Administratief medewerker (M/V/X)
Knelpuntberoep Brussel

Wat is, wat doet een administratief medewerker?

Je voert administratieve taken uit binnen een bedrijf of een afdeling, zoals helpen bij het sorteren van de post en de verdeling ervan, het klassement, de uitgaande briefwisseling. Vaak combineer je dit met onthaalwerk.
Meestal geeft een verantwoordelijke je opdrachten en helpt deze je verder bij problemen.
Je verleent administratieve ondersteuning aan andere personen, je voert gegevens in, tikt nota\'s en verslagen uit.
Dit doe je hoofdzakelijk met computer via programma\'s voor tekstverwerking, rekenblad of databank.
Je hebt ook een aantal ondersteunende taken: kopies nemen, brieven plooien en frankeren, etiketten maken, vergaderzalen klaar zetten, enz.
Soms sta je mee in voor de schriftelijke correspondentie met klanten en leveranciers, via standaard- of modelbrieven.
Soms neem je binnenkomende telefoons op, geef je informatie, verbindt door naar andere personen of diensten.

 

Welke studierichting/opleiding moet of kan je volgen om Administratief medewerker te worden?

Verschillende wegen kunnen leiden naar een bepaald beroep. Onderwijskiezer geeft hier per studieniveau een overzicht van de basisopleiding(en) die wij logisch vinden voor dit beroep. Weet echter dat er vaak ook nog andere mogelijkheden zijn. Voor een aantal beroepen kan een specifieke opleiding wettelijk vereist zijn.

2e Graad SO

Kantoor - BSO

3e Graad SO

Handel - TSO

Kantoor - BSO



7e Specialisatiejaar BSO


Se-n-Se


BSO - modulair


DBSO




Leertijd



BuSO

Boekhoudkundig medewerker - BuSO Opleidingsvorm 3 type 6 (modulair)

Boekhoudkundig medewerker - BuSO Opleidingsvorm 3 type 7 (modulair)

Gegevensinvoerder/ typist - BuSO Opleidingsvorm 3 type 6 (modulair)

Gegevensinvoerder/ typist - BuSO Opleidingsvorm 3 type 7 (modulair)

Handel - BuSO Opleidingsvorm 4 type 4

Handel - BuSO Opleidingsvorm 4 type 7

Handel - BuSO Opleidingsvorm 4 type 9

Kantoor - BuSO Opleidingsvorm 4 type 3

Kantoor - BuSO Opleidingsvorm 4 type 4

Kantoor - BuSO Opleidingsvorm 4 type 6

Kantoor - BuSO Opleidingsvorm 4 type 7

Kantoor - BuSO Opleidingsvorm 4 type 9

Kantooradministratie en gegevensbeheer - BuSO Opleidingsvorm 4 type 3

Kantooradministratie en gegevensbeheer - BuSO Opleidingsvorm 4 type 6

Kantooradministratie en gegevensbeheer - BuSO Opleidingsvorm 4 type 7

Kantooradministratie en gegevensbeheer - BuSO Opleidingsvorm 4 type 9

Kantooradministratie en gegevensbeheer BSO - BuSO Opleidingsvorm 4 type 4

Receptiemedewerker - BuSO Opleidingsvorm 3 type 3

Receptiemedewerker - BuSO Opleidingsvorm 3 type 4

Receptiemedewerker - BuSO Opleidingsvorm 3 type 6

Receptiemedewerker - BuSO Opleidingsvorm 3 type 6 (modulair)

Receptiemedewerker - BuSO Opleidingsvorm 3 type 7

Receptiemedewerker - BuSO Opleidingsvorm 3 type 7 (modulair)

Secretariaat-talen - BuSO Opleidingsvorm 4 type 4

Secretariaat-talen - BuSO Opleidingsvorm 4 type 9

Secretariaatsmedewerker - BuSO Opleidingsvorm 3 type 6 (modulair)

Secretariaatsmedewerker - BuSO Opleidingsvorm 3 type 7 (modulair)

HO - Bachelor

International Office Management (E) (Professionele bachelor - HO )

Office management : Algemene opleiding (Professionele bachelor - HO )

Office management : Management assistant (Professionele bachelor - HO )

HO - HBO


Syntra Ondernemerschapstraject



Secundair volwassenenonderwijs




VDAB-opleidingen

Zoek of er een opleiding is op de website van VDAB.

 

Hoe zit het met dit beroep op de arbeidsmarkt?

Voor een actuele lijst van vacatures klik op het logo.

   

 

Wat je zal verdienen is afhankelijk van veel verschillende factoren zoals bv. je ervaring, je diploma, je competenties, de inhoud van je functie, of je voltijds of deeltijds werkt, je gezinssituatie, etc.... Bovendien kunnen bedrijven je extra voordelen geven zoals bv. een hospitalisatieverzekering, een bedrijfswagen, een tankkaart, een smartphone ... Onderstaande info is dus zeker niet te veralgemenen; het geeft een aanduiding van het loon rekening houdend met de situatie van deze persoon.

Het loon van een administratief bediende bij Kerk & Wereld: 1.649 euro netto

We vroegen H.D.H. (45) uit Mechelen hoeveel zij verdient ...

Wat doe je voor job?

Kerk & Wereld geeft religieus geïnspireerde tijdschriften uit: wenskaarten, affiches, brochures, boeken ...
Ik ben verantwoordelijk voor de verzending en verzorg ook mee de layout van ons maandelijks magazine Overhoop.
Af en toe ga ik mee op interview.
Zo ben ik Stef Bos mogen gaan interviewen, een leuke ervaring.

Doe je je job graag?

