Toegepaste psychologie : Schoolpsychologie en pedagogische psychologie - Professionele bachelor

 

Algemene info


De opleiding beoogt deskundigheid in psychodiagnostiek en psychologische dienstverlening.
Bachelors in de Toegepaste psychologie kunnen aan de slag in 3 grote werkvelden:
- het arbeids- en organisatiewerkveld
- het klinisch werkveld
- het school- en pedagogisch werkveld. 
Het opleidingsprogramma biedt een evenwichtige verdeling tussen theorie en praktijk, tussen brede vorming en specialisatie.
Als basisdisciplines bieden de opleidingen o.a. volgende onderdelen: algemene psychologie, ontwikkelingspsychologie, persoonlijkheidspsychologie, sociale psychologie, pedagogie, orthopedagogie en gedragsneurowetenschappen.
Aanverwante disciplines zijn vooral sociologie, crossculturele psychologie, filosofie en recht.
Op vlak van methodologie komen diagnostische vaardigheden, observatietechnieken, statistiek, gesprekstechnieken, sociale vaardigheden en rapporteren aan bod.
Ook training in functie van begeleiding en counseling staan op het programma.
De beroepspraktijk bestaat uit werkveldoriëntatie en projectwerking, praktijkoefeningen en stages in het 2de en 3de leerjaar.
Oriëntatie op een van de werkvelden gebeurt door te kiezen uit een aanbod van opleidingsonderdelen binnen de afstudeerrichtingen.
Belangrijke vaardigheden en attitudes zijn: een groot inlevingsvermogen, tact en soepelheid in de omgang, emotionele stabiliteit, verantwoordelijkheidszin, zelfreflectie, kritische ingesteldheid, nauwkeurigheid, geduld en teamspirit.
Hogescholen kunnen nog keuzetrajecten organiseren.

Schoolpsychologie en pedagogische psychologie:
Dit traject is een ideale basis voor de begeleiding van kinderen en jongeren in hun schoolcontext en hun(problematische) opvoedingscontext.
We spitten met jou uit hoe je samen met de ouder, de leerkracht, de opvoeder en het kind of de jongere kunt achterhalen welke ondersteuning aangewezen is.
Dit doe je via gesprekken, vragenlijsten, testen en observaties die we jou uitgebreid aanleren! Je leert preventieve acties binnen het domein opvoeding en onderwijs opzetten.
We besteden bijzondere aandacht aan zorg-op-maat in moeilijke opvoedingssituaties en in de jeugdhulpverlening.
Jouw psychopedagogische ondersteuning komt als geroepen bij kwetsbare jongeren en jongeren die een belemmering of een beperking ervaren in eigen functioneren.


Voor wie?
Specifieke voorkennis uit het secundair onderwijs is niet vereist.
Je bent geboeid door het menselijk gedrag en je wil ontdekken hoe gedrag en attitudes op een deskundige manier onderzocht en bijgestuurd kunnen worden.
Je hebt interesse om mensen en groepen op een professionele manier te begeleiden, te adviseren en te trainen.



Studiepunten

180

Toegepaste psychologie : Schoolpsychologie en pedagogische psychologie - Professionele bachelor

Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

 

Algemene info


De opleiding beoogt deskundigheid in psychodiagnostiek en psychologische dienstverlening.
Bachelors in de Toegepaste psychologie kunnen aan de slag in 3 grote werkvelden:
- het arbeids- en organisatiewerkveld
- het klinisch werkveld
- het school- en pedagogisch werkveld. 
Het opleidingsprogramma biedt een evenwichtige verdeling tussen theorie en praktijk, tussen brede vorming en specialisatie.
Als basisdisciplines bieden de opleidingen o.a. volgende onderdelen: algemene psychologie, ontwikkelingspsychologie, persoonlijkheidspsychologie, sociale psychologie, pedagogie, orthopedagogie en gedragsneurowetenschappen.
Aanverwante disciplines zijn vooral sociologie, crossculturele psychologie, filosofie en recht.
Op vlak van methodologie komen diagnostische vaardigheden, observatietechnieken, statistiek, gesprekstechnieken, sociale vaardigheden en rapporteren aan bod.
Ook training in functie van begeleiding en counseling staan op het programma.
De beroepspraktijk bestaat uit werkveldoriëntatie en projectwerking, praktijkoefeningen en stages in het 2de en 3de leerjaar.
Oriëntatie op een van de werkvelden gebeurt door te kiezen uit een aanbod van opleidingsonderdelen binnen de afstudeerrichtingen.
Belangrijke vaardigheden en attitudes zijn: een groot inlevingsvermogen, tact en soepelheid in de omgang, emotionele stabiliteit, verantwoordelijkheidszin, zelfreflectie, kritische ingesteldheid, nauwkeurigheid, geduld en teamspirit.
Hogescholen kunnen nog keuzetrajecten organiseren.

