Communicatie : zonder specifieke afstudeerrichtingen - Professionele bachelor

 

Word een breed opgeleide communicatieprofessional die sterke communicatietools kan ontwikkelen, voor elke doelgroep.

De opleiding is een praktische studie voor wie een groot gevoel voor taal heeft, een brede interesse en goede sociale vaardigheden. Daarom staan er op het lesprogramma vakken als strategische communicatieplanning, onderzoek, public relations, digitale vaardigheden en (internationale) communicatie. Een stevige brok talen vult je studieschema aan: Nederlands, Frans en Engels – en soms nog een vierde taal.
Bereid je voor op een stevige basis theoretische kennis, die je ook meteen in de praktijk leert omzetten. Zo leer je via verschillende media communiceren, versterk je je schrijfskills en hebben de sociale mediaplatformen na deze opleiding geen geheimen meer voor jou. Je leert hoe je een event kan organiseren, wat er nodig is om een merk op de kaart te zetten en hoe je een sterk communicatieplan opstelt.
Doorheen de opleiding vormen projectwerk, stages, seminaries en een aan de praktijk gelinkt eindwerk een belangrijk deel van het programma. Denk daarbij zowel aan individuele opdrachten als groepswerk, waarbij je projectpitches, papers en communicatieplannen opstelt.
En wil je naar het buitenland? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.
Onderstaande hogescholen werken niet met afstudeerrichtingen. Bij de andere hogescholen kies je al bij de start of pas na een gemeenschappelijk eerste jaar voor een afstudeerrichting. 

Is deze opleiding iets voor jou?
Jij speelt met woorden. Creativiteit? Da’s jouw ding. En jij kent de impact van goede communicatie op een dienst, merk of product. Je hebt een streepje voor als je communicatief, dynamisch en taalvaardig bent, maar een specifieke vooropleiding is niet vereist. Heb je wel wat talenkennis, dan is dat mooi meegenomen. Is da niet zo? Geen zorgen: de taalvakken starten op het eindniveau van het secundair onderwijs.



Studiepunten

180

Communicatie : zonder specifieke afstudeerrichtingen - Professionele bachelor

Algemene info

Word een breed opgeleide communicatieprofessional die sterke communicatietools kan ontwikkelen, voor elke doelgroep.

De opleiding is een praktische studie voor wie een groot gevoel voor taal heeft, een brede interesse en goede sociale vaardigheden. Daarom staan er op het lesprogramma vakken als strategische communicatieplanning, onderzoek, public relations, digitale vaardigheden en (internationale) communicatie. Een stevige brok talen vult je studieschema aan: Nederlands, Frans en Engels – en soms nog een vierde taal.
Bereid je voor op een stevige basis theoretische kennis, die je ook meteen in de praktijk leert omzetten. Zo leer je via verschillende media communiceren, versterk je je schrijfskills en hebben de sociale mediaplatformen na deze opleiding geen geheimen meer voor jou. Je leert hoe je een event kan organiseren, wat er nodig is om een merk op de kaart te zetten en hoe je een sterk communicatieplan opstelt.
Doorheen de opleiding vormen projectwerk, stages, seminaries en een aan de praktijk gelinkt eindwerk een belangrijk deel van het programma. Denk daarbij zowel aan individuele opdrachten als groepswerk, waarbij je projectpitches, papers en communicatieplannen opstelt.
En wil je naar het buitenland? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.
Onderstaande hogescholen werken niet met afstudeerrichtingen. Bij de andere hogescholen kies je al bij de start of pas na een gemeenschappelijk eerste jaar voor een afstudeerrichting. 

Is deze opleiding iets voor jou?
Jij speelt met woorden. Creativiteit? Da’s jouw ding. En jij kent de impact van goede communicatie op een dienst, merk of product. Je hebt een streepje voor als je communicatief, dynamisch en taalvaardig bent, maar een specifieke vooropleiding is niet vereist. Heb je wel wat talenkennis, dan is dat mooi meegenomen. Is da niet zo? Geen zorgen: de taalvakken starten op het eindniveau van het secundair onderwijs.


