Welke types zijn er in het buitengewoon onderwijs?
In het buitengewoon onderwijs worden leerlingen ingedeeld in verschillende groepen, die we "types" noemen. Elk type is er voor leerlingen die extra hulp nodig hebben bij het leren, omdat ze een beperking hebben. Zo krijgt elke leerling de juiste ondersteuning die bij hem of haar past. Er zijn 8 types in het buitengewoon onderwijs: type 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9 en type basisaanbod. |
- Type basisaanbod
- Type 2
- Type 3
- Type 4
- Type 5
- Type 6
- Type 7
- Type 9
Voor wie is type basisaanbod?Type basisonderwijs is voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Het gemeenschappelijk curriculum met redelijke aanpassingen is niet haalbaar omdat deze aanpassingen onvoldoende of buiten verhouding zijn. Ze hebben nood aan een individueel aangepast curriculum (IAC) in gewoon of buitengewoon onderwijs. Een diagnose of IQ-score hangt niet samen met een verwijzing naar type Basisaanbod Let op: Type basisaanbod bestaat niet in het kleuteronderwijs Wat zijn redelijke aanpassingen? Wat heb je nodig om te kunnen starten in type basisaanbod?BasisonderwijsJe hebt een IAC-verslag nodig van een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) met vermelding 'type Basisaanbod (BA)' In dat verslag moet staan:
Als je een verslag voor toegang tot een individueel aangepast curriculum in het gewoon onderwijs, of tot het buitengewoon secundair onderwijs kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een IAC-verslag. Secundair onderwijsJe hebt een IAC-verslag* nodig van een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) met vermelding 'type Basisaanbod (BA)' In dat verslag moet staan:
* Als je een verslag secundair onderwijs OV1, OV2 of OV3 kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een IAC-verslag. |
Voor wie is type 2?Type 2 is voor leerlingen met een verstandelijke beperking met specifieke onderwijsbehoeften, die nood hebben aan een individueel aangepast curriculum (IAC) in het gewoon of buitengewoon onderwijs. Het gemeenschappelijk curriculum is niet haalbaar met redelijke aanpassingen omdat de aanpassingen in het gewoon onderwijs onvoldoende of buiten verhouding zijn Leerlingen met een verstandelijke beperking kunnen hier terecht als psychodiagnostisch onderzoek aantoont dat ze duidelijke beperkingen hebben in
Wat heb je nodig om te kunnen starten in type 2?BasisonderwijsJe hebt een IAC-verslag nodig van een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) met vermelding 'type 2' In dat verslag moet staan:
Als je een verslag voor toegang tot een individueel aangepast curriculum in het gewoon onderwijs, of tot het buitengewoon secundair onderwijs kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een IAC-verslag.
Secundair OnderwijsJe hebt een IAC-verslag nodig van een centrum voor leerlingenbegeleidig (CLB) met vermelding 'type 2' In dat verslag moet staan:
Als je een verslag secundair onderwijs OV1, OV2 of OV3 kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een IAC-verslag. Lees meer |
Voor wie is type 3?Type 3 is voor leerlingen met een emotionele stoornis of een gedragsstoornis die nood hebben aan een individueel aangepast leerprogramma (IAC) of die met intensieve leersteun een gemeenschappelijk curriculum kunnen volgen in gewoon of buitengewoon onderwijs. Leerlingen met een emotionele stoornis of een gedragsstoornis kunnen hier terecht als ze geen verstandelijke beperking hebben. Gespecialiseerde diagnostiek door een multidisciplinair team met inbegrip van psychiatrisch onderzoek moet vaststellen:
Wat heb je nodig om te kunnen starten in type 3?BasisonderwijsJe hebt een IAC-verslag nodig van een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) met vermelding 'type 3' In dat verslag moet staan:
Je hebt aanwijsbare multidisciplinaire diagnostiek nodig m.i.v. psychiatrisch verslag. Voor type 3 kan je éénmalig ook een ‘voorlopig IAC-verslag’ krijgen (indien het diagnostisch traject nog lopende is, maar er duidelijk nood is aan type 3 buitengewoon onderwijs). Dit voorlopig verslag is slechts beperkt geldig (maximum 2 schooljaren). Als je een verslag voor toegang tot een individueel aangepast curriculum in het gewoon onderwijs, of tot het buitengewoon secundair onderwijs kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een IAC-verslag. Secundair onderwijsJe hebt een IAC-verslag (in OV1, OV2 of OV3) of een OV4-verslag (in OV4) nodig van een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) met vermelding 'type 3' In dat verslag moet staan:
Je hebt aanwijsbare multidisciplinaire diagnostiek nodig m.i.v. psychiatrisch verslag Voor type 3 kan je éénmalig ook een ‘voorlopig IAC-verslag’ krijgen (indien het diagnostisch traject nog lopende is, maar er duidelijk nood is aan type 3 buitengewoon onderwijs). Dit voorlopig verslag is slechts beperkt geldig (maximum 2 schooljaren). Als je een verslag secundair onderwijs OV1, OV2 of OV3 kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een IAC-verslag. Als je een verslag secundair onderwijs OV4 kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een OV4-verslag. |
Voor wie is type 4?Type 4 is voor leerlingen met een motorische beperking die nood hebben aan een individueel aangepast leerprogramma (IAC) of (enkel in buitengewoon secundair onderwijs, onderwijsvorm 4) die met intensieve leersteun een gemeenschappelijk curriculum kunnen volgen in gewoon of buitengewoon onderwijs. Leerlingen met een motorische beperking kunnen hier terecht als specifieke medische diagnostiek bij hen een probleem vaststelt bij de samenwerking van het zenuwstelsel, de spieren en het skelet en bij het bewegen, meer bepaald:
Wat heb je nodig om te kunnen starten in type 4?BasisonderwijsJe hebt een IAC-verslag nodig van een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) met vermelding 'type 4' op basis van specifieke medische diagnostiek. Indien bijkomend onderzoek niet nodig/wenselijk is kan de CLB-arts deze diagnostiek aanleveren. In dat verslag moet staan:
Als je een verslag voor toegang tot een individueel aangepast curriculum in het gewoon onderwijs, of tot het buitengewoon secundair onderwijs kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een IAC-verslag. Secundair onderwijsJe hebt een IAC-verslag (in OV1, OV2 of OV3) of een OV4-verslag (in OV4) nodig van een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) met vermelding 'type 3' In dat verslag moet staan:
Je hebt ook aanwijsbare multidisciplinaire diagnostiek nodig m.i.v. psychiatrisch verslag Als je een verslag secundair onderwijs OV1, OV2 of OV3 kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een IAC-verslag. Als je een verslag secundair onderwijs OV4 kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een OV4-verslag. |
Voor wie is type 5?Dit is onderwijs voor leerlingen die opgenomen zijn in een ziekenhuis, een residentiële setting of voor kinderen die in een preventorium verblijven. De leerling kan onmogelijk voltijds in een school aanwezig zijn, zelfs met opvang en begeleiding. De leerling heeft behoefte aan een individueel aanbod dat in de residentiële omgeving wordt gegeven. Wat heb je nodig om te kunnen starten in type 5?BasisonderwijsJe hebt een attest van de behandelend arts van de medische of psychiatrische voorziening of van het preventorium of directeur (je hebt dus geen IAC-verslag van het CLB nodig, enkel een attest). Secundair onderwijsJe hebt een attest van de behandelend arts van de medische of psychiatrische voorziening of van het preventorium of directeur (je hebt dus geen OV4-verslag nodig, enkel een attest). |
Voor wie is type 6?Type 6 is voor leerlingen met een visuele beperking die nood hebben aan een individueel aangepast leerprogramma (IAC) of die (enkel in buitengewoon secundair onderwijs, onderwijsvorm 4) met intensieve leersteun een gemeenschappelijk curriculum kunnen volgen in gewoon of buitengewoon onderwijs.
Aan blinde leerlingen wordt het brailleschrift geleerd. Dit blijft nodig bij het verder studeren in het gewoon of buitengewoon en eventueel hoger onderwijs. Slechtzienden leren door intensieve training hun resterende gezichtsvermogen beter te gebruiken. Wat heb je nodig om te kunnen starten in type 6?BasisonderwijsJe hebt een IAC-verslag nodig van een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) met vermelding 'type 6' op basis van specifieke oogheelkundige diagnostiek In dat verslag moet staan:
Als je een verslag voor toegang tot een individueel aangepast curriculum in het gewoon onderwijs, of tot het buitengewoon secundair onderwijs kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een IAC-verslag.