Schoolpsychologie en pedagogische psychologie:
Dit traject is een ideale basis voor de begeleiding van kinderen en jongeren in hun schoolcontext en hun(problematische) opvoedingscontext.
We spitten met jou uit hoe je samen met de ouder, de leerkracht, de opvoeder en het kind of de jongere kunt achterhalen welke ondersteuning aangewezen is.
Dit doe je via gesprekken, vragenlijsten, testen en observaties die we jou uitgebreid aanleren! Je leert preventieve acties binnen het domein opvoeding en onderwijs opzetten.
We besteden bijzondere aandacht aan zorg-op-maat in moeilijke opvoedingssituaties en in de jeugdhulpverlening.
Jouw psychopedagogische ondersteuning komt als geroepen bij kwetsbare jongeren en jongeren die een belemmering of een beperking ervaren in eigen functioneren.


Voor wie?
Specifieke voorkennis uit het secundair onderwijs is niet vereist.
Je bent geboeid door het menselijk gedrag en je wil ontdekken hoe gedrag en attitudes op een deskundige manier onderzocht en bijgestuurd kunnen worden.
Je hebt interesse om mensen en groepen op een professionele manier te begeleiden, te adviseren en te trainen.



Studiepunten

180

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een existentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. We stellen geen voorwaarden van een minimum aantal studiepunten, maar het gaat wel altijd om een pakket van meerdere vakken.

Katholieke Hogeschool VIVES - Campus Kortrijk

(z)ondernemen: iedereen win(s)t
 

Het keuzetraject bestaat uit 30 studiepunten en kan gevolgd worden tijdens het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk van VIVES, in het laatste jaar van een andere bacheloropleiding als je daar toestemming voor krijgt, of na het behalen van een sociaal-agogisch of ander relevant diploma. Het traject wordt georganiseerd in de periode van februari tot juni.
In dit keuzetraject dagen we je uit om verder te kijken dan het vertrouwde en bekende. We reiken inzichten aan over het belang van ondernemen en connecteren in onze maatschappelijke context. We gaan op pad om een diversiteit aan praktijken te leren kennen en dit in binnen-en buitenland.
Je leert om inventieve oplossingen te zien, maar ook om ze zelf te bedenken en uit te werken. Je ondervindt aan den lijve het belang om samen met anderen te ondernemen. Niet alleen worden je ideeën hierdoor krachtiger, het vergroot ook het draagvlak om je doelen te bereiken. Ondernemen en connecteren worden competenties die je in je toekomstige job kan inzetten om maatschappelijke impact te realiseren.

Herstelgericht en verbindend werken
 

Herstelgericht werken is oorspronkelijk een toepassing waarbij daders en slachtoffers na een misdrijf samengebracht worden om de relatie te herstellen (restorative justice). Tegenwoordig wordt het herstelgericht werken in heel wat contexten toegepast. Dit kan gaan van families, scholen en buurten tot gevangenissen, organisaties. Binnen het herstelgericht werken wordt met verschillende methodieken gewerkt (family group conferences, restorative circles, …). Het herstelgericht werken verenigt inzichten uit de psychologie, sociologie, criminologie, pedagogiek,… en leunt ook aan bij heel wat actuele sociale bewegingen zoals geweldloze communicatie, nieuwe autoriteit, eigen kracht-conferenties …
Het herstelgericht werken is uitgegroeid tot een wetenschap waarin de verbinding tussen mensen centraal staat. Door actief aan de slag te gaan met de basisprincipes namelijk focus op schade, interactief en verbindend proces, uitdrukken van gevoelens, het opnemen van verantwoordelijkheid en de gerichtheid op de gemeenschap, kunnen mensen, groepen of grotere structuren beter functioneren. Herstelgericht werken kiest voor duurzame oplossingen en effectief leiderschap. Kortom, wil je graag meewerken aan het opbouwen, onderhouden en herstellen van relaties tussen mensen, dan is deze module zeker iets voor jou.
De keuzetraject omvat 30 studiepunten en wordt gevolgd in het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk.

Jeugddelinquentie
 

Vier opleidingen uit het studiegebied sociaal-agogisch werk slaan de handen in elkaar om professionele bachelors wegwijs te maken in theoretische denkkaders over jeugddelinquentie en de praktische aanpak en begeleiding van risicojongeren. Je krijgt achtergronden en inzichten om met een kritische bril naar fenomenen en doelgroepen te kunnen kijken en er mee om te gaan.

