Muziek : Directie - Academische bachelor
De student verwerft in eerste instantie de basiscompetenties van de academisch gevormde musicus. De opleiding vormt dirigenten die competenties hebben ontwikkeld om op een eigentijdse wijze hetzij met vocale of instrumentale muziek, vocale ensembles, koren en orkesten om te gaan. De opleiding steunt daarvoor op een evenwicht tussen academisch ondersteund inzicht, een doorgedreven technische basis en de ontwikkeling van een realistische artistieke persoonlijkheid.
De vorming tot dirigent vertrekt van de doorgedreven assimilatie van een op de praktijk geënte technische basis. Daarnaast ligt een belangrijk accent op een gedegen muzikaal-technische voorbereiding van de uitvoeringspraktijk. Een uitvoerige, op de praktijk geënte analyse is daarbij van groot belang.
Veel aandacht wordt besteed aan het reflectieve deel van de opleiding, waarbij de musicus-dirigent de technische, historisch-stilistische en muzikaal-artistieke facetten van de compositie en haar uitvoering duidelijk leert verwerken. Er wordt op systematische wijze een dwarsdoorsnede gemaakt van het repertoireaanbod. Die muziek wordt gelokaliseerd in muziekbibliotheken en, binnen de krijtlijnen van de opleiding, ook effectief geraadpleegd.
Er wordt een overzichtelijk beeld geschetst van de belangrijkste stilistische strekkingen binnen de West-Europese muziekliteratuur, om te tonen hoe ze herkenbaar zijn en zich tot elkaar verhouden. Er worden efficiënte werktuigen aangeboden om met uitvoeringspraktijk en interpretatie om te gaan.
Sluitstuk van de masteropleiding is de masterproef. Daarin vormen het concertexamen en de, via een muzikale analyse en synthese van historische gegevens en literaire verantwoording in een scriptie beschreven, interpretatiekeuze van (een deel van) het gebrachte repertoire een ondeelbaar geheel.
Aanvullende info:
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)
Muziek : Directie - Academische bachelor |
Algemene info
De student verwerft in eerste instantie de basiscompetenties van de academisch gevormde musicus. De opleiding vormt dirigenten die competenties hebben ontwikkeld om op een eigentijdse wijze hetzij met vocale of instrumentale muziek, vocale ensembles, koren en orkesten om te gaan. De opleiding steunt daarvoor op een evenwicht tussen academisch ondersteund inzicht, een doorgedreven technische basis en de ontwikkeling van een realistische artistieke persoonlijkheid.
De vorming tot dirigent vertrekt van de doorgedreven assimilatie van een op de praktijk geënte technische basis. Daarnaast ligt een belangrijk accent op een gedegen muzikaal-technische voorbereiding van de uitvoeringspraktijk. Een uitvoerige, op de praktijk geënte analyse is daarbij van groot belang.
Veel aandacht wordt besteed aan het reflectieve deel van de opleiding, waarbij de musicus-dirigent de technische, historisch-stilistische en muzikaal-artistieke facetten van de compositie en haar uitvoering duidelijk leert verwerken. Er wordt op systematische wijze een dwarsdoorsnede gemaakt van het repertoireaanbod. Die muziek wordt gelokaliseerd in muziekbibliotheken en, binnen de krijtlijnen van de opleiding, ook effectief geraadpleegd.
Er wordt een overzichtelijk beeld geschetst van de belangrijkste stilistische strekkingen binnen de West-Europese muziekliteratuur, om te tonen hoe ze herkenbaar zijn en zich tot elkaar verhouden. Er worden efficiënte werktuigen aangeboden om met uitvoeringspraktijk en interpretatie om te gaan.
Sluitstuk van de masteropleiding is de masterproef. Daarin vormen het concertexamen en de, via een muzikale analyse en synthese van historische gegevens en literaire verantwoording in een scriptie beschreven, interpretatiekeuze van (een deel van) het gebrachte repertoire een ondeelbaar geheel.
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)
Instellingen:
Bijzondere toelatingsvoorwaarden
Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
Situering
Opleiding: Muziek
Afstudeerrichting: Directie
Studieniveau: Academische bachelor - HO
Specificatie: Bachelor of Arts
Studiegebied: Muziek en Podiumkunsten
Belangstellingsdomeinen: Muziek,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere afstudeerrichtingen binnen Muziek zijn:
Muziek :
Compositie (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Instrument/Zang (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Instrumentenbouw (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Jazz (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Muziekpedagogie (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Muziektheorie/Schriftuur (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Muziektherapie (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Scheppende muziek (compositie / muziekproductie) (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Uitvoerende muziek (klassieke muziek / jazz en pop) (Academische bachelor - HO)
Regentschapsstraat 30 1000 Brussel
Lemmensberg 3 3000 Leuven
Beroepsuitwegen
Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.
De afgestudeerden hebben een technisch-muzikale opleiding gekregen in de gekozen optie en/of keuze, wat hen in staat stelt op een professionele wijze nieuwe werken voort te brengen, leiding te geven en muziek te vertolken, muziekwetenschappelijk werk te verrichten, te recenseren, enz...