Studiepunten

180

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.

Howest - Campus Kortrijk Weide - The Penta

Content Creation

Digital marketing & sales

Media & Events


Arteveldehogeschool - Campus Leeuwstraat

Analytics en digital advertising

Content marketing en sociale media

Merkcommunicatie en creatieve campagnes

PR en reputatiemanagement



Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):

Erasmushogeschool Brussel - Campus Bloemenhof

Erasmushogeschool Brussel - Campus Kanal

AP Hogeschool Antwerpen - Campus Meistraat


Situering

Opleiding: Communicatie 

Afstudeerrichting: zonder specifieke afstudeerrichtingen

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Handelswetenschappen en Bedrijfskunde

Belangstellingsdomeinen: Handel-zaken, Overtuigen-besturen, Talen,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere afstudeerrichtingen van Communicatiemanagement zijn:

Communicatie : Commerciƫle communicatie (Professionele bachelor - HO)
Communicatie : Event, concept en organisatie (Professionele bachelor - HO)
Communicatie : Public relations en voorlichting (Professionele bachelor - HO)

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Erasmushogeschool Brussel, Campus Bloemenhof

Starten in februari

Howest, Campus Kortrijk Weide - The Penta

Starten in februari

Arteveldehogeschool, Campus Leeuwstraat

Afstandsonderwijs
Starten in februari
Werkstudententraject

Zespenningenstraat 70  1000 Brussel

Slotstraat 28  1000 Brussel

Meistraat 5  2000 Antwerpen

Sint-Martens-Latemlaan 1B  8500 Kortrijk

Leeuwstraat 1  9000 Gent

Beroepsuitwegen

De opleiding geeft je toegang tot velerlei functies:
commerciële marketingcommunicatie, public relations, event management, overheidscommunicatie, HR-communicatie en interne communicatie.
Afgestudeerden werken op de communicatieafdeling van bedrijven, non-profitinstellingen, reclame- en evenementenbureaus of overheidsinstanties, bijvoorbeeld als account manager, pr-medewerker, eventmanager, webmaster of e-communication-medewerker.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Beheerder verkoopsadministratie
Commercieel medewerker ( knelpuntberoep)
Commercieel verantwoordelijke
Communicatie-assistent
Copywriter
Eventmanager
Internationaal vertegenwoordiger
Marketingmanager
Mediaplanner - mediabuyer
Supervisor callcenter
Verantwoordelijke externe communicatie
Verantwoordelijke interne communicatie
Verkoopsleider - salesmanager
Vertegenwoordiger ( knelpuntberoep)

Vlaamse Kwalificatiestructuur

  • Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.

VKS - Onderwijskwalificatie Professionele Bachelor: Communicatiemanagement


Gegevens bijgewerkt tot 16-05-2023

Communicatie : zonder specifieke afstudeerrichtingen - Professionele bachelor

Algemene info

Word een breed opgeleide communicatieprofessional die sterke communicatietools kan ontwikkelen, voor elke doelgroep.

De opleiding is een praktische studie voor wie een groot gevoel voor taal heeft, een brede interesse en goede sociale vaardigheden. Daarom staan er op het lesprogramma vakken als strategische communicatieplanning, onderzoek, public relations, digitale vaardigheden en (internationale) communicatie. Een stevige brok talen vult je studieschema aan: Nederlands, Frans en Engels – en soms nog een vierde taal.
Bereid je voor op een stevige basis theoretische kennis, die je ook meteen in de praktijk leert omzetten. Zo leer je via verschillende media communiceren, versterk je je schrijfskills en hebben de sociale mediaplatformen na deze opleiding geen geheimen meer voor jou. Je leert hoe je een event kan organiseren, wat er nodig is om een merk op de kaart te zetten en hoe je een sterk communicatieplan opstelt.
Doorheen de opleiding vormen projectwerk, stages, seminaries en een aan de praktijk gelinkt eindwerk een belangrijk deel van het programma. Denk daarbij zowel aan individuele opdrachten als groepswerk, waarbij je projectpitches, papers en communicatieplannen opstelt.
En wil je naar het buitenland? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.
Onderstaande hogescholen werken niet met afstudeerrichtingen. Bij de andere hogescholen kies je al bij de start of pas na een gemeenschappelijk eerste jaar voor een afstudeerrichting. 

