Muziek : Compositie - Academische bachelor
In de bachelorstudie worden zowel theoretisch gerichte als praktijkgeoriënteerde competenties verworven wat betreft notenleer, gehoorvorming, muziektheorie, orkestratieleer, arrangement, harmonie, contrapunt en compositie. Tijdens de masterstudie komen fuga, orkestratieleer, compositie, auteursrecht, fiscaliteit en uitgavecontracten ruimschoots aan bod.
Individuele lessen piano, waarin techniek, gehoorvorming, ritme, improvisatie, interpretatie, repertoirekennis, geschiedenis en tenslotte de beoefening van partituurlezen van verscheidene bezettingen centraal staan, worden geflankeerd door creatief groepsmusiceren en stemvorming en vormen op die manier een muziekpraktiserende pijler binnen de opleiding.
Projecten binnen de opleiding voorzien in masterclasses en workshops waarin ontmoetingen met componisten niet ontbreken. De academisch gerichte component voorziet allereerst in een vorming op bibliografisch, muziek- en kunsthistorisch, psychologisch en filosofisch vlak.
Je ontwikkelt onderzoekscompetenties die via gerelateerde compositie- en orkestratieopdrachten constant voeling houden met de artistieke praktijk. Het onderzoek op masterniveau culmineert in een geïntegreerde masterproef met een combinatie van een compositieportfolio waarin je blijk geeft van een eigen stijlidioom en een scriptie.
Aanvullende info:
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)
Muziek : Compositie - Academische bachelor |
Algemene info
In de bachelorstudie worden zowel theoretisch gerichte als praktijkgeoriënteerde competenties verworven wat betreft notenleer, gehoorvorming, muziektheorie, orkestratieleer, arrangement, harmonie, contrapunt en compositie. Tijdens de masterstudie komen fuga, orkestratieleer, compositie, auteursrecht, fiscaliteit en uitgavecontracten ruimschoots aan bod.
Individuele lessen piano, waarin techniek, gehoorvorming, ritme, improvisatie, interpretatie, repertoirekennis, geschiedenis en tenslotte de beoefening van partituurlezen van verscheidene bezettingen centraal staan, worden geflankeerd door creatief groepsmusiceren en stemvorming en vormen op die manier een muziekpraktiserende pijler binnen de opleiding.
Projecten binnen de opleiding voorzien in masterclasses en workshops waarin ontmoetingen met componisten niet ontbreken. De academisch gerichte component voorziet allereerst in een vorming op bibliografisch, muziek- en kunsthistorisch, psychologisch en filosofisch vlak.
Je ontwikkelt onderzoekscompetenties die via gerelateerde compositie- en orkestratieopdrachten constant voeling houden met de artistieke praktijk. Het onderzoek op masterniveau culmineert in een geïntegreerde masterproef met een combinatie van een compositieportfolio waarin je blijk geeft van een eigen stijlidioom en een scriptie.
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)
Instellingen:
Bijzondere toelatingsvoorwaarden
Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
Situering
Opleiding: Muziek
Afstudeerrichting: Compositie
Studieniveau: Academische bachelor - HO
Specificatie: Bachelor of Arts
Studiegebied: Muziek en Podiumkunsten
Belangstellingsdomeinen: Muziek,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere afstudeerrichtingen binnen Muziek zijn:
Muziek :
Directie (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Instrument/Zang (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Instrumentenbouw (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Jazz (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Muziekpedagogie (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Muziektheorie/Schriftuur (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Muziektherapie (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Scheppende muziek (compositie / muziekproductie) (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Uitvoerende muziek (klassieke muziek / jazz en pop) (Academische bachelor - HO)
Regentschapsstraat 30 1000 Brussel
Desguinlei 25 2000 Antwerpen
Lemmensberg 3 3000 Leuven
Beroepsuitwegen
Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.
De afgestudeerden hebben een technisch-muzikale opleiding gekregen in de gekozen optie en/of keuze, wat hen in staat stelt op een professionele wijze nieuwe werken voort te brengen, leiding te geven en muziek te vertolken, muziekwetenschappelijk werk te verrichten, te recenseren, enz...
Ook televisieproducer of -programmator, cultureel attaché of medewerker in een cultureel centrum liggen in de lijn.