Migratie en intercultureel werken
 

Dit keuzetraject omvat 30 studiepunten en wordt gevolgd van februari tot juni in het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk van VIVES, in het laatste bachelorjaar van een andere opleiding als je daar toestemming voor krijgt of na een sociaal-agogisch of ander relevant diploma.
Je krijgt niet enkel theoretische denkkaders en inzichten mee, maar er is ook aandacht voor het methodisch werken. Je doet ervaring op door mee te werken aan een concreet project in het werkveld. Je kan even letterlijk ‘emigreren’ over de grenzen heen door het volgen van een lezingen en studie- aanwezigheid in het buitenland. 

Preventie 2.0: creatief communiceren en overtuigen
 

Het keuzetraject bestaat uit 30 studiepunten en wordt gevolgd in het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk van VIVES, in het laatste bachelorjaar van een andere opleiding als je daar toestemming voor krijgt of na een sociaal-agogisch of ander relevant diploma.
Het traject wordt georganiseerd in het tweede semester van februari tot juni. Tijdens die periode ga je in groep aan de slag met de verschillende onderdelen van de marketingmix. Je krijgt hiervoor modellen van gedragsverandering aangereikt, en je leert creatieve preventieboodschappen en communicatiestrategieën ontwikkelen. Tegelijk dagen we je uit om de grenzen van preventie te verkennen: hoe zit het met de individuele autonomie en wie bepaalt wat wenselijk en onwenselijk gedrag is?
Verwacht geen klassiek onderwijs, maar een mix van werkveldbezoeken, boeiende sprekers en zelfstudie, en vooral zelf denken en doen. Je docenten coachen je hierbij. We verruimen ook je blik met een internationale ervaring.

Samen stad maken
 

Dit keuzetraject bestaat uit 30 studiepunten en wordt gevolgd in het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk van VIVES, in het laatste bachelorjaar van een andere opleiding als je daar toestemming voor krijgt of na een sociaal-agogisch of ander relevant diploma. Het traject wordt georganiseerd in de periode van februari tot juni. 
In dit keuzetraject belichten we de stad vanuit al zijn facetten: sociaal, geografisch, beleidsmatig, psychologisch. Je leert ook hoe je alle partijen bij stadsprojecten kan betrekken. Je verkent verschillende methodieken. Een studiereis opent jouw internationale blik: hoe pakt men het aan in steden in het buitenland? 

Social pedagogical art & creativity exploration
 

Het doel van dit Engelstalige en internationale keuzetraject is theoretisch kennis maken met het begrippenkader, de sector en het beleid, maar ook zelf actief aan de slag gaan. Zo experimenteer je in het vak ‘Methods’ met beeld, drama, multimedia, ritme en dans. Je bezoekt organisaties over heel Vlaanderen die werken rond kunst en creativiteit. 



Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):

Thomas More - Campus Sanderus


Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor studenten met een buitenlands diploma.

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info bij de organiserende onderwijsinstellingen en op deze pagina's: 
Language admission requirements
Dutch languages levels

Situering

Opleiding: Toegepaste psychologie 

Afstudeerrichting: Schoolpsychologie en pedagogische psychologie

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Sociaal-agogisch werk

Belangstellingsdomeinen: Overtuigen-besturen, Sociaal dienstbetoon, Sociale wetenschappen,

Schoolvakken SO: Communicatieve vaardigheden, Gedragswetenschappen, Opvoedkunde, Psychologie, Sociale wetenschappen,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere afstudeerrichtingen binnen Toegepaste psychologie zijn:

Toegepaste psychologie : Algemene opleiding (Professionele bachelor - HO)
Toegepaste psychologie : Arbeids- en organisatiepsychologie (Professionele bachelor - HO)
Toegepaste psychologie : Klinische psychologie (Professionele bachelor - HO)

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Toegepaste psychologie: Schoolpsychologie en pedagogische psychologie






Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.

Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:

Schakelprogramma's specifiek na Toegepaste psychologie : Schoolpsychologie en pedagogische psychologie

African Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Agogische wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Bestuurskunde en het publiek management - Universiteit Gent Campus Gent


Communicatiewetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Criminologische wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Gezondheidsvoorlichting en -bevordering - Universiteit Gent Campus Gent

Management en beleid van de gezondheidszorg - Universiteit Gent Campus Gent

Management en beleid van de gezondheidszorg - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Management, zorg en beleid in de gerontologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus



Psychologie - KU Leuven

Psychologie - Universiteit Gent Campus Gent

Psychologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Rechten - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Seksuologie - KU Leuven

Sociaal werk - Universiteit Gent Campus Gent

Sociaal werk - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Sociologie - KU Leuven

Sociologie - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor

Audiovisuele kunsten: Radio en Schrijven - Erasmushogeschool Brussel RITCS (Royal Institute for Theatre, Cinema & Sound) - School of Arts

Bedrijfskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Communicatiewetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent



EU-Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Filmstudies en visuele cultuur - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Geografie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Meertalige professionele communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Mobiliteitswetenschappen - Universiteit Hasselt Campus Hasselt

Onderwijskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Opleidings- en onderwijswetenschappen - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Politieke communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Politieke wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Politieke wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Sociologie - Universiteit Gent Campus Gent

Sociologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Stedenbouw en ruimtelijke planning - Universiteit Antwerpen Campus Mutsaard

Theater- en filmwetenschap - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


een specifieke lerarenopleiding

Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen. Met dit diploma kan je les geven in de vakken die aansluiten bij je secundaire - of bachelor- of masteropleiding. De specifieke lerarenopleiding omvat 60 studiepunten waarvan 30 voor het theoretische gedeelte en 30 voor de praktijkcomponent. De SLO kan georganiseerd worden door een centrum voor volwassenenonderwijs, hogeschool of universiteit.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Katholieke Hogeschool VIVES, Campus Kortrijk

Afstandsonderwijs

Instellingen

Molenstraat 8  2018 Antwerpen
03 241 08 29    


Doorniksesteenweg 145  8500 Kortrijk
056 26 41 40    


Beroepsuitwegen

Op het terrein van de Schoolpsychologie begeleidt de bachelor in de Toegepaste psychologie kinderen en jongeren doorheen hun schoolloopbaan.
In het CLB staan ze in voor testafname, testverbetering en -normering, advies en begeleiding, dit alles in de domeinen van leren en studeren, schoolloopbaan, psychosociaal functioneren en preventieve gezondheidszorg. Steeds meer bachelors in de Toegepaste psychologie vinden hun weg naar scholen als leerlingenbegeleider of zorgcoördinator.
Op het terrein van de School- en pedagogische psychologie helpen de bachelors in de Toegepaste psychologie kinderen, jongeren of volwassenen met een mentale of fysieke handicap, met gedragsmoeilijkheden of specifieke leerstoornissen.
Hun taak bestaat erin een juiste diagnose te stellen, een gefundeerd advies te geven en efficiënt te begeleiden.
In de klinische sector verricht de bachelor in de Toegepaste psychologie onderzoek en helpt bij de behandeling van psychische problemen.
Dit gebeurt o.a. in activiteiten zoals individuele counseling, groepssessies over assertiviteit of andere sociale en communicatieve vaardigheden, functietraining, psycho-educatie, speltherapie.
Andere werkterreinen van de bachelor in de Toegepaste psychologie:
- De gezondheidspsychologie richt zich op het voorkomen, de genezing of terminale evolutie van ziekten of aandoeningen.
De psychologische begeleiding probeert bij te dragen tot het sociaal, psychologisch en lichamelijk evenwicht van de mens.
Curatieve activiteiten richten zich naar de psychosociale gevolgen van ziekte of trauma, medische behandeling en opname in een ziekenhuis, om deze gevolgen zoveel mogelijk te beperken, leefbaar en hanteerbaar te maken.
De sportpsycholoog begeleidt topsporters, sporters in opleiding en recreatiesporters. Ook de begeleiding bij blessures en revalidatieproces staat centraal.
De sportpsycholoog besteedt aandacht aan conflicthantering, de harmonie tussen de topsport en het familiaal leven, mogelijke eetstoornissen en faalangst.
- De forensische psychologie is nauw verbonden met de justitie.
Cliënten voor forensisch psychologische tussenkomsten zijn daders of slachtoffers van een misdrijf. Het tewerkstellingsdomein is op basis van de verschillende afstudeerrichtingen zeer ruim.
Bachelors in de Toegepaste psychologie vindt men o.a. terug in CLB's, scholen, consultatiebureaus voor gehandicapten, centra geestelijke gezondheidszorg, revalidatiecentra, psychiatrische klinieken, observatie- en behandelingscentra voor kinderen, centra voor ontwenning van verslaafden, CAWs, justitiehuizen, teams voor slachtofferhulp en daderhulp, bureaus voor werving en selectie, personeelsdiensten van profit- en non-profitorganisaties, markt- en reclameonderzoeksbureaus, in de ouderenzorg en in doelgroepenwerking (allochtonen, kansarmen, laaggeschoolden, vluchtelingenwerk).
De bachelor in de Toegepaste psychologie kan ook als zelfstandige een hulpverlenende beroepsactiviteit uitoefenen.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
 Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Consulent welzijnswerk
Opleidingsbegeleider
Psychologisch assistent
Relatie- en gezinsbemiddelaar