Absoluut.
Deze job is me op het lijf geschreven.
Ik hou van de afwisseling en de kansen die ik krijg.
Onlangs is beslist dat de vzw er eind december mee stopt, wat wil zeggen dat ik op zoek zal moeten gaan naar een andere job.
Heel jammer. Ik werk hier nu vijftien jaar.
We zijn een klein team en dat zorgt voor een fijne sfeer.
Plus: ik woon op tien minuutjes fietsen van ons kantoor.
Het zal niet makkelijk zijn om dat ergens anders opnieuw te vinden.

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een administratief medewerker bij een platenfirma & boekingskantoor : 2.150 euro netto.

Wij vroegen T.S. (35) uit Halle hoeveel hij verdient ...

Wat doe je voor je job?

Ik ben een echte all-rounder op administratief vlak.
Het grootste deel van mijn tijd gaat naar specifieke administratieve jobs voor het platenlabel zoals royaltyberekeningen, SABAM-aangiftes, stockbeheer en digitalisering van de catalogus (iTunes, Spotify, Deezer...).
Bij de release van een nieuw album volg ik het hele proces op van mastering, artwork en persing tot de levering bij de distributeur.
Als boekhoudkundig medewerker maak ik facturen en regel ik de betalingen voor onze eigen bvba\'s en voor enkele van onze artiesten.
Als office manager houd ik de kantoorbehoeften in het oog, de loonadministratie van onze werknemers - ja, ook van mezelf - is het deeltje HR van mijn job.
Ten slotte zijn er nog wat kleinere taken zoals advertenties lay-outen, cd-singles voor de radiozenders maken of ICT-problemen oplossen.

Hoeveel uren werk je per week?

Op papier 38 uren per week. Met mijn taken kan ik dat elke dag redelijk \'9 to 5\' houden, maar het is wel eigen aan de muzieksector dat er drukke en kalmere periodes zijn.
Voor Busker, als boekingskantoor voor live concerten, is de drukste periode uiteraard de zomer, met de vele festivals.
Voor Petrol heb ik het vooral druk wanneer er een nieuwe plaat uitkomt.
 Op kantoor houden we onze uren alleszins niet bij.
Wat telt, is dat het werk op tijd klaar geraakt.

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een bediende in een verzekeringskantoor: 1.700 à 1.800 euro netto

Wij vroegen L.C. (49) uit Brecht hoeveel zij verdient …

Wat doe je precies voor werk?

Ik werk als bediende in een verzekeringskantoor.
Ik bezoek regelmatig klanten.
Dat sociale aspect van mijn job spreekt me erg aan.

Wat neemt de grootste hap uit je budget?

Ik vind dat de benzineprijzen buiten proportie zijn, en ze worden almaar duurder.
Ik kom niet meer met de wagen naar Antwerpen, ook al omdat ik dan in de file sta.
Met de trein ben ik drie kwartier onderweg, met de auto duurde het soms anderhalf uur.
In de binnenstad verplaats ik me met de Antwerpse Velokes, de stadsfietsen.
Super-gemakkelijk.

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een medewerker studentenadministratie: 1.700 euro netto

Wij vroegen N.H. (53) uit Hasselt hoeveel zij verdient ...

Nel werkt bij de studentenadministratie van een hogeschool. De studenten kunnen bij haar terecht voor allerlei vragen en informatie. Zij bereidt ook de examens en de deliberaties voor, maakt de rapporten en diploma\'s op, doet de inschrijvingen, ontfermt zich over de buitenlandse studenten en regelt de betaling van het studiegeld. Een gevarieerde en all round job.

Wat vind je van je inkomen?

Ik heb ermee leren leven en zet de tering naar de nering.

Lees verder op de website van Jobat


Het startloon van een administratief support medewerker bij Nuon: 1.320 euro netto

Ze zorgt vooral voor de administratieve ondersteuning van het salespersoneel: offertes opmaken, klantendossiers aanmaken en binnenkomende contracten verwerken.
Een maand geleden kreeg ze een contract van onbepaalde duur aangeboden.

Marianne houdt van haar brutoloon elke maand ongeveer 1.320 euro netto over, en is daar tevreden mee.
\"Dat is meer dan ik had verwacht.
Ik heb wel een diploma ‘onthaal- en pr-assistent’, maar dat is geen bachelor.
En toch verdien ik nu wat zij normaal verdienen.\"

Extralegale voordelen

Marianne krijgt ook maaltijdcheques, een tussenkomst voor haar woon-werkverkeer en een hospitalisatie- en groepsverzekering.
\"Ik heb bij heel wat bedrijven gesolliciteerd maar wat loon en voordelen betreft, stak dit er bovenuit.
Ook het aantal vakantiedagen ligt hier hoger dan elders.
Naast de twintig wettelijke vakantiedagen krijg ik hier 13 ADV-dagen. Je hoort me niet klagen.\"

Marianne heeft niet onderhandeld over haar eerste loon.
\"Daar ben ik noch de werkgever ooit over begonnen. Voor mij was de functie ook belangrijker dan het loon. Natuurlijk zou een bedrijfswagen leuk zijn, maar het lijkt me logisch dat ik die niet krijg.
Voor mijn werk heb ik immers geen auto nodig.\"

Lees verder op de website van Jobat


Hoeveel verdien je in een administratieve job?

Administratief personeel is een onmisbare schakel in elk goed draaiend bedrijf. Maar wordt je inbreng ook naar waarde geschat? Met deze tool kan je berekenen hoeveel je zou moeten verdienen.

52 % van de administratieve krachten is tevreden met zijn huidig brutoloon, dat is een beetje minder dan de 60 % van vorig jaar.
Dat blijkt uit een onderzoek bij meer dan 500 administratieve profielen in België in opdracht van OfficeTeam, een rekruteerder van tijdelijke administratieve - en secretariaatsprofielen.

Heb jij een administratieve job? Bereken snel of je genoeg verdient ...

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een medewerkster aan de KU Leuven: 1.300 euro netto

We vroegen L. V. (34) uit Leuven hoeveel zij verdient ...

