Beeldende kunsten : Juweelontwerp en edelsmeedkunst - Academische bachelor
De doelstelling is in eerste instantie de vorming van toekomstige beroepsbeoefenaars en/of zelfstandige kunstenaars in het domein van de beeldende kunst in zijn verschillende uitingsvormen en toepassingsgebieden. Anderzijds bereidt de opleiding de bachelorstudent voor op een onderzoeksgerichte, verbredende en verdiepende studie in de aansluitende masteropleiding.
Ondanks programmatorische en inhoudelijke verschillen kan volgende driedelige vakkenopbouw in de bacheloropleiding worden onderkend:
- Atelier en projectbegeleiding: inhoud en disciplines verschillen naargelang de afstudeerrichting. Tekenen, tekenen naar levend model, waarnemingstekenen, schetsen, typografie, fotografie kunnen als belangrijke onderdelen worden vermeld.
- Theoretisch-ondersteunende vorming met artistiek-cultuurwetenschappelijke en humane vakken (hedendaagse kunst, literatuur- en muziekgeschiedenis, filosofie, kunstpsychologie).
- Technologische vorming (lay-out, vormgeving, kleurenleer, reproductietechnieken, ciselure, graveren, beeldvorming, zeefdruk, weeftechniek, lettertekenen).
Programma's en atelierinhouden verschillen van hogeschool tot hogeschool.
In een ruimer perspectief beoogt de opleiding Juweelontwerp en edelsmeedkunst de creativiteit bij de studenten te stimuleren, hen vakbekwaamheid, praktisch inzicht en respect voor het ambacht bij te brengen.
Het programma van de 3 bachelorjaren steunt op drie pijlers: materiaal/techniek, functie en concept.
- In het 1e bachelorjaar wordt een solide technische basis gelegd.
- In het 2e bachelorjaar worden twee belangrijke facetten van Juweelontwerp en Edelsmeedkunst behandeld: draagbaarheid en functie.
- In het 1e semester van de 3e bachelor ligt het zwaartepunt op het verder ontwikkelen van de verworven praktijkgerichte en artistieke onderzoekscompetenties. Daarnaast komt ook het onderzoek naar de inhoudelijke, communicatieve of historische aspecten van het sieraad of object ruim aan bod. In het 2e semester krijg je, als voorbereiding op het masterproject voldoende ruimte om de eerste stappen te zetten in de richting van een totaalconcept.
Studiepunten
180 (bachelor) + 60 (master)
Beeldende kunsten : Juweelontwerp en edelsmeedkunst - Academische bachelor |
Algemene info
De doelstelling is in eerste instantie de vorming van toekomstige beroepsbeoefenaars en/of zelfstandige kunstenaars in het domein van de beeldende kunst in zijn verschillende uitingsvormen en toepassingsgebieden. Anderzijds bereidt de opleiding de bachelorstudent voor op een onderzoeksgerichte, verbredende en verdiepende studie in de aansluitende masteropleiding.
Ondanks programmatorische en inhoudelijke verschillen kan volgende driedelige vakkenopbouw in de bacheloropleiding worden onderkend:
- Atelier en projectbegeleiding: inhoud en disciplines verschillen naargelang de afstudeerrichting. Tekenen, tekenen naar levend model, waarnemingstekenen, schetsen, typografie, fotografie kunnen als belangrijke onderdelen worden vermeld.
- Theoretisch-ondersteunende vorming met artistiek-cultuurwetenschappelijke en humane vakken (hedendaagse kunst, literatuur- en muziekgeschiedenis, filosofie, kunstpsychologie).
- Technologische vorming (lay-out, vormgeving, kleurenleer, reproductietechnieken, ciselure, graveren, beeldvorming, zeefdruk, weeftechniek, lettertekenen).
Programma's en atelierinhouden verschillen van hogeschool tot hogeschool.
In een ruimer perspectief beoogt de opleiding Juweelontwerp en edelsmeedkunst de creativiteit bij de studenten te stimuleren, hen vakbekwaamheid, praktisch inzicht en respect voor het ambacht bij te brengen.
Het programma van de 3 bachelorjaren steunt op drie pijlers: materiaal/techniek, functie en concept.
