Onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers |
- Beschrijving
- Lessen
- Scholen
- Toelating
- Attesten
- Wat na
|
Onthaalonderwijs is een speciaal traject binnen het Vlaamse onderwijs voor kinderen en jongeren die nieuw zijn in België en nog geen of weinig Nederlands spreken. Het doel is om je zo snel mogelijk de Nederlandse taal aan te leren, zodat je verder kan in het gewone onderwijs. Je start in een onthaaljaar.
Je staat er niet alleen voor
Meer lezen: Het lessenpakket kan per school kan verschillen. Het ziet er ongeveer zo uit:
Waar kan ik "Onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers" volgen ?Om onthaalonderwijs te kunnen volgen moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:
Ook je leeftijd is belangrijk:
Wie niet aan alle voorwaarden tegelijk voldoet, is sowieso geen ‘anderstalige nieuwkomer’, en kan niet in aanmerking komen voor onthaalonderwijs. Een school kan uitzonderlijk afwijken voor individuele leerlingen. Meer informatie hierover vind je bij de school zelf. Een anderstalige nieuwkomer die officieel verblijft in een open asielcentrum en die op 31 december die volgt op de start van het schooljaar minstens 12 jaar en geen 18 jaar geworden is, kan ook als regelmatige leerling tot het onthaaljaar worden toegelaten. Het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers is niet bedoeld voor:
Je krijgt een attest van regelmatige lesbijwoning, na de volledige effectieve periode waarin je het onthaaljaar als regelmatige leerling hebt gevolgd. Je krijgt een advies over je overstap naar het vervolgonderwijs van de klassenraad van het onthaaljaar. Wanneer je het attest krijgt, hangt af van je eigen traject, ofwel:
Als je het onthaaljaar verlaat, maar nog niet in aanmerking komt voor het attest van regelmatige lesbijwoning, kan de school je een deelnameattest geven. Na het OKAN-traject heb je verschillende mogelijkheden om verder te gaan in het onderwijs. Je kan starten
Je kiest een nieuwe richting, samen met
Ze helpen je om een richting te vinden die bij jou past.
Wettelijke bepalingen
Meestal schrijft een leerling zich na het onthaaljaar in, in een studierichting op basis van leeftijd of na een beslissing van de toelatingsklassenraad (zie SO 64). Deze toelatingsklassenraad (TKR) moet bij de overstap van het onthaaljaar naar het vervolgonderwijs verplicht rekening houden met het advies van de klassenraad van het onthaaljaar. Elke beslissing van de TKR die afwijkt van dat advies moet gemotiveerd worden. In de TKR van het voltijds SO zetelt ook de vervolgschoolcoach van de leerling, als raadgevend lid. De leerling wordt bij de overstap ook geholpen door de vervolgschoolcoach. |