Wat doe je voor job?

Ik combineer 2 verschillende jobs aan de KU Leuven: ik werk als administratief medewerker voor Alumni Office (de vereniging van oud-studenten) en als onthaalmedewerker bij de Dienst Onderzoekscoördinatie.

Alumni Office is de overkoepelende organisatie van de meer dan 30 facultaire alumnikringen van de KU Leuven. Ons hoofddoel is het informeren van de 155.000 oud-studenten over de wetenschappelijke, onderwijskundige, culturele en sociale actualiteit binnen de KU Leuven. We doen dit via een website, nieuwsbrieven, de Campuskrant en magazines per alumnikring. De alumni kunnen via onze database ook hun oude contacten vernieuwen en bruggen bouwen. Binnen dit departement sta ik onder meer mee in voor het beheer van de alumnidatabank, het nalezen van brochures, de inschrijvingen en de betalingen voor lezingen en voordrachten.

Doe je je job graag?

Ja! Het is inspirerend om in de academische wereld te werken en te zien dat er zoveel boeiend onderzoek gebeurt. Ik geniet ook van de variatie die mijn 2 jobs mij brengen en de vele ontmoetingen met mensen: de bezoekers van de activiteiten, het verdedigen van doctoraten, testinterviews voor onderzoeksvoorstellingen, ... Ik hou ook wel van de uitdaging in mijn werk: het jongleren en plannen zodat alles op wieltjes loopt.

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een half-time service verantwoordelijke in een meubelzaak: 820 euro netto.

We vroegen aan J.D. (24) uit Brugge hoeveel zij verdient …

Wat doe je voor job?

Ik ben sinds een viertal maanden aan de slag bij Meubis, een meubelwinkel met uitgebreide webshop uit Maldegem.
Op mijn visitekaartje staat ‘Service Verantwoordelijke’.
Ik beantwoord vragen van klanten via de telefoon en zorg voor de opvolging van lopende bestellingen.

Doe je je job graag?

Ja, ontzettend graag.
Ik heb een diploma Bedrijfsmanagement – Accountancy Fiscaliteit en werkte voorheen als consultant in de accountancy sector.
Het was niet evident om iets totaal anders te doen, maar deze job geeft mij erg veel voldoening.
Er is ontzettend veel afwisseling en dat maakt dat geen enkele werkdag voorspelbaar is.
Het contact met de klanten levert soms wel wat stress maar de toffe collega’s en aangename werksfeer maken dat goed!

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een administratief bediende: 1.500 euro netto (4/5)

We vroegen aan C.G. (50) uit Kessel-Lo hoeveel zij verdient …

Wat doe je voor job?

Ik werk als administratief bediende bij de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België.
Ik verzorg onder meer de post van de bazen en het wetenschappelijk personeel.
Daarnaast help ik ook bij het grafisch atelier, waar men flyers drukt, boeken inbindt, documenten voor het museum plastificeert etc.

Doe je je job graag?

Ondertussen ben ik hier al 24 jaar aan de slag, dus ja, ik doe mijn job heel graag.
Het is een job met veel variatie, ik vind mijn werk absoluut niet saai.
Ook het contact met collega\'s van verschillende diensten maakt het zo aangenaam.
Iedereen heeft me nodig, ze weten mijn bureau steeds te vinden. (lacht) 

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een administratief medewerker (4/5): 1.400 euro netto

We vroegen aan N.M. (29) uit Hasselt hoeveel zij verdient ...

Wat doe je voor job?

Ik ben sinds september 2014 administratief medewerker in een semi-overheidsbedrijf in Brussel dat zich specialiseert in onderwijs en taal.
Ik help mee aan de organisatie van cursussen, beurzen en congressen.
Concreet betekent dit dat ik help met de voorbereidingen, de organisatie en de nabehandeling.

Daarnaast coördineer ik het secretariaat in Brussel: ik beantwoord telefoontjes, beheer de post, stel brieven op en beheer het e-mailverkeer.

Doe je je job graag?

Heel graag! Het takenpakket is erg uitgebreid en dat houdt het boeiend.
Bovendien kan ik mijn dagen grotendeels zelf plannen.
Zelfstandigheid, verantwoordelijkheidsgevoel en respect zijn dan ook woorden die hier waargemaakt worden.

Als de kans zich zou voordoen, zou ik in de toekomst graag doorgroeien tot projectmedewerker.
Maar dit is vandaag nog absoluut geen must.

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een halftijds bediende aan de KU Leuven: 1.140 euro netto

We vroegen C.V. (38) uit Herent hoeveel hij verdient ...

Wat doe je voor job?

Ik werk halftijds aan de KU Leuven als administratief bediende op de studentenadministratie van de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen.
Als secretaris van de lerarenopleiding breng ik onder meer de individuele studieprogramma’s in orde, volg ik de stages van de studenten in scholen op en bereid ik de deliberaties voor.

Daarnaast zit ik in de muziek: ik speel in een aantal muziekgroepen (als multi-instrumentalist in uiteenlopende genres), ik werk regelmatig mee aan muziekproducties en organiseer af en toe muzikale events.
De inkomsten van die muzikale activiteiten komen terecht in een vzw die ik met twee andere mensen heb opgericht en die actief is in de culturele sector.

Doe je je job graag?

Zeker! De jobinhoud ligt me, de collega’s zijn leuk en de omgeving is dynamisch.
Ik doe deze job al 6 jaar en toch blijven er zich steeds nieuwe uitdagingen aanbieden.
Meer dan in het begin denk ik nu ook mee over de richting die we op de faculteit willen inslaan.

Maar naast deze job hou ik ook erg veel van mijn muzikale activiteiten.
Met muziek bezig zijn, dat is mijn passie: dat doe ik waarschijnlijk nog op mijn negentigste.