Secundair onderwijsJe hebt een IAC-verslag* (in OV1, OV2 en OV3) of een OV4-verslag** (in OV4) nodig van een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) met vermelding 'type 6' op basis van specifieke oogheelkundige diagnostiek In dat verslag moet staan:
* Als je een verslag secundair onderwijs OV1, OV2 of OV3 kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een IAC-verslag. ** Als je een verslag secundair onderwijs OV4 kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een OV4-verslag. Lees meer over de criteria van een gezichtsstoornis of objectief vastgesteld visueel probleem |
Voor wie is type 7?Type 7 is voor leerlingen met een auditieve beperking ofwel met een spraak- of taalstoornis (STOS) die nood hebben aan een individueel aangepast leerprogramma (IAC) of die (enkel in buitengewoon secundair onderwijs, onderwijsvorm 4) met intensieve leersteun een gemeenschappelijk curriculum kunnen volgen in gewoon of buitengewoon onderwijs. Auditieve beperkingEr moet een audiologisch onderzoek door een NKO-arts gebeuren. Leerlingen met:
Spraak- of taalstoornisEr moet een multidisciplinair onderzoek gebeuren door een erkend gespecialiseerd team met minstens een logopedist, een audioloog en een NKO-arts. Leerlingen jonger dan 6 jaar:
Leerlingen vanaf 6 jaar:
Wat heb je nodig om te kunnen starten in type 7?BasisonderwijsJe hebt een IAC-verslag nodig van een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) met vermelding 'type 7' op basis van een audiologisch onderzoek door een neus-, keel- en oorarts (auditieve beperking) of op basis van een multidisciplinair verslag door een erkend team (bvb COS, CAR.) of door een ander team waarbij er minstens een logopedist, audioloog en NKO-arts betrokken is (spraak- of taalstoornis.) In dat verslag moet staan:
Als je een verslag voor toegang tot een individueel aangepast curriculum in het gewoon onderwijs, of tot het buitengewoon secundair onderwijs kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een IAC-verslag. Secundair onderwijsJe hebt een IAC-verslag* (in OV1, OV2 en OV3) of een OV4-verslag** (in OV4) nodig van een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) met vermelding 'type 7' op basis van een audiologisch onderzoek door een neus-, keel- en oorarts (auditieve beperking) of op basis van een multidisciplinair verslag door een erkend team (bvb COS, CAR.) of door een ander team waarbij er minstens een logopedist, audioloog en NKO-arts betrokken is (spraak- of taalstoornis.) In dat verslag moet staan:
* Als je een verslag secundair onderwijs OV1, OV2 of OV3 kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een IAC-verslag. ** Als je een verslag secundair onderwijs OV4 kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een OV4-verslag. Lees meer over de criteria van gehoorverlies |
Voor wie is type 9?Type 9 is voor leerlingen met een autismespectrumstoornis, die geen verstandelijke beperking hebben en die nood hebben aan een individueel aangepast leerprogramma (IAC) of die (enkel in buitengewoon secundair onderwijs, onderwijsvorm 4)met intensieve leersteun een gemeenschappelijk curriculum kunnen volgen in gewoon of buitengewoon onderwijs. Dit wil zeggen dat gespecialiseerde diagnostiek door een multidisciplinair team met inbegrip van psychiatrisch onderzoek vaststelt:?
Wat heb je nodig om te kunnen starten in type 9?BasisonderwijsJe hebt een IAC-verslag nodig van een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) met vermelding 'type 9' op basis van aanwijsbaar multidisciplinair onderzoek m.i.v. psychiatrisch verslag. In dat verslag moet staan:
Als je een verslag voor toegang tot een individueel aangepast curriculum in het gewoon onderwijs, of tot het buitengewoon secundair onderwijs kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een IAC-verslag.
Secundair onderwijsJe hebt een IAC-verslag* (in OV1, OV2 en OV3) of een OV4-verslag** (in OV4) nodig van een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) met vermelding 'type 9' op basis van aanwijsbaar multidisciplinair onderzoek m.i.v. psychiatrisch verslag. In dat verslag moet staan:
|