Als afgestudeerde kan men terecht in orkesten, als solist (instrumentist of zanger), bij de VRT, eventueel als componist, als bewerker, als zelfstandige of in dienstverband, als lesgever in de eigen specialisatie in muziekacademies na het volgen van een lerarenopleiding.
Nogal wat afgestudeerden opteren (vooraleer het beroepsleven te kiezen) om andere kwalificaties te behalen en specialisaties te volgen. Als dirigent, als koorleider, als cultureel attaché of recensist, in de perswereld.
Het beroepenveld van musici is versnipperd: scheppend musicus, uitvoerend musicus, instrumentenbouwer, cultuurfunctionaris, muziekrecensent, leraar, ...
De meeste musici zijn gelijktijdig werkzaam in uiteenlopende beroepen.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Gegevens bijgewerkt tot 11-02-2022 |
Muziek : Compositie - Academische bachelor |
Algemene info
In de bachelorstudie worden zowel theoretisch gerichte als praktijkgeoriënteerde competenties verworven wat betreft notenleer, gehoorvorming, muziektheorie, orkestratieleer, arrangement, harmonie, contrapunt en compositie. Tijdens de masterstudie komen fuga, orkestratieleer, compositie, auteursrecht, fiscaliteit en uitgavecontracten ruimschoots aan bod.
Individuele lessen piano, waarin techniek, gehoorvorming, ritme, improvisatie, interpretatie, repertoirekennis, geschiedenis en tenslotte de beoefening van partituurlezen van verscheidene bezettingen centraal staan, worden geflankeerd door creatief groepsmusiceren en stemvorming en vormen op die manier een muziekpraktiserende pijler binnen de opleiding.
Projecten binnen de opleiding voorzien in masterclasses en workshops waarin ontmoetingen met componisten niet ontbreken. De academisch gerichte component voorziet allereerst in een vorming op bibliografisch, muziek- en kunsthistorisch, psychologisch en filosofisch vlak.
Je ontwikkelt onderzoekscompetenties die via gerelateerde compositie- en orkestratieopdrachten constant voeling houden met de artistieke praktijk. Het onderzoek op masterniveau culmineert in een geïntegreerde masterproef met een combinatie van een compositieportfolio waarin je blijk geeft van een eigen stijlidioom en een scriptie.
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)
Instellingen:
Bijzondere toelatingsvoorwaarden
Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
Situering
Opleiding: Muziek
Afstudeerrichting: Compositie
Studieniveau: Academische bachelor - HO
Specificatie: Bachelor of Arts
Studiegebied: Muziek en Podiumkunsten
Belangstellingsdomeinen: Muziek,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere afstudeerrichtingen binnen Muziek zijn:
Muziek :
Directie (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Instrument/Zang (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Instrumentenbouw (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Jazz (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Muziekpedagogie (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Muziektheorie/Schriftuur (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Muziektherapie (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Scheppende muziek (compositie / muziekproductie) (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Uitvoerende muziek (klassieke muziek / jazz en pop) (Academische bachelor - HO)
Regentschapsstraat 30 1000 Brussel
Desguinlei 25 2000 Antwerpen
Lemmensberg 3 3000 Leuven
Beroepsuitwegen
Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.
De afgestudeerden hebben een technisch-muzikale opleiding gekregen in de gekozen optie en/of keuze, wat hen in staat stelt op een professionele wijze nieuwe werken voort te brengen, leiding te geven en muziek te vertolken, muziekwetenschappelijk werk te verrichten, te recenseren, enz...
Ook televisieproducer of -programmator, cultureel attaché of medewerker in een cultureel centrum liggen in de lijn.
Als afgestudeerde kan men terecht in orkesten, als solist (instrumentist of zanger), bij de VRT, eventueel als componist, als bewerker, als zelfstandige of in dienstverband, als lesgever in de eigen specialisatie in muziekacademies na het volgen van een lerarenopleiding.
Nogal wat afgestudeerden opteren (vooraleer het beroepsleven te kiezen) om andere kwalificaties te behalen en specialisaties te volgen. Als dirigent, als koorleider, als cultureel attaché of recensist, in de perswereld.
Het beroepenveld van musici is versnipperd: scheppend musicus, uitvoerend musicus, instrumentenbouwer, cultuurfunctionaris, muziekrecensent, leraar, ...
De meeste musici zijn gelijktijdig werkzaam in uiteenlopende beroepen.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Gegevens bijgewerkt tot 11-02-2022 |