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een administratief en logistiek medewerker bij de politie: 1.992 euro netto

We vroegen aan S.D.B. (33) uit Zottegem hoeveel hij verdient ...

Wat doe je voor job?

Ik werk voor de lokale politie van Brussel, meer bepaald voor het logistiek kader en de administratie. Wij staan onder andere in voor personeelsinzet bij manifestaties, beheer van de wapens en opleidingen, opmaak dienstbladen, beheer van verloven en ziektes en andere administratieve taken.

Doe je je job graag?

Ja, hiervoor heb ik 12 jaar bij justitie gewerkt, ook bij de administratie-afdeling. Ik ben overgestapt voor het loon en omdat het tijd was voor een nieuwe carrièrewending. De politie werkt nauw samen met justitie, dus het vak was mij niet onbekend en ik wist dat de inhoud en de sector mij lag. Het was een voor de hand liggende keuze.

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een administratief medewerkster: 2.000 euro netto

Wij vroegen S.J. hoeveel zij verdient …

Wat vind je van je job?

Ik doe mijn werk heel graag. Eigenlijk ben ik van opleiding laborant, en aanvankelijk werkte ik ook als laborant, maar na enkele jaren ben ik administratief werk gaan doen en dat beviel me best. Na 23 jaar bij Monsanto ben ik onlangs bij Umicore gaan werken. Ik werkte er al heel lang, maar had zin in iets nieuws, en voor mijn 45ste was het nog net het moment om te veranderen, vond ik. En nu heb ik een nieuwe uitdaging voor me liggen.

Wat vind je van je inkomen?

Mijn inkomen is heel goed, dus ik kan niet klagen. We komen er niet altijd mee toe, maar dat heeft iedereen wel eens, zeker?

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een administratief bediende (via interim): 2.621,34 euro bruto

We vroegen J.V.C. (24) uit Sint-Amandsberg wat ze doet en hoeveel ze verdient…

Wat doe je als job?

Ik werk sinds november 2013 bij een Belgische bank op een backoffice-dienst, waar de administratie van diverse financiële effecten gebeurt. Wij zorgen ervoor dat er een code bestaat voor elk effect dat onze interne klanten nodig hebben. Daarnaast is het onze taak om de codes up-to-date te houden met alle nieuwe informatie.

We doen dit met een heel team, waarbij het de bedoeling is dat de kennis behouden blijft en voor iedereen ter beschikking staat. Daarvoor is het belangrijk dat mijn collega’s en ik handleidingen en procedures schrijven voor allerlei specifieke taken.

Naast de core business krijgen we ook soms de ruimte om aan een persoonlijke doelstelling te werken. Zo heb ik dit jaar het HR-evenement mogen organiseren voor een afdeling van 150 personen, wat een zeer leerrijke ervaring was voor mij.

Doe je je job graag?

Dit is mijn eerste job, dus ik probeer zoveel mogelijk bij te leren en zie het als een positieve ervaring.

Zoals dat bij de meeste jobs het geval is, doe ik bepaalde taken liever dan andere. Als ik bijvoorbeeld een probleem moet uitspitten tot als ik de oorzaak vind, kan ik me daar volledig in vastbijten. Of als ik zelf iets mag organiseren, kan ik me daar volledig voor ‘smijten’.

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een bediende bij De Kringwinkel: +/- 1.128 netto

We vroegen J.V. (53) uit Heusden-Zolder wat ze doet en hoeveel ze verdient...

Wat doe je als job?

Ik werk in De Kringwinkel. Ik sta zowel aan de infobalie als aan de kassa, soms help ik in het magazijn… Ik doe dus een beetje vanalles. Ik ben als medewerker van De Kringwinkel overal inzetbaar.

Doe je je job graag?

Ja, want ik sta veel in contact met andere mensen. Ik ben er eigenlijk zowat in gerold. Ik ben onder artikel 60 begonnen, na die termijn gestopt en na 3 maanden terug mogen beginnen. Ondertussen doe ik dit al 10 jaar.

Ik vind mijzelf wel in het concept van De Kringwinkel. Ik maak ook milieubewuste keuzes, mijn meubels zijn bijvoorbeeld allemaal van De Kringwinkel. Als ik het beu ben, breng ik het terug, en koop ik iets anders. Je koopt iets mooi en uniek voor weinig geld. Een mooie zetel hoeft voor mij geen dure zetel te zijn of uit een luxewinkel te komen. Op deze manier help je De Kringwinkel, en ons, én het milieu.

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een administratief bediende: 1.650 euro netto

We vroegen aan E.S. (25) uit Stabroek hoeveel zij verdient.

Wat doe je als job?

Ik ben administratief bediende bij een bedrijf dat tweedehandsvoertuigen naar West-Afrika verscheept. Het is een heel afwisselende job. Ik heb veel contact met klanten en ik los problemen op. Als het druk is, is het heel druk, en als het kalm is, is het heel kalm. In principe help ik de klant van begin tot eind: als ze hun wagen willen verschepen, boeken ze dat in via mij. Ik laat hen weten wanneer de wagen vertrokken is en breng de nodige documenten in orde.

Doe je je job graag?

Zeker, net omdat er zoveel afwisseling in zit. De ene dag ben ik heel de tijd aan het boeken, de andere dag is het vooral problemen oplossen of vertrekt er een boot. Het is afwisselend genoeg om niet saai te worden.

Lees verder op de website van Jobat


 

Beroepssector


 

Vlaamse Kwalificatiestructuur

  • Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Polyvalent administratief medewerker

VKS - Beroepskwalificatie niveau 2: Polyvalent administratief ondersteuner

 

Wil je meer weten?



Interessante links



VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Polyvalent administratief medewerker

VKS - Beroepskwalificatie niveau 2: Polyvalent administratief ondersteuner

VDAB - Beroepstesten: Zelftests beroepskennis.