- In het 1e bachelorjaar wordt een solide technische basis gelegd.
- In het 2e bachelorjaar worden twee belangrijke facetten van Juweelontwerp en Edelsmeedkunst behandeld: draagbaarheid en functie.
- In het 1e semester van de 3e bachelor ligt het zwaartepunt op het verder ontwikkelen van de verworven praktijkgerichte en artistieke onderzoekscompetenties. Daarnaast komt ook het onderzoek naar de inhoudelijke, communicatieve of historische aspecten van het sieraad of object ruim aan bod. In het 2e semester krijg je, als voorbereiding op het masterproject voldoende ruimte om de eerste stappen te zetten in de richting van een totaalconcept.
Studiepunten
180 (bachelor) + 60 (master)
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
Karel de Grote Hogeschool - Campus Sint Lucas Antwerpen
Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):
Bijzondere toelatingsvoorwaarden
Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
Situering
Opleiding: Beeldende kunsten
Afstudeerrichting: Juweelontwerp en edelsmeedkunst
Studieniveau: Academische bachelor - HO
Specificatie: Bachelor of Arts
Studiegebied: Audiovisuele en Beeldende kunst
Belangstellingsdomeinen: Plastische kunsten, Techniek,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere afstudeerrichtingen binnen Beeldende kunsten zijn:
Beeldende kunsten :
Autonome vormgeving (Academische bachelor - HO)
Beeldende kunsten :
Fotografie (Academische bachelor - HO)
Beeldende kunsten :
Grafisch ontwerp (Academische bachelor - HO)
Beeldende kunsten :
Kostuumontwerp (Academische bachelor - HO)
Beeldende kunsten :
Mode (Academische bachelor - HO)
Beeldende kunsten :
Textielontwerp (Academische bachelor - HO)
Beeldende kunsten :
Vrije kunsten (Academische bachelor - HO)
Mutsaardstraat 31 2000 Antwerpen
Van Schoonbekestraat 143 2018 Antwerpen
Elfde Liniestraat 25 3500 Hasselt
Beroepsuitwegen
Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.
Gezien de diversiteit van afstudeerrichtingen en rekeninghoudend met snel evoluerende kunststromingen en -opvattingen, zal de beeldend kunstenaar zich voortdurend aan veranderende situaties dienen aan te passen. Ondanks de ruime keuze-imperatieven, blijft leven van de kunst als kunst voor slechts enkele gegadigden weggelegd.
De meeste afgestudeerden uit Beeldende kunsten zoeken uitwegen in richtingen met artistieke toepassingen (bv. grafische bedrijven, uitgeverijen, film- en video-industrie, reclame- en publiciteitswereld, audiovisuele en toeristische sector).
Freelance werken of combinaties met onderwijsopdrachten (hoger artistiek, kunstsecundair, deeltijds kunstonderwijs) behoren eveneens tot de mogelijkheden.
Afhankelijk van hun interesses en ambities komen de afgestudeerden Juweelontwerp terecht op verschillende plaatsen in het werkveld.
Hun professionele activiteiten situeren zich in uiteenlopende domeinen: het pure avant-garde sieraad of object, eigen kleine of grootschalige producties of het unieke sieraad, specifiek ontwikkeld voor particulieren.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Gegevens bijgewerkt tot 11-02-2022 |
Beeldende kunsten : Juweelontwerp en edelsmeedkunst - Academische bachelor |
Algemene info
De doelstelling is in eerste instantie de vorming van toekomstige beroepsbeoefenaars en/of zelfstandige kunstenaars in het domein van de beeldende kunst in zijn verschillende uitingsvormen en toepassingsgebieden. Anderzijds bereidt de opleiding de bachelorstudent voor op een onderzoeksgerichte, verbredende en verdiepende studie in de aansluitende masteropleiding.
Ondanks programmatorische en inhoudelijke verschillen kan volgende driedelige vakkenopbouw in de bacheloropleiding worden onderkend:
- Atelier en projectbegeleiding: inhoud en disciplines verschillen naargelang de afstudeerrichting. Tekenen, tekenen naar levend model, waarnemingstekenen, schetsen, typografie, fotografie kunnen als belangrijke onderdelen worden vermeld.