VDAB - Studie schoolverlaters: PBA_toegepaste psychologie.pdf

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Economie-moderne talen (ASO) 199 0,69% 76,33% 10 13 21 38 114 3
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) 172 2,73% 57,48% 19 27 24 43 53 6
Handel (TSO) 115 0,82% 51,94% 18 18 18 28 29 4
Humane wetenschappen (ASO) 1022 3,83% 75,75% 40 81 90 212 572 27
Jeugd- en gehandicaptenzorg (TSO) 86 2,50% 46,38% 10 20 19 22 14 1
Latijn-moderne talen (ASO) 56 0,54% 81,38% 3 4 13 35 1
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) 57 0,88% 42,71% 14 14 5 10 12 2
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 56 0,51% 82,84% 4 5 6 39 2
Onthaal en public relations (TSO) 66 3,32% 42,52% 12 14 9 18 10 3
Schoonheidsverzorging (TSO) 31 0,82% 23,29% 14 5 6 3 1 2
Secretariaat-talen (TSO) 71 1,24% 53,84% 8 16 6 20 20 1
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 606 2,69% 55,95% 53 110 109 126 186 22
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 48 0,14% 83,14% 2 2 4 3 34 3

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming

Higher education in Flanders: general information

Language admission requirements for higher education in Dutch

Dutch language levels explained

Language requirements


Instelling Taalniveau ITNA CNaVT CNaVT Staats-
examen
Certificaat CVO Eigen Succesvol
Katholieke Hogeschool VIVES Campus Kortrijk Vantage (B2)
Thomas More Campus Sanderus Vantage (B2)

Gegevens bijgewerkt tot 15-02-2017

Toegepaste psychologie : Schoolpsychologie en pedagogische psychologie - Professionele bachelor

Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

 

Algemene info


De opleiding beoogt deskundigheid in psychodiagnostiek en psychologische dienstverlening.
Bachelors in de Toegepaste psychologie kunnen aan de slag in 3 grote werkvelden:
- het arbeids- en organisatiewerkveld
- het klinisch werkveld
- het school- en pedagogisch werkveld. 
Het opleidingsprogramma biedt een evenwichtige verdeling tussen theorie en praktijk, tussen brede vorming en specialisatie.
Als basisdisciplines bieden de opleidingen o.a. volgende onderdelen: algemene psychologie, ontwikkelingspsychologie, persoonlijkheidspsychologie, sociale psychologie, pedagogie, orthopedagogie en gedragsneurowetenschappen.
Aanverwante disciplines zijn vooral sociologie, crossculturele psychologie, filosofie en recht.
Op vlak van methodologie komen diagnostische vaardigheden, observatietechnieken, statistiek, gesprekstechnieken, sociale vaardigheden en rapporteren aan bod.
Ook training in functie van begeleiding en counseling staan op het programma.
De beroepspraktijk bestaat uit werkveldoriëntatie en projectwerking, praktijkoefeningen en stages in het 2de en 3de leerjaar.
Oriëntatie op een van de werkvelden gebeurt door te kiezen uit een aanbod van opleidingsonderdelen binnen de afstudeerrichtingen.
Belangrijke vaardigheden en attitudes zijn: een groot inlevingsvermogen, tact en soepelheid in de omgang, emotionele stabiliteit, verantwoordelijkheidszin, zelfreflectie, kritische ingesteldheid, nauwkeurigheid, geduld en teamspirit.
Hogescholen kunnen nog keuzetrajecten organiseren.

Schoolpsychologie en pedagogische psychologie:
Dit traject is een ideale basis voor de begeleiding van kinderen en jongeren in hun schoolcontext en hun(problematische) opvoedingscontext.
We spitten met jou uit hoe je samen met de ouder, de leerkracht, de opvoeder en het kind of de jongere kunt achterhalen welke ondersteuning aangewezen is.
Dit doe je via gesprekken, vragenlijsten, testen en observaties die we jou uitgebreid aanleren! Je leert preventieve acties binnen het domein opvoeding en onderwijs opzetten.
We besteden bijzondere aandacht aan zorg-op-maat in moeilijke opvoedingssituaties en in de jeugdhulpverlening.
Jouw psychopedagogische ondersteuning komt als geroepen bij kwetsbare jongeren en jongeren die een belemmering of een beperking ervaren in eigen functioneren.


Voor wie?
Specifieke voorkennis uit het secundair onderwijs is niet vereist.
Je bent geboeid door het menselijk gedrag en je wil ontdekken hoe gedrag en attitudes op een deskundige manier onderzocht en bijgestuurd kunnen worden.
Je hebt interesse om mensen en groepen op een professionele manier te begeleiden, te adviseren en te trainen.



Studiepunten

180

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een existentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. We stellen geen voorwaarden van een minimum aantal studiepunten, maar het gaat wel altijd om een pakket van meerdere vakken.