 

Administratief medewerker (M/V/X)
Knelpuntberoep Brussel

Wat is, wat doet een Administratief medewerker?

Je voert administratieve taken uit binnen een bedrijf of een afdeling, zoals helpen bij het sorteren van de post en de verdeling ervan, het klassement, de uitgaande briefwisseling. Vaak combineer je dit met onthaalwerk.
Meestal geeft een verantwoordelijke je opdrachten en helpt deze je verder bij problemen.
Je verleent administratieve ondersteuning aan andere personen, je voert gegevens in, tikt nota's en verslagen uit.
Dit doe je hoofdzakelijk met computer via programma's voor tekstverwerking, rekenblad of databank.
Je hebt ook een aantal ondersteunende taken: kopies nemen, brieven plooien en frankeren, etiketten maken, vergaderzalen klaar zetten, enz.
Soms sta je mee in voor de schriftelijke correspondentie met klanten en leveranciers, via standaard- of modelbrieven.
Soms neem je binnenkomende telefoons op, geef je informatie, verbindt door naar andere personen of diensten.


 

Zie onder het tabje 'Links' voor meer info over het beroepsprofiel.

Welke studierichting/opleiding moet of kan je volgen om Administratief medewerker te worden?

Verschillende wegen kunnen leiden naar een bepaald beroep. Onderwijskiezer geeft hier per studieniveau een overzicht van de basisopleiding(en) die wij logisch vinden voor dit beroep. Weet echter dat er vaak ook nog andere mogelijkheden zijn. Voor een aantal beroepen kan een specifieke opleiding wettelijk vereist zijn.

2e Graad SO

Kantoor - BSO

3e Graad SO

Handel - TSO

Kantoor - BSO



7e Specialisatiejaar BSO


Se-n-Se


BSO - modulair


DBSO




Leertijd



BuSO

Boekhoudkundig medewerker - BuSO Opleidingsvorm 3 type 6 (modulair)

Boekhoudkundig medewerker - BuSO Opleidingsvorm 3 type 7 (modulair)

Gegevensinvoerder/ typist - BuSO Opleidingsvorm 3 type 6 (modulair)

Gegevensinvoerder/ typist - BuSO Opleidingsvorm 3 type 7 (modulair)

Handel - BuSO Opleidingsvorm 4 type 4

Handel - BuSO Opleidingsvorm 4 type 7

Handel - BuSO Opleidingsvorm 4 type 9

Kantoor - BuSO Opleidingsvorm 4 type 3

Kantoor - BuSO Opleidingsvorm 4 type 4

Kantoor - BuSO Opleidingsvorm 4 type 6

Kantoor - BuSO Opleidingsvorm 4 type 7

Kantoor - BuSO Opleidingsvorm 4 type 9

Kantooradministratie en gegevensbeheer - BuSO Opleidingsvorm 4 type 3

Kantooradministratie en gegevensbeheer - BuSO Opleidingsvorm 4 type 6

Kantooradministratie en gegevensbeheer - BuSO Opleidingsvorm 4 type 7

Kantooradministratie en gegevensbeheer - BuSO Opleidingsvorm 4 type 9

Kantooradministratie en gegevensbeheer BSO - BuSO Opleidingsvorm 4 type 4

Receptiemedewerker - BuSO Opleidingsvorm 3 type 3

Receptiemedewerker - BuSO Opleidingsvorm 3 type 4

Receptiemedewerker - BuSO Opleidingsvorm 3 type 6

Receptiemedewerker - BuSO Opleidingsvorm 3 type 6 (modulair)

Receptiemedewerker - BuSO Opleidingsvorm 3 type 7

Receptiemedewerker - BuSO Opleidingsvorm 3 type 7 (modulair)

Secretariaat-talen - BuSO Opleidingsvorm 4 type 4

Secretariaat-talen - BuSO Opleidingsvorm 4 type 9

Secretariaatsmedewerker - BuSO Opleidingsvorm 3 type 6 (modulair)

Secretariaatsmedewerker - BuSO Opleidingsvorm 3 type 7 (modulair)

HO - Bachelor

International Office Management (E) (Professionele bachelor - HO )

Office management : Algemene opleiding (Professionele bachelor - HO )

Office management : Management assistant (Professionele bachelor - HO )

HO - HBO


Syntra Ondernemerschapstraject



Secundair volwassenenonderwijs




VDAB-opleidingen

Zoek of er een opleiding is op de website van VDAB.

 

Hoe zit het met dit beroep op de arbeidsmarkt?

Voor een actuele lijst van vacatures klik op het logo.

   

 

Wat je zal verdienen is afhankelijk van veel verschillende factoren zoals bv. je ervaring, je diploma, je competenties, de inhoud van je functie, of je voltijds of deeltijds werkt, je gezinssituatie, etc.... Bovendien kunnen bedrijven je extra voordelen geven zoals bv. een hospitalisatieverzekering, een bedrijfswagen, een tankkaart, een smartphone ... Onderstaande info is dus zeker niet te veralgemenen; het geeft een aanduiding van het loon rekening houdend met de situatie van deze persoon.

Het loon van een administratief bediende bij Kerk & Wereld: 1.649 euro netto

We vroegen H.D.H. (45) uit Mechelen hoeveel zij verdient ...

Wat doe je voor job?

Kerk & Wereld geeft religieus geïnspireerde tijdschriften uit: wenskaarten, affiches, brochures, boeken ...
Ik ben verantwoordelijk voor de verzending en verzorg ook mee de layout van ons maandelijks magazine Overhoop.
Af en toe ga ik mee op interview.
Zo ben ik Stef Bos mogen gaan interviewen, een leuke ervaring.

Doe je je job graag?

