Onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers   


Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers (OKAN) heeft tot doel anderstalige leerlingen, die onlangs in België zijn aangekomen

  • op te vangen
  • hen zo snel mogelijk Nederlands te leren
  • hen te integreren in de onderwijsvorm en studierichting die het nauwst aansluit bij hun individuele capaciteiten 

Het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers moet het voor de betrokken leerlingen mogelijk maken hun leerloopbaan in het regulier secundair onderwijs of desgevallend ruimer in vervolgonderwijs met succes voort te zetten.

Het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers bevat eerst een onthaaljaar.

Het leerprogramma van het onthaaljaar is zeer sterk gericht op het verwerven van het Nederlands en op integratie/inburgering.
Met het oog hierop werden de ontwikkelingsdoelen "Nederlands voor nieuwkomers in de onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers" ontwikkeld.

Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers is echter niet beperkt tot een onthaaljaar, maar omvat ook

  • ondersteuning
  • begeleiding
  • opvolging van gewezen anderstalige nieuwkomers 
  • coaching van leerkrachten in het vervolgonderwijs.

De combinatie van deze twee vormt dan het geheel van onthaalonderwijs

Welke lessen krijg je?

Men richt zich tijdens de lessen voornamelijk op:

  • het leren van het Nederlands
  • de jongeren integreren in de klaspraktijk en in de samenleving
  • het voorbereiden op verdere studies in het secundair onderwijs, andere opleidingen of vormingen

Er is ook mogelijkheid om gedurende enkele uren les te krijgen over ander vakken. De school kan dat zelf bepalen.

Waar kan ik "Onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Attest

Wat kan je behalen na "Onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers" ?


Wat na deze opleiding?

Na het OKAN-jaar kan een leerling verder studeren in het vervolgonderwijs.
Dit kan:

  • binnen het secundair onderwijs, 
  • het volwassenenonderwijs 
  • of naar andere opleidingen.    

Hij moet dan wel rekening houden met toelatingsvoorwaarden van de studierichting waar hij wil naartoe gaan.

In de praktijk komt het er meestal op neer dat de leerling in een studierichting inschrijft op basis van leeftijd of na een beslissing van de toelatingsklassenraad ( zie SO 64).

De toelatingsklassenraad (TKR) moet bij de overstap van het onthaaljaar naar het vervolgonderwijs verplicht rekening houden met het advies van de klassenraad van het onthaaljaar.
Elke beslissing van de TKR die afwijkt van dat advies moet gemotiveerd worden.

In de TKR van het voltijds SO zetelt ook de vervolgschoolcoach van de leerling, als raadgevend lid.
De leerling wordt bij de overstap ook geholpen door de vervolgschoolcoach.