Katholieke Hogeschool VIVES - Campus Kortrijk

(z)ondernemen: iedereen win(s)t
 

Het keuzetraject bestaat uit 30 studiepunten en kan gevolgd worden tijdens het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk van VIVES, in het laatste jaar van een andere bacheloropleiding als je daar toestemming voor krijgt, of na het behalen van een sociaal-agogisch of ander relevant diploma. Het traject wordt georganiseerd in de periode van februari tot juni.
In dit keuzetraject dagen we je uit om verder te kijken dan het vertrouwde en bekende. We reiken inzichten aan over het belang van ondernemen en connecteren in onze maatschappelijke context. We gaan op pad om een diversiteit aan praktijken te leren kennen en dit in binnen-en buitenland.
Je leert om inventieve oplossingen te zien, maar ook om ze zelf te bedenken en uit te werken. Je ondervindt aan den lijve het belang om samen met anderen te ondernemen. Niet alleen worden je ideeën hierdoor krachtiger, het vergroot ook het draagvlak om je doelen te bereiken. Ondernemen en connecteren worden competenties die je in je toekomstige job kan inzetten om maatschappelijke impact te realiseren.

Herstelgericht en verbindend werken
 

Herstelgericht werken is oorspronkelijk een toepassing waarbij daders en slachtoffers na een misdrijf samengebracht worden om de relatie te herstellen (restorative justice). Tegenwoordig wordt het herstelgericht werken in heel wat contexten toegepast. Dit kan gaan van families, scholen en buurten tot gevangenissen, organisaties. Binnen het herstelgericht werken wordt met verschillende methodieken gewerkt (family group conferences, restorative circles, …). Het herstelgericht werken verenigt inzichten uit de psychologie, sociologie, criminologie, pedagogiek,… en leunt ook aan bij heel wat actuele sociale bewegingen zoals geweldloze communicatie, nieuwe autoriteit, eigen kracht-conferenties …
Het herstelgericht werken is uitgegroeid tot een wetenschap waarin de verbinding tussen mensen centraal staat. Door actief aan de slag te gaan met de basisprincipes namelijk focus op schade, interactief en verbindend proces, uitdrukken van gevoelens, het opnemen van verantwoordelijkheid en de gerichtheid op de gemeenschap, kunnen mensen, groepen of grotere structuren beter functioneren. Herstelgericht werken kiest voor duurzame oplossingen en effectief leiderschap. Kortom, wil je graag meewerken aan het opbouwen, onderhouden en herstellen van relaties tussen mensen, dan is deze module zeker iets voor jou.
De keuzetraject omvat 30 studiepunten en wordt gevolgd in het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk.

Jeugddelinquentie
 

Vier opleidingen uit het studiegebied sociaal-agogisch werk slaan de handen in elkaar om professionele bachelors wegwijs te maken in theoretische denkkaders over jeugddelinquentie en de praktische aanpak en begeleiding van risicojongeren. Je krijgt achtergronden en inzichten om met een kritische bril naar fenomenen en doelgroepen te kunnen kijken en er mee om te gaan.

Migratie en intercultureel werken
 

Dit keuzetraject omvat 30 studiepunten en wordt gevolgd van februari tot juni in het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk van VIVES, in het laatste bachelorjaar van een andere opleiding als je daar toestemming voor krijgt of na een sociaal-agogisch of ander relevant diploma.
Je krijgt niet enkel theoretische denkkaders en inzichten mee, maar er is ook aandacht voor het methodisch werken. Je doet ervaring op door mee te werken aan een concreet project in het werkveld. Je kan even letterlijk ‘emigreren’ over de grenzen heen door het volgen van een lezingen en studie- aanwezigheid in het buitenland. 

Preventie 2.0: creatief communiceren en overtuigen
 

Het keuzetraject bestaat uit 30 studiepunten en wordt gevolgd in het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk van VIVES, in het laatste bachelorjaar van een andere opleiding als je daar toestemming voor krijgt of na een sociaal-agogisch of ander relevant diploma.
Het traject wordt georganiseerd in het tweede semester van februari tot juni. Tijdens die periode ga je in groep aan de slag met de verschillende onderdelen van de marketingmix. Je krijgt hiervoor modellen van gedragsverandering aangereikt, en je leert creatieve preventieboodschappen en communicatiestrategieën ontwikkelen. Tegelijk dagen we je uit om de grenzen van preventie te verkennen: hoe zit het met de individuele autonomie en wie bepaalt wat wenselijk en onwenselijk gedrag is?
Verwacht geen klassiek onderwijs, maar een mix van werkveldbezoeken, boeiende sprekers en zelfstudie, en vooral zelf denken en doen. Je docenten coachen je hierbij. We verruimen ook je blik met een internationale ervaring.