Absoluut.
Deze job is me op het lijf geschreven.
Ik hou van de afwisseling en de kansen die ik krijg.
Onlangs is beslist dat de vzw er eind december mee stopt, wat wil zeggen dat ik op zoek zal moeten gaan naar een andere job.
Heel jammer. Ik werk hier nu vijftien jaar.
We zijn een klein team en dat zorgt voor een fijne sfeer.
Plus: ik woon op tien minuutjes fietsen van ons kantoor.
Het zal niet makkelijk zijn om dat ergens anders opnieuw te vinden.

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een administratief medewerker bij een platenfirma & boekingskantoor : 2.150 euro netto.

Wij vroegen T.S. (35) uit Halle hoeveel hij verdient ...

Wat doe je voor je job?

Ik ben een echte all-rounder op administratief vlak.
Het grootste deel van mijn tijd gaat naar specifieke administratieve jobs voor het platenlabel zoals royaltyberekeningen, SABAM-aangiftes, stockbeheer en digitalisering van de catalogus (iTunes, Spotify, Deezer...).
Bij de release van een nieuw album volg ik het hele proces op van mastering, artwork en persing tot de levering bij de distributeur.
Als boekhoudkundig medewerker maak ik facturen en regel ik de betalingen voor onze eigen bvba\'s en voor enkele van onze artiesten.
Als office manager houd ik de kantoorbehoeften in het oog, de loonadministratie van onze werknemers - ja, ook van mezelf - is het deeltje HR van mijn job.
Ten slotte zijn er nog wat kleinere taken zoals advertenties lay-outen, cd-singles voor de radiozenders maken of ICT-problemen oplossen.

Hoeveel uren werk je per week?

Op papier 38 uren per week. Met mijn taken kan ik dat elke dag redelijk \'9 to 5\' houden, maar het is wel eigen aan de muzieksector dat er drukke en kalmere periodes zijn.
Voor Busker, als boekingskantoor voor live concerten, is de drukste periode uiteraard de zomer, met de vele festivals.
Voor Petrol heb ik het vooral druk wanneer er een nieuwe plaat uitkomt.
 Op kantoor houden we onze uren alleszins niet bij.
Wat telt, is dat het werk op tijd klaar geraakt.

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een bediende in een verzekeringskantoor: 1.700 à 1.800 euro netto

Wij vroegen L.C. (49) uit Brecht hoeveel zij verdient …

Wat doe je precies voor werk?

Ik werk als bediende in een verzekeringskantoor.
Ik bezoek regelmatig klanten.
Dat sociale aspect van mijn job spreekt me erg aan.

Wat neemt de grootste hap uit je budget?

Ik vind dat de benzineprijzen buiten proportie zijn, en ze worden almaar duurder.
Ik kom niet meer met de wagen naar Antwerpen, ook al omdat ik dan in de file sta.
Met de trein ben ik drie kwartier onderweg, met de auto duurde het soms anderhalf uur.
In de binnenstad verplaats ik me met de Antwerpse Velokes, de stadsfietsen.
Super-gemakkelijk.

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een medewerker studentenadministratie: 1.700 euro netto

Wij vroegen N.H. (53) uit Hasselt hoeveel zij verdient ...

Nel werkt bij de studentenadministratie van een hogeschool. De studenten kunnen bij haar terecht voor allerlei vragen en informatie. Zij bereidt ook de examens en de deliberaties voor, maakt de rapporten en diploma\'s op, doet de inschrijvingen, ontfermt zich over de buitenlandse studenten en regelt de betaling van het studiegeld. Een gevarieerde en all round job.

Wat vind je van je inkomen?

Ik heb ermee leren leven en zet de tering naar de nering.

Lees verder op de website van Jobat


Het startloon van een administratief support medewerker bij Nuon: 1.320 euro netto

Ze zorgt vooral voor de administratieve ondersteuning van het salespersoneel: offertes opmaken, klantendossiers aanmaken en binnenkomende contracten verwerken.
Een maand geleden kreeg ze een contract van onbepaalde duur aangeboden.

Marianne houdt van haar brutoloon elke maand ongeveer 1.320 euro netto over, en is daar tevreden mee.
\"Dat is meer dan ik had verwacht.
Ik heb wel een diploma ‘onthaal- en pr-assistent’, maar dat is geen bachelor.
En toch verdien ik nu wat zij normaal verdienen.\"

Extralegale voordelen

Marianne krijgt ook maaltijdcheques, een tussenkomst voor haar woon-werkverkeer en een hospitalisatie- en groepsverzekering.
\"Ik heb bij heel wat bedrijven gesolliciteerd maar wat loon en voordelen betreft, stak dit er bovenuit.
Ook het aantal vakantiedagen ligt hier hoger dan elders.
Naast de twintig wettelijke vakantiedagen krijg ik hier 13 ADV-dagen. Je hoort me niet klagen.\"

Marianne heeft niet onderhandeld over haar eerste loon.
\"Daar ben ik noch de werkgever ooit over begonnen. Voor mij was de functie ook belangrijker dan het loon. Natuurlijk zou een bedrijfswagen leuk zijn, maar het lijkt me logisch dat ik die niet krijg.
Voor mijn werk heb ik immers geen auto nodig.\"

Lees verder op de website van Jobat


Hoeveel verdien je in een administratieve job?

Administratief personeel is een onmisbare schakel in elk goed draaiend bedrijf. Maar wordt je inbreng ook naar waarde geschat? Met deze tool kan je berekenen hoeveel je zou moeten verdienen.

52 % van de administratieve krachten is tevreden met zijn huidig brutoloon, dat is een beetje minder dan de 60 % van vorig jaar.
Dat blijkt uit een onderzoek bij meer dan 500 administratieve profielen in België in opdracht van OfficeTeam, een rekruteerder van tijdelijke administratieve - en secretariaatsprofielen.

Heb jij een administratieve job? Bereken snel of je genoeg verdient ...

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een medewerkster aan de KU Leuven: 1.300 euro netto

We vroegen L. V. (34) uit Leuven hoeveel zij verdient ...

