesen) evenals bij de uitvoeringstechnieken (het aanleren van de basistechnieken om die apparaten te vervaardigen).
In het eerste jaar wordt de nadruk gelegd op de onderste ledematen.
In het 2de jaar legt men in deze afstudeerrichting het accent op het bovenste lidmaat en in het 3de jaar op de wervelkolom. 
Er worden basisinzichten bijgebracht in een aantal medisch georiënteerde vakken zoals anatomie, fysiologie en bewegingsleer, pathologie, hygiëne, biomechanica en revalidatie, en in een aantal technische vakken zoals chemie, mechanica, elektriciteit en elektronica, materialenleer.
Deze basisinzichten worden toegepast op de orthopedische technologie, zijnde de studie van de verschillende apparaten die kunnen worden gebruikt om patiënten met bepaalde ziektebeelden te helpen (bandages, orthesen en prothesen) evenals bij de uitvoeringstechnieken (het aanleren van de basistechnieken om die apparaten te vervaardigen).
Psychosociale vakken, communicatieve vorming, bedrijfskundige vorming, CAD-CAM en wetgeving leggen de link naar het functioneren in het bedrijfsleven. 
Praktijk en stages in externe werkplaatsen spelen een belangrijke rol.  
De afstudeerrichting start vanaf het 2de jaar.


Afstudeerrichting schoentechnologie voor sport en revalidatie:
Je leert hulpmiddelen (steunzolen, sportzolen, orthopedische schoenen, voetprotheses) ontwikkelen en vervaardigen.  
Prakijk en stages in externe werkplaatsen spelen een belangrijke rol.
De opleiding wordt afgesloten met het schrijven en verdedigen van een eindwerk.


Voor wie?
Specifieke vooropleiding is niet noodzakelijk. 


Aanvullende info:

Thomas More - Campus Geel


Studiepunten

180

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor studenten met een buitenlands diploma.

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info bij de organiserende onderwijsinstellingen en op deze pagina's: 
Language admission requirements
Dutch languages levels

Situering

Opleiding: Orthopedie 

Afstudeerrichting: Schoentechnologie voor sport en revalidatie

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Gezondheidszorg

Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Medische activiteiten, Sociaal dienstbetoon, Techniek,

Schoolvakken SO: Orthopedie,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere afstudeerrichtingen van Orthopedie zijn:

Orthopedie : Orthopedische technologie (Professionele bachelor - HO)

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Orthopedie: Schoentechnologie voor sport en revalidatie


Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.

Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:

Schakelprogramma's specifiek na Orthopedie : Schoentechnologie voor sport en revalidatie

Management en beleid van de gezondheidszorg - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Management, zorg en beleid in de gerontologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Psychologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor

Audiovisuele kunsten: Radio en Schrijven - Erasmushogeschool Brussel RITCS (Royal Institute for Theatre, Cinema & Sound) - School of Arts

Bedrijfskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Communicatiewetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent



EU-Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Filmstudies en visuele cultuur - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Geografie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Meertalige professionele communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Mobiliteitswetenschappen - Universiteit Hasselt Campus Hasselt

Onderwijskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Opleidings- en onderwijswetenschappen - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Politieke communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Politieke wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Politieke wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Sociologie - Universiteit Gent Campus Gent

Sociologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Stedenbouw en ruimtelijke planning - Universiteit Antwerpen Campus Mutsaard

Theater- en filmwetenschap - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


een specifieke lerarenopleiding

Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen. Met dit diploma kan je les geven in de vakken die aansluiten bij je secundaire - of bachelor- of masteropleiding. De specifieke lerarenopleiding omvat 60 studiepunten waarvan 30 voor het theoretische gedeelte en 30 voor de praktijkcomponent. De SLO kan georganiseerd worden door een centrum voor volwassenenonderwijs, hogeschool of universiteit.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Thomas More, Campus Geel

Starten in februari
Werkstudententraject

Instellingen

Kleinhoefstraat 4  2440 Geel
014 56 23 10    


Beroepsuitwegen

Een orthopedisch schoentechnicus maakt schoenen voor mensen met voetafwijkingen die niet terecht kunnen bij een gewone schoenwinkel.
Hij vervaardigt ook aangepast schoeisel voor sportlui.
De orthopedisch technicus oefent zijn beroep meestal uit als zelfstandige.
Het behalen van een erkenningsnummer verleent hem de bevoegdheid om als bandagist, orthesist of prothesist prestaties te leveren waarvoor het RIZIV financieel tussenkomt.
Voor een tewerkstelling in dienstverband kan hij terecht in de orthopedische schoenateliers of bij speciaalzaken van sportschoeisel.
In de grotere werkplaatsen of laboratoria en werkhuizen verbonden aan universiteiten en onderzoeksinstellingen kan hij ingeschakeld worden bij de ontwikkeling van nieuwe technieken, toepassingen of hulpmiddelen.
Ook technisch-commercieel medewerker in bedrijven met orthopedisch materiaal behoort tot de mogelijkheden.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Bandagist / Orthesist / Prothesist
Orthopedisch schoenmaker

VDAB - Studie schoolverlaters: PBA_orthopedie.pdf

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) 34 0,52% 41,45% 10 7 4 7 5 1
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 30 0,13% 56,95% 3 3 7 5 8 4

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming

Higher education in Flanders: general information

Language admission requirements for higher education in Dutch

Dutch language levels explained

Language requirements


Instelling Taalniveau ITNA CNaVT CNaVT Staats-
examen
Certificaat CVO Eigen Succesvol
Thomas More Campus Geel Vantage (B2)

Gegevens bijgewerkt tot 20-02-2017