Leidinggevend bemanningslid luchtvaart (M/V/X)

Wat is, wat doet een leidinggevend bemanningslid luchtvaart?

Je bent piloot. Je staat in voor de technische voorbereiding van vluchten, bijv. voor de route of voor de brandstofbevoorrading en de algemene controle van het vliegtuig.
Tijdens de vlucht sta je in voor het sturen en navigeren en voor de radiocommunicatie en techniek.
Als commandant draag je als énige alle verantwoordelijkheid, je hebt de leiding over het boordpersoneel en je vertegenwoordigt de maatschappij bij passagiers en instanties.

Wie beroepspiloot in de burgerluchtvaart wil worden, kan dit door te slagen voor het officiële examen \'Lijnpiloot\', georganiseerd door de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, Directoraat-generaal Luchtvaart.
De voorbereiding op dit examen kan gebeuren door: 

    • ofwel modulaire cursussen te volgen, dit telkens gekoppeld aan het behalen van vergunningen en bevoegdheidsverklaringen waarvoor de examens en tests worden afgenomen door de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, Directoraat-generaal Luchtvaart. Men kan zich hierop voorbereiden bij privé-instellingen die hiertoe erkend zijn door het Bestuur van de Luchtvaart. Deze instellingen organiseren de voorbereidende instructies en vlieguren;
    • ofwel een geïntegreerde opleiding te volgen aan een private opleidingsinstelling.
      Je moet dan ook nog slagen voor het officieel examen georganiseerd door de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. Onder het tabje \'Links\' vind je info over de privéscholen die de pilotenopleiding organiseren.
      Let wel dat de totale kostprijs kan oplopen tot 120.000 euro en meer.

      Een pilotenopleiding bestaat uit 2 delen. Eerst en vooral een theoretische opleiding (met vakken als luchtvaartwetgeving, motoren, aerodynamica...). Tijdens en vooral na de theoretische opleiding krijgen onze studenten ook praktijklessen. Dit handelt over zowel simulatorvluchten, observatievluchten, briefings en echte vluchten.
      Enkele vereisten voor toekomstige studenten:
      - Kennis van de Engelse taal.
      - Basiskennis wiskunde en fysica.
      - ASO of TSO diploma.
      Het is mogelijk de opleiding te volgen tijdens het weekend.  

    • ofwel kan je als voorbereiding de pba Luchtvaart, afstudeerrichting Aspirant-lijnpiloot, volgen.
      Dit is wel geen volledige pilotenopleiding. In deze opleiding, georganiseerd in samenwerking met Vlaamse FTO’s (Flight Training Organisation), geldt de EASA/JAR-FCL(1) als eindterm (Joint Aviation Requirements – Flight Crew Licensing). 
      Na het behalen van je diploma bachelor in de luchtvaart met afstudeerrichting aspirant-lijnpiloot, kan je aansluitend je vliegvergunning behalen door de resterende praktijkopleiding binnen de 21 maanden te volgen (ongeveer 165 vlieguren). Je moet dan ook nog slagen voor het officieel examen georganiseerd door de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. De kostprijs van deze vervolgopleiding bedraagt ruim 50.000 euro. 

      De opleiding tot lijnpiloot georganiseerd door een door het Belgisch Bestuur der Luchtvaart erkende privé-instelling, wordt gelijkgesteld met een professionele bacheloropleiding
      (codex Hoger Onderwijs pagina 149).

 

Hoe zit het met dit beroep op de arbeidsmarkt?

Voor een actuele lijst van vacatures klik op het logo.

   

 

Wat je zal verdienen is afhankelijk van veel verschillende factoren zoals bv. je ervaring, je diploma, je competenties, de inhoud van je functie, of je voltijds of deeltijds werkt, je gezinssituatie, etc.... Bovendien kunnen bedrijven je extra voordelen geven zoals bv. een hospitalisatieverzekering, een bedrijfswagen, een tankkaart, een smartphone ... Onderstaande info is dus zeker niet te veralgemenen; het geeft een aanduiding van het loon rekening houdend met de situatie van deze persoon.

5 droomberoepen + het loon dat ze verdienen!

‘Wat wil je later worden?’ is een vaak voorkomende vraag in vriendenboekjes die steevast wordt beantwoord met beroepen als piloot, astronaut of journalist. Maar zijn deze droomberoepen ook financieel interessant? Jobat zocht het uit.

1. Journalist – gemiddeld 3.862 euro bruto

2. Astronaut – tussen 4.800 en 7.900 euro bruto

3. Piloot – tussen 3.000 en 7.000 euro bruto

4. Advocaat – gemiddeld 4.421 euro bruto

5. Kok – 2.290 euro bruto

Lees verder op de website van Jobat


Hoeveel verdient een piloot bij Ryanair?

Verloning

De Ierse piloten doen mee aan een reeks van eendagsstakingen. Hoewel hun loon in november 2017 nog omhoog zou zijn gegaan. Maar hoeveel verdienen Ryanair-piloten eigenlijk?

Op de carrièresectie op hun website maakt Ryanair zich sterk dat ze hun Ierse kapiteins 22 % meer betalen dan de piloten van Norwegian Air. Ze beweren dat ze piloten uit Dublin 156.150 euro betalen. In een persbericht op 24 juli 2018 benadrukten ze dit nog eens, en schreven ze dat Ierse piloten tussen 150.000 en 200.000 euro verdienen. De piloten uit het Britse Stansted zouden 151.923 euro verdienen.

Lees verder op de website van Jobat


 

Wil je meer weten?