Samen stad maken
 

Dit keuzetraject bestaat uit 30 studiepunten en wordt gevolgd in het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk van VIVES, in het laatste bachelorjaar van een andere opleiding als je daar toestemming voor krijgt of na een sociaal-agogisch of ander relevant diploma. Het traject wordt georganiseerd in de periode van februari tot juni. 
In dit keuzetraject belichten we de stad vanuit al zijn facetten: sociaal, geografisch, beleidsmatig, psychologisch. Je leert ook hoe je alle partijen bij stadsprojecten kan betrekken. Je verkent verschillende methodieken. Een studiereis opent jouw internationale blik: hoe pakt men het aan in steden in het buitenland? 

Social pedagogical art & creativity exploration
 

Het doel van dit Engelstalige en internationale keuzetraject is theoretisch kennis maken met het begrippenkader, de sector en het beleid, maar ook zelf actief aan de slag gaan. Zo experimenteer je in het vak ‘Methods’ met beeld, drama, multimedia, ritme en dans. Je bezoekt organisaties over heel Vlaanderen die werken rond kunst en creativiteit. 



Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):

Thomas More - Campus Sanderus


Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor studenten met een buitenlands diploma.

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info bij de organiserende onderwijsinstellingen en op deze pagina's: 
Language admission requirements
Dutch languages levels

Situering

Opleiding: Toegepaste psychologie 

Afstudeerrichting: Schoolpsychologie en pedagogische psychologie

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Sociaal-agogisch werk

Belangstellingsdomeinen: Overtuigen-besturen, Sociaal dienstbetoon, Sociale wetenschappen,

Schoolvakken SO: Communicatieve vaardigheden, Gedragswetenschappen, Opvoedkunde, Psychologie, Sociale wetenschappen,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere afstudeerrichtingen binnen Toegepaste psychologie zijn:

Toegepaste psychologie : Algemene opleiding (Professionele bachelor - HO)
Toegepaste psychologie : Arbeids- en organisatiepsychologie (Professionele bachelor - HO)
Toegepaste psychologie : Klinische psychologie (Professionele bachelor - HO)

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Toegepaste psychologie: Schoolpsychologie en pedagogische psychologie






Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.

Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:

Schakelprogramma's specifiek na Toegepaste psychologie : Schoolpsychologie en pedagogische psychologie

African Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Agogische wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Bestuurskunde en het publiek management - Universiteit Gent Campus Gent


Communicatiewetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Criminologische wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Gezondheidsvoorlichting en -bevordering - Universiteit Gent Campus Gent

Management en beleid van de gezondheidszorg - Universiteit Gent Campus Gent

Management en beleid van de gezondheidszorg - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Management, zorg en beleid in de gerontologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus



Psychologie - KU Leuven

Psychologie - Universiteit Gent Campus Gent

Psychologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Rechten - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Seksuologie - KU Leuven

Sociaal werk - Universiteit Gent Campus Gent

Sociaal werk - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Sociologie - KU Leuven

Sociologie - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor

Audiovisuele kunsten: Radio en Schrijven - Erasmushogeschool Brussel RITCS (Royal Institute for Theatre, Cinema & Sound) - School of Arts

Bedrijfskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Communicatiewetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent



EU-Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Filmstudies en visuele cultuur - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Geografie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Meertalige professionele communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Mobiliteitswetenschappen - Universiteit Hasselt Campus Hasselt

Onderwijskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Opleidings- en onderwijswetenschappen - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Politieke communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Politieke wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Politieke wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Sociologie - Universiteit Gent Campus Gent

Sociologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Stedenbouw en ruimtelijke planning - Universiteit Antwerpen Campus Mutsaard

Theater- en filmwetenschap - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


een specifieke lerarenopleiding

Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen. Met dit diploma kan je les geven in de vakken die aansluiten bij je secundaire - of bachelor- of masteropleiding. De specifieke lerarenopleiding omvat 60 studiepunten waarvan 30 voor het theoretische gedeelte en 30 voor de praktijkcomponent. De SLO kan georganiseerd worden door een centrum voor volwassenenonderwijs, hogeschool of universiteit.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Katholieke Hogeschool VIVES, Campus Kortrijk

