STEM-wetenschappen (meer conceptueel)      


STEM = Science, Technology, Engineering, Mathematics


De basisoptie STEM-wetenschappen laat je kennismaken met wetenschappen, technologie, engineering en wiskundige concepten. Afhankelijk van de keuze van de school kan dit breed zijn of gericht op specifieke gebieden zoals industriële wetenschappen of techniek-wetenschappen. Naast dat je je kennis uitbreidt uit de eerste graad, krijg je in deze basisoptie de kans om technische en wetenschappelijke uitdagingen te onderzoeken en onderzoeks- en ontwerpmethoden toe te passen.

  • Je onderzoekt de behoeften, vragen en problemen om een oplossing te vinden binnen een belangrijke STEM-context.
    -> Bijvoorbeeld, je bekijkt hoe je een project kunt maken voor een schoolwedstrijd, zoals het bouwen van een eenvoudige robot die een parcours kan volgen.
  • Je maakt en gebruikt modellen en hulpmiddelen om dingen te visualiseren, beschrijven of verklaren.
    -> Bijvoorbeeld, je bouwt een model van een auto met Lego-blokjes en onderzoekt hoe je deze sneller kunt laten rijden door verschillende wielen en motoren te gebruiken.
  • Je past onderzoeks- en ontwerpmethoden toe.
    -> Bijvoorbeeld, je onderzoekt hoe je een zonne-oven kunt maken om te laten zien hoe zonne-energie werkt.
  • Je evalueert een technisch systeem op basis van behoeften en criteria en doet voorstellen om het ontwerp of productieproces te verbeteren.
    -> Bijvoorbeeld, je bekijkt hoe je een zelfgemaakte brug van spaghetti steviger kunt maken zodat hij meer gewicht kan dragen.
  • Je onderzoekt verschillende aspecten in contexten waarin STEM een belangrijke rol speelt, zoals mechatronica, communicatietechnologie, informatietechnologie, levenswetenschappen, constructies en ruimtelijke ontwikkeling.
    -> Bijvoorbeeld, je onderzoekt hoe je een slimme telefoonhouder kunt ontwerpen die je telefoon goed beschermt.

Door deze activiteiten leer je niet alleen nieuwe vaardigheden, maar ook hoe je samenwerkt en problemen oplost. Dit helpt je om creatief en kritisch te denken terwijl je plezier hebt in het leren en ontdekken.

In 2A leer je verder op wat je in 1A hebt geleerd. Je krijgt nog steeds algemene vakken, maar je mag ook een basisoptie kiezen die past bij wat jij leuk vindt of goed kan. 

> Vakken die iedereen krijgt (basisvorming - 25 uur per week)

Je krijgt deze vakken in elke school:

  • Nederlands: lezen, schrijven en spreken.
  • Frans: je leert nieuwe woorden en oefent het spreken.
  • Wiskunde: rekenen, meten, logisch nadenken.
  • Engels: je leert woorden en eenvoudige gesprekken voeren
  • Natuurwetenschappen: over dieren, planten, en het menselijk lichaam
  • Techniek: dingen maken en onderzoeken hoe iets werkt.
  • Aardrijkskunde: landen, kaarten, natuur en klimaat.
  • Geschiedenis: leren over vroeger.
  • Lichamelijke opvoeding (LO): sporten en bewegen.
  • Beeld of muziek: creatief bezig zijn.
  • Godsdienst of zedenleer: nadenken over jezelf en anderen.
  • ICT: veilig en slim omgaan met computers.

> Basisoptie (5 uur per week)

Je kiest één basisoptie die bij je past. Bijvoorbeeld:

> Extra uren - differentiatie (2 uur per week)

Je krijgt ook een paar uren waarin je mag kiezen of waarin je extra hulp krijgt:

  • Heb je moeite met iets? Dan krijg je extra uitleg.
  • Gaat het goed? Dan mag je verdiepen
  • Of je kiest om nieuwe dingen te ontdekken, zoals Latijn, STEM, kunst of zorg.

> Hoe leer je dit?

Elke school mag zelf bepalen hoe ze deze lessen organiseert. Er zijn scholen die:

  • Projectweken organiseren naast lesweken
  • Vakken samenvoegen
  • Met thema’s werken over de verschillende vakken

Vergelijk de scholen, je vindt deze informatie op de websites van de scholen of tijdens bv. een opendeurdag.

Waar kan ik "STEM-wetenschappen (meer conceptueel)" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Welke keuze je kan maken na het tweede leerjaar A hangt af van het attest dat je behaalt.

Vanaf de tweede graad kies je voor een studierichting. Die zijn ingedeeld in finaliteiten en domeinen, we noemen dat de matrix.