Ook televisieproducer of -programmator, cultureel attaché of medewerker in een cultureel centrum liggen in de lijn.
Als afgestudeerde kan men terecht in orkesten, als solist (instrumentist of zanger), bij de VRT, eventueel als componist, als bewerker, als zelfstandige of in dienstverband, als lesgever in de eigen specialisatie in muziekacademies na het volgen van een lerarenopleiding.
Nogal wat afgestudeerden opteren (vooraleer het beroepsleven te kiezen) om andere kwalificaties te behalen en specialisaties te volgen.
Als dirigent, als koorleider, als cultureel attaché of recensist, in de perswereld.
Het beroepenveld van musici is versnipperd: scheppend musicus, uitvoerend musicus, instrumentenbouwer, cultuurfunctionaris, muziekrecensent, leraar, ...
De meeste musici zijn gelijktijdig werkzaam in uiteenlopende beroepen.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Gegevens bijgewerkt tot 11-02-2022 |
Muziek : Directie - Academische bachelor |
Algemene info
De student verwerft in eerste instantie de basiscompetenties van de academisch gevormde musicus. De opleiding vormt dirigenten die competenties hebben ontwikkeld om op een eigentijdse wijze hetzij met vocale of instrumentale muziek, vocale ensembles, koren en orkesten om te gaan. De opleiding steunt daarvoor op een evenwicht tussen academisch ondersteund inzicht, een doorgedreven technische basis en de ontwikkeling van een realistische artistieke persoonlijkheid.
De vorming tot dirigent vertrekt van de doorgedreven assimilatie van een op de praktijk geënte technische basis. Daarnaast ligt een belangrijk accent op een gedegen muzikaal-technische voorbereiding van de uitvoeringspraktijk. Een uitvoerige, op de praktijk geënte analyse is daarbij van groot belang.
Veel aandacht wordt besteed aan het reflectieve deel van de opleiding, waarbij de musicus-dirigent de technische, historisch-stilistische en muzikaal-artistieke facetten van de compositie en haar uitvoering duidelijk leert verwerken. Er wordt op systematische wijze een dwarsdoorsnede gemaakt van het repertoireaanbod. Die muziek wordt gelokaliseerd in muziekbibliotheken en, binnen de krijtlijnen van de opleiding, ook effectief geraadpleegd.
Er wordt een overzichtelijk beeld geschetst van de belangrijkste stilistische strekkingen binnen de West-Europese muziekliteratuur, om te tonen hoe ze herkenbaar zijn en zich tot elkaar verhouden. Er worden efficiënte werktuigen aangeboden om met uitvoeringspraktijk en interpretatie om te gaan.
Sluitstuk van de masteropleiding is de masterproef. Daarin vormen het concertexamen en de, via een muzikale analyse en synthese van historische gegevens en literaire verantwoording in een scriptie beschreven, interpretatiekeuze van (een deel van) het gebrachte repertoire een ondeelbaar geheel.
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)
Instellingen:
Bijzondere toelatingsvoorwaarden
Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
Situering
Opleiding: Muziek
Afstudeerrichting: Directie
Studieniveau: Academische bachelor - HO
Specificatie: Bachelor of Arts
Studiegebied: Muziek en Podiumkunsten
Belangstellingsdomeinen: Muziek,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere afstudeerrichtingen binnen Muziek zijn:
Muziek :
Compositie (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Instrument/Zang (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Instrumentenbouw (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Jazz (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Muziekpedagogie (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Muziektheorie/Schriftuur (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Muziektherapie (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Scheppende muziek (compositie / muziekproductie) (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Uitvoerende muziek (klassieke muziek / jazz en pop) (Academische bachelor - HO)
Regentschapsstraat 30 1000 Brussel
Lemmensberg 3 3000 Leuven
Beroepsuitwegen
Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.
De afgestudeerden hebben een technisch-muzikale opleiding gekregen in de gekozen optie en/of keuze, wat hen in staat stelt op een professionele wijze nieuwe werken voort te brengen, leiding te geven en muziek te vertolken, muziekwetenschappelijk werk te verrichten, te recenseren, enz...
Ook televisieproducer of -programmator, cultureel attaché of medewerker in een cultureel centrum liggen in de lijn.
Als afgestudeerde kan men terecht in orkesten, als solist (instrumentist of zanger), bij de VRT, eventueel als componist, als bewerker, als zelfstandige of in dienstverband, als lesgever in de eigen specialisatie in muziekacademies na het volgen van een lerarenopleiding.
Nogal wat afgestudeerden opteren (vooraleer het beroepsleven te kiezen) om andere kwalificaties te behalen en specialisaties te volgen.
Als dirigent, als koorleider, als cultureel attaché of recensist, in de perswereld.
Het beroepenveld van musici is versnipperd: scheppend musicus, uitvoerend musicus, instrumentenbouwer, cultuurfunctionaris, muziekrecensent, leraar, ...
De meeste musici zijn gelijktijdig werkzaam in uiteenlopende beroepen.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Gegevens bijgewerkt tot 11-02-2022 |