Afstandsonderwijs

Instellingen

Molenstraat 8  2018 Antwerpen
03 241 08 29    


Doorniksesteenweg 145  8500 Kortrijk
056 26 41 40    


Beroepsuitwegen

Op het terrein van de Schoolpsychologie begeleidt de bachelor in de Toegepaste psychologie kinderen en jongeren doorheen hun schoolloopbaan.
In het CLB staan ze in voor testafname, testverbetering en -normering, advies en begeleiding, dit alles in de domeinen van leren en studeren, schoolloopbaan, psychosociaal functioneren en preventieve gezondheidszorg. Steeds meer bachelors in de Toegepaste psychologie vinden hun weg naar scholen als leerlingenbegeleider of zorgcoördinator.
Op het terrein van de School- en pedagogische psychologie helpen de bachelors in de Toegepaste psychologie kinderen, jongeren of volwassenen met een mentale of fysieke handicap, met gedragsmoeilijkheden of specifieke leerstoornissen.
Hun taak bestaat erin een juiste diagnose te stellen, een gefundeerd advies te geven en efficiënt te begeleiden.
In de klinische sector verricht de bachelor in de Toegepaste psychologie onderzoek en helpt bij de behandeling van psychische problemen.
Dit gebeurt o.a. in activiteiten zoals individuele counseling, groepssessies over assertiviteit of andere sociale en communicatieve vaardigheden, functietraining, psycho-educatie, speltherapie.
Andere werkterreinen van de bachelor in de Toegepaste psychologie:
- De gezondheidspsychologie richt zich op het voorkomen, de genezing of terminale evolutie van ziekten of aandoeningen.
De psychologische begeleiding probeert bij te dragen tot het sociaal, psychologisch en lichamelijk evenwicht van de mens.
Curatieve activiteiten richten zich naar de psychosociale gevolgen van ziekte of trauma, medische behandeling en opname in een ziekenhuis, om deze gevolgen zoveel mogelijk te beperken, leefbaar en hanteerbaar te maken.
De sportpsycholoog begeleidt topsporters, sporters in opleiding en recreatiesporters. Ook de begeleiding bij blessures en revalidatieproces staat centraal.
De sportpsycholoog besteedt aandacht aan conflicthantering, de harmonie tussen de topsport en het familiaal leven, mogelijke eetstoornissen en faalangst.
- De forensische psychologie is nauw verbonden met de justitie.
Cliënten voor forensisch psychologische tussenkomsten zijn daders of slachtoffers van een misdrijf. Het tewerkstellingsdomein is op basis van de verschillende afstudeerrichtingen zeer ruim.
Bachelors in de Toegepaste psychologie vindt men o.a. terug in CLB's, scholen, consultatiebureaus voor gehandicapten, centra geestelijke gezondheidszorg, revalidatiecentra, psychiatrische klinieken, observatie- en behandelingscentra voor kinderen, centra voor ontwenning van verslaafden, CAWs, justitiehuizen, teams voor slachtofferhulp en daderhulp, bureaus voor werving en selectie, personeelsdiensten van profit- en non-profitorganisaties, markt- en reclameonderzoeksbureaus, in de ouderenzorg en in doelgroepenwerking (allochtonen, kansarmen, laaggeschoolden, vluchtelingenwerk).
De bachelor in de Toegepaste psychologie kan ook als zelfstandige een hulpverlenende beroepsactiviteit uitoefenen.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
 Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Consulent welzijnswerk
Opleidingsbegeleider
Psychologisch assistent
Relatie- en gezinsbemiddelaar

VDAB - Studie schoolverlaters: PBA_toegepaste psychologie.pdf

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Economie-moderne talen (ASO) 199 0,69% 76,33% 10 13 21 38 114 3
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) 172 2,73% 57,48% 19 27 24 43 53 6
Handel (TSO) 115 0,82% 51,94% 18 18 18 28 29 4
Humane wetenschappen (ASO) 1022 3,83% 75,75% 40 81 90 212 572 27
Jeugd- en gehandicaptenzorg (TSO) 86 2,50% 46,38% 10 20 19 22 14 1
Latijn-moderne talen (ASO) 56 0,54% 81,38% 3 4 13 35 1
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) 57 0,88% 42,71% 14 14 5 10 12 2
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 56 0,51% 82,84% 4 5 6 39 2
Onthaal en public relations (TSO) 66 3,32% 42,52% 12 14 9 18 10 3
Schoonheidsverzorging (TSO) 31 0,82% 23,29% 14 5 6 3 1 2
Secretariaat-talen (TSO) 71 1,24% 53,84% 8 16 6 20 20 1
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 606 2,69% 55,95% 53 110 109 126 186 22
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 48 0,14% 83,14% 2 2 4 3 34 3

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming

Higher education in Flanders: general information

Language admission requirements for higher education in Dutch

Dutch language levels explained

Language requirements


Instelling Taalniveau ITNA CNaVT CNaVT Staats-
examen
Certificaat CVO Eigen Succesvol
Katholieke Hogeschool VIVES Campus Kortrijk Vantage (B2)
Thomas More Campus Sanderus Vantage (B2)

Gegevens bijgewerkt tot 15-02-2017