Is deze opleiding iets voor jou?
Jij speelt met woorden. Creativiteit? Da’s jouw ding. En jij kent de impact van goede communicatie op een dienst, merk of product. Je hebt een streepje voor als je communicatief, dynamisch en taalvaardig bent, maar een specifieke vooropleiding is niet vereist. Heb je wel wat talenkennis, dan is dat mooi meegenomen. Is da niet zo? Geen zorgen: de taalvakken starten op het eindniveau van het secundair onderwijs.


Studiepunten

180

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.

Howest - Campus Kortrijk Weide - The Penta

Content Creation

Digital marketing & sales

Media & Events


Arteveldehogeschool - Campus Leeuwstraat

Analytics en digital advertising

Content marketing en sociale media

Merkcommunicatie en creatieve campagnes

PR en reputatiemanagement



Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):

Erasmushogeschool Brussel - Campus Bloemenhof

Erasmushogeschool Brussel - Campus Kanal

AP Hogeschool Antwerpen - Campus Meistraat


Situering

Opleiding: Communicatie 

Afstudeerrichting: zonder specifieke afstudeerrichtingen

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Handelswetenschappen en Bedrijfskunde

Belangstellingsdomeinen: Handel-zaken, Overtuigen-besturen, Talen,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere afstudeerrichtingen van Communicatiemanagement zijn:

Communicatie : Commerciƫle communicatie (Professionele bachelor - HO)
Communicatie : Event, concept en organisatie (Professionele bachelor - HO)
Communicatie : Public relations en voorlichting (Professionele bachelor - HO)

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Erasmushogeschool Brussel, Campus Bloemenhof

Starten in februari

Howest, Campus Kortrijk Weide - The Penta

Starten in februari

Arteveldehogeschool, Campus Leeuwstraat

Afstandsonderwijs
Starten in februari
Werkstudententraject

Zespenningenstraat 70  1000 Brussel

Slotstraat 28  1000 Brussel

Meistraat 5  2000 Antwerpen

Sint-Martens-Latemlaan 1B  8500 Kortrijk

Leeuwstraat 1  9000 Gent

Beroepsuitwegen

De opleiding geeft je toegang tot velerlei functies:
commerciële marketingcommunicatie, public relations, event management, overheidscommunicatie, HR-communicatie en interne communicatie.
Afgestudeerden werken op de communicatieafdeling van bedrijven, non-profitinstellingen, reclame- en evenementenbureaus of overheidsinstanties, bijvoorbeeld als account manager, pr-medewerker, eventmanager, webmaster of e-communication-medewerker.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Beheerder verkoopsadministratie
Commercieel medewerker ( knelpuntberoep)
Commercieel verantwoordelijke
Communicatie-assistent
Copywriter
Eventmanager
Internationaal vertegenwoordiger
Marketingmanager
Mediaplanner - mediabuyer
Supervisor callcenter
Verantwoordelijke externe communicatie
Verantwoordelijke interne communicatie
Verkoopsleider - salesmanager
Vertegenwoordiger ( knelpuntberoep)

Vlaamse Kwalificatiestructuur

  • Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.

VKS - Onderwijskwalificatie Professionele Bachelor: Communicatiemanagement


Gegevens bijgewerkt tot 16-05-2023