- Theoretisch-ondersteunende vorming met artistiek-cultuurwetenschappelijke en humane vakken (hedendaagse kunst, literatuur- en muziekgeschiedenis, filosofie, kunstpsychologie).
- Technologische vorming (lay-out, vormgeving, kleurenleer, reproductietechnieken, ciselure, graveren, beeldvorming, zeefdruk, weeftechniek, lettertekenen).
Programma's en atelierinhouden verschillen van hogeschool tot hogeschool.
In een ruimer perspectief beoogt de opleiding Juweelontwerp en edelsmeedkunst de creativiteit bij de studenten te stimuleren, hen vakbekwaamheid, praktisch inzicht en respect voor het ambacht bij te brengen.
Het programma van de 3 bachelorjaren steunt op drie pijlers: materiaal/techniek, functie en concept.
- In het 1e bachelorjaar wordt een solide technische basis gelegd.
- In het 2e bachelorjaar worden twee belangrijke facetten van Juweelontwerp en Edelsmeedkunst behandeld: draagbaarheid en functie.
- In het 1e semester van de 3e bachelor ligt het zwaartepunt op het verder ontwikkelen van de verworven praktijkgerichte en artistieke onderzoekscompetenties. Daarnaast komt ook het onderzoek naar de inhoudelijke, communicatieve of historische aspecten van het sieraad of object ruim aan bod. In het 2e semester krijg je, als voorbereiding op het masterproject voldoende ruimte om de eerste stappen te zetten in de richting van een totaalconcept.
Studiepunten
180 (bachelor) + 60 (master)
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
Karel de Grote Hogeschool - Campus Sint Lucas Antwerpen
Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):
Bijzondere toelatingsvoorwaarden
Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
Situering
Opleiding: Beeldende kunsten
Afstudeerrichting: Juweelontwerp en edelsmeedkunst
Studieniveau: Academische bachelor - HO
Specificatie: Bachelor of Arts
Studiegebied: Audiovisuele en Beeldende kunst
Belangstellingsdomeinen: Plastische kunsten, Techniek,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere afstudeerrichtingen binnen Beeldende kunsten zijn:
Beeldende kunsten :
Autonome vormgeving (Academische bachelor - HO)
Beeldende kunsten :
Fotografie (Academische bachelor - HO)
Beeldende kunsten :
Grafisch ontwerp (Academische bachelor - HO)
Beeldende kunsten :
Kostuumontwerp (Academische bachelor - HO)
Beeldende kunsten :
Mode (Academische bachelor - HO)
Beeldende kunsten :
Textielontwerp (Academische bachelor - HO)
Beeldende kunsten :
Vrije kunsten (Academische bachelor - HO)
Mutsaardstraat 31 2000 Antwerpen
Van Schoonbekestraat 143 2018 Antwerpen
Elfde Liniestraat 25 3500 Hasselt
Beroepsuitwegen
Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.
Gezien de diversiteit van afstudeerrichtingen en rekeninghoudend met snel evoluerende kunststromingen en -opvattingen, zal de beeldend kunstenaar zich voortdurend aan veranderende situaties dienen aan te passen. Ondanks de ruime keuze-imperatieven, blijft leven van de kunst als kunst voor slechts enkele gegadigden weggelegd.
De meeste afgestudeerden uit Beeldende kunsten zoeken uitwegen in richtingen met artistieke toepassingen (bv. grafische bedrijven, uitgeverijen, film- en video-industrie, reclame- en publiciteitswereld, audiovisuele en toeristische sector).
Freelance werken of combinaties met onderwijsopdrachten (hoger artistiek, kunstsecundair, deeltijds kunstonderwijs) behoren eveneens tot de mogelijkheden.
Afhankelijk van hun interesses en ambities komen de afgestudeerden Juweelontwerp terecht op verschillende plaatsen in het werkveld.
Hun professionele activiteiten situeren zich in uiteenlopende domeinen: het pure avant-garde sieraad of object, eigen kleine of grootschalige producties of het unieke sieraad, specifiek ontwikkeld voor particulieren.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Gegevens bijgewerkt tot 11-02-2022 |