Wat doe je voor job?

Ik combineer 2 verschillende jobs aan de KU Leuven: ik werk als administratief medewerker voor Alumni Office (de vereniging van oud-studenten) en als onthaalmedewerker bij de Dienst Onderzoekscoördinatie.

Alumni Office is de overkoepelende organisatie van de meer dan 30 facultaire alumnikringen van de KU Leuven. Ons hoofddoel is het informeren van de 155.000 oud-studenten over de wetenschappelijke, onderwijskundige, culturele en sociale actualiteit binnen de KU Leuven. We doen dit via een website, nieuwsbrieven, de Campuskrant en magazines per alumnikring. De alumni kunnen via onze database ook hun oude contacten vernieuwen en bruggen bouwen. Binnen dit departement sta ik onder meer mee in voor het beheer van de alumnidatabank, het nalezen van brochures, de inschrijvingen en de betalingen voor lezingen en voordrachten.

Doe je je job graag?

Ja! Het is inspirerend om in de academische wereld te werken en te zien dat er zoveel boeiend onderzoek gebeurt. Ik geniet ook van de variatie die mijn 2 jobs mij brengen en de vele ontmoetingen met mensen: de bezoekers van de activiteiten, het verdedigen van doctoraten, testinterviews voor onderzoeksvoorstellingen, ... Ik hou ook wel van de uitdaging in mijn werk: het jongleren en plannen zodat alles op wieltjes loopt.

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een half-time service verantwoordelijke in een meubelzaak: 820 euro netto.

We vroegen aan J.D. (24) uit Brugge hoeveel zij verdient …

Wat doe je voor job?

Ik ben sinds een viertal maanden aan de slag bij Meubis, een meubelwinkel met uitgebreide webshop uit Maldegem.
Op mijn visitekaartje staat ‘Service Verantwoordelijke’.
Ik beantwoord vragen van klanten via de telefoon en zorg voor de opvolging van lopende bestellingen.

Doe je je job graag?

Ja, ontzettend graag.
Ik heb een diploma Bedrijfsmanagement – Accountancy Fiscaliteit en werkte voorheen als consultant in de accountancy sector.
Het was niet evident om iets totaal anders te doen, maar deze job geeft mij erg veel voldoening.
Er is ontzettend veel afwisseling en dat maakt dat geen enkele werkdag voorspelbaar is.
Het contact met de klanten levert soms wel wat stress maar de toffe collega’s en aangename werksfeer maken dat goed!

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een administratief bediende: 1.500 euro netto (4/5)

We vroegen aan C.G. (50) uit Kessel-Lo hoeveel zij verdient …

Wat doe je voor job?

Ik werk als administratief bediende bij de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België.
Ik verzorg onder meer de post van de bazen en het wetenschappelijk personeel.
Daarnaast help ik ook bij het grafisch atelier, waar men flyers drukt, boeken inbindt, documenten voor het museum plastificeert etc.

Doe je je job graag?

Ondertussen ben ik hier al 24 jaar aan de slag, dus ja, ik doe mijn job heel graag.
Het is een job met veel variatie, ik vind mijn werk absoluut niet saai.
Ook het contact met collega\'s van verschillende diensten maakt het zo aangenaam.
Iedereen heeft me nodig, ze weten mijn bureau steeds te vinden. (lacht) 

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een administratief medewerker (4/5): 1.400 euro netto

We vroegen aan N.M. (29) uit Hasselt hoeveel zij verdient ...

Wat doe je voor job?

Ik ben sinds september 2014 administratief medewerker in een semi-overheidsbedrijf in Brussel dat zich specialiseert in onderwijs en taal.
Ik help mee aan de organisatie van cursussen, beurzen en congressen.
Concreet betekent dit dat ik help met de voorbereidingen, de organisatie en de nabehandeling.

Daarnaast coördineer ik het secretariaat in Brussel: ik beantwoord telefoontjes, beheer de post, stel brieven op en beheer het e-mailverkeer.

Doe je je job graag?

Heel graag! Het takenpakket is erg uitgebreid en dat houdt het boeiend.
Bovendien kan ik mijn dagen grotendeels zelf plannen.
Zelfstandigheid, verantwoordelijkheidsgevoel en respect zijn dan ook woorden die hier waargemaakt worden.

Als de kans zich zou voordoen, zou ik in de toekomst graag doorgroeien tot projectmedewerker.
Maar dit is vandaag nog absoluut geen must.

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een halftijds bediende aan de KU Leuven: 1.140 euro netto

We vroegen C.V. (38) uit Herent hoeveel hij verdient ...

Wat doe je voor job?

Ik werk halftijds aan de KU Leuven als administratief bediende op de studentenadministratie van de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen.
Als secretaris van de lerarenopleiding breng ik onder meer de individuele studieprogramma’s in orde, volg ik de stages van de studenten in scholen op en bereid ik de deliberaties voor.

Daarnaast zit ik in de muziek: ik speel in een aantal muziekgroepen (als multi-instrumentalist in uiteenlopende genres), ik werk regelmatig mee aan muziekproducties en organiseer af en toe muzikale events.
De inkomsten van die muzikale activiteiten komen terecht in een vzw die ik met twee andere mensen heb opgericht en die actief is in de culturele sector.

Doe je je job graag?

Zeker! De jobinhoud ligt me, de collega’s zijn leuk en de omgeving is dynamisch.
Ik doe deze job al 6 jaar en toch blijven er zich steeds nieuwe uitdagingen aanbieden.
Meer dan in het begin denk ik nu ook mee over de richting die we op de faculteit willen inslaan.

Maar naast deze job hou ik ook erg veel van mijn muzikale activiteiten.
Met muziek bezig zijn, dat is mijn passie: dat doe ik waarschijnlijk nog op mijn negentigste.

