Taxisector

Wat doen we?

De arbeiders uit de taxi- en Verhuur van voertuigen met bestuurdersector zijn voornamelijk chauffeurs.
Deze chauffeurs kan je onderverdelen in twee grote groepen.

Enerzijds heb je de taxichauffeurs.
Zoals je wellicht weet, is een taxi te herkennen aan het taxilicht dat boven op het voertuig is aangebracht.
Dit taxilicht geeft aan of de taxi al dan niet vrij is.
Indien het licht brandt, heeft de chauffeur geen klant aan boord.
Verder is een taxi ook uitgerust met een taxameter.
Deze apparatuur berekent op basis van het aantal afgelegde kilometers en de duurtijd van de rit het bedrag dat de klant op het einde van de rit moet betalen.

Anderzijds heb je de chauffeurs die rijden in de verhuur van voertuigen met bestuuder-sector ( VVB).
Deze chauffeursgroep heeft heel diverse opdrachten, zoals ziekenvervoer, vervoer van mindermobielen, shuttles naar de luchthaven, schoolvervoer, vervoer in de haven en shuttles naar kantoorzones.
Let wel: de voertuigen in de VVB-sector mogen nooit over meer dan 9 plaatsen (inclusief chauffeur) beschikken.

 

Wie doet het?

Om taxichauffeur of VVB-chauffeur te worden heb je geen diploma nodig.
Wel heeft de overheid een aantal andere instapvoorwaarden gesteld.
Je moet minstens 21 jaar zijn om als chauffeur aan de slag te kunnen en je moet beschikken over een attest van medische schifting (dit betekent dat je door een arbeidsgeneesheer geschikt wordt bevonden om als beroepschauffeur aan de slag te gaan).
Daarnaast kunnen gemeenten nog bijkomende voorwaarden opleggen.
In de meeste grote steden (Brussel, Antwerpen, Gent,…) wordt er verwacht dat de chauffeur ook een blanco uittreksel uit het strafregister kan voorleggen en moet de kandidaat-taxichauffeur bovendien een examen afleggen dat door de stad wordt georganiseerd.
Tijdens dit examen moet je kunnen aantonen dat je voldoende Nederlands spreekt en dat je de toeristische trekpleisters en straatnamen in de stad voldoende kent.
Enkel indien je slaagt voor het examen krijg je een taxibrevet waarmee je als taxichauffeur aan de slag kan. Verder moet een chauffeur ook stressbestendig, communicatief en flexibel zijn en kunnen omgaan met moeilijke klanten.

 

Hoe wordt je het?

In samenwerking met de VDAB organiseren enkele bedrijven uit de sector een opleiding tot taxichauffeur. Daarnaast werkt de sector ook samen met KIEM (in Antwerpen) en Bruxelles Formation (in Brussel) om een langdurige, doorgedreven opleiding tot taxichauffeur te organiseren.

 

Beroepen

Administratief en financieel verantwoordelijke (M/V/X)  
Administratief medewerker (M/V/X)  
Algemeen bediende (M/V/X)  
Chauffeur particulier personenvervoer (M/V/X)  
Dispatcher personenvervoer over de weg (M/V/X)  
Human recources manager (M/V/X)  
Onderhoudsmecanicien van personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen (M/V/X)  

 

Website's

Opleidingen taxisector
Taxisector: taxi-info.be

 

Taxisector

Wat doen we?

De arbeiders uit de taxi- en Verhuur van voertuigen met bestuurdersector zijn voornamelijk chauffeurs.
Deze chauffeurs kan je onderverdelen in twee grote groepen.

Enerzijds heb je de taxichauffeurs.
Zoals je wellicht weet, is een taxi te herkennen aan het taxilicht dat boven op het voertuig is aangebracht.
Dit taxilicht geeft aan of de taxi al dan niet vrij is.
Indien het licht brandt, heeft de chauffeur geen klant aan boord.
Verder is een taxi ook uitgerust met een taxameter.
Deze apparatuur berekent op basis van het aantal afgelegde kilometers en de duurtijd van de rit het bedrag dat de klant op het einde van de rit moet betalen.

Anderzijds heb je de chauffeurs die rijden in de verhuur van voertuigen met bestuuder-sector ( VVB).
Deze chauffeursgroep heeft heel diverse opdrachten, zoals ziekenvervoer, vervoer van mindermobielen, shuttles naar de luchthaven, schoolvervoer, vervoer in de haven en shuttles naar kantoorzones.
Let wel: de voertuigen in de VVB-sector mogen nooit over meer dan 9 plaatsen (inclusief chauffeur) beschikken.

 

Wie doet het?

Om taxichauffeur of VVB-chauffeur te worden heb je geen diploma nodig.
Wel heeft de overheid een aantal andere instapvoorwaarden gesteld.
Je moet minstens 21 jaar zijn om als chauffeur aan de slag te kunnen en je moet beschikken over een attest van medische schifting (dit betekent dat je door een arbeidsgeneesheer geschikt wordt bevonden om als beroepschauffeur aan de slag te gaan).
Daarnaast kunnen gemeenten nog bijkomende voorwaarden opleggen.
In de meeste grote steden (Brussel, Antwerpen, Gent,…) wordt er verwacht dat de chauffeur ook een blanco uittreksel uit het strafregister kan voorleggen en moet de kandidaat-taxichauffeur bovendien een examen afleggen dat door de stad wordt georganiseerd.
Tijdens dit examen moet je kunnen aantonen dat je voldoende Nederlands spreekt en dat je de toeristische trekpleisters en straatnamen in de stad voldoende kent.
Enkel indien je slaagt voor het examen krijg je een taxibrevet waarmee je als taxichauffeur aan de slag kan. Verder moet een chauffeur ook stressbestendig, communicatief en flexibel zijn en kunnen omgaan met moeilijke klanten.

 

Hoe wordt je het?

In samenwerking met de VDAB organiseren enkele bedrijven uit de sector een opleiding tot taxichauffeur. Daarnaast werkt de sector ook samen met KIEM (in Antwerpen) en Bruxelles Formation (in Brussel) om een langdurige, doorgedreven opleiding tot taxichauffeur te organiseren.

 

VDAB

Chauffeur particulier personenvervoer

Roadies