Copywriter (M/V/X)

Wat is, wat doet een copywriter?

Als copywriter ben je gespecialiseerd in het schrijven van reclametekst en andere wervende teksten.
Je schrijft zakelijke en commerciële teksten voor websites, folders, brochures, e-mailings of postmailings, verkoopbrieven, nieuwsbrieven, personeelsbladen of advertenties.
Soms ben je nauw betrokken bij de productie van reclamefilms en televisiereclamespotjes en bij reclamebordcampagnes.
Het vergt dus heel wat creatief denkwerk.

De tekst dient om de lezer te overtuigen en aan te zetten tot het kopen of aanschaffen van een product of dienst.
Ook kan de tekst dienen om een merk bekender en geliefder te maken.
Dit in tegenstelling tot neutrale teksten die tot doel hebben de lezer voorlichting te geven over een onderwerp of informatie te verschaffen, zoals een patiëntenfolder of een persbericht.

 

Welke studierichting/opleiding moet of kan je volgen om Copywriter te worden?

Verschillende wegen kunnen leiden naar een bepaald beroep. Onderwijskiezer geeft hier per studieniveau een overzicht van de basisopleiding(en) die wij logisch vinden voor dit beroep. Weet echter dat er vaak ook nog andere mogelijkheden zijn. Voor een aantal beroepen kan een specifieke opleiding wettelijk vereist zijn.

Academisch gerichte bacheloropleidingen hebben als doel voor te bereiden op een master en dus niet rechtstreeks op dit beroep. Ze worden hier vermeld om het instapniveau van de opleiding aan te geven.

HO - Bachelor

Communicatiemanagement : Algemene opleiding (Professionele bachelor - HO )


International Communication and Media (E) (Professionele bachelor - HO )

International Journalism (E) (Professionele bachelor - HO )

Journalistiek (Professionele bachelor - HO )

Audiovisuele kunsten : Schrijven (Academische bachelor - HO )

Communicatiewetenschappen (Academische bachelor - HO )

HO - Master















Journalistiek (Master - HO )





HO - MA-na-MA

Meertalige bedrijfscommunicatie (Master-na-master - HO )

Syntra Ondernemerschapstraject




VDAB-opleidingen

Zoek of er een opleiding is op de website van VDAB.

 

Wat je zal verdienen is afhankelijk van veel verschillende factoren zoals bv. je ervaring, je diploma, je competenties, de inhoud van je functie, of je voltijds of deeltijds werkt, je gezinssituatie, etc.... Bovendien kunnen bedrijven je extra voordelen geven zoals bv. een hospitalisatieverzekering, een bedrijfswagen, een tankkaart, een smartphone ... Onderstaande info is dus zeker niet te veralgemenen; het geeft een aanduiding van het loon rekening houdend met de situatie van deze persoon.

Het loon van een content marketeer: 1.400 euro netto

We vroegen aan B. (24) uit Antwerpen hoeveel ze verdient ...

Wat doe je voor job?

Ik ben een content marketeer in een digital agency. Daarbij schrijf ik teksten voor blogs, landingspagina’s enzovoort. Ik assisteer de marketingmanager bij Google AdWords, en geef workshops aan klanten. Daarbij is het de bedoeling om hen te begeleiden doorheen het hele proces van content.

Doe je je job graag?

Ja, het is mijn droomjob: schrijven is altijd al mijn grote passie geweest. Ik word dus eigenlijk betaald om mijn lievelingshobby te beoefenen! Ik hou van de variatie. Onze klanten komen letterlijk uit verschillende hoeken van het land. Dat maakt dat ik dingen moet schrijven vanuit een steeds andere invalshoek. Dat maakt de job elke dag interessant én uitdagend.

Lees verder op de website van Jobat


 

Beroepssector


 

Wil je meer weten?



 

Copywriter (M/V/X)

Wat is, wat doet een Copywriter?

Als copywriter ben je gespecialiseerd in het schrijven van reclametekst en andere wervende teksten.
Je schrijft zakelijke en commerciële teksten voor websites, folders, brochures, e-mailings of postmailings, verkoopbrieven, nieuwsbrieven, personeelsbladen of advertenties.
Soms ben je nauw betrokken bij de productie van reclamefilms en televisiereclamespotjes en bij reclamebordcampagnes.
Het vergt dus heel wat creatief denkwerk.

De tekst dient om de lezer te overtuigen en aan te zetten tot het kopen of aanschaffen van een product of dienst.
Ook kan de tekst dienen om een merk bekender en geliefder te maken.
Dit in tegenstelling tot neutrale teksten die tot doel hebben de lezer voorlichting te geven over een onderwerp of informatie te verschaffen, zoals een patiëntenfolder of een persbericht.


 

Welke studierichting/opleiding moet of kan je volgen om Copywriter te worden?

Verschillende wegen kunnen leiden naar een bepaald beroep. Onderwijskiezer geeft hier per studieniveau een overzicht van de basisopleiding(en) die wij logisch vinden voor dit beroep. Weet echter dat er vaak ook nog andere mogelijkheden zijn. Voor een aantal beroepen kan een specifieke opleiding wettelijk vereist zijn.

Academisch gerichte bacheloropleidingen hebben als doel voor te bereiden op een master en dus niet rechtstreeks op dit beroep. Ze worden hier vermeld om het instapniveau van de opleiding aan te geven.

HO - Bachelor

Communicatiemanagement : Algemene opleiding (Professionele bachelor - HO )


International Communication and Media (E) (Professionele bachelor - HO )

International Journalism (E) (Professionele bachelor - HO )

Journalistiek (Professionele bachelor - HO )

Audiovisuele kunsten : Schrijven (Academische bachelor - HO )

Communicatiewetenschappen (Academische bachelor - HO )

HO - Master















Journalistiek (Master - HO )





HO - MA-na-MA

Meertalige bedrijfscommunicatie (Master-na-master - HO )

Syntra Ondernemerschapstraject




VDAB-opleidingen

Zoek of er een opleiding is op de website van VDAB.

 

Wat je zal verdienen is afhankelijk van veel verschillende factoren zoals bv. je ervaring, je diploma, je competenties, de inhoud van je functie, of je voltijds of deeltijds werkt, je gezinssituatie, etc.... Bovendien kunnen bedrijven je extra voordelen geven zoals bv. een hospitalisatieverzekering, een bedrijfswagen, een tankkaart, een smartphone ... Onderstaande info is dus zeker niet te veralgemenen; het geeft een aanduiding van het loon rekening houdend met de situatie van deze persoon.

Het loon van een content marketeer: 1.400 euro netto

We vroegen aan B. (24) uit Antwerpen hoeveel ze verdient ...

Wat doe je voor job?

Ik ben een content marketeer in een digital agency. Daarbij schrijf ik teksten voor blogs, landingspagina’s enzovoort. Ik assisteer de marketingmanager bij Google AdWords, en geef workshops aan klanten. Daarbij is het de bedoeling om hen te begeleiden doorheen het hele proces van content.

Doe je je job graag?

Ja, het is mijn droomjob: schrijven is altijd al mijn grote passie geweest. Ik word dus eigenlijk betaald om mijn lievelingshobby te beoefenen! Ik hou van de variatie. Onze klanten komen letterlijk uit verschillende hoeken van het land. Dat maakt dat ik dingen moet schrijven vanuit een steeds andere invalshoek. Dat maakt de job elke dag interessant én uitdagend.

Lees verder op de website van Jobat


 

Beroepssector