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een administratief en logistiek medewerker bij de politie: 1.992 euro netto

We vroegen aan S.D.B. (33) uit Zottegem hoeveel hij verdient ...

Wat doe je voor job?

Ik werk voor de lokale politie van Brussel, meer bepaald voor het logistiek kader en de administratie. Wij staan onder andere in voor personeelsinzet bij manifestaties, beheer van de wapens en opleidingen, opmaak dienstbladen, beheer van verloven en ziektes en andere administratieve taken.

Doe je je job graag?

Ja, hiervoor heb ik 12 jaar bij justitie gewerkt, ook bij de administratie-afdeling. Ik ben overgestapt voor het loon en omdat het tijd was voor een nieuwe carrièrewending. De politie werkt nauw samen met justitie, dus het vak was mij niet onbekend en ik wist dat de inhoud en de sector mij lag. Het was een voor de hand liggende keuze.

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een administratief medewerkster: 2.000 euro netto

Wij vroegen S.J. hoeveel zij verdient …

Wat vind je van je job?

Ik doe mijn werk heel graag. Eigenlijk ben ik van opleiding laborant, en aanvankelijk werkte ik ook als laborant, maar na enkele jaren ben ik administratief werk gaan doen en dat beviel me best. Na 23 jaar bij Monsanto ben ik onlangs bij Umicore gaan werken. Ik werkte er al heel lang, maar had zin in iets nieuws, en voor mijn 45ste was het nog net het moment om te veranderen, vond ik. En nu heb ik een nieuwe uitdaging voor me liggen.

Wat vind je van je inkomen?

Mijn inkomen is heel goed, dus ik kan niet klagen. We komen er niet altijd mee toe, maar dat heeft iedereen wel eens, zeker?

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een administratief bediende (via interim): 2.621,34 euro bruto

We vroegen J.V.C. (24) uit Sint-Amandsberg wat ze doet en hoeveel ze verdient…

Wat doe je als job?

Ik werk sinds november 2013 bij een Belgische bank op een backoffice-dienst, waar de administratie van diverse financiële effecten gebeurt. Wij zorgen ervoor dat er een code bestaat voor elk effect dat onze interne klanten nodig hebben. Daarnaast is het onze taak om de codes up-to-date te houden met alle nieuwe informatie.

We doen dit met een heel team, waarbij het de bedoeling is dat de kennis behouden blijft en voor iedereen ter beschikking staat. Daarvoor is het belangrijk dat mijn collega’s en ik handleidingen en procedures schrijven voor allerlei specifieke taken.

Naast de core business krijgen we ook soms de ruimte om aan een persoonlijke doelstelling te werken. Zo heb ik dit jaar het HR-evenement mogen organiseren voor een afdeling van 150 personen, wat een zeer leerrijke ervaring was voor mij.

Doe je je job graag?

Dit is mijn eerste job, dus ik probeer zoveel mogelijk bij te leren en zie het als een positieve ervaring.

Zoals dat bij de meeste jobs het geval is, doe ik bepaalde taken liever dan andere. Als ik bijvoorbeeld een probleem moet uitspitten tot als ik de oorzaak vind, kan ik me daar volledig in vastbijten. Of als ik zelf iets mag organiseren, kan ik me daar volledig voor ‘smijten’.

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een bediende bij De Kringwinkel: +/- 1.128 netto

We vroegen J.V. (53) uit Heusden-Zolder wat ze doet en hoeveel ze verdient...

Wat doe je als job?

Ik werk in De Kringwinkel. Ik sta zowel aan de infobalie als aan de kassa, soms help ik in het magazijn… Ik doe dus een beetje vanalles. Ik ben als medewerker van De Kringwinkel overal inzetbaar.

Doe je je job graag?

Ja, want ik sta veel in contact met andere mensen. Ik ben er eigenlijk zowat in gerold. Ik ben onder artikel 60 begonnen, na die termijn gestopt en na 3 maanden terug mogen beginnen. Ondertussen doe ik dit al 10 jaar.

Ik vind mijzelf wel in het concept van De Kringwinkel. Ik maak ook milieubewuste keuzes, mijn meubels zijn bijvoorbeeld allemaal van De Kringwinkel. Als ik het beu ben, breng ik het terug, en koop ik iets anders. Je koopt iets mooi en uniek voor weinig geld. Een mooie zetel hoeft voor mij geen dure zetel te zijn of uit een luxewinkel te komen. Op deze manier help je De Kringwinkel, en ons, én het milieu.

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een administratief bediende: 1.650 euro netto

We vroegen aan E.S. (25) uit Stabroek hoeveel zij verdient.

Wat doe je als job?

Ik ben administratief bediende bij een bedrijf dat tweedehandsvoertuigen naar West-Afrika verscheept. Het is een heel afwisselende job. Ik heb veel contact met klanten en ik los problemen op. Als het druk is, is het heel druk, en als het kalm is, is het heel kalm. In principe help ik de klant van begin tot eind: als ze hun wagen willen verschepen, boeken ze dat in via mij. Ik laat hen weten wanneer de wagen vertrokken is en breng de nodige documenten in orde.

Doe je je job graag?

Zeker, net omdat er zoveel afwisseling in zit. De ene dag ben ik heel de tijd aan het boeken, de andere dag is het vooral problemen oplossen of vertrekt er een boot. Het is afwisselend genoeg om niet saai te worden.

Lees verder op de website van Jobat


 

Beroepssector


 

Vlaamse Kwalificatiestructuur

  • Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Polyvalent administratief medewerker

VKS - Beroepskwalificatie niveau 2: Polyvalent administratief ondersteuner

 

Wil je meer weten?



Interessante links



VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Polyvalent administratief medewerker

VKS - Beroepskwalificatie niveau 2: Polyvalent administratief ondersteuner

VDAB - Beroepstesten: Zelftests beroepskennis.