Interessante links


Beroepeninfo: Defensie


Beroepeninfo: Ostend Air College





Beroepeninfo: Europilotcenter

 

Leidinggevend bemanningslid luchtvaart (M/V/X)

Wat is, wat doet een Leidinggevend bemanningslid luchtvaart?

Je bent piloot. Je staat in voor de technische voorbereiding van vluchten, bijv. voor de route of voor de brandstofbevoorrading en de algemene controle van het vliegtuig.
Tijdens de vlucht sta je in voor het sturen en navigeren en voor de radiocommunicatie en techniek.
Als commandant draag je als énige alle verantwoordelijkheid, je hebt de leiding over het boordpersoneel en je vertegenwoordigt de maatschappij bij passagiers en instanties.

Wie beroepspiloot in de burgerluchtvaart wil worden, kan dit door te slagen voor het officiële examen 'Lijnpiloot', georganiseerd door de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, Directoraat-generaal Luchtvaart.
De voorbereiding op dit examen kan gebeuren door: 

    • ofwel modulaire cursussen te volgen, dit telkens gekoppeld aan het behalen van vergunningen en bevoegdheidsverklaringen waarvoor de examens en tests worden afgenomen door de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, Directoraat-generaal Luchtvaart. Men kan zich hierop voorbereiden bij privé-instellingen die hiertoe erkend zijn door het Bestuur van de Luchtvaart. Deze instellingen organiseren de voorbereidende instructies en vlieguren;
    • ofwel een geïntegreerde opleiding te volgen aan een private opleidingsinstelling.
      Je moet dan ook nog slagen voor het officieel examen georganiseerd door de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. Onder het tabje 'Links' vind je info over de privéscholen die de pilotenopleiding organiseren.
      Let wel dat de totale kostprijs kan oplopen tot 120.000 euro en meer.

      Een pilotenopleiding bestaat uit 2 delen. Eerst en vooral een theoretische opleiding (met vakken als luchtvaartwetgeving, motoren, aerodynamica...). Tijdens en vooral na de theoretische opleiding krijgen onze studenten ook praktijklessen. Dit handelt over zowel simulatorvluchten, observatievluchten, briefings en echte vluchten.
      Enkele vereisten voor toekomstige studenten:
      - Kennis van de Engelse taal.
      - Basiskennis wiskunde en fysica.
      - ASO of TSO diploma.
      Het is mogelijk de opleiding te volgen tijdens het weekend.  

    • ofwel kan je als voorbereiding de pba Luchtvaart, afstudeerrichting Aspirant-lijnpiloot, volgen.
      Dit is wel geen volledige pilotenopleiding. In deze opleiding, georganiseerd in samenwerking met Vlaamse FTO’s (Flight Training Organisation), geldt de EASA/JAR-FCL(1) als eindterm (Joint Aviation Requirements – Flight Crew Licensing). 
      Na het behalen van je diploma bachelor in de luchtvaart met afstudeerrichting aspirant-lijnpiloot, kan je aansluitend je vliegvergunning behalen door de resterende praktijkopleiding binnen de 21 maanden te volgen (ongeveer 165 vlieguren). Je moet dan ook nog slagen voor het officieel examen georganiseerd door de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. De kostprijs van deze vervolgopleiding bedraagt ruim 50.000 euro. 

      De opleiding tot lijnpiloot georganiseerd door een door het Belgisch Bestuur der Luchtvaart erkende privé-instelling, wordt gelijkgesteld met een professionele bacheloropleiding
      (codex Hoger Onderwijs pagina 149).


Welke beroepen zijn aan deze beroepsfiche gekoppeld?

Piloot

 

Zie onder het tabje 'Links' voor meer info over het beroepsprofiel.

Hoe zit het met dit beroep op de arbeidsmarkt?

Voor een actuele lijst van vacatures klik op het logo.

   

 

Wat je zal verdienen is afhankelijk van veel verschillende factoren zoals bv. je ervaring, je diploma, je competenties, de inhoud van je functie, of je voltijds of deeltijds werkt, je gezinssituatie, etc.... Bovendien kunnen bedrijven je extra voordelen geven zoals bv. een hospitalisatieverzekering, een bedrijfswagen, een tankkaart, een smartphone ... Onderstaande info is dus zeker niet te veralgemenen; het geeft een aanduiding van het loon rekening houdend met de situatie van deze persoon.

5 droomberoepen + het loon dat ze verdienen!

‘Wat wil je later worden?’ is een vaak voorkomende vraag in vriendenboekjes die steevast wordt beantwoord met beroepen als piloot, astronaut of journalist. Maar zijn deze droomberoepen ook financieel interessant? Jobat zocht het uit.

1. Journalist – gemiddeld 3.862 euro bruto

2. Astronaut – tussen 4.800 en 7.900 euro bruto

3. Piloot – tussen 3.000 en 7.000 euro bruto

4. Advocaat – gemiddeld 4.421 euro bruto

5. Kok – 2.290 euro bruto

Lees verder op de website van Jobat


Hoeveel verdient een piloot bij Ryanair?

Verloning

De Ierse piloten doen mee aan een reeks van eendagsstakingen. Hoewel hun loon in november 2017 nog omhoog zou zijn gegaan. Maar hoeveel verdienen Ryanair-piloten eigenlijk?

Op de carrièresectie op hun website maakt Ryanair zich sterk dat ze hun Ierse kapiteins 22 % meer betalen dan de piloten van Norwegian Air. Ze beweren dat ze piloten uit Dublin 156.150 euro betalen. In een persbericht op 24 juli 2018 benadrukten ze dit nog eens, en schreven ze dat Ierse piloten tussen 150.000 en 200.000 euro verdienen. De piloten uit het Britse Stansted zouden 151.923 euro verdienen.

Lees